نویسنده: آریا بهپور
// یکشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۵

Valve از افزایش استفاده از کنترلر در استیم می‌گوید

هم‌زمان با اعلام پشتیبانی استیم از کنترلرهای نسل جدید، ولو از افزایش استفاده از کنترلر در دو سال اخیر خبر داده است.

یکی از اخباری که در همان روزهای اول عرضه‌ی کنسول‌های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس شاهد آن بودیم، اعلام پشتیبانی استیم (Steam) از این کنترلرهای نسل جدید بود؛ اتفاقی که البته برای مخاطبان فروشگاه ولو (Valve) خیلی هم عجیب نبود و آن‌ها در طول این سال‌ها شاهد پشتیبانی خوبی از کنترلرهای مختلف بوده‌اند. به‌تازگی ولو به ارائه‌ی توضیحات جالبی در مورد کنترلرهای استیم پرداخته و در بخشی از آن به افزایش آمار استفاده از کنترلرها اشاره کرده است.

ولو با اشاره به پشتیبانی از کنترلرهای جدید می‌گوید: «در طول دو سال اخیر تعداد افرادی که به‌طور روزانه در حال تجربه‌ی بازی‌ها با کنترلر هستند، بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و در حال حاضر میلیون‌ها نفر در حال لذت بردن از بازی‌هایی هستند که گیم‌پلی آن‌ها برای کنترلرها بهینه‌سازی شده‌اند.»

به گزارش ولو، بیش از ۶۰٪ بازیکن‌ها در بازی‌هایی که گیم‌پلی آن‌ها با درنظرگرفتن کنترلر طراحی شده‌اند به‌سراغ کنترلر می‌روند و این قضیه در مورد بعضی آثار خاص و مثلاً بازی‌هایی که با اسکیت‌بورد در ارتباط هستند (از جمله Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2) به بیش از ۹۰٪ می‌رسد. به‌این ترتیب پلتفرمی که تا چند سال قبل ارتباط تنگاتنگی با ماوس و کیبورد در بازی‌های خود داشت، کم‌کم در بعضی بازی‌ها به‌سمت کنترلرها حرکت می‌کند. هرچند هنوز هم سبک‌هایی مثل شوتر اول شخص و استراتژی هستند که کمتر پی سی گیمری حاضر می‌شود ماوس و کیبورد خود را کنار گذاشته و با کنترلر به‌سراغ آن‌ها برود.

در بخش دیگری از صحبت‌های ولو به این قضیه اشاره شده که مخاطبانی که در دو سال اخیر از کنترلر پلی استیشن استفاده کرده‌اند، بیشتر از سایر افراد به‌سراغ استفاده از کنترلر در بازی‌های خود رفته‌اند و درحالی‌که این افراد تا دو سال قبل در ۱۰.۹٪ از بازی‌های خود از کنترلر پلی استیشن استفاده می‌کردند، این رقم اکنون به ۲۱.۶٪ رسیده است.

دوست‌داران کنترلرهای پلی استیشن این روزها می‌توانند از دوال سنس (DualSense) هم در استیم استفاده کنند، هرچند پشتیبانی از این کنترلر هنوز در مرحله‌ی بتا به‌سر می‌برد و درحالی‌که ویژگی‌هایی مثل LED، صفحه‌ی لمسی، قابلیت‌های لرزشی و حرکتی آن در بازی‌های مختلف پشتیبانی می‌شوند، ولی هنوز خبری از پشتیبانی از مواردی مثل تریگرهای تطبیقی نیست.

درکنار کنترلرهای پلی استیشن که می‌توان از قابلیت‌های مختلف آن‌ها در آثاری مثل No Man's Sky، Death Stranding و Horizon Zero Dawn بهره برد، بیش‌از ۲۰۰ مدل دیگر هم توسط استیم پشتیبانی می‌شود؛ از کنترلرهای ایکس باکس و کنترلر پرو نینتندو سوییچ تا انواع و اقسام مدل‌های مخصوص پرواز، فرمان‌ها و موارد دیگر.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده