// دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۳

تاد هاوارد از دلیل خوش‌بینی‌اش به سرویس ایکس باکس گیم پس می‌گوید

تاد هاوارد، کارگردان بتسدا می‌گوید که گیم پس می‌تواند همان تاثیری را بر صنعت بازی داشته باشد که سرویس‌های اشتراکی فیلم و تلویزیون در سال‌های اخیر بر صنعت سریال‌سازی داشته‌اند.

همه می‌دانیم که یکی از برگ برنده‌های بزرگ مایکروسافت در نسل بعد سرویس ایکس باکس گیم پس است. تاکنون بیش از ۱۵ میلیون نفر اشتراک این سرویس را خریداری کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که گیم پس می‌تواند نقش مهمی را در آینده در صنعت ویدیو گیم ایفا کند، چراکه مدل عضویت افراد در این سرویس، پتانسیل این را دارد که چگونگی دستیابی و تجربه‌ی اشخاص به بازی‌های مختلف را کم‌کم دستخوش تغییری بنیادی کند.

تاد هاوارد، یکی از مدیران شرکت بتسدا و یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان بازی که به‌تازگی با خریده شدن زنیمکس توسط مایکروسافت حالا با تیم ایکس باکس همکاری می‌کند، نظرات خود را درباره‌ی سرویس Xbox Game Pass به‌اشتراک گذاشته است. او معتقد است که این سرویس قابلیت این را دارد که در صنعت گیم تأثیرگذار ظاهر شود. او طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت gameindustry.biz گفته است که گیم پس می‌تواند به موفقیت بازی‌هایی کمک کند که در غیاب چنین پلتفرمی، احتمالا نادیده گرفته می‌شدند.

بازی‌های متنوع در سرویس ایکس باکس گیم پس / Xbox Game Pass

او توضیح می‌دهد: «گیم پس و سرویس‌های مانند آن می‌توانند به موفقیت بازی‌های خاص‌تر کمک کنند؛ مخصوصا در مدل اقتصادی کسب‌و‌کار شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی و اجبار آن‌ها برای فروش مثلا فلان نسخه از یک بازی بزرگ، می‌تواند به‌ضرر توسعه‌دهندگان این دست از بازی‌ها تمام ‌شود. این اتفاق در جاهای دیگر هم درحال اتفاق افتادن است. برای مثال صنعت فیلم و تلویزیون را درنظر بگیرید؛ در مقطعی زمانی، انواع به‌خصوصی از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی کمدی یا درام‌های پرخرج دیگر از صفحه‌ی تلویزیون محو شده‌ بودند و شاهد این بودیم که تلویزیون مدت‌ها بود که به ساخت ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین برنامه‌های ممکن روی آورده بود. مثلا به رییلیتی شو‌ها نگاه کنید؛ آن‌ها معادل بازی‌های Free to Play در صنعت گیم بودند. در آن زمان تلویزیون به‌دنبال این بود که تماشای چه‌ برنامه‌ای چشم‌های بینندگان را از حدقه درمی‌آورد! یا ساخت چه برنامه‌ای ارزان‌تر تمام می‌شود. غیر از این است؟ حقایق باید گفته شوند.»

این سرویس‌ها جایی هستند که خالقان و تولیدکنندگان قادر خواهند بود آزادانه محتوایی خلق کنند که مردم تقاضا می‌کنند و همه برای تجربه‌ی آن مشتاق هستند

اما از زمانی‌که سروکار سرویس‌های اشتراکی فیلم و تلویزیون پیدا شد، شرکت‌ها و استودیوهای فیلم‌سازی شروع به سرمایه‌گذاری در محتوای تصویری باکیفیت کردند. حالا هاوارد می‌گوید که اتفاق مشابه‌ای می‌تواند در صنعت بازی رخ دهد. او در ادامه توضیح می‌دهد: «بالاخره سرویس‌های اشتراکی فیلم و سریال از راه رسیدند و حالا نتیجه‌ی پیدایش چنین پلتفرم‌هایی را می‌توانید در سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که چند سالی است روی سریال‌های درام و ، علمی‌تخیلی انجام می‌شود، مشاهده کنید. این سرویس‌ها جایی هستند که خالقان و تولیدکنندگان قادر خواهند بود آزادانه محتوایی خلق کنند که مردم تقاضا می‌کنند و همه مشتاق تماشایشان هستند. همه یعنی تمام کسانی که خرج تولید را می‌دهند، محتوا را خلق و آن‌هایی که فقط تماشایش می‌کنند. من معتقدم که سرویس گیم پس درحال ایفای چنین نقشی در صنعت ویدیو گیم است.»

تاد هاوارد مثالی از دنیای بازی‌ها می‌زند و می‌گوید که به‌لطف پلتفرم‌هایی مانند گیم پس، سبک بازی ماجراجویی کلاسیک می‌تواند دوباره به زندگی بازگردد. او دراین‌باره می‌گوید: «ساخت این دست از بازی‌ها خیلی برای سازندگان توجیه اقتصادی ندارند؛ مخصوصا اگر بخواهند آن را ۶۰ دلار قیمت‌گذاری کند یا حتی اگر یک بازی پنج یا شش ساعته و با قیمت ۳۰ دلار باشد. ولی در سیستمی مانند گیم پس، عرضه‌ی بازی‌های ماجراجویی کلاسیک می‌تواند توجیه داشته باشد. در گیم پس افراد به بازی کردن چنین بازی‌هایی تمایل پیدا می‌کنند و با خود می‌گویند که «باید این بازی را تجربه کنم چون راه دیگری ندارم (دوست دارم در چنین سرویسی همه‌ی بازی‌ها را تجربه کنم)» به‌همین‌دلیل، خالقان چنین بازی‌هایی بدون نگرانی از موفقیت بازی‌یشان در بازار یا اجبار برای ساخت دنباله‌ای بر آن، می‌توانند بازی دلخواه‌شان را بسازند.»

ایکس باکس گیم پس آلتیمیت / Xbox Game Pass Ultimate

درکل او می‌گوید که نسبت‌به پتانسیل سرویس ایکس باکس گیم پس «بسیار خوش‌بین» است. هاوارد می‌گوید: «نه‌تنها این سرویس برای گیمرها است، بلکه باعث می‌شود که خالقان بازی دستشان در خلق محتوای موردنظرشان باز‌ باشد.»

مایکروسافت چندوقتی است که زنیمکس، شرکت مادر بتسدا و تمام زیرمجموعه‌های آن را با قراردادی به‌مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. با این وجود، هنوز سؤال‌هایی بی‌پاسخ مانده است، برای مثال، آیا بازی The Elder Scrolls 6 قرار است انحصاری ایکس باکس باشد؟ باتوجه به اینکه این معامله هنوز نهایی نشده است، باید تا زمان افشای جزئیات قرارداد نهایی، برای دریافت پاسخ این سؤال و سؤال‌های دیگر منتظر بمانیم. فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس باکس اخیرا گفته بود که او نمی‌تواند جزئیات بیشتری از آینده بگوید، چراکه ممکن است این کارش بعضی قوانین را نقض کند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی سخنان تاد هاوارد چیست؟ آیا فکر می‌کنید که ایکس باکس گیم پس می‌تواند در آینده تاثیر عمیقی بر صنعت بازی‌سازی بگذارد؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده