نویسنده: علی گودرزی
// شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۱

خالق مجموعه یاکوزا به تحسین عملکرد Ghost of Tsushima پرداخت

توشینوری ناگوشی، خالق سری یاکوزا، در تازه‌ترین صحبت‌های خود، به تمجید عملکرد استودیوی ساکرپانچ در تولید یک اثر با محوریت تاریخ ژاپن پرداخته است.

دقیقا ۲ هفته‌ی گذشته، ساخته‌ی جدید استودیو ساکرپانچ یعنی گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) پس از طی کردن مراحل ساخت بسیار طولانی‌اش، منتشر شد و توانست حتی بهتر از آنچه که انتظار می‌رفت، عمل کند. ساکرپانچ با محوریت قرار دادن تاریخ کلاسیک ژاپن و نمایش آغاز مسیر سامورایی‌ها، روی موضوعی دست گذاشته بود که گیمرها حداقل به‌مدت ۱۰ سال منتظر تجربه‌ی یک بازی با آن حال‌وهوا بودند و درنهایت، انتظار آن‌ها به تجربه‌ی اثری ختم شد که حتی توانست تمامی گیمرها و منتقدان را غافل‌گیر کند.

شاید نکته‌ی متعجب‌کننده پیرامون گوست آو سوشیما، چه پیش از ساخت بازی، چه در زمان تولید و چه حالا که این اثر در دسترس ما قرار گرفته، این است که چطور یک استودیوی غربی اینقدر عمیق و دقیق می‌تواند به دل فرهنگ و تاریخ ژاپن بزند و اثری را خلق کند که نه‌تنها گیمرهای غربی، بلکه بازیکنان شرقی هم به لذت و تحسین وادارد. اثری که حتی توانست از نشریه‌ی فامیتسو که آثار غربی (خصوصا آثار غربی با محوریت تاریخ ژاپن) را با سخت‌گیری شدید بررسی می‌کند، نمره‌ی کامل را بگیرد و به سومین بازی غربی تاریخ تبدیل شود که از فامیتسو نمره‌ی ۴۰ از ۴۰ را می‌گیرد.

توشینوری ناگوشی، خالق سری معروف یاکوزا (Yakuza) به‌تازگی و در جریان آخرین اخبار بازی، درباره‌ی این موضوع، یک مصاحبه را انجام داده و به‌تحسین بازی گوست آو سوشیما و عملکرد استودیوی ساکرپانچ پرداخته است. در صحبت‌های ناگوشی چنین می‌خوانیم:

اگر بخواهم روراست باشم، باید بگویم که ما (ژاپنی‌ها) شکست خوردیم! بله؛ البته که در این رقابت، مغلوب شدیم! حقیقتا فکر می‌کنم که این بازی، اثری است که ‌باید در ژاپن ساخته می‌شد.

ناگوشی در ادامه‌ی صحبت‌های خود، خالقان Ghost of Tsushima در ساکرپانچ را اینگونه تحسین می‌کند: «افراد خارجی (غیر ژاپنی) که بیشتر از مردم کشور ژاپن، می‌توانند توجه و علاقه‌ی ژاپنی‌ها را به‌خود جلب کنند، واقعا شگفت‌انگیز هستند! نه؛ این فرضیه که غربی‌ها نمی‌توانند حقایق تاریخی، فرهنگی و ... کشور ژاپن را درک کنند، کاملا اشتباه است!»

بازی Ghost of Tsushima

ناگوشی در ادامه پیرامون طراحی کاراکتر جین ساکای صحبت می‌کند. اگر گوست آو سوشیما را بازی کرده باشید، احتمالا می‌دانید که جین ساکای چه از نظر روایی و چه از نظر طراحی بصری، یک شخصیت کاملا ساده‌ است که دقیقا در نقطه‌ی مقابل کلیشه‌های سینمایی از سامورایی‌ها (سامورایی‌های قلدر، بزن‌بهادر و مقتدر) قرار می‌گیرد. یک کاراکتر بسیار ساده که بدون داشتن جثه‌ی قابل توجه، بدون بهره‌گیری از نیروهای ماورایی و حتی بدون داشتن چهره‌ی کاریزماتیک، به یک کاراکتر قابل لمس تبدیل می‌شد که طی روند بازی، با توجه به تصمیم‌های گیمر، شخصیت او رشد پیدا می‌کرد و به شکلی‌ نفس‌گیر، به‌ سرانجام سفر خود می‌رسید.

ناگوشی که تحت تاثیر عملکرد تیم تولید بازی و طراحی جین ساکای قرار گرفته بود، پیرامون این موضوع، چنین می‌گوید:

قهرمان داستان بازی (جین) اصلا یک قهرمان جذاب و خوش‌تیپ (!) نیست! شما هم همینطور فکر می‌کنید؟ اگر طرح شکل‌گیری چنین کاراکتری را به استودیوهای ژاپنی امروز بدهیم، به‌سرعت شاهد رد شدن ایده و طرح‌تان خواهید بود! چرا که آن‌ها اصلا دوست ندارند که این همه پول و انرژی صرف آفرینش یک آدم معمولی و میان‌سال شود!

ناگوشی در ادامه و با شوخی، اعلام می‌کند که ایده‌ی طراحی جین ساکای با این ظاهر و ویژگی‌ها، هرگز در استودیوهای ژاپنی اجرایی نمی‌شدند چرا که آن‌ها به‌دنبال آفرینش یک قهرمان برجسته و جذاب هستند.

گوست آو سوشیما با فروش ۲.۴ میلیون نسخه در ۳ روز ابتدایی انتشار، به سریع‌ترین مجموعه‌ی جدید پلتفرم پلی‌استیشن 4 تبدیل شد که در تنها ۳ روز به این رکورد می‌رسد. عملکرد موفق فنی و تجاری بازی، این اثر را به فهرست انحصاری‌های موفقیت‌آمیز سونی در نسل هشتم، اضافه کرده است که طی نسل ۹ قطعا شاهد بازگشت آن خواهیم بود. گوست آو سوشیما در زومجی بررسی شد و نمره‌ی ۹ را دریافت کرد. در خلاصه‌ی بررسی زومجی، چنین می‌خوانیم:

گوست او سوشیما نه‌تنها رویای دیرینه‌ی سامورایی شدن در جهان بازی‌ها را برآورده می‌کند، بلکه به یکی از برترین آثار جهان‌باز نسل هشتم نیز تبدیل می‌شود. ساخته‌ی جدید استودیوی ساکرپانچ با روایت یک داستان حماسی و شورانگیز و طراحی یک دنیای فوق‌العاده پویا که در آن، فعالیت‌هایی پرتعداد، عمیق و متنوع جاخوش کرده‌اند، بازیکنان را در خودش حل می‌کند. حالا کنار این موارد، یک سیستم مبارزه‌ی به‌شدت چالشی و تکنیکی را با جلوه‌های دیداری و شنیداری سحرآمیز ترکیب کنید تا بدانید که دست‌پخت جدید ساکرپانچ، چقدر باکفیت و عالی از آب درآمده است. بازی بدون ایراد هم نیست و برخی از انیمیشن‌های دشمنان، یک سری باگ و افت‌ فریم‌های نه چندان پرتعداد، کنار هوش مصنوعی سطحی دشمنان در حالت مخفی‌کاری، گریبانش را می‌گیرند. ایرادهایی که در طول ۶۰ ساعت تجربه‌ی اثر، تجربه‌ی کلی اثر را هرگز تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. اگر به بازی‌های جهان‌باز علاقه‌دارید، اهل تجربه‌ی بازی‌های اکشن/ماجرایی هستید یا ژاپن کلاسیک را دوست دارید، ۶۰ ساعت از عمر خود را برای زندگی در جزیره‌ی سوشیما و لت‌وپار کردن سربازان مغول، کنار بگذارید!

ساخته‌ی جدید ساکرپانچ یعنی Ghost of Tushsima را هم‌اکنون می‌توانید روی پلی ‌استیشن 4 تجربه کنید.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده