نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

نبرد ابرقهرمانان: جوکر در مقابل دکتر استرنج

نبرد اول از مرحله یک چهارم نهایی نبرد ابرقهرمانان، روبه‌رو شدن جوکر با دکتر استرنج است؛ کدام یک به دور بعد صعود می‌کند؟

همان‌طور که چندی پیش و در مطلب اصلی مسابقه نبرد ابرقهرمان‌ها خواندید، از چهارشنبه ۲۳ بهمن، این مسابقه که جوایز ارزنده‌ای هم دارد، آغاز شد. در جدیدترین نبرد، شاهد رقابت جوکر با دکتر استرنج هستیم که اولین مسابقه مرحله یک چهارم نهایی به‌حساب می‌آید. این مسابقه قرار است تا ساعت ۱۶ فردا فعال باشد و ساعت ۱۷ فردا هم شاهد آغاز مسابقه بعدی خواهیم بود. در ادامه، توضیحات مختصری در مورد این قهرمان‌ها داریم تا بعد هم به سراغ رای‌گیری برویم؛ فقط در نظر داشته باشید که حتما قبل از شرکت در نظرسنجی و در صورتی که هنوز فرم قرعه‌کشی را پُر نکرده‌اید، ازطریق فرم زیر این کار را انجام دهید. البته اگر قبلا فرم را پُر کرده‌اید، نیازی به مجددا تکمیل کردن آن نیست و در قرعه‌کشی شرکت خواهید کرد:

جوکر

لوکی

جوکر برای اولین‌بار در اولینِ شماره‌ی سری کامیک‌ِ «بتمن» در سالِ ۱۹۳۹ با هدفِ معرفی آنتاگونیستی متفاوت خلق شد. در جریانِ دورانِ نقره‌ای کامیک‌بوک‌ها، اکثرِ شخصیت‌های شروری که قهرمانان با آنها درگیر می‌شدند دزدانِ بانک و خلافکارانِ خرده‌پا و گردن‌کلفت‌ها بودند. بنابراین جوکر با این هدف خلق شد تا بتمن را حسابی به چالش بکشد و خفاشِ گاتهام را چه از لحاظ هوشی و چه از لحاظِ احساسی تحتِ فشار قرار بدهد و با کشیدنِ او تا مرزِ توانایی‌هایش، عاصی‌اش کند. جوکر هم که با الهام از شخصیتِ اصلی فیلم «مردی که می‌خندد» خلق شده بود، چه از لحاظ ظاهرش به عنوان یک دلقک و چه از لحاظ راه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی و زیرکانه‌اش برای رودست زدن به بتمن، به این هدف رسید و در کنار بتمن و رابین، مثلثِ کاملی را تشکیل داد که کامیک‌های بتمن را در آن دوران به اوج شهرت رساند. و این موضوع از آن زمان تاکنون ادامه پیدا کرده است.

حالا جوکر به عنوانِ مامور هرج و مرج به نقطه‌ی متضادِ بتمن به عنوان مامورِ نظم تبدیل شده است و به حدی حکمِ کاراکترِ کامل‌کننده‌ی بتمن را دارد که بتمن بخشِ قابل‌توجه‌ای از محبوبیت و شکوفایی پتانسیل‌هایش را به او مدیون است و دقیقا این همان چیزی است که جوکر را به یکی از مشهورترین کاراکترهای تمامِ فرهنگ عامه تبدیل کرده که اگر نه بیشتر از قهرمانان، به اندازه‌ی آنها محبوب است. اگرچه در تاریخِ کامیک‌های دی‌سی، هر از گاهی داستان‌هایی درباره‌ی اورجین استوری جوکر روایت شده، اما این اورجین استوری‌ها یا توسط خودِ جوکر نقض می‌شوند یا با اورجینِ جدیدی جایگزین می‌شوند. به عبارت دیگر، جوکر کاراکتری است که با گذشته‌ی مبهمش شناخته می‌شود و راستش طرفدارانش هم همین را می‌پسندند. چون گذشته‌ی مبهم جوکر یکی از دو قوانینِ دنیای بتمن را تشکیل می‌دهد: (۱) بتمن نباید دست به آدمکشی بزند و (۲) جوکر هم نباید گذشته‌‌ی مشخصی داشته باشد. به محض اینکه بتمن آدم بکشد، کُد اخلاقی‌اش را زیر پا می‌گذارد و فرقی با دشمنانش ندارد و به محض اینکه گذشته‌ی جوکر فاش شود، او ناشناختگی‌اش را که منبع اصلی ترس و اضطرابی که از خود ساتع می‌کند است از دست می‌دهد. با این وجود، فلش‌بک‌های کامیکِ افسانه‌ای «جوکِ کشنده» به قلمِ آلن مور که جوکر را به عنوان یک کمدینِ شکست‌خورده که درون استخر موادِ شیمیایی می‌افتد و بعد از مرگ زن و بچه‌اش، دیوانه می‌شود به تصویر می کشد، به عنوان نزدیک‌ترین چیزی که به اورجین استوری رسمی او داریم می‌شناسیم.

اورجینی که تقارنش با اورجین استوری بروس وین، جوکر را در پایانِ آن کامیک به کاراکتر پیچیده‌تری تبدیل می‌کند و او و بروس وین را به عنوان دیوانگانی که راه‌های مختلفی را برای کنار آمدن با تراژدی زندگی انتخاب کرده‌اند شبیه‌تر از چیزی که فکر می‌کردیم به تصویر می‌کشد. جوکر هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. جنایت‌های وحشتناکِ او حتی دل و روده‌ی قهرمانِ کارکشته‌ای مثل بتمن را نیز به‌هم گره می‌زند، چه برسد به دیگران. داریم درباره‌ی کسی حرف می‌زنیم که حتی به خودش هم رحم نمی‌کند. جوکر در جریانِ ریبوتِ کامیک‌های شماره ۵۲ دنیای دی‌سی، صورتِ خودش را می‌بُرد و با میخ از دیوار آویزان می‌کند و بعد از چند وقت غیبت، در حالی برمی‌گردد که پوستِ صورتِ پوسیده‌ی خودش را همچون نقاب به صورتش زده است. اما صحنه‌ی هولناک‌تر جایی است که جوکر صورتِ تجزیه‌شده‌اش که مگس و کرم و سوسک و حشرات در همه‌جای آن می‌لولند را برمی‌دارد و آن را به‌گونه‌ای ۱۸۰ درجه تغییر زاویه می‌دهد که چشمانش از سوراخِ دهانش مشخص است و دندان‌هایش از سوراخ‌های چشمانش. وقتی جوکر قادر به مثله کردنِ خودش است، دیگر خودتان تصور کنید که با دیگران چه کارهایی که نمی‌کند. اگر بگویید او نتیجه‌ی این مسابقه را از قبل به نفعِ خودش مشخص نکرده باور نمی‌کنم. ایستادگی مردمِ گاتهام در برابر نقشه‌ی جوکر در «شوالیه‌ی تاریکی» برای منفجر کردنِ کشتی‌ها را فراموش کنید. این قهرمان‌بازی‌ها برای فیلم‌هاست. پس، همان‌طور که زمانی طرفداران برای کشته شدنِ رابین به دست جوکر رای دادند، حالا مسئولیت دیگری برعهده‌ی ما گذاشته شده است: نشاندنِ شاهزاده‌ی جرم و جنایتِ بر تختِ پادشاهی این مسابقه.

دکتر استرنج

گرین ارو

دکتر استیون وینسنت استرنج جراح مشهوری بود که به‌لطف مهارت‌هایی که داشت به ثروت زیادی دست پیدا کرده بود، اما خیلی زود غرور و طمع در او رخنه کرد تا در یک حادثه رانندگی، رشته‌های عصب در دستانش از بین می‌روند و او دیگر نمی‌توانست جراحی انجام دهد. استیون پس از آن با کمک جادوگری به نام انشنت وان درمان و دارای قدرت‌هایی شد که با اینکه در ابتدا مقاومت کرد، اما درنهایت پذیرفت که توسط انشنت وان آموزش ببینند و به یک جادوگر عالی رتبه تبدیل شود که درواقع سال‌ها وعده حضور او داده شده بود. دکتر استرنج جادوگری عالی‌رتبه در دنیای کامیک مارول است که او محاظ اصلی سیاره زمین دربرابر تهدیدهای جادویی و عرفانی است. استرنج تسلط بالایی به سحر و جادو دارد و با آن می‌تواند پرواز یا به محیط‌های مختلف با استفاده از قدرتش سفر کند و حتی قابلیت استتار و مخفی شدن را هم دارد و می‌تواند باعث تبعید مردم شود. او می‌تواند در زمان انحراف ایجاد یا در آن سفر کند و همچنین قابلیت ایجاد تغییر واقعیت و همچنین سفر در دنیاهای موازی را نیز دارد.

استرنج همچنین محافظ سنگ زمان نیز است که باید از آن دربرابر کسانی که به‌دنبال سو استفاده از آن هستند، دفاع کند. استرنج شاید زمانی زندگی اشرافی داشت، اما امروز به شخصیتی ساده زیست تبدیل شده است. استرنج قابلیت سفر به قلمروهای مختلف را دارد که باید با اربابان زیادی مثل ارباب ترس یا نایتمر تا دورمامو روبهرو شود و از زمین دربرابر آن‌ها دفاع کند. استرنج شاید شخص پر قدرتی باشد، اما میداند که نباید در بسیاری از اتفاقات جهان دخالت کند و او وظیفه دارد تا تنها نظارهگر آن باشد و به همین دلیل او هیچ دخالتی در اتفاقات فیلم جنگ داخلی نکرد. با مرگ انشنت وان، دکتر استرنج درنهایت به قویترین جادوگر تبدیل می‌شود و زمانی‌که به‌دنبال متوقف کردن دورمامو و جلوگیری از دنیای تاریکی، با کلیا، خواهرزاده دورمامو آشنا می‌شود که به استرنج برای شکست فرمانروای خودکامه بعد تاریکی کمک می‌کند و درنهایت استرنج و کلیا با یکدیگر ازدواج می‌کنند که حاصل این ازدواج یک دختر به نام صوفیا بود که سال‌ها بعد دوشادوش پدرش دربرابر تاریکی خواهد جنگید.

استرنج شخصیتی متفاوت و قدرتمند در دنیای کامیک مارول بوده که حاضر است حتی جان خود را فدا کند، اما مانع نفوذ موجودات تاریکی به زمین شود. او بخشی از اونجرز و گروه دیفندرز است که از زمین دربرابر هر نوع تهدیدی دفاع کرده است و همچنین پس از بازگشت از مرگ استیو راجرز، استرنج باعث شد تا او دوباره جوانی و قدرت سابق خود را به‌دست بیاورد. سرانجام در رویداد جنگ‌های پنهان، استرنج توسط دکتر دووم کشته می‌شود.

حال نوبت شما است تا ازطریق نظرسنجی زیر، شخصیت محبوب خودتان را از بین جوکر و دکتر استرنج انتخاب کنید:

جوایز مسابقه با حمایت آونگ:

  • پلی‌استیشن 4 ارتقا یافته با SSD Adata SU800 512GB و هارد اکسترنال گیمینگ یک ترابایتی Adata 770G برای دو نفر
  • درایو اس اس‌دی Adata SX8200 Pro یا S11 Pro با ظرفیتی ۵۱۲ گیگابایت برای سه نفر
  • اس اس‌دی پر سرعت و با دوام Adata SU800 با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت برای سه نفر
  • هارد اکسترنال Adata HD380، تنها هارد مقاوم دربرابر ۳ تن فشار در دنیا با ظرفیت ۲ ترابایت برای دو نفر
  • هارد اکسترنال Adata HD770G، اولین هارد اکسترنال مقاوم با نورپردازی RGB برای سه نفر

اسپانسر نبرد ابرقهرمانان زومجی:

آونگ


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده