// دوشنبه, ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱

گزارش باکس آفیس: «ظهور اسکای‌واکر» درآمدی کمتر از «آخرین جدای» خواهد داشت

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی پیوستنِ «ظهور اسکای‌واکر» به باشگاه بازندگانِ ۱۰۰ میلیون دلاری و افتتاحیه‌ی عالی درام تاریخی Little Women و فیلم جنگی 1917 صحبت می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» (Star Wars: The Rise of Skywalker) شروع می‌کنیم که ۷۲ میلیون دلار در دومین آخرهفته‌ی اکرانش در گیشه‌ی خانگی کسب کرد. این رقم به‌معنی ۵۹/۴ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ۱۷۷ میلیون و ۳۸۳ هزار دلاری این فیلم است؛ «ظهور اسکای‌واکر» تاکنون به درآمدِ ۱۰ روزه‌ی خیلی خوب ۳۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دست یافته است که البته کمتر از درآمدِ ۱۰ روزه‌ی ۳۶۸ میلیون دلاری «آخرین جدای» است. «آخرین جدای» در دومین آخرهفته‌ی اکرانش با ۶۷ درصد افت فروش مواجه شد (تا حدودی به خاطر اینکه تعطیلاتِ کریسمس تازه از دومین دوشنبه‌ی اکران این فیلم شروع شد) و ۷۱ میلیون دلار کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۳۶۸ میلیون دلار از ۲۲۰ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد. «آخرین جدای» در حالی در دومین آخرهفته‌اش ۱۴۹ میلیون دلار کمتر از افتتاحیه‌اش فروخت که درآمدِ دومین آخرهفته‌ی «ظهور اسکای‌واکر» فقط ۱۰۵ میلیون دلار کمتر از افتتاحیه‌اش بود. با این وجود، «ظهور اسکای‌واکر» موفق نشد تا از پیوستن به باشگاه «بازندگانِ ۱۰۰ میلیون دلاری» قسر در برود؛ این باشگاه از فیلم‌هایی تشکیل شده است که اختلافِ فروش افتتاحیه و دومین آخرهفته‌شان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است. «اونجرز: بازی پایانی» ۲۱۰ میلیون دلار کمتر از افتتاحیه‌اش فروخت (۱۴۷ میلیون / ۳۵۷ میلیون) و «جنگ ستارگان: آخرین جدای» هم ۱۴۹ میلیون دلار کمتر از افتتاحیه‌اش کسب کرد (۷۱ میلیون / ۲۲۰ میلیون دلار). امثالِ «هری پاتر: یادگاران مرگبار ۲» (۴۲ میلیون آخرهفته دوم / ۱۶۹ میلیون افتتاحیه)، «بتمن علیه سوپرمن» (۵۱ میلیون / ۱۶۶ میلیون)، «شیر شاه» (۷۶ میلیون / ۱۹۱ میلیون) و «اونجرز: دوران اولتران» (۷۷ میلیون / ۱۹۱ میلیون) چیزی حدود ۱۲۱ تا ۱۱۴ میلیون دلار در بین هفته‌ی اول و دومشان از دست دادند. «ظهور اسکای‌واکر» سیزدهمین عضوِ این باشگاه و پس از «آخرین جدای»، دومینِ فیلم جنگ ستارگان در این باشگاه حساب می‌شود. همچنین «ظهور اسکای‌واکر» احتمالا تا سال ۲۰۲۰ که «واندر وومن ۱۹۸۴» و «بلک ویدو» را داریم، عضوِ جدیدی نخواهد گرفت. این باشگاه وسیله‌ی خوبی برای پیش‌بینی درآمدِ نهایی «ظهور اسکای‌واکر» براساسِ فروشِ ۱۰ روزه‌اش است. فیلم‌های این باشگاه در این زمینه از بهترینِ آمار تا بدترین آمار عبارت‌اند از: «شگفت‌انگیزان ۲» (۱/۷۴ برابر درآمد ۱۰ روزه‌ی ۳۴۷ میلیونی‌اش)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۱/۶۸ برابر درآمد ۱۰ روزه‌اش)، «اونجرز» (۱/۶۷ برابر)، «دنیای ژوراسیک» (۱/۶۲ برابر)، «شیر شاه» (۱/۵۴ برابر)، «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۱/۴۹ برابر)، «اونجرز: دوران اولتران» (۱/۴۶ برابر)، «مرد آهنی ۳» (۱/۴۳ برابر)، «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» (۱/۳۹ برابر)، «اونجرز: بازی پایانی» (۱/۳۸ برابر)، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (۱/۳۸ برابر)، «گرگ و میش: ماه نو» (۱/۲۸ برابر) و «بتمن علیه سوپرمن» (۱/۲۷ برابر).

اگر «شگفت‌انگیزان ۲» را به‌عنوان خوش‌بینانه‌ترین حالتِ ممکن و «بتمن علیه سوپرمن» را به‌عنوان بدبینانه‌ حالتِ ممکن حذف کنیم، آن وقت «ظهور اسکای‌واکر» در صورت تجربه‌ی دوامی شبیه به دیگر فیلم‌های بالا، به درآمدِ خانگی بین ۵۰۲ تا ۶۱۲ میلیون دلار دست خواهد یافت. فعلا مهم‌ترین سؤالِ پیرامونِ «ظهور اسکای‌واکر» این است که آیا افت فروشی که این فیلم تجربه کرده نرمال است یا دلیلی برای نگرانی. از یک طرف این افت فروش برای فیلمی که اکرانش را با ۱۷۷ میلیون دلار افتتاحیه شروع کرده نرمال به نظر می‌رسد؛ بالاخره بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی غیرجنگ ستارگانی فصلِ کریسمس، افتتاحیه‌ی ۸۴ میلیون دلاری «هابیت» است. اما از طرف دیگر این احتمال هم وجود دارد که این افتتاحیه‌ی بالا ناشی از تماشای چندباره‌ی فیلم در چهارِ روز اول اکرانش باشد؛ این یعنی فیلم در دورانِ پسا-افتتاحیه‌اش اکرانِ پُرحرارتی ندارد. خبر خوب این است که «ظهور اسکای‌واکر» قبل از اتمام تعطیلی مدارس و اداره‌ها، هنوز از یک هفته تعطیلی دیگر بهره می‌برد. رسیدن یا نزدیک شدنِ «ظهور اسکای‌واکر» به درآمدِ ۶۲۰ میلیون دلاری «آخرین جدای» در خانه به عملکردش در جریانِ این هفته بستگی دارد. «نیرو برمی‌خیزد» ۱۴۳ میلیون دلار در جریان اولین دوره‌ی دوشنبه تا پنج‌شنبه‌اش کسب کرد و سپس با فقط ۲۱/۷ درصد افت فروش در جریان دومین دوره‌ی دوشنبه تا پنج‌شنبه‌اش (۱۱۲ میلیون دلار) مواجه شد. این بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای «ظهور اسکای‌واکر» بیافتد. اما «ظهور اسکای‌واکر» که در جریان اولین دوره‌ی دوشنبه تا پنج‌شنبه‌اش ۱۱۲ میلیون دلار فروخته بود، حتی در صورت وقوعِ بهترین اتفاق ممکن هم ۸۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در جریان دومین دوره‌ی دوشنبه تا پنج‌شنبه‌اش خواهد فروخت؛ رقمی که آن را به درآمدِ ۱۴ روزه‌ی ۴۵۰ میلیون دلار پیش از آغازِ سومین آخرهفته‌اش خواهد رساند؛ درآمدی که مقداری کمتر از درآمد ۱۴ روزه‌ی ۴۶۴ میلیون دلاری «آخرین جدای» خواهد بود. خلاصه اگر اتفاقِ معجزه‌آسایی نیافتد، «ظهور اسکای‌واکر» باید به کسب ۵۲۵ تا ۶۰۰ میلیون دلار فروشِ نهایی در خانه رضایت بدهد.

Star Wars: The Rise of Skywalker

البته که این رقم کمتر از «آخرین جدای» خواهد بود و تکرارکننده‌ی الگوی معمولِ سه‌گانه‌های «جنگ ستارگان» که همیشه قسمت اول بیشتر از قسمت دوم و قسمت سوم بیشتر از قسمت دوم می‌فروشند نخواهد بود، اما این رقم منهای «اونجرز: بازی پایانی»، بیشتر از تمام فیلم‌های ۲۰۱۹ خواهد بود. اگر «ظهور اسکای‌واکر» باعث شود این سه‌گانه الگوی فروشِ سه‌گانه‌ی «هابیت» را تکرار کند (۳۰۳ میلیون در سال ۲۰۱۲، ۲۵۸ میلیون در سال ۲۰۱۳ و ۲۵۶ میلیون در سال ۲۰۱۴)، نتیجه دقیقا فاجعه‌بار حساب نمی‌شود. قابل‌ذکر است که «ظهور اسکای‌واکر» در مقایسه با «آخرین جدای» خیلی از کمبود رقیب بهره بُرد. نه‌تنها «جومانجی: مرحله‌ی بعد» اکثر درآمدش را پیش از آغاز اکران «ظهور اسکای‌واکر» به دست آورد، بلکه «گربه‌ها» هم به تکرارِ غوغای «بزرگ‌ترین شومن» تبدیل نشد. تغییرِ زمان اکران «واندر وومن ۱۹۸۴»، «سونیکِ خارپشت» و «زمانی برای مُردن نیست» از نوامبر ۲۰۱۹ به سالِ بعد هم منجر به فصلِ کریسمس بسیار خلوتی شد. اینکه «آخرین جدای» در یکی از رقابتی‌ترین فصل‌های کریسمسِ اخیرِ باکس آفیس عملکردِ بهتری در مقایسه با عملکردِ ضعیف‌تر «ظهور اسکای‌واکر» در یکی از خلوت‌ترین فصل‌های کریسمسِ باکس آفیس داشته است، روی شرایطِ نه چندان عالی این فیلم تاکید می‌کند. ساخته‌ی جی.جی. آبرامز اما ۹۴ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرد تا به مجموعِ ۳۶۳ میلیون دلار در گیشه‌ی خارجی دست پیدا کند؛ درآمدی که کمی بیشتر از ۵۰ درصد از درآمدِ جهانی ۷۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری‌اش را شامل می‌شود. اگر «ظهور اسکای‌واکر» ۵۰ درصد از درآمدش را از خانه و ۵۰ درصدش را از گیشه‌ی خارجی به دست بیاورد، آن وقت فروشِ نهایی‌اش باتوجه‌به فروشِ خانگی ۵۵۰ میلیونی‌اش چیزی حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است؛ رقمی که اگرچه برای فیلمی که نامِ فینالِ «جنگ ستارگان»‌ را یدک می‌کشد عالی نیست، اما خب، درآمدِ فوق‌العاده‌ای برای هر فیلم دیگری که «اونجرز»، «جنگ ستارگان» یا «آواتار» نیست حساب می‌شود. وضعیتِ «ظهور اسکای‌واکر» حداقل در کوتاه مدت به‌معنی یک فاجعه‌ی تمام‌عیار نیست. این فیلم حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار در خانه کسب خواهد کرد. تازه از زمانی‌که فروشِ‌ این فیلم را با دیگر بلاک‌باسترهای دیزنی که فراتر از انتظارات ظاهر شدند («شگفت‌انگیزان ۲»، «اونجرز»‌ها و «شیر شاه») و فیلم‌های قبلی مجموعه‌ی خودش مقایسه می‌کنیم، شرایطِ ناگوارش آشکارش می‌شود. به این ترتیب، سال ۲۰۱۹ در حالی به سرانجام رسید که مارول بر قله‌ی بلاک‌باسترسازی نشست، «سریع و خشن» به فرمانروایی در بازار چین ادامه داد و «جنگ ستارگان» به یک مجموعه‌ی بزرگِ دیگر در میان دریایی از برندهای بزرگِ دیگر تبدیل شد.

thank you for your service

اما از «ظهور اسکای‌واکر» که بگذریم، اولین تازه‌اکرانِ این هفته «زنانِ کوچک» (Little Women)، محصولِ سونی بود که در جریانِ آخرهفته‌ی شلوغِ کریسمس روی دستِ دیگر تازه‌اکران‌ها بلند شد. جدیدترین ساخته‌ی گرتا گرویک که سروصدای زیادی در رسانه‌ها به راه انداخته است، از امثالِ سورشا رونان، فلورنس پیو، اِما واتسون، اِلیزا اسکانلن، تیموتی شالامت، لورا درن و مرل استریپ در گروهِ بازیگرانش بهره می‌برد؛ این فیلم ۱۶ میلیون و ۵۲۵ هزار دلار در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و ۲۹ میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش کسب کرد. «زنان کوچک» درست مثل «بیبی راننده» (محصول سونی) قرار است به یکی از آن فیلم‌هایی تبدیل شود که نظرِ عموم مردم را جلب خواهد کرد. اگر این فیلم بتواند به مسابقه‌ی اسکار راه پیدا کند، می‌تواند تا درونِ فوریه هم دوام بیاورد. «زنان کوچک» در صورتی که دوامی شبیه به «آلوین و سمورچه‌ها ۲» (۲/۹ برابر افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌ی ۷۵ میلیونی‌اش) داشته باشد، می‌تواند به ۸۵ میلیون دلار دست پیدا کند و اگر عملکردی شبیه به «آواز بخوان» (۲۷۰ میلیون دلار از ۷۵ میلیون دلار افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه) داشته باشد، فروشِ نهایی ۱۰۴ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. اما بهترین اتفاقی که می‌تواند برای این فیلم بیافتد این است که با دوامی شبیه به «شجاعتِ واقعی» (۱۷۰ میلیون از ۳۶ میلیون افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه)، به ۱۴۱ میلیون دلار فروشِ نهایی برسد. دومین تازه‌اکرانِ این هفته اما انیمیشنِ «جاسوسان در لباس مبدل» (Spies in Disguise)، محصول بلواسکای و فاکس است. این فیلم که ویل اسمیت و تام هالند را به‌عنوان صداپیشگانِ اصلی‌اش دارد، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه و ۲۲/۱ میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش کسب کرد. این رقم گرچه عالی نیست، اما «فردیناند»، انیمیشنِ قبلی استودیوی بلواسکای در دسامبر سال ۲۰۱۷ به ۸۴ میلیون دلار فروش خانگی از ۱۳/۶ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد. «جاسوسان در لباس مبدل» که امتیازِ A منفی را از تماشاگرانش دریافت کرده تاکنون ۳۸ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است.

thank you for your service

سومین تازه‌اکرانِ این هفته «الماس‌های تراش‌نخورده» (Uncut Gems)، محصولِ استودیوی A24 است که با وجودِ نقدهای عالی‌اش، امتیازِ C مثبت را از تماشاگرانش دریافت کرده؛ اکثر کسانی که با فیلم ارتباط برقرار نکرده‌اند، طرفدارانِ کمدی‌های بی‌خطر آدام سندلر هستند که با دیدنِ بازی غافلگیرکننده‌ی او در یک فیلمِ تماما بزرگسالانه بدجوری رودست خورده‌اند و دقِ دلی‌شان را سر امتیازِ فیلم خالی کرده‌اند. «الماس‌های تراش‌نخورده» ۹ میلیون و ۵۵۲ هزار دلار در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و ۱۸ میلیون و ۸۶۰ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ۲۰ میلیون دلار دست یافت؛ این افتتاحیه، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی پنجِ روزه‌ی تاریخِ استودیوی A24 است. این خبر خوبی برای استودیویی که مهارتِ ویژه‌ای در کشیدنِ مردم به سینماها برای دیدنِ فیلم‌های نامرسومشان در دورانِ پسا-افتتاحیه‌شان دارد است. حتی «موروثی» (Hereditary) که امتیازِ D مثبت را از تماشاگرانش دریافت کرده بود، سه برابرِ افتتاحیه‌اش فروخت. اما دیگر تازه‌اکران این هفته درامِ جنگی «۱۹۱۷»، محصولِ یونیورسال است که چهارشنبه در یازده سینما روی پرده رفت. ساخته‌ی سم مندز که تحسینِ یک‌صدای منتقدان را برانگیخته، ۵۷۰ هزار دلار به‌عنوانِ افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و یک میلیون دلار به‌عنوان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش کسب کرده است. اکرانِ گسترده‌ی «۱۹۱۷» از دهم ژانویه آغاز می‌شود. درنهایت، برادران وارنر درام دادگاهی «فقط رحمت» (Just Mercy) را در چهار سینما روی پرده فرستاد؛ این فیلم که مایکل بی. جوردن، بری لارسن و جیمی فاکس را در گروه بازیگرانش دارد، ۱۱۰ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و ۲۲۸ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه‌ی پنج روزه‌اش کسب کرد. برادران وارنر باید امیدوار باشد که آخرین فیلمِ بزرگسالانه‌اش در سال ۲۰۱۹، سرنوشتِ بهتری در مقایسه با درام‌های شکست‌خورده‌ی قبلی‌اش داشته باشد.

اما در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول، «جومانجی: مرحله‌ی بعد» (Jumanji: The Next Level) را داریم که ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار (۳۳ درصد رشد فروش) در سومین آخرهفته‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش فروخت و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ۱۷۵ میلیون و ۴۵۷ هزار دلار دست یافت. باید صبر کرد و دید آیا این فیلم می‌تواند به درآمدِ ۴۰۴ میلیون دلاری قسمت قبلی نزدیک شود یا نه، اما حتی اگر بتواند ۲۵۰ میلیون دلار بفروشد، نه‌تنها به درآمدی برابر با «شب در موزه» در سال ۲۰۰۶ دست پیدا می‌کند، بلکه به همان رقمی می‌رسد که همگی پیش از اکرانِ «جومانجی ۲» امیدوار بودیم که به آن دست پیدا کند. «مرحله‌ی بعد» که با ۱۲۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۲۹۶ میلیون دلار در گیشه‌ی خارجی و ۴۷۲ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. به محض اینکه این فیلم از درآمدِ «آن: فصل دوم» (۴۷۲ میلیون دلار) عبور کند، پشتِ سر «هابز و شاو» (۷۵۹ میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلم غیردیزنی/غیرکامیک‌بوکی سال ۲۰۱۹ تبدیل خواهد شد. در جایگاه چهارمِ جدول انیمیشن «فروزن ۲» (Frozen 2) قرار دارد که ۱۶ میلیون دلار (۲۷ درصد رشد فروش) در جریان ششمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۴۲۱ و نیم میلیون دلار دست پیدا کرد و مجموعِ ۴۰۰ میلیون دلاری قسمت اول را پشت سر گذاشت؛ حالا باید صبر کرد و دید آیا این فیلم می‌تواند درآمدِ قسمت اول با احتساب نرخ تورم (۴۴۸ میلیون دلار) را پشت سر بگذارد یا نه. «فروزن ۲» این هفته در کشورهای منطقه‌ی اسکاندیناوی روی پرده رفت و به‌لطفِ رشدِ فروشی که از این طریق در گیشه‌ی خارجی تجربه کرد، اکنون به یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار فروشِ جهانی دست یافته است. «فروزن ۲» ۴۲ میلیون دلار از کشورهای خارجی و ۵۸ میلیون دلار از سراسر دنیا کسب کرد که به‌معنی عبورِ این فیلم از درآمد یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلاری قسمتِ اول تا هفته‌ی بعد است. این انیمیشن تاکنون ۱۱۷ میلیون دلار در چین (در مقایسه با درآمد ۴۳ میلیونی قسمت اول) و ۸۷ میلیون دلار در ژاپن (در مقایسه با درآمد ۲۴۹ میلیونی قسمت اول) فروخته است. نکته‌ی کنایه‌آمیزِ ماجرا این است که موفقیتِ «فروزن ۲» در آمریکای شمالی و کشورهای خارجی به عملکردِ «جاسوسان در لباس مبدل» و «ظهور اسکای‌واکر» آسیب زده است. با این وجود، پولِ تمامی این فیلم‌ها در جیبِ یک نفر می‌رود: دیزنی. در رده‌ی ششم با «چاقوکشی» (Knives Out) روبه‌رو می‌شویم که ۹ میلیون و ۷۲۵ هزار دلار (۵۰ درصد رشد فروش) در پنجمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ خانگی ۱۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسید. این فیلمِ ۴۰ میلیون دلاری تاکنون به رقمِ معرکه‌ی ۲۱۴ میلیون دلار در دنیا دست پیدا کرده که شاملِ ۲۷ میلیون دلار از بازار چین می‌شود.

در جایگاه هشتم «گربه‌ها» (Cats)، محصولِ یونیورسال جای دارد که ۴ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار (۲۷ درصد افت فروش) در دومین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ فروشِ خانگی ۱۷ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار و مجموعِ جهانی ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید. «گربه‌ها» روی کاغذ باتوجه‌به محبوبیتِ تئاترِ منبعِ اقتباسش، قدرتِ موزیکال‌های کریسمس، ۴۰۰ میلیون دلاری شدن دوتا از سه فیلمِ قبلی تام هوپر («سخنرانی پادشاه» و «بینوایان») و همچنین به ارمغان آوردنِ اسکار بهترین بازیگرِ نقش مکملِ زن برای آلیسیا ویکاندر برای «دختر دانمارکی»، پروژه‌ی پتانسیل‌داری به نظر می‌رسید؛ درواقع بازیگرانِ اصلی سه‌تا از فیلم‌های قبلی تام هوپر برنده‌ی اسکار شده‌اند (کالین فرث، آن هاتاوی و ویکاندر)، اما چیزی که در ظاهر پروژه‌ی مطمئنی به نظر می‌رسید، در واقعیت عملِ شنیعی مثل «گربه‌ها» از آب در آمد. درنهایت سری به «جوکر» (Joker) بزنیم که به نظر نمی‌رسد که قادر به عبور از مجموعِ درآمدِ خانگی «آکوآمن» به‌عنوانِ آخرین رکوردش باشد. «جوکر» سه ماه پیش در چهار هزار و ۳۷۴ سینما روی پرده رفت و به افتتاحیه‌ی غافلگیرکننده‌ی ۹۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد؛ رقمی که آن را در آن زمان در جایگاه هفتم پُرفروش‌ترین فیلم‌های دی‌سی که درآمدِ باورنکردنی‌ای برای یک فیلمِ ۵۵ میلیون دلاری حساب می‌شود، جای داد. اما ساخته‌ی تاد فیلیپس در آخرهفته‌ی گذشته فقط ۱۴۱ هزار و ۱۹۲ دلار از اکران در ۲۰۱ سینما به دست آورد. به عبارت ساده‌تر، وضعیتِ این فیلم در بیستمین آخرهفته‌اش خیلی خوب نبود. بنابراین شانسِ این فیلم برای عبور از درآمدِ ۳۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری «آکوآمن» کاهش پیدا کرده است.

اگرچه «جوکر» در شش هفته‌ی آغازینِ اکرانش به ۳۱۷ میلیون دلار دست پیدا کرد، اما همزمان سقوطِ شدیدی را تجربه کرد. تعداد سینماهای این فیلم بین آخرهفته‌ی پنجم و آخرهفته‌ی هشتمش، به ۲ هزار و ۱۰۹ سینما کاهش پیدا کرد و درآمدِ آخرهفته‌اش از ۱۳ و نیم میلیون دلار به فقط ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار سقوط کرد. تعداد سینماهای نمایش‌دهنده‌ی فیلم از هفته‌ی دهم اکرانش به کمتر از یک هزار سینما کاهش پیدا کرد. سقوطِ شدیدی که «جوکر» تجربه کرده خیلی شبیه به اکرانِ خانگی «آکوآمن» است. ساخته‌ی جیمز وان هم کارش را در اواخر ۲۰۱۸ با کسب ۱۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به‌عنوانِ افتتاحیه‌ی پنج روزه‌ی کریسمس آغاز کرد. اما بعد از آن، افت فروش آخرهفته به آخرهفته‌ی آن فیلم با «جوکر» برابری می‌کند. «آکوآمن» در دوازدهمین آخرهفته‌اش ۲۰۰ هزار و ۳۳ دلار از ۳۰۳ سینمای مختلف به دست آورد و مجموعِ درآمدش را به ۳۳۴ میلیون دلار رساند. هر دوی این فیلم‌ها همراه‌با سقوط تعداد سینماهایشان به زیر یک هزار سینما، افت فروش ناگهانی و سریعی را تجربه کردند. در مقایسه، «واندر وومن» در جایگاه متضادی نسبت به این دو فیلم قرار می‌گیرد. «واندر وومن» تا آخرهفته‌ی دهمش در یک هزار و ۳۰۷ سینما روی پرده بود. درواقع، «واندر وومن» پس از تجربه‌ی یک اکران مجددِ کوچک موفق به کسب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در چهاردهمین آخرهفته‌اش از یک هزار و ۸۰۰ سینما شد. خلاصه اینکه «جوکر» (۳۳۳/۵ میلیون دلار) هم‌اکنون بالاتر از «جاستیس لیگ» (۲۲۹ میلیون دلار)، «بتمن» (۲۵۱/۲ میلیون دلار)، «مرد پولادین» (۲۹۱ میلیون دلار)، «جوخه‌ی انتحار» (۳۲۵/۱ میلیون دلار) و «بتمن علیه سوپرمن» (۳۳۰/۴ میلیون دلار) و پایین‌تر از «آکوآمن» (۳۳۵/۱ میلیون دلار)، «واندر وومن» (۴۱۲/۶ میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۴۴۸/۱ میلیون دلار) و «شوالیه‌ی تاریکی» (۵۳۳/۳ میلیون دلار) در جایگاه پنجم پُرفروش‌ترین فیلم‌های دی‌سی جای دارد.

فیلم Wonder Woman 1984

اما مهم‌ترین خبرِ باکس آفیسی هفته‌ی گذشته این بود که مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ خانگی در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار خواهد بود؛ رقمی که ۳/۶ درصد کمتر از درآمدِ یازده میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلاری باکس آفیسِ سال ۲۰۱۸ که رکوردِ پُرفروش‌ترین سالِ تاریخ باکس آفیس را در اختیار دارد است. اول اینکه این افت فروش در زمانی‌که خیلی از سینماروهای احتمالی در خانه می‌مانند و سرگرمی سینمایی‌شان را ازطریقِ پلتفرم‌های استریمینگ تجربه می‌کنند افتضاح نیست؛ مخصوصا با درنظرگرفتنِ اینکه مجموع فروشِ باکس آفیس امسال فقط ۴ درصد کمتر از مجموعِ فروش باکس آفیس سال گذشته به‌عنوانِ یک سالِ معمولی نبود، بلکه ۴ درصد کمتر از فروش باکس آفیس سال گذشته به‌عنوان بزرگ‌ترین باکس آفیسِ تاریخ بود. اما نکته‌ی تاریکِ جمع‌بندی باکس آفیس ۲۰۱۹ این است که هفت‌تا از سیزده فیلمِ برترِ جدولِ امسال متعلق به دیزنی هستند که عبارت‌اند از «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر»، «اونجرز: بازی پایانی» (۸۵۸ میلیون دلار)، «شیر شاه» (۵۴۳ میلیون دلار)، «داستان اسباب‌بازی ۴» (۴۳۴ میلیون دلار)، «کاپیتان مارول» (۴۲۷ میلیون دلار)، «فروزن ۲» (۳۹۱ میلیون دلار) و «علاالدین» (۳۵۳ میلیون دلار). دیگر فیلم‌های غیردیزنی برترِ باکس آفیسِ امسال را «مرد عنکبوتی: دور از خانه»، «جوکر» (۳۳۳ میلیون دلار، محصول برادران وارنر)، «آن: فصل دوم» (۲۱۱ میلیون دلار، محصول برادران وارنر)، «ما» (۱۷۵ میلیون دلار، محصول یونیورسال)، «هابز و شاو» (۱۷۴ میلیون دلار، محصول یونیورسال) و «جان ویک ۳» (۱۷۳ میلیون دلار، محصول لاینزگیت) تشکیل می‌دهند. همان‌طور که می‌توانید ببینید، فاصله‌ی بزرگی بین فیلم‌های دیزنی و فیلم‌های کامیک‌بوکی مارول و دی‌سی و بقیه‌ی فیلم‌ها وجود دارد. اما دو نکته را نباید درباره‌ی چیرگی دیزنی بر باکس آفیسِ امسال فراموش کنیم: اول اینکه لاین‌آپِ دیزنی در سال ۲۰۱۹ بی‌سابقه بود و به احتمال خیلی زیاد دوباره هیچ‌وقت تکرار نخواهد شد و در نتیجه، موفقیتِ دیزنی با چنین اختلافِ فاحشی در سال ۲۰۱۹ الزاما به‌معنی ادامه یافتنِ آن با همین اختلاف در سال‌های آینده نیست. اما دوم اینکه وقتی بقیه‌ی صنعت با نزدیک شدنِ قطارِ وحشتناکِ دیزنی روبه‌رو شدند، خودشان را از جلوی آن کنار کشیدند و فیلم‌هایشان را از سالِ ۲۰۱۹ به سالِ ۲۰۲۰ منتقل کردند. مسئله این است که دیزنی امسال فیلم‌هایی را عرضه کرد که هرکدام از آن‌ها بزرگ‌ترین نسخه‌های برندهای مختلفشان بودند؛ یعنی حالاحالاها نمی‌توان تصور کرد که فیلمِ جدیدی در هرکدام از این برندها بتواند درآمدِ بهتری را تجربه کند. «داستان اسباب‌بازی ۴» احتمالا پُرفروش‌ترین دنباله‌ی پیکسار تا آینده‌ی نزدیک باقی خواهد ماند و «فروزن ۲» احتمالا برای همیشه پُرفروش‌ترین دنباله‌ی استودیوی انیمیشن‌سازی دیزنی خواهد بود. در زمینه‌ی بازسازی‌های لایو اکشن هم «علاالدین» و «شیر شاه» (درکنار «دیو و دلبر»)، پُرفروش‌ترین بازسازی‌هایشان باقی خواهند ماند و تکرار نخواهند شد. چنین چیزی درباره‌ی «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» (فینالِ حماسه‌ی اسکای‌واکر) و «اونجرز: بازی پایانی» (فینالِ سه فازِ اول دنیای سینمایی مارول) نیز صدق می‌کند. دیزنی احتمالا دوباره سهمِ اصلی بازار سال ۲۰۲۰ را هم برنده خواهد شد، اما نه با چنین اختلافِ غول‌آسایی.

thank you for your service

این موضوع کاهش ۳/۶ درصدی مجموعِ درآمدِ امسال را توضیح می‌دهد: استودیوهای رقیب، بزرگ‌ترین فیلم‌هایشان را از سال ۲۰۱۹ برداشتند و به سالِ ۲۰۲۰ منتقل کردند. برادران وارنر، پارامونت و یونیورسال، همه مهم‌ترین بلاک‌باسترهایشان را برای بعد از اینکه دیزنی بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین فیلم‌هایش را اکران کرده بود حفظ کردند. «تاپ گان: موریک»، محصول پارامونت در حالی قرار بود در تابستان اکران شود که حالا در بیست و ششم ژوئنِ ۲۰۲۰ روی پرده خواهد رفت. «زمانی برای مُردن نیست»، محصولِ یونیورسال و ام‌جی‌ام در حالی قرار بود در هشتم نوامبر ۲۰۱۹ اکران شود که اکرانش به سوم آوریل ۲۰۲۰ عقب افتاد. «واندر وومن ۱۹۸۴» هم که در ابتدا برای اول نوامبر ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده بود، به پنجمِ ژوئنِ ۲۰۲۰ منتقل شد. این موضوع درباره‌ی «مرگ روی نیل» (Death on the Nile)، محصولِ فاکس که از بیستم دسامبر ۲۰۱۹ به نهم اکتبر ۲۰۲۰ و «سونیکِ خارپشت» که به‌دلیلِ اصلاحِ‌ انیمیشن‌های سونیک، از پانزدهم نوامبر ۲۰۱۹ به چهاردهم فوریه ۲۰۲۰ منتقل شد هم صدق می‌کند. البته که می‌توانیم سر اینکه هرکدام از این فیلم‌ها چقدر می‌توانستند به مجموعِ باکس آفیسِ خانگی امسال اضافه کنند جر و بحث کنیم. فکر کنم به درستی بتوانیم حدس بزنیم که «واندر وومن ۲» و «زمانی برای مُردن نیست» در حالی به فیلم‌های بسیار پُرفروشی تبدیل می‌شدند که «مرگ روی نیل» به درآمدِ قابل‌قبولی در فصلِ کریسمس دست پیدا می‌کرد. اگرچه آینده‌ی «تاپ گان: موریک» و «سونیکِ خارپشت» غیرقابل‌پیش‌بینی است، اما همه‌ی آن‌ها چه زیاد و چه کم بالاخره به مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ خانگی امسال اضافه می‌کردند؛ همچنین درآمدِ تمامی آن‌ها منهای «مرگ روی نیل»، در جیبِ استودیوهای غیردیزنی می‌رفت و شرایطِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های امسال را متعادل‌تر می‌کرد. همچنین بدون شک می‌توان گفت که این فیلم‌ها در بدترین حالت آن‌قدر می‌فروختند تا بتوانند اختلافِ بسیار ناچیزِ ۴۸ میلیونی سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۱۸ را از بین ببرند. واقعیت این است که وضعیتِ امسال (منهای چیرگی دیزنی بر بازار و موفقیت فیلم‌های ابرقهرمانی به قیمتِ شکست دیگر فرنچایزها) چندان با اتفاقی که در سالِ ۲۰۱۴ افتاد فرق نمی‌کند. وقتی مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ تابستانِ ۲۰۱۴ به‌طرز قابل‌توجه‌ای کمتر از سال ۲۰۱۳ از آب در آمد، رسانه‌ها درباره‌ی رکودِ تابستان حرف می‌زدند. اما نکته این بود که اختلافِ درآمدِ سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ ناشی از عقب افتادن اکرانِ سه فیلم «دایناسور خوب»، «پنجاه طیف گری» و «خشن ۷» بود؛ هر سه‌تای این فیلم‌ها که قرار بود در سال ۲۰۱۴ اکران شوند، به سال ۲۰۱۵ منتقل شدند و جای خودشان را خالی گذاشتند.

دیزنی امسال فیلم‌هایی را عرضه کرد که هرکدام از آن‌ها بزرگ‌ترین نسخه‌های برندهای مختلفشان بودند؛ یعنی حالاحالاها نمی‌توان تصور کرد که فیلمِ جدیدی در هرکدام از این برندها بتواند درآمدِ بهتری را تجربه کند

«دایناسور خوب» به‌طرز سنگینی تغییر پیدا کرد و به بیست و نهم ماه می ۲۰۱۴ منتقل شد. تاریخِ اکرانِ «پنجاه طیف گری» از اول آگِست ۲۰۱۴ (درکنار «نگهبانان کهکشان») به روزِ ولنتاین عقب افتاد. «خشن ۷» هم پس از مرگِ پاول واکر در جریانِ تولید، از دوم ژوئیه ۲۰۱۴ به سوم آوریل ۲۰۱۵ منتقل شد. درنهایت، مجموعِ درآمدِ تابستانِ ۲۰۱۴، ۱۴ و نیم درصد کمتر از مجموعِ درآمدِ تابستان ۲۰۱۳ از آب در آمد که به عبارتی حدود ۶۹۵ میلیون دلار افت فروش حساب می‌شد. البته که عقب افتادنِ اکرانِ این فیلم‌ها تنها دلیلِ رکودِ باکس آفیسِ تابستانِ آن سال نبود، اما این موضوع درکنار درآمدِ کمتر «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» نسبت به «مرد آهنی ۳» و درآمدِ کمتر «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۲» نسبت به «من نفرت‌انگیز ۲»، این کمبود را توضیح می‌دهد. کمبودِ مجموع فروش ۲۰۱۹ را هم می‌توان به پای درآمدِ ضعیفِ «مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی»، «گودزیلا: پادشاه هیولاها»، «زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲»، «لگو مووی ۲» و غیره نوشت، اما مسئله این است که به همان اندازه که آن‌ها ضعیف‌تر از انتظارات ظاهر شدند، به همان اندازه هم فیلم‌های دیزنی فراتر از انتظارات ظاهر شدند. درواقع می‌توان گفت فیلم‌هایی مثل «آلیتا: فرشته‌ی جنگ»، «جوکر»، «جان ویک ۳»، «چاقوکشی» و «علاالدین» هم عملکردی بهتر از انتظارات داشتند. در نتیجه، فیلم‌هایی که بهتر از انتظارات ظاهر شدند، کمبودی را که فیلم‌های ضعیف از خود به جا گذاشتند جبران کردند. مهم‌ترین فاکتوری که توضیح می‌دهد چرا دیزنی بر گیشه‌ی آمریکای شمالی چیره شد و چرا باکس آفیسِ خانگی ۴ درصد کمتر از سال قبل فروخت با اتفاقی که در تابستانِ ۲۰۱۴ افتاد یکسان است: برخی از فیلم‌های غیردیزنی که برای ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده بودند، به سال ۲۰۲۰ منتقل شدند، اما چیزی به همان اندازه باارزش یا ارزشمندتر جای خالی‌شان را پُر نکرد. نبردِ باکس افیس در سال ۲۰۲۰، عادلانه‌تر خواهد بود (حداقل در زمینه‌ی نبردِ بین دیزنی علیه یونیورسال علیه برادران وارنر). دقیقا به خاطر همان فیلم‌هایی که با ترک کردنِ سال ۲۰۱۹، فضای بیشتری را برای تصاحبِ اکثرِ سهم بازار توسط دیزنی به این شرکت تقدیم کردند. اگر امثالِ «واندر وومن ۱۹۸۴»، «زمانی برای مُردن نیست» و «تاپ گان ۲» بتوانند سال بعد با استقبالِ دیوانه‌واری مواجه شوند، آن وقت می‌توان گفت که استودیوهایشان تصمیمِ درستی برای فاصله گرفتن از دیزنی گرفته‌ بودند. نگه داشتنِ آن‌ها در سال ۲۰۱۹ هیچ نتیجه‌ی دیگری به جز کاهشِ ناچیزِ سهم دیزنی از بازار در پی نمی‌داشت. اما حالا قرار دادنِ آن‌ها دربرابر «بلک ویدو»، «مولان»، «جنگل کروز»، «اِترنال‌ها» و سه انیمیشنِ اورجینالِ دیزنی، سالِ ۲۰۲۰ را به یک رقابتِ واقعی تبدیل می‌کند. اگر سال ۲۰۱۹ درباره‌ی عقب‌نشینی دیگران دربرابر هجومِ بی‌امانِ دیزنی با قوی‌ترین سلاح‌هایش بود، سال ۲۰۲۰، سالی است که یونیورسال و برادران وارنر مقابله به مثل خواهند کرد!

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱

Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker

۷۲ میلیون دلار۳۶۱/۷ میلیون دلار
۲

Jumanji: The Next Level

۳۵/۳ میلیون دلار۱۷۵/۴ میلیون دلار
۳

Little Women

۱۶/۵ میلیون دلار۲۹ میلیون دلار
۴

Frozen II

۱۶/۵ میلیون دلار۴۲۱/۲ میلیون دلار
۵Spies in Disguise۱۳/۲ میلیون دلار۲۲ میلیون دلار
۶Knives Out۹/۷ میلیون دلار
۱۱۰/۲ میلیون دلار
۷Uncut Gems۹/۵ میلیون دلار۲۰ میلیون دلار
۸

Cats

۴/۸ میلیون دلار۱۷/۸ میلیون دلار
۹

Bombshell

۴/۷ میلیون دلار۱۵/۶ میلیون دلار
۱۰

Richard Jewell

۳ میلیون دلار۱۶ میلیون دلار


منبع forbes2 forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده