نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۱

بررسی بازی Control از دید سایت‌های معتبر دنیا

Control، جدید‌ترین ساخته استودیو رمدی، نمره‌های خوبی از سایت‌های معتبر دنیا دریافت کرده و در این مطلب مروری بر آن‌ها خواهیم داشت. 

استودیو فنلاندی رمدی و در راس آن سم لیک، جزو بازیسازانی هستند که آثاری فراموش‌نشدنی را تقدیم دنیای بازی‌های ویدیویی کرده‌اند. دو نسخه اول سری Max Payne ،Alan Wake خاطره‌انگیز و حتی Quantum Break که شاید اگر آن سبک روایت داستانش از طریق سریال را کنار می‌گذاشت تجربه بهتری هم می‌شد، از جمله بازی‌های رمدی هستند. این استودیو فنلاندی در دوران فعالیتش بیش‌تر از هر چیز به ساخت بازی‌های تک‌نفره با داستانی قوی شهرت داشته و برای مثال در مکس پین پیچ‌و‌خم زندگی یک مامور پلیس نیویورک را به‌تصویر کشید که پس از از دست دادن زن و فرزندش شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و بدین ترتیب شخصیتی بسیار خاص را به دنیای بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. این رویه بعدها در Alan Wake هم تکرار شد و این نویسنده و دنیای عجیبی که در آن گرفتار بود به خاطره‌ای خوش در ذهن گیمر‌ها تبدیل شدند. اما پس از تمام آن تجربه‌ها، این بار نوبت به Control رسیده است؛ بازی جدید رمدی که پس از قطع همکاری آن‌ها با مایکروسافت ساختش آغاز شد و به همین دلیل هم برخلاف الن ویک و کوانتوم بریک با یک بازی انحصاری طرف نیستیم. 

کنترل، داستان دختر جوانی به اسم جسی فیدن را روایت می‌کند که از کودکی، احساس کرده نیرو‌های ویژه‌ای دارد اما نه راه استفاده از این نیرو‌ها را بلد است و نه منشا آن‌ها را می‌داند. این شرایط تا جایی ادامه پیدا می‌کند که جسی وارد ساختمانی به اسم «قدیمی‌ترین خانه» می‌شود؛ جایی که قبلا در کنترل نیرو‌های فدرال آمریکا بوده و حال تحت سلطه نیرویی به نام هیس است. جسی پس از ورود به این بنا و مواجهه با وضعیت عجیب و غریب آن، تبدیل به رییس جدید سازمان می‌شود و از این رو لیاقت به‌دست گرفتن اسلحه سازمانی ویژه بازی را هم به‌دست می‌آورد که فقط رییس واقعی سازمان قادر به استفاده از آن است. بازی کنترل به‌عنوان یک تجربه اکشن ماجراجویی سوم‌شخص، تنها یک اسلحه دارد که شاید اتفاق عجیبی باشد اما این اسلحه سازمانی قابلیت تغییر به اشکال مختلف را دارد و سازندگان بر این باور هستند که این تغییرات قادر خواهند بود جای خالی نبود سلاح‌های متعدد را در بازی پُر کنند. کنترل اثری مملو از ویژگی‌های ماورایی است و به همین دلیل مکانی که در آن هستید هم مدام دچار تغییرات مختلفی می‌شود و از آن مهم‌تر اینکه دشمنان شما هم انواع مختلفی دارند و حسابی غافلگیر‌تان خواهند کرد. برای آشنایی بیش‌تر با بازی، می‌توانید پیش‌نمایش بازی Control را در زومجی بخوانید. بدون مقدمه‌چینی بیش‌تر، در ادامه نگاهی به نمره ها و بررسی بازی Control از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت:

Control:

  • سازنده: استودیو رمدی
  • ناشر: ۵۰۵ گیمز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۵ شهریور
  • سبک: اکشن ماجراجویی سوم‌شخص

Control

گیم‌رولوشن: ۹۰ از ۱۰۰

از روایت بازی گرفته تا پازل‌ها و مبارزات آن، همگی با این هدف طراحی شده‌اند که بازیکنان را وادار به فکر کردن کنند و خب برای این فکر کردن هم بازی پاداش‌های بسیار با‌ارزشی برای شما در نظر گرفته است. ساخته جدید رمدی، یک تجربه عالی در بین بازی‌های تک‌نفره داستان‌محور است. 

آی‌جی‌ان: ۸۸ از ۱۰۰

کنترل در یک دنیای ماورایی عالی جریان دارد که نمی‌توانستم جلوی خودم را بگیرم و گوشه‌گوشه آن را نگردم. توانایی‌های فیزیک‌محور جسی در ترکیب با اسلحه اصلی او مبارزات از راه دور بسیار جذابی برای بازی خلق می‌کنند و به‌لطف حضور شخصیت‌های جالب، داستان کلی با‌کیفیت و اتفاقات درگیر‌کننده مختلفی که در بازی رخ می‌دهند، از گشت‌و‌گذار در اتاق‌های مختلف و مدام در حال تغییرِ قدیمی‌ترین خانه واقعا لذت بردم. البته شاید داستان شخصی جسی به اندازه داستان سایر قسمت‌های بازی عالی نباشد اما در مجموع کنترل آنقدر بازی با‌کیفیتی است که بتوان این مورد را هم نادیده گرفت. 

گیم‌اینفورمر: ۸۸ از ۱۰۰

با‌وجود یک سری نبرد‌های نه‌چندان جذاب در اواخر بازی، کنترل یک تجربه سراسر هیجان است. به‌لطف قدرت‌های خاص جسی می‌توانید داخل هر یک از اتاق‌های قدیمی‌ترین خانه جنگی تمام‌عیار راه بیندازید. محیط کلی بازی فضایی بی‌نظیر برای گشت‌و‌گذار است و من واقعا از تقابل‌هایی که با دشمنان در نقاط مختلف آن داشتم لذت زیادی بردم. 

گیم‌اسپات: ۸۰ از ۱۰۰

معمولا بازی‌های کمی وجود دارند که می‌توانند به اندازه اثری مثل Control ذهن من را درگیر کنند. تجربه بازی من را در موقعیتی قرار می‌دهد که دوست دارم تا آخرین ذره از محتوایی را که اثر ارائه می‌دهد تجربه کنم و حتی اشتیاقی هم برایم ایجاد شده تا برگردم و بازی‌های قبلی رمدی را دوباره بازی کنم. البته که بازی در دقایقی شبیه یک مترویدونیای مشکل‌دار به‌نظر می‌رسد اما آنقدر دقایق جذابی در بازی پیدا خواهید کرد که این مشکل هم به‌چشم نمی‌آید. بی‌صبرانه منتظر هستم تا با بقیه افراد در مورد بازی بحث کنیم و ببینم آن‌ها در مورد این دنیای مرموز چه نظری دارند. 

ویدیو گیمر: ۸۰ از ۱۰۰

کنترل دقیقا همان‌چیزی است که از رمدی انتظار می‌رود؛ یک بازی عجیب و غریب که ارزش تجربه بسیار بالایی دارد. فضای بازی ترکیبی از سبک معماری بروتالیست دهه ۶۰ با ویژگی‌های عملی/تخیلی است. مشکلاتی در زمینه عملکرد فنی بازی (نقد این سایت بر اساس نسخه ایکس‌باکس وان بوده است) و همینطور ضعف‌هایی در شخصیت‌های بازی از مشکلات کنترل هستند اما در نهایت باید از فضاسازی و اتمسفر به‌عنوان برگ برنده اصلی این اثر یاد کنیم. 

نمره های بازی Control

نمره های بازی Control

در پایان موردی که اکثر سایت‌ها روی آن هم‌نظر هستند، کیفیت بالای اتمسفر بازی کنترل است که آن را به تجربه‌ای مرموز و خاص تبدیل می‌کند. رمدی در آخرین ساخته خود بازهم سعی کرده تجربه‌ای پر رمز و راز خلق کند و نمره‌های بازی هم نشان از موفقیت آن‌ها در این راه دارند. از این رو اگر ساخته‌های قبلی استودیو فنلاندی باب میل شما بود احتمالا از تجربه کنترل هم لذت زیادی خواهید برد. همچنین به‌زودی قادر خواهید بود نقد اختصاصی بازی کنترل در زومجی را هم بخوانید. نظرات خود را در مورد نمره‌های بازی با ما به اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده