// دوشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۷

واکنش سازنده Quake به محبوبیت بازی‌ های بتل رویال

تیم ویلیتس، رئيس استودیو اید سافتور، به محبوبیت بازی های بتل رویال واکنش نشان داد و اظهار داشت که ایده‌های این سبک در واقع نوآورانه نیستند.

تیم ویلیتس، رئیس استودیو اید سافتور (id Software)، سازنده یکی از بازی‌های صاحب سبک آنلاین و شوتر یعنی Quake، به تازگی در مورد سبک بتل رویال و محبوبیت آن بیانیه‌ای صادر کرده است. وی در طی مصاحبه‌ای که با گیم اسپات در جریان نمایشگاه PAX West داشته است در مورد ایده‌های بازی‌های محبوبی همچون Fortnite و PUBG توضیحاتی ارایه داده است و در واقع وی بر این باور است که بتل رویال یک ایده جدید نیست.

ویلیتس پیش از آغاز صحبت‌های خود به ماد بازی Quake اشاره کرد که در زمان گذشته به کاربران اجازه می‌داد که برای تبدیل شدن به آخرین بازمانده در بازی با یکدیگر رقابت کنند. البته در آن زمان این ماد تنها شامل چهار بازیکن می‌شد و همانند سبک‌های امروزی همچون بتل رویال توانایی پشتیبانی از ۱۰۰ بازیکن به طور همزمان را نداشت. وی در این باره افزود:

مردم باید این موضوع را بدانند که ایده سبک بتل رویال در زمان گذشته از طریق حالت‌هایی همچون King of the Hill در بازی‌ها وجود داشت. بتل رویال در واقع حرکت جدیدی از ایده‌هایی است که در زمان گذشته نیز وجود داشت. می‌گویند که ایده‌های بزرگ‌ترین بازی‌های ویدیویی در جعبه اسباب‌بازی‌های یک کودک ۱۰ ساله نیز پیدا می‌شود. این موضوع برای بتل رویال هم صدق می‌کند. بتل رویال واقعا یک سبک جدید نیست و صرفا یک حرکت جدید از المان‌هایی است که مخاطبان در گذشته از آن لذت می‌بردند. به طور مثال ورزش داج بال؛ تنها یک فرد در مسابقات این رشته باقی می‌ماند. بتل رویال نیز به همین صورت است. از این رو بهترین بازی‌هایی که در آینده منتشر می‌شوند در واقع از ایده‌های قبلی برگرفته می‌شوند.

تیم ویلیتز

همانطور که می‌دانید بتل رویال در واقع از سبک‌های جدید به شمار نمی‌رود. برندن گرین چندین سال قبل، پیش از اینکه بازی PUBG را توسعه دهد برای Arma 2 حالت Battle Royale را ساخته بود. این سبک در واقع با PUBG مشهور شد و پس از آن سازنده Gears of War یعنی اپیک گیمز نیز بازی Fortnite: Battle Royale را در اختیار طرفداران این سبک قرار داد. با توجه به محبوب شدن این سبک، مجموعه‌های قدیمی همچون کالاف دیوتی و بتلفیلد نیز وارد کار شدند. در سال جاری کمپانی اکتیویژن و استودیو تری آرک با حالت Blackout بازی Call of Duty: Black Ops 4 به کاربران اجازه می‌دهند که حالت بتل رویال را تجربه کنند. در آن سو حالت Firestorm بازی Battlefield V نیز قرار است محتوایی مشابه را در اختیار طرفداران این سبک قرار دهد.

در طی مصاحبه از ویلیتس در مورد پروژه‌های آینده این کمپانی برای اضافه کردن سبک بتل رویال به بازی‌هایشان سوال شد که گویا شاهد این اتفاق نخواهیم بود. وی بر این باور است که با اینکه تمامی کاربران خواهان این سبک هستند اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد که یک بازی توسعه پیدا کند؛ از همین رو احتمال دارد زمانی که توسعه این بازی به پایان برسد در آن سو هیجان این محتوا کاهش پیدا کرده باشد و دیگر بازی مورد انتظار طرفداران نباشد. وی در این زمینه گفت:

بررسی نظرات کاربران و حالت‌هایی که درخواست می‌کنند در واقع امری بسیار مهم است؛ همانند CTF که به عنوان حالت بعدی به بازی Quake Champions اضافه می‌شود. ما در ابتدا برنامه‌ای برای این حالت نداشتیم اما با توجه به نظرات کاربران آن را در دست ساخت قرار داده‌ایم. اما بازه‌ای که سازندگان صرف تولید محتوای جدید می‌کنند، می‌تواند زمان زیادی از آنها بگیرد.

پس شما به عنوان سازنده بازی باید بسیار محتاط عمل کنید و به دنبال محتویاتی نروید که جنبه تکراری داشته باشد؛ چرا که زمانی که توسعه این محتوا به پایان برسد شاید کاربران را غافل‌گیر نکند و آنها را با محتوای تکراری روبه‌رو کند. همچنین سازندگان احتمالا با بازخوردهایی همچون «واقعا؟ این محتوا ۳ سال پیش سرگرم‌کننده بود.» روبه‌رو شوند. پس اگر استراتژی شما این است که محتوای دیگر بازی‌های محبوب را کپی کنید، شاید به خواسته خود نرسید و این امر دیر اتفاق بیفتد. این در واقع برنامه و استراتژی استودیو اید سافتور است.

پروژه بعدی استودیو اید سافتور در واقع بازی Rage 2 است که در سال ۲۰۱۹ با همکاری استودیو آوالانچ (Avalanche) عرضه می‌شود. این بازی شامل حالت چندنفره و آنلاین نمی‌شود و از این رو شاهد حالت بتل رویال در آن نخواهیم بود. گفتنی است که نظرات رئيس اید سافتور شباهت زیادی به واکنش رئیس کمپانی تیک تو یعنی استراوس زلنیک دارد. وی نیز بر این باور است که به جای دنبال کردن کار‌های دیگران، باید زمان خود را به ساخت ایده‌های جدید اختصاص دهید. زلنیک در این باره گفته بود:

ما از موفقیت‌های استودیو‌های دیگر خوشحال هستیم و یقینا از روند کاری رقیب‌های خود نیز مطلع می‌شویم. اما در واقع هدف ما این است که در حد امکان خلاق ظاهر شویم. با اینکه حتی برخی از بازی‌هایی که ایده‌های خود را از دیگر آثار برگرفته‌اند، موفق به نظر می‌رسند اما آثار خلاقانه می‌تواند عملکرد مطلوب‌تری نسبت به آنها داشته باشد.

فیل اسپنسر، رئيس ایکس باکس، نیز با بیانیه‌های فوق هم نظر است. وی چندی پیش اظهار داشت صرفا به این دلیل که استودیو‌های دیگر به ساخت بازی‌های بتل رویال روی آورده‌اند، مایکروسافت قصد توسعه بازی در سبک Battle Royale را ندارد.

از آثار محبوب این سبک می‌توان به PUBG اشاره کرد که به عنوان بازی با بیشترین بازیکن همزمان در استیم در دسترس است. با اینکه پابجی در استیم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است اما به نظر می‌رسد که بازی Fortnite همچنان محبوب‌ترین اثر بین طرفداران این سبک به شمار می‌رود.

نظرات شما در مورد گفته‌های استودیو اید سافتور درباره بتل رویال چیست؟ 


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده