نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹

بازی Alan Wake 2 | رؤیای ۱۳ ساله سم لیک

سم لیک و سایر اعضای استودیو رمدی از همان دوران انتشار بازی الن ویک به فکر تولید نسخه دوم آن بودند و بالاخره موفق به انجام این کار شدند.

اواسط سال ۲۰۰۵ و زمانی‌که اهالی صنعت بازی خود را آماده ورود به نسل هفتم کنسول‌ها می‌کردند، در جریان نمایشگاه E3 شاهد رونمایی از یک بازی جدید بودیم که خیلی زود نظرات را به خود جلب کرد؛ محصول تازه استودیو رمدی انترتینمنت (Remedy Entertainment) به نویسندگی سم لیک که تنها یک سال و نیم بعد از عرضه نسخه دوم مکس پین (Max Payne 2: The Fall of Max Payne) از آن رونمایی شد و این بار هم نام شخصیت اصلی را در عنوان خود داشت، یعنی الن ویک (Alan Wake).

تریلر تماشایی بازی با تصاویری هوایی از یک مسیر کوهستانی شروع می‌شد که به‌شدت یادآور فیلم درخشش (The Shining)، اثر استادانه استنلی کوبریک بود. در همین حال جملاتی هم روی تصویر به نمایش درمی‌آمد که شباهت‌های بازی را با فیلم درخشش بیشتر می‌کرد: «الن ویک نویسنده پرفروش‌ترین داستان‌های ترسناک بوده است، تا اینکه خلاقیت و عشق و علاقه خود را از دست می‌دهد و برای احیای وضعیت روحی خود و شروعی دوباره، به شهر «برایت فالز» می‌رود و شروع می‌کند به نوشتن کتاب جدیدی با الهام از کابوس‌های خود. ولی اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد، اوضاع به هم می‌ریزد و کابوس‌های الن ویک، رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. اکنون نور تنها یار و یاور الن ویک است و شب و تاریکی که از راه می‌رسد، کابوس‌ها به سراغ او می‌روند.»

بعد از آن هم صحنه‌هایی از فرار الن ویک و حرکت او به سمت یک فانوس دریایی را می‌دیدیم و موجودات مخوفی که او را تعقیب می‌کردند. این تریلر به قدری جذاب و خیره‌کننده بود که حتی نظر خیلی از افرادی که تا آن روز به سراغ بازی‌های استودیو رمدی نرفته بودند را هم به خود جلب کرد؛ چه برسد به عاشقان مکس پین که پس از دو تجربه فراموش‌نشدنی با آثار نوآر رمدی، منتظر جدیدترین پروژه استودیو بودند.

در همان روزها دمویی هم از بازی الن ویک پشت درهای بسته برای اهالی رسانه به نمایش درآمد که با تعریف و تمجیدهای زیادی همراه شد. البته در آن دوران هنوز پلتفرم‌های بازی به‌طور کامل مشخص نشده بودند و درکنار پی سی، از «پلتفرم‌های نسل جدید» هم یاد شده بود. ولی یک سال بعد مطلع شدیم که مایکروسافت دست همکاری به سوی رمدی دراز کرده و بنابراین طبیعی بود که بازی برای کنسول جدید این شرکت یعنی ایکس باکس 360 عرضه شود و خبری از پلی استیشن 3 نباشد (نسخه پی سی هم دو سال بعد از ایکس باکس 360 منتشر شد).

دانلود ویدیو از آپارات

بعدها با نمایش‌های بیشتری که از بازی پخش شد، کم‌کم متوجه شدیم که الن ویک نسبت به پروژه اولیه تغییراتی پیدا کرده است؛ از تفاوت‌هایی در ظاهر شخصیت اصلی تا موارد مهم‌تری مثل دنیای بازی که از حالت جهان‌باز (اپن‌ورلد) خارج شده و حالت خطی‌تری پیدا کرده بود. همچنین با اینکه بازی نهایی هم پُر از المان‌های ماوراءالطبیعه و اتفاقات و موجودات عجیب و غریب بود، ولی پروژه اولیه حتی از آن هم بیشتر با این نوع المان‌ها سر و کار داشت و اعضای رمدی در نسخه نهایی، کمی از غلظت موارد ماوراءالطبیعه کاسته بودند.

نسخه اولیه بازی Alan Wake در سال ۲۰۰۵ تفاوت‌هایی با نسخه نهایی آن در سال ۲۰۱۰ داشت و در ابتدا قرار بود با اثری جهان‌باز با المان‌های ماوراءالطبیعه بیشتر طرف باشیم

درنهایت بازی الن ویک اواسط سال ۲۰۱۰، یعنی پنج سال پس از معرفی وارد بازار شد و استقبال منتقدان از آن نیز هرچند در حد خوبی بود. الن ویک به‌عنوان یک اثر اکشن ماجرایی با المان‌های شوتر سوم شخص، به‌دلیل اتمسفر جذاب و تفاوت‌هایی که با سایر بازی‌های آن روزها داشت، خیلی زود طرفداران خاص خود را پیدا کرد؛ اتمسفر سنگینی که آن را یکی از دلایل اصلی تغییر مسیر بازی از حالت باز و وسیع به نسخه نهایی می‌دانند و شاید رمدی نمی‌توانست چنین فضای خاصی را با این کیفیت در یک اثر جهان‌باز ارائه دهد.

ولی متأسفانه با وجود ارزش‌های بالای الن ویک و کیفیت مناسبی که داشت، موفقیت تجاری بازی در حد و اندازه‌ای نبود که انتظار می‌رفت. این قضیه دلایل متعددی داشت و گذشته از حال و هوای تاریک بازی که با هر سلیقه‌ای جور نبود، یکی از مهم‌ترین دلایل را اشتباه مسئولان مایکروسافت به‌عنوان ناشر بازی می‌دانستند که تاریخ عرضه الن ویک را دقیقاً هم‌زمان با بازی Red Dead Redemption انتخاب کرده بود. به این ترتیب اثری مثل الن ویک که در حالت عادی هم مخاطبان خاص خود را داشت، در شرایطی سخت با یکی از بزرگ‌ترین غول‌های نسل هفتم روبه‌رو شد و در هفته‌های ابتدایی، زیر سایه شاهکار راک استار گیمز (Rockstar Games) قرار گرفت.

یکی دیگر از دلایل استقبال نه‌چندان زیاد از بازی در روزهای اول را هم نوع تبلیغات آن می‌دانستند؛ تبلیغاتی بسیار زیبا و خلاقانه که شاید همین خلاقیت‌ها بود که به آن ضربه زد! به این دلیل که گاهی اوقات چنین ظرافت‌هایی در تبلیغات، باعث می‌شود خیلی از مخاطبان به خوبی در جریان موضوع موردنظر قرار نگیرند، برخلاف تبلیغات کلیشه‌ای و استانداردی که با حضور شخصیت اصلی در ابعادی بزرگ، نام اثر موردنظر را به‌راحتی در ذهن مردم حک می‌کنند.

تبلیغات بازی Alan Wake

یکی از تبلیغات خلاقانه بازی Alan Wake در ایستگاه‌های اتوبوس که به قابلیت‌های چراغ قوه اشاره می‌کند: «در صورت مواجه شدن با یک چوب‌بر دیوانه، شیشه را بشکنید»

البته این قضیه برای رمدی و بازی‌هایی که سم لیک نگارش داستان آن‌ها را برعهده داشت، خیلی هم بی‌سابقه نبود و برای مثال نسخه اول مکس پین هم با وجود کیفیت بالایی که داشت، در سال اول عرضه به مقامی بهتر از نوزدهم در فهرست بازی‌های پرفروش آمریکا در سال ۲۰۰۱ نرسیده بود. وضعیت فروش مکس پین 2 هم به شکلی بود که تیک-تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) به‌عنوان شرکت مادر ناشر بازی یعنی راک استار، در حالی پیش‌بینی‌های مرتبط با سوددهی خود در سال ۲۰۰۴ را کاهش داد که فروش نه‌چندان خوب مکس پین 2 را یکی از دلایل این قضیه اعلام کرده بود.

بااین‌حال بازی الن ویک بعد از گذشت هفته‌ها و ماه‌های اولیه، وضعیت بهتری پیدا کرد و به تدریج فروش آن افزایش یافت که نشان از تبلیغات دهان به دهان گیمرها داشت و افرادی که از این تجربه متفاوت لذت برده بودند، موضوع را با دوستان خود در میان می‌گذاشتند و کم‌کم خریداران بیشتری از راه می‌رسیدند.

اکثر بازی‌های Remedy به اندازه کیفیتی که دارند، فروش نمی‌کنند و Alan Wake هم یکی از همین آثار بوده است

بعدها علاوه‌بر دو DLC الن ویک، نسخه جانبی یا به اصطلاح اسپین‌آفی از آن تحت عنوان Alan Wake's American Nightmare هم در سال ۲۰۱۲ منتشر شد که البته تفاوت‌هایی با بازی اصلی داشت و بیشتر به سراغ جنبه‌های اکشن رفته بود؛ اثری که در نوع خود کیفیت نسبتاً خوبی داشت، ولی چیزی هم نبود که علاقمندان الن ویک بی‌صبرانه منتظر آن بوده باشند. آن‌ها بیش از هر چیز در انتظار تجربه الن ویک 2 به سر می‌بردند؛ اثری که تا سال‌ها بعد هم خبری از آن نشد...

بعدها مطلع شدیم که اعضای رمدی به علت علاقه زیادی که به ساخت الن ویک 2 داشتند، دمویی مخصوص را در همان سال ۲۰۱۰ و بعد از انتشار نسخه اول تدارک دیده بودند تا بعضی از ایده‌های خود برای نسخه دوم را به ناشر نمایش دهند. شروع دمو در ارتباط با یک مستندساز بود که قصد تولید اثری را در مورد افسانه‌ای محلی به نام الن ویک داشت که صحبت‌های مرموزی در مورد او به گوش می‌رسید، ولی ناپدید شده بود و کسی خبری از او نداشت. سپس کنترل الن را به‌دست می‌گرفتیم و وارد ماجراهای جدیدی می‌شدیم که البته قرار نبود همه آن‌ها دقیقاً با همان شکل در الن ویک 2 به کار بروند و این دمو بیشتر یک قالب اولیه برای امتحان ایده‌های جدید بود.

حضور الن ویک با چراغ قوه در دموی قدیمی Alan Wake 2

بخشی از دموی قدیمی Alan Wake 2

دمو با همان موتور نسخه اصلی ساخته شده بود و از نظر بصری تفاوت زیادی با نسخه اول نداشت، ولی ایده‌های جدیدی در گیم‌پلی آن دیده می‌شد. برای مثال تعامل دشمنان با محیط به مراتب بیشتر از قبل بود و از هر چیزی درون محیط به‌عنوان اسلحه استفاده می‌کردند و این قضیه هم حس پویاتری به بازی می‌داد. یکی از مهم‌ترین نکات دمو هم غلیظ‌تر شدن ترکیب کابوس و واقعیت بود و در هر لحظه ممکن بود اتفاق عجیبی رخ دهد و حتی شاهد از راه رسیدن یک بشقاب پرنده باشیم که الن را به همراه خانه‌ای که درون آن قرار گرفته بود، به درون خود بکشد.

بخش‌هایی از دمو مثل صحرای آریزونا بعدها در Alan Wake's American Nightmare مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین بعضی از دشمنان مثل شخصیت شروری که از ترکیب تعداد زیادی پرنده شکل می‌گرفت و به جان الن می‌افتاد، بعدها با تفاوت‌هایی در آن بازی حضور پیدا کردند. ولی درنهایت این دمو به جایی نرسید و تنها بعضی از المان‌های آن در پروژه بعدی رمدی به کار رفت.

درحالی‌که علاقمندان الن ویک منتظر ادامه همکاری رمدی و مایکروسافت در ارتباط با این بازی بودند، رونمایی از پروژه جدید استودیو باعث تعجب خیلی‌ها شد؛ بازی کوانتوم بریک (Quantum Break) که قرار بود پل ارتباطی بین صنعت بازی‌های ویدیویی و سریال‌های تلویزیونی ایجاد کند، آن هم در روزهایی که مایکروسافت تأکید زیادی روی تبدیل کردن کنسول جدید خود یعنی ایکس باکس وان به یک پلتفرم همه‌فن حریف داشت؛ محصولی که نه فقط یک کنسول ساده، بلکه وسیله‌ای مناسب برای جایگزینی سایر وسایل سرگرم‌کننده در منازل مردم باشد.

بشقاب پرنده در دموی قدیمی Alan Wake 2

در دموی قدیمی Alan Wake 2، شاهد حضور بشقاب پرنده هم بودیم

کوانتوم بریک که دومین بازی رمدی با حضور سم لیک در نقش کارگردان (درکنار نویسندگی) بعد از Alan Wake's American Nightmare بود، با وجود بعضی ویژگی‌های جالب خود، از طرف منتقدان با استقبالی در حد و اندازه‌های آثار قبلی رمدی و سم لیک روبه‌رو نشد.

بعضی از ایده‌های Alan Wake 2 در بازی Quantum Break استفاده شد و این بازی اشارات مختلفی هم به اثر قبلی Remedy داشت

البته از آن طرف فروش اولیه بازی بهتر از آثار قبلی رمدی بود و توانست به یکی از بازی‌های موفق ایکس باکس وان در آن دوران تبدیل شود؛ هر چند در مجموع از این نظر هم به جایگاهی نرسید که مایکروسافت را راضی به ادامه همکاری با رمدی کند و بعدها هم اخباری به گوش رسید که حکایت از این داشت که مایکروسافت علاقه‌ای به تولید نسخه‌های جدید کوانتوم بریک و الن ویک ندارد.

بعد از کوانتوم بریک و در شرایطی که باز هم دوست‌داران الن ویک مشتاق دیدار مجدد با این نویسنده بخت‌برگشته بودند، شاهد معرفی بازی کنترل (Control) از طرف رمدی بودیم؛ اثری که شاید خیلی‌ها در ابتدا انتظارات زیادی از آن نداشتند، ولی وقتی با کمک شرکت 505Games منتشر شد، خیلی زود کیفیت بالای خود را نشان داد و در دل طرفداران رمدی جایگاه ویژه‌ای باز کرد.

البته فروش بازی کنترل نیز کم و بیش پایین‌تر از لیاقت‌های آن بود؛ اثری که استقبال خوب منتقدان را به‌دنبال داشت، ولی تا پایان سال ۲۰۲۰ یعنی یک سال و نیم بعد از عرضه، دو میلیون خریدار پیدا کرد که البته با همین آمار هم رکورد سریع‌ترین فروش را بین IPهای رمدی از زمان مکس پین به بعد از آنِ خود کرد. در مجموع هم بازی تا امروز بیش از سه میلیون نسخه فروخته است که عدد بدی نیست، ولی شاید بتوان گفت حق بازی کنترل بیشتر از این‌ها بوده است.

اشاره به Alan Wake در بازی Quantum Break

اشاره به Alan Wake در بازی Quantum Break

هرچند در این سال‌ها خبری از بازی الن ویک 2 نبود، ولی رمدی خیلی هم از این اثر فاصله نگرفته بود. برای مثال مدتی بعد از انتشار بازی کوانتوم بریک مشخص شد که رمدی در ابتدا قصد ساختن الن ویک 2 را به‌جای این پروژه داشته است و به‌گفته سم لیک، آن‌ها ایده‌های اولیه الن ویک 2 را به‌صورت یک بازی اپیزودی با مایکروسافت در میان گذاشته بودند؛ اثری که قرار بود بین هر دو اپیزود آن، ویدیوهای لایو اکشن و سریال‌مانندی پخش شود. ولی مسئولان مایکروسافت با وجود علاقه‌ای که به این ایده نشان دادند، به‌دنبال یک IP کاملاً جدید بودند و بنابراین کوانتوم بریک با همین حال و هوا تولید شد.

البته در همان زمان هم سم لیک تأکید کرده بود که: «رمدی همچنان علاقه زیادی به‌دنبال کردن ماجراهای الن ویک دارد، ولی در این صنعت نمی‌توان تنها از روی علاقه پیش رفت و باید بحث‌های تجاری را هم در نظر گرفت و خیلی چیزها باید دست به‌دست یکدیگر بدهند تا شرایط مناسب برای تولید یک بازی فراهم شود.»

او همچنین به پتانسیل‌های بالای دنیای الن ویک برای شخصیت‌پردازی اشاره کرده و از این گفته بود که هرچند خود الن شخصیت اصلی داستان محسوب می‌شود، ولی شخصیت‌های دیگری مثل «بری ویلر»، دوست الن و «آلیس»، همسر او و همین‌طور «سارا بریکر»، کلانتر برایت فالز هم ظرفیت مناسبی برای روایت داستان‌های مختلف دارند.

چند سال بعد نیز یک بار دیگر شاهد صحبت‌های جدید سم لیک در این زمینه بودیم که نشان از اشتیاق بالای او به تولید الن ویک 2 داشت. لیک از این می‌گفت که اعضای رمدی در بازه‌های زمانی بین پروژه‌های خود، بارها به الن ویک 2 فکر کرده‌اند و تصاویر مفهومی و طراحی‌های اولیه‌ای هم از ایده‌های مرتبط با آن دارند. عشق لیک به الن ویک در حدی بود که در یکی از مصاحبه‌های خود از این گفت که از زمان عرضه نسخه اول، همیشه در حال فکر کردن به الن ویک 2 و کار روی ایده‌های آن درون ذهن خود بوده و لحظه‌ای آن را رها نکرده است.

الن ویک در کنار ساختمان و محیط سیل زده در طرح Alan Wake 2

یکی از طراحی‌های اولیه Alan Wake 2 در اوایل دهه ۲۰۱۰

لیک در اواسط دهه ۲۰۱۰ چنین گفته بود: «بعد از انتشار الن ویک، من و بخش کوچکی از اعضای تیم به سراغ کار روی ایده‌های اولیه الن ویک 2 رفتیم، آن هم قبل از بازی Alan Wake's American Nightmare. ولی به این نتیجه رسیدیم که فعلاً زمان مناسبی برای الن ویک 2 نیست و بعضی از آن ایده‌ها را به شکلی محدودتر در Alan Wake's American Nightmare به کار گرفتیم و بخشی از آن‌ها را هم در بازی کوانتوم بریک استفاده کردیم.»

سم لیک در طول این سال‌ها، بارها و بارها به علاقه خود برای تولید Alan Wake 2 اشاره کرده بود و سرانجام Remedy در سال ۲۰۱۹ حق استفاده از این IP را که در اختیار مایکروسافت بود، از آنِ خود کرد

بعد از انتشار کوانتوم بریک هم ماجراهای الن ویک 2 برای سم لیک به پایان نرسیده بود: «پس از انتشار کوانتوم بریک، به سراغ ایده‌های جدیدی برای الن ویک 2 رفتیم که این بار خیلی با گذشته متفاوت بودند. سپس به سراغ پیدا کردن شرکت مناسبی برای انتشار بازی رفتیم، ولی در جریان این پروسه به این نتیجه رسیدیم که این ایده‌ها خیلی هم حس و حال الن ویک را ندارند و به تدریج با اعمال تغییراتی در آن‌ها، به یک IP جدید یعنی بازی کنترل دست پیدا کردیم.»

البته رمدی تا سال ۲۰۱۹ حق استفاده از IP الن ویک و انتشار بازی‌های آن را نداشت و در اواسط آن سال بود که تازه موفق شد تمام حقوق مربوط‌به این اثر را از مایکروسافت بگیرد، ولی همچنان پیدا کردن یک همکار مناسب برای سرمایه‌گذاری و انتشار بازی، کار آسانی نبود. به همین دلیل آن‌ها علاقه خود را به الن ویک از راه‌های دیگری به مخاطبان نشان می‌دادند.

رمدی نه‌تنها از بعضی از ایده‌های اولیه الن ویک 2 در بازی کنترل استفاده کرده بود، بلکه به تدریج ارتباط بین دنیای الن ویک و کنترل را نیز گسترش داد و بعد از اشاراتی که در بازی کنترل به الن ویک شده بود، سرانجام این قضیه در بسته الحاقی کنترل به نام AWE به اوج خود رسید. به این ترتیب آثار مختلف رمدی بیش‌ازپیش به یکدیگر پیوند خوردند و دنیای متصل رمدی (Remedy Connected Universe) را شکل دادند که اکنون جسی فیدن (Jesse Faden) و الن ویک، هر دو درون آن به سر می‌برند.

الن ویک در بازی Control: AWE

الن ویک در Control: AWE

بااین‌حال حتی با وجود اشارات فراوان رمدی به الن ویک که این اواخر از ایستر اگ‌ها و ارجاعات ساده به اتفاقات کلیدی ختم شده بود، طرفداران بازی همچنان شک و تردید داشتند که آیا در آینده‌ای نزدیک با الن ویک 2 مواجه خواهند شد یا خیر. تا اینکه بالاخره بعد از گذشت بیش از یک دهه از زمان انتشار بازی الن ویک، اتفاقی افتاد که طرفداران این اثر جذاب سال‌ها منتظر آن بودند؛ معرفی بازی الن ویک 2 در جریان مراسم گیم اواردز ۲۰۲۱، آن هم با تریلری کوتاه که خبر از تجربه‌ای کم و بیش متفاوت می‌داد؛ موضوعی که خیلی زود با صحبت‌های سم لیک پررنگ‌تر شد و با خبر شدیم که بازی نه‌تنها اثری کاملاً ترسناک خواهد بود و در این زمینه با کسی شوخی ندارد، بلکه رده‌بندی سنی آن هم از T (نوجوانان) در نسخه قبلی به M (بزرگسالان) تغییر پیدا خواهد کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد باید منتظر هر اتفاق مهیبی در الن ویک 2 باشیم.

با وجود اینکه شرکت اپیک گیمز (Epic Games) ناشر بازی الن ویک 2 خواهد بود، ولی در تولید آن خبری از موتور آنریل نیست و بازی با استفاده از موتور نورث‌لایت (Northlight) تولید می‌شود که در این سال‌ها قدرت خود را به خوبی در آثار مختلف رمدی نشان داده است؛ موتوری که سم لیک ارادت زیادی نسبت به آن دارد و وعده تولید زیباترین بازی تاریخ رمدی را با کمک آن داده است؛ اثری که به‌گفته لیک، به‌دلیل شناخت کامل اعضای رمدی از نورث‌لایت می‌تواند به بهترین شکل ممکن از ویژگی‌های این موتور در زمینه گرافیک و اتمسفر بهره ببرد.

او همچنین بار دیگر به عشق و علاقه خود به الن ویک در طول این سال‌ها اشاره کرده و در جدیدترین صحبت‌های خود چنین گفته است: «احساس می‌کنم هرگز الن ویک را رها نکردم و همیشه تمایل زیادی برای بازگشت به این اثر داشتم. ماجراهای زیادی برای روایت در دنیای الن ویک وجود دارند و شخصیت‌ها و دنیای این بازی در حدی ارزشمند هستند که نمی‌توان آن‌ها را به‌دست فراموشی سپرد؛ داستان‌هایی که در طول این سال‌ها به تدریج در ذهن من پرورش و تکامل پیدا کرده‌اند و بین پروژه‌های مختلف هم به فکر آن‌ها بوده‌ام. تا اینکه بالاخره این بار بعد از بازی کنترل، همه چیز به بهترین شکل ممکن با هم جور شد تا به سراغ الن ویک 2 برویم.»

طرح اولیه از Alan Wake 2 در صحرای آریزونا

طرحی از ایده‌های اولیه Alan Wake 2 در اوایل دهه ۲۰۱۰

او در مورد آرزوی تولید الن ویک 2 ادامه می‌دهد: «وقتی به‌طور مداوم در مورد چیزی رؤیاپردازی می‌کنی و در تلاش هستی که آن را تازه و مهیج نگه داری، باعث زنده ماندن آن رؤیا می‌شوی. رؤیای الن ویک 2 هم در طول این سال‌ها به تدریج جاه‌طلبانه‌تر و منحصربه‌فردتر شد. پروژه‌ای بااین‌حال و هوا، روند تولید بسیار پیچیده‌ای دارد و از آنجایی که الن ویک 2 بزرگ‌ترین اثر تاریخ رمدی محسوب می‌شود، موارد مختلف باید به درستی درکنار یکدیگر قرار بگیرند تا به نتیجه مورد نظر برسیم؛ نه فقط مفهوم و ایده‌های اولیه بازی، بلکه زمان‌بندی درست برای تولید پروژه و پیدا کردن شریک مناسب هم در این راه نقش اساسی داشته‌اند.»

بازی Alan Wake 2 با موتور داخلی Remedy یعنی Northlight تولید می‌شود

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، اپیک گیمز مسئولیت انتشار بازی را برعهده دارد و قرار است آن را امسال برای پی سی، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس منتشر کند؛ شرکتی که پیش از این در راه آماده‌سازی و عرضه نسخه ریمستر الن ویک نیز به رمدی کمک کرده و باعث شده بود الن ویک برای اولین‌بار به‌دست دارندگان پلی استیشن نیز برسد تا آن‌ها هم با پیش‌زمینه بهتری به سراغ نسخه دوم بروند.

البته به‌گفته کایل راولی، کارگردان بازی الن ویک 2، افرادی که برای اولین‌بار می‌خواهند با نسخه دوم وارد این دنیای جذاب بشوند هم کاملاً از آن لذت خواهند برد و داستان و اتفاقات مختلف را درک خواهند کرد. ولی اگر کسی به‌دنبال کامل‌ترین تجربه ممکن است، بهتر است پیش از شروع الن ویک 2، ابتدا به سراغ نسخه ریمستر الن ویک برود و سری هم به بسته الحاقی AWE برای بازی کنترل بزند و اگر امکانش را داشت، بد نیست که حتی Alan Wake's American Nightmare را هم تجربه کند.

خیابان‌های برایت فالز در بازی Alan Wake 2

راولی در این مورد می‌گوید: «زمانی‌که کار روی ایده‌های اولیه الن ویک 2 را آغاز کردیم، به‌شدت دنبال این بودیم که بازی به‌طور هم‌زمان هم برای دوست‌داران قدیمی الن ویک و بازی‌های قبلی رمدی جذابیت داشته باشد و هم افراد تازه‌واردی که خیلی در جریان بازی قبلی و دنیای متصل رمدی نیستند. ولی طبیعی است که اگر آثار قبلی مرتبط با الن ویک را تجربه کرده باشید، اشارات و نکات خاصی را در الن ویک 2 درک خواهید کرد و با شخصیت‌های آشنایی هم ملاقات می‌کنید.»

یکی از دلایلی که قرار است بازی ترسناک‌تر از قبل باشد و حس وحشت و تلاش برای بقا دربرابر سختی‌ها را بیشتر به مخاطبان منتقل کند، به شرایط خود الن ویک برمی‌گردد؛ کسی که در نسخه اول یک نویسنده ساده بود و به تدریج درون ماجراهایی عجیب غرق شد و گرفتار کابوس‌های شومی شد که قصد رهایی او را نداشتند. اکنون او دیگر آن شخصیت قبلی نیست و فردی است شکنجه‌شده که باید خود را برای رویارویی با هر اتفاق عجیبی آماده کند.

موضوعی که می‌توان آن را در آخرین لحظات تریلر هم دید و صورت خونین الن ویک یا Mr. Scratch (دوقلوی شیطانی یا به‌نوعی بخش تاریک الن ویک)، نویدبخش لحظات خشن و نفس‌گیری در این نسخه است.

الن ویک عصبانی با صورت خونین در بازی Alan Wake 2

بنابراین عجیب نیست که بازی تا حدودی از سبک اکشن فاصله بگیرد و بعضی از المان‌های وحشت قبلی در آن کمرنگ شوند و بیش‌ازپیش به سمت حس و حال خالص ترس و بقا (Survival Horror) برویم. البته هنوز هم چیز زیادی از دنیای بازی جدید نمی‌دانیم و سازندگان آن از جمله کایل راولی نیز ترجیح می‌دهند فعلاً در این زمینه صحبت نکنند.

بازی Alan Wake 2 نه‌تنها ترسناک‌تر از قبل خواهد بود، بلکه با رده‌بندی سنی بزرگسال (M) منتشر خواهد شد

راولی که در گذشته طراح ارشد بازی کوانتوم بریک بوده است، با خنده در مورد الن ویک 2 می‌گوید: «خیلی دوست دارم اطلاعات بیشتری در مورد بازی بدهم، ولی هنوز برای صحبت در مورد نحوه کار رمدی با المان‌های ترس و بقا زود است. تنها می‌توانم این را بگویم که الن ویک 2، دربرگیرنده تفکر و برداشت کامل اعضای رمدی از سبک ترس و بقا خواهد بود و از گیم‌پلی و نحوه روایت داستان تا اتمسفر و سایر موارد، همگی در خدمت این قضیه هستند و چنین موضوعی برای ما اهمیت زیادی دارد.»

در حال حاضر تنها می‌توانیم براساس صحبت‌های سازندگان الن ویک 2 و تریلر بازی به سراغ قضاوت در مورد آن برویم؛ تریلری که در بخشی از آن، با جملاتی تهدیدآمیز روبه‌رو می‌شویم که به خوبی فضای بازی را نشان می‌دهند: «این داستانی نیست که به‌دنبال آن هستید، بلکه داستانی است که شما را زنده زنده می‌خورد. این داستان... یک هیولا است.»

سم لیک در کنار کورتنی هوپ، ایفاگر نقش جسی فیدن در بازی کنترل

سم لیک درکنار کورتنی هوپ، ایفاگر نقش جسی فیدن در بازی کنترل

طرفداران بازی که ۱۳ سال برای تجربه الن ویک 2 صبر کرده‌اند، باید کمی بیشتر هم صبر و تحمل داشته باشند تا بالاخره بازی عرضه شود و ببینیم که این بار رمدی چه غافلگیری‌هایی در اثر جدید خود دارد. البته الن ویک 2 تنها پروژه در دست ساخت این استودیو نیست و آن‌ها شلوغ‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارند و درکنار الن ویک 2، از طرفی روی بازی کنترل 2 کار می‌کنند و از طرف دیگر هم پروسه بازسازی دو نسخه اول مکس پین را پیش می‌برند. همچنین مراحل تولید نسخه چندنفره‌ای از بازی کنترل را با اسم رمز Condor دنبال می‌کنند و در عین حال یک پروژه Free to Play به نام Vanguard را هم با همکاری شرکت تنسنت (Tencent) تدارک می‌بینند که یک شوتر Co-op خواهد بود.

در مجموع دوران متفاوتی برای رمدی آغاز شده است و امیدواریم در ادامه هم شاهد تولید آثار منحصربه‌فرد و جذابی از طرف این استودیوی فنلاندی باشیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده