نویسنده: مریم خواجوی
// جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

عجیب‌ترین تئوری‌ های بازی God of War Ragnarok

در این مقاله ابتدا به سوالات بی‌جواب خدای جنگ ۲۰۱۸ پاسخ می‌دهیم و پس از آن برخی اتفاقات نسخه‌ی بعدی را براساس دنیای نورس پیش‌بینی می‌کنیم.

خدای جنگ ۲۰۱۸ سوالات زیادی را بدون جواب گذاشت؛ سوالاتی که حتی با وجود تسلط کامل بر دنیای نورس نمی‌توان پاسخی قطعی برایشان پیدا کرد. چرا که گاد او وار روایت مستقل داشت و چه بسا مواقعی که مسیر کاملا غیرمنتظره‌ای را پیش گرفت که هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد. گاد او وار ۲۰۱۸ امروز برای پلتفرم پی‌سی منتشر شد و دنباله‌ی آن نیز برای انتشار در ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

اگر هنوز با دنیای نورس آشنایی کامل ندارید و سوالاتتان در مورد شخصیت‌ها یا اتفاقات آن است، پیشنهاد می‌کنم که مطلب پیشین زومجی در مورد تاریخچه‌ی وقایع اساطیر اسکاندیناوی یا نورس را مطالعه کنید.

در ادامه جزئیات وقایع گاد او وار ۲۰۱۸ و بخشی از نسخه‌های پیشین آن فاش خواهد شد.

تماشا در یوتیوب


کریتوس در بازی God of War 3

به کریتوس در نسخه‌های پیشین چه گذشت؟

اگر کمی هم با دنیای بازی‌های ویدیویی آشنایی داشته باشید می‌دانید که هر جا اسم خشونت باشد نام کریتوس می‌درخشد. او از همان نسخه‌ی اول هر کسی که سر راهش قرار گرفت را به بدترین شکل ممکن سلاخی کرد و همین خشونت بی حد و حساب و قدرت زیادش او را تا این حد محبوب کرده است. اگر هنوز انگیزه‌های کریتوس برای قتل‌عام خدایان را نمی‌دانید، ما در گذشته به‌طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم که می‌توانید در زومجی مطالعه کنید.

کریتوس وارد دنیای نورس می‌شود

شاید از همان دقایق ابتدایی بازی از خودتان پرسیده باشد که چگونه کریتوس سر از دنیای شمالی در آورده است؟ یا اصلا چگونه از ضربه‌ی شمشیر نسخه‌ی سوم جان سالم به در برد؟ شاید انتظار داشتید که در طول بازی God of War 2018 به این سؤال پاسخ داده شود. با اینکه در بازی به این موضوع اشاره نشد، اما در رمان و کتاب Lore and Legends این بازی به این قضیه پرداخته‌ شده است.

ظاهرا کریتوس نمی‌تواند به‌دست خودش بمیرد. آیا این بخشی از نفرینی است که پیشگو پس از اینکه کریتوس همسر و دخترش را به قتل رساند روی او گذاشت؟

پس از اینکه کریتوس از این وقایع جان سالم به در برد، برای خودش سرگردان بود. سال‌ها تلاش برای رهایی از درد و رنج همچنان ادامه داشت. این تا زمانی بود که کریتوس در مسیر خود با سه گرگ (ظاهرا اسکال و هاتی) برخورد کرد. قبل از اینکه کریتوس بتواند از خود واکنشی نشان دهد گرگ‌ها او را غافلگیر و وارد دنیای شمالی می‌کنند. پس از مدتی هم کریتوس با فی آشنا می‌شود. مبارزانی که هر دو از جنگیدن خسته بودند و انتخاب کردند تا زندگی جدیدی را به دور از خون و خونر‌یزی شروع کنند. حاصل این زندگی پسرشان آترئوس است که در ماجرای گاد او وار پدرش راه همراهی می‌کند.

کریتوس در خدای جنگ 2018

خدای جنگ برمی‌گردد

اتفاقات گاد او وار با سوگواری کریتوس و آترئوس برای عزیزشان شروع می‌شود. آخرین خواسته‌ی فی از پدر و پسر این بوده که خاکسترش را از بلندترین قله‌ی ۹ قلمرو پخش کنند. این کار شاید در ظاهر ساده به نظری برسد اما آن‌قدر اهمیت دارد که سرنوشت دنیای نورس را رقم می‌زند. چرا که پدر و پسر در مسیری اتفاقاتی را رقم می‌زنند که باعث می‌شود رگناروک صد‌ها سال زودتر از زمانی‌که پیش‌بینی شده بود به وقوع بپیوندد.

گاد او وار چگونه دنیای نورس را به تصویر می‌کشد؟

جنگ اولیه در داستان گاد او وار از اهمیت زیادی برخوردار است و تاثیرات آن‌ها پس از گذشت سال‌ها هنوز در دنیای بازی مشاهده می‌شود. اگر با مجموعه خدای جنگ آشنایی داشته باشید پس می‌دانید که در آن تصویر زیاد خوبی از خدایان اساطیر نشان داده نمی‌شود. این ویژگی به‌گونه‌ای امضای گاد او وار شناخته می‌شود و در نسخه‌ی ۲۰۱۸ آن را به وضوح مشاهده می‌کنیم. داستان‌هایی که از اودین و تور در طول بازی تعریف می‌شود آن‌ها را به بی‌رحم‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. اودین برای به‌دست آوردن دانش دست به هر کاری می‌زد و تور هر جا می‌رود با خودش مرگ به همراه دارد.

به‌دنبال گذشته‌ی نه چندان جالب اودین و جاینت‌ها، پدر همگان به یوتنهایم سفر می‌کند تا با جاینت‌ها صلح کند. اما طولی نمی‌کشد که جاینت‌ها از هدف واقعی اودین که دزدیدن دانش مخفی آن‌ها است باخبر می‌شوند و او را از یوتنهایم بیرون می‌کنند. اودین از این موضوع به‌شدت خشمگین شد و به تور دستور داد تا تمامی جاینت‌های میدگارد را به قتل برساند.

بعد از این اتفاق جاینت‌ها برای نجات جانشان از تیر کمک می‌گیرند و راه‌های ورود به یوتنهایم را می‌بندند تا خدایان اسیر تعداد بیش‌تری از آن‌ها را سلاخی نکنند. به‌دنبال این اتفاق تنها جاینتی که پس از آن در میدگارد مشاهده می‌شود یورمانگاندر است. این مار غول‌پیکر پس از مبارزه‌ی سهمگینی که با تور داشت در زمان سفر می‌کند و به قبل از تولد خود برمی‌گردد. البته نباید فراموش کنیم که فی هم یک جاینت بود که به کمک جادو خود را از دست خدایان اسیر پنهان کرده بود.

کریتوس و آترئوس در گاد او وار ۲۰۱۸

معروف‌ترین نظریه‌ها و سوالات بدون جواب گاد او وار ۲۰۱۸

گاد او وار ۲۰۱۸ سوالات زیادی را بی‌جواب گذاشت که تنها دنباله‌ی آن می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد. در ادامه به برخی از این سوالات و معروف‌ترین نظریه‌های مرتبط با آن‌ها می‌پردازیم.

اگر جاینت‌ها راه ورود اودین و تور را به یوتنهایم بسته بودند پس چرا با رسیدن کریتوس و آترئوس به این قلمرو، تنها اجساد جاینت‌ها باقی مانده بود؟

معروف‌ترین تئوری مرتبط با این سؤال توضیح می‌دهد که از آن‌جایی که زمان در قلمرو‌ها متفاوت است و در یوتنهایم سریع‌تر است، رگناروک قبلا در آن‌جا رخ داده است. عده‌ای دیگر نیز معتقدند که چیزی که در انتهای بازی دیدیم توهمی بیش نبوده و جاینت‌ها خودشان را مخفی کرده‌اند.

آترئوس جنازه‌ی چه کسی را در نقاشی‌های دیوار یوتنهایم در آغوش گرفته بود؟

مطمئنا اولین شخصی که به ذهن همه ما رسید کریتوس بود. ولی اگر لباس این شخص را با کریتوس در سایر نقاشی‌ها مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم که هیچ شباهتی به هم ندارند. برخی معتقدند که او درواقع تیر است.

فرزندان لوکی چگونه در رگناروک حضور پیدا می‌کنند؟

بازی با زمان یکی از مواردی است که برای پاسخ به این سؤال به کار می‌رود.

عقاب هل‌هایمعقابی که در هل‌هایم دیدیم چه کسی بود؟

درواقع قرار بود این پرنده به‌عنوان یکی از باس ‌فایت‌های بازی باشد اما کمبود وقت و امکانات این فرصت را برای سازندگان فراهم نکرد؛ ایده‌ای که شاید در گاد او وار رگناروک اجرا شود. در اساطیر نورس، عقابی با این مشخصات دیده می‌شود. او با حرکت بال‌های خود جریان باد را در قلمرو‌ها ایجاد می‌کند. نام او Hræsvelgr که ترجمه‌ی آن به‌معنی کسی است که روح‌ها را می‌بلعد. بنابراین حضورش در هل‌هایم کاملا منطقی است. همچنین برخی معتقدند که او عامل رخ دادن فیمبل وینتر است.

چه کسی شیپور را به صدا در آورد و یورمانگاندر را صدا زد؟

پس از اینکه آترئوس در بازی به‌دلیل خشم زیادش مریضی شدیدی می‌گیرد و از هوش می‌رود، کریتوس تصمیم می‌گیرد او را نزد فریا ببرد. در همین مسیر صدای شیپوری که برای صدای زدن یورمانگاندر استفاده می‌شود به صدا در آمد. مشخص نشد که این شخص که بود و انتظار می‌رود همانند سایر سؤال‌ها جوابمان را در گاد او وار رگناروک بگیریم. هایمدال، انگربودا و آترئوسی که از زمان آینده آمده است از معروف‌ترین نظریه‌هایی هستند که برای پاسخ به این سؤال ارائه شده‌اند.

چرا پادشاه الف‌های تاریکی به کریتوس و آترئوس گفت که با رها کردن نور الف‌هایم اشتباه بزرگی مرتکب شدند؟

سؤال آخر که خوشبختانه بدون جواب باقی نمی‌ماند مربوط‌به اتفاقاتی است که در الف‌هایم رخ داد. مطمئنا برای شما هم سؤال شد که چرا پادشاه الف‌های تاریکی پیش از مرگ به کریتوس و آترئوس گفت که با آزاد کردن نور الف‌هایم اشتباه بزرگی مرتکب شدند. درواقع نور الف‌هایم پلی برای عبور روح‌ها به هل‌هایم است. اما ظرفیت قلمروی مردگان پر شده است و خبری از والکری‌هایی که این وضعیت را کنترل می‌کنند نیست. به همین علت است که در طول بازی بار‌ها و بارها با دسته‌ی دراگرها و هل‌واکر‌ها روبه‌رو می‌شویم. الف‌های تاریکی تنها قصد داشتند که با پوشاندن نور الف‌هایم از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنند.

لوگوی بازی گاد او وار رگناروک

پیش‌بینی برخی وقایع God of War Ragnarok

مجموعه گاد او وار بارها ثابت کرده است که می‌تواند با وجود الهام گرفتن از اساطیر، داستان مستقل و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای ارائه کند. بنابراین حتی افرادی که اطلاعات کاملی از اساطیر نورس دارند نمی‌توانند اتفاقات نسخه‌ی بعد را به‌طور کامل پیش‌بینی کنند. همچنین نباید فراموش کنیم که تا به حال فقط یک تریلر از بازی منتشر شده است. با درنظرگرفتن این موارد، در ادامه به معروف‌ترین تئوری‌ها و پیش‌بینی‌های گاد او وار رگناروک می‌پردازیم.

  • نهایتا در بخشی از بازی، بازیکن در نقش آترئوس به تجربه‌ی بازی می‌پردازد.
  • اودین قدرت‌های فریا را به او برگردانده و درکنار او تور را هم به سراغ کریتوس و آترئوس فرستاده است.
  • بالدور، مگنی و مودی احتمالا در گاد او وار رگناروک حضور پیدا خواهند کرد.
  • آترئوس و انگربودا از جادو یا سفر در زمان برای آوردن فنریر و هل استفاده می‌کنند.
  • خاکسترهای فی که پدر و پسر در آخر بازی پخش کردند درواقع جاینت‌ها را از مرگ برمی‌گرداند و اصلا برای همین فی قبل از مرگش چنین درخواستی از این دو نفر کرده بود.

اگر فکر می‌کنید که گاد او وار رگناروگ پایانی مشابه با نسخه‌ی سوم و سلاخی شدن تمامی خدایان منتهی خواهد شد، باید یک نکته را در نظر داشته باشید. کریتوس دیگر دنبال تغییر نیست و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند. شاید بگویید پس چرا بالدور، مگنی و مودی را به قتل رساند؟ باید بگویم که این کریتوس نبود که سراغ آن‌ها رفت و صرفا چون سر راهش قرار داشتند و برای حفاظت از آترئوس چاره‌ای جز کشتن آن‌ها نداشت.

به نظرتان وقایع گاد او وار رگناروک چگونه رقم می‌خورد؟ آیا کریتوس خدایان سرزمین شمالی را نیز یکی پس از دیگری سلاخی می‌کند یا اتفاقات به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورند؟ منتظر پیش‌بینی‌ها و تئوری‌های شما هستیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده