نویسنده: مریم خواجوی
// شنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

15 بازی جذاب که پایان‌بندی‌های مختلفی دارند

چه می‌شود وقتی عواقب اعمالتان را در دنیای بازی‌ها مشاهده کنید؟ در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به ۱۵ بازی برتری که براساس تصمیمات یا سبک بازی شما پایان‌بندی‌های متفاوتی دارند.

می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ویدیو گیم با رسانه‌های دیگر، تعاملی بودن و آزادی عملی است که در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود. برخلاف فیلم‌ها و کتاب‌هایی که مسیر دلخواه نویسنده را می‌روند و مخاطب چاره‌ای ندارد جز اینکه به آن روایت هر چند تلخ یا ناخوشایند تن دهد، بازی‌های ویدیویی مانند یک منجی برای حس کنجکاوی بی‌پایان انسان به شمار می‌روند. البته درست است که این موضوع برای تمامی بازی‌های ویدیویی صدق نمی‌کند و خیلی از آن‌ها یک روایت خطی را دنبال می‌کنند، اما در این بین آثاری نیز وجود دارند که به گیمر اجازه می‌دهند که جای شخصیت اصلی بازی تصمیم‌گیری کند.

این آثار به حس کنجکاوی مخاطب احترام می‌گذارند و بازیکن می‌تواند هر بار مسیر متفاوتی را پیش برود و عاقبت تصمیم‌های خود را مشاهده کند؛ فرصتی که در زندگی واقعی در اختیار انسان قرار نمی‌گیرد. این بازی‌ها از نظر اقتصادی نیز ارزش بیش‌تری دارند؛ چرا که مخاطب می‌تواند بارها و بارها آن‌‌ها را تجربه کرده و هر بار با روایت نسبتا متفاوتی روبه‌رو شود.

با ما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به بهترین بازی‌هایی که براساس تصمیمات و عملکرد شما در طول بازی، پایان‌بندی‌های متفاوتی دارند. توجه داشته باشید که ویدیو و مقاله‌ی پیش‌رو هیچ‌گونه اسپویلی ندارد و می‌توانید با خیال راحت به مطالعه‌ی آن بپردازید.

تماشا در یوتیوب

بازی‌های حاضر در فهرست پیش‌رو رتبه‌بندی نشده‌اند و ترتیب آن‌ها به‌معنی برتری یک اثر از دیگری نیست.

گیم پلی بازی Dishonored

Dishonored

    • تعداد پایان: ۳
    • توسعه‌دهنده: آرکین
    • سال انتشار: ۲۰۱۲

برخلاف برخی بازی‌‌ها که متناسب با شرایط گزینه‌های ممکن را پیش رویتان قرار می‌دهند، پایان‌بندی عده‌ای دیگر نامحسوس است و براساس اعمال شما در طول بازی شکل می‌گیرد؛ به طوری که ممکن است پس از پایان بازی هم متوجه آن نشوید و سال‌ها بعد به‌طور اتفاقی به آن برخورد کنید. بازی Dishonored یکی از این موارد است که براساس میزان آشوبی که در شهر به راه انداخته‌اید، به سه روش متفاوت پایان می‌یابد. هرچه تعداد آدم‌هایی که در مسیرتان کشته‌اید بیشتر باشد، به مراتب با عواقب بدتری مواجه خواهید شد و حتی تاثیر آن را در دنیای بازی نیز مشاهده خواهید کرد.

پایان‌بندی‌های متفاوت را می‌توان در آثار دیگر استودیوی آرکین مانند Prey و Deathloop هم مشاهده کرد. این توسعه‌دهنده‌ی فرانسوی در گذشته توانایی خود را در ساخت بازی‌هایی با گیم‌پلی غنی و هیجان‌انگیز ثابت کرده است. ترکیب این ویژگی با روایت‌هایی انعطاف‌پذیر، آثار این استودیو را بین جامعه‌ی گیمرها به‌شدت محبوب ساخته است و می‌توان گفت که مجموعه Dishonored بیش‌ترین تاثیرگذاری را دراین‌میان داشته است.


گیم پلی بازی Metro Last Light

Metro Last light

  • تعداد پایان: ۲
  • توسعه‌دهنده: 4A گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۳

مجموعه مترو همواره با دو پایان خوب و بد همراه بوده است و شاید یکی از دلایلی که Last Light را برای حضور در این فهرست انتخاب کردیم، تاثیرگذاری بیشتر و تصمیمات سختی بود که بازیکن در طول داستان با آن‌ها مواجه می‌شد. با اینکه به‌دست آوردن پایان خوب در این مجموعه زحمت و تلاش بیش‌تری را می‌طلبد اما بازی به شما ثابت می‌کند که تمامی آن‌ها ارزشش را داشته است. این تفاوت بین پایان خوب و بد در مترو نشان می‌دهد که چقدر اعمال و رفتار ما (هر چند کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت) می‌تواند تأثیرگذار باشد و همه چیز را ازاین‌رو به آن رو کند.


کلوئی و مکس در Life is strange

Life is Strange

    • تعداد پایان: ۲
    • توسعه‌دهنده: دونت‌ناد
    • سال انتشار: ۲۰۱۵

هیچ‌گاه از خود پرسیده‌اید که اگر می‌توانستید زمان را به عقب برگردانید یا با ذهنتان اشیا را جابه‌جا کنید، چه کارهایی انجام می‌دادید؟ لایف ایز استرنج براساس همین ایده طراحی شده است تا به سوالات شما پاسخ دهد. تمامی نسخه‌های این مجموعه براساس انتخاب‌های شما پیش می‌رود و حتی می‌توان عاقبت تصمیم‌های کوچک را نیز در دنیای بازی و رفتار شخصیت‌ها مشاهده کرد. البته در طول بازی با تصمیم‌های به ظاهر سرنوشت‌سازی روبه‌رو می‌شوید که انتظار می‌رود مسیر بازی را به طول کامل عوض کنند، اما نهایتا به نتیجه‌ی مشابهی ختم می‌شود که دقیقا برخلاف شعارهای بازی است. این ضعف در قسمت‌های بعدی مجموعه تا حدی بهبود یافت؛ به طوری که Life Is Strange 2 و True Colors به ترتیب به ۷ و ۶ روش متفاوت پایان می‌یابند.


محافظ‌ ها در Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

    • تعداد پایان: ۲
    • توسعه‌دهنده: نینتندو
    • سال انتشار: ۲۰۱۷

برخی پایان‌ها درواقع پاداشی برای بازیکنان کنجکاو و علاقه‌مند هستند؛ افرادی که از کوچک‌ترین جزئیات درون بازی نمی‌گذرند و از ساعت‌ها وقت صرف کردن در دنیای بازی لذت می‌برند. می‌توان گفت که عده‌ای حتی از وجود یک پایان دیگر در The Legend of Zelda: BoTW بی‌خبر هستند. درواقع پایان حقیقی بازی به این راحتی‌ها به‌دست نمی‌آید و باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن کالکتیبل‌ها (آیتم‌های جمع‌کردنی) و به پایان رساندن تمامی مراحل صرف کرد.


بازی inside

Inside

    • تعداد پایان: ۲
    • توسعه‌دهنده: پلی دد
    • سال انتشار: ۲۰۱۶

مقاله‌های مرتبط:

بازی اینساید یکی دیگر از آن آثاری است که در دل خود یک پایان مخفی را جای داده است که برای به‌دست آوردن آن لازم است تا تمامی اورب‌‌های درون بازی را پیدا و غیرفعال کنید. مراحلی که باید برای رسیدن به پایان مخفی پشت سر بگذارید یکی از سخت‌ترین معماهای بازی است. تئوری‌های زیادی در مورد این پایان مرموز در اینترنت منتشر شده است که اگر این اثر محبوب را تجربه کرده‌اید به دنیای آن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم که به مطالعه‌ی آن‌ها بپردازید.


بازی Undertale

Undertale

    • تعداد پایان: ۳ پایان اصلی
    • توسعه‌دهنده: توبی فاکس
    • سال انتشار: ۲۰۱۵

مقاله‌های مرتبط:

تعداد بالای پایان‌های آندرتیل یکی از دلایل محبوبیت این اثر در طول این ۶ سال از زمان انتشار آن بوده است. این پایان‌بندی‌ها در سه‌دسته‌ی اصلی قرار می‌گیرند و ۹۳ روش متفاوت برای رسیدن به آن‌ها وجود دارد. اینکه کدام پایان بازی را دریافت کنید به استراتژی‌ای که دربرابر دشمنان به کار گرفته‌اید،‌ بستگی دارد. اگر یک قتل‌عام به تمام‌معنا به راه بیندازید، پایان بد بازی و در غیر این‌صورت، پایان خوب بازی را مشاهده خواهید کرد. البته حد وسط این دو حالت نیز وجود دارد که باتوجه‌به نوع و تعداد دشمنانی که از بین برده‌اید، متفاوت خواهد بود.


بازی Until dawn

Until Dawn

    • تعداد پایان: ۳ پایان اصلی
    • توسعه‌دهنده: سوپرمسیو گیمز
    • سال انتشار: ۲۰۱۵

مقاله‌های مرتبط:

Until Dawn از معدود بازی‌های ترسناکی است که تصمیمات بازیکن تاثیر زیادی در روند آن می‌گذارد؛ به طوری که روابط بین شخصیت‌ها و به‌دنبال آن سرنوشتشان کاملا در دست گیمر قرار دارد. البته گاهی اوقات برخی اتفاقات بازی کاملا از کنترل شما خارج هستند که تعداد آن‌ها در مقایسه با سایر بازی‌های مشابه تا حدودی کم‌تر است.

شما در طول بازی کنترل هشت شخصیت متفاوت را بر عهده می‌گیرید. این گروه به مناسبت سالگرد ناپدید شدن دو نفر از دوستان خود بار دیگر دور هم جمع می‌شوند اما همه چیز به سرعت به تلاشی نفس‌گیر برای بقا تبدیل می‌شود. از نقاط قوت بازی می‌توان به لحظات حساس تعقیب و گریز و قایم شدن اشاره کرد که هیجان تجربه‌ی این بازی را دو چندان می‌کند. در مجموع ۲۵۰ ترکیب مختلف برای پایان بازی وجود دارند که همگی به زنده ماندن شخصیت‌ها و روابط آن‌ها با یکدیگر وابسته است. این پایان‌بندی‌‌ها نهایتا در سه دسته‌ی اصلی قرار می‌گیرند.


بازی fallout 4

Fallout 4

    • تعداد پایان: ۴
    • توسعه‌دهنده: بتسدا
    • سال انتشار: ۲۰۱۵

مقاله‌های مرتبط:

مجموعه Fallout همواره دست بازیکن را در تصمیم‌گیری باز گذاشته است و این موضوع نه‌تنها روابط شخصیت اصلی را با سایر کاراکترهای غیرقابل بازی (NPC) شکل می‌دهد بلکه در پایان‌بندی روایت نیز تأثیرگذار است. البته این موضوع در Fallout 4 تا حد زیادی کم‌رنگ شده است و بازی صرف‌نظر از روابطی که با سایر شکل داده‌اید، بیشتر به تصمیم نهایی بسنده کرده است. با اینکه این قضیه برای عده‌ای از طرفداران مجموعه خوشایند نیست، اما اهمیت تصمیم نهایی را به‌شدت بالا برده است؛ به طوری که عواقب آن شاید تا مدت‌ها در ذهنتان باقی بماند.


آرتور در بازی Red Dead Redemption 2

‌Red Dead Redemption 2

    • تعداد پایان: ۴
    • توسعه‌دهنده: راکستار گیمز
    • سال انتشار: ۲۰۱۸

مقاله‌های مرتبط:

رد دد ردمپشن ۲ با جزئیات فوق‌العاده‌ و محیط به‌شدت پویای خود توانست شهرت زیادی بین گیمرها پیدا کند. این توجه به جزئیات در روایت داستان هم دیده می‌شود و تصمیماتی که در طول بازی می‌گیرید ارتباط آرتور با آدم‌های اطرافش را شکل می‌دهد. هر چند بازیکنان کاملا آزاد هستند تا هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند، بازی با پاداش‌های مختلف آن‌ها را به انجام کارهای خوب تشویق می‌کند. مجموع انتخاب‌ها و سبک بازیتان نهایتا روی نوار شرافت و در نتیجه پایانی که به‌دست می‌آورید تأثیرگذار است.


شپرد در بازی Mass Effect 3

Mass Effect 3

    • تعداد پایان: ۴
    • توسعه‌دهنده: بایوور
    • سال انتشار: ۲۰۱۲

بازی Mass Effect 3 مانند دو نسخه‌ی پیشین خود گزینه‌های مختلفی پیش روی بازیکن قرار می‌داد که نهایتا به پایان‌های متفاوتی ختم می‌شد. اما موردی که باعث شد نارضایتی عده‌ی زیادی از طرفداران شد، تفاوت اندکی بود که ۳ پایان اصلی بازی با هم داشتند. انگار که بازی صرف‌نظر از تصمیمات پیشین بازیکن مسیر خود را پیش می‌رفت. همین باعث شد که یک پایان دیگر به همراه محتوای اضافه برای هر پایان به بازی اضافه شود تا رضایت طرفداران را جلب کند. نکته‌ی جالب این است که باتوجه‌به پایانی که دریافت کرده‌اید، نور متفاوتی در فضای بازی حاکم خواهد بود.


بازی Resident Evil 1

Resident Evil

  • تعداد پایان: ۶
  • توسعه‌دهنده: کپکام
  • سال انتشار: ۱۹۹۶

اولین نسخه‌ی مجموعه رزیدنت ایول در سال ۱۹۹۶ و سپس ریمیک آن با بهبودهای چشم‌گیر در سال ۲۰۰۲ عرضه شد. این میراث بیست و پنج ساله از آن زمان تا به حال به روایت داستان‌های مختلفی در رابطه با ویروس‌های خطرناک، زامبی‌ها و موجودات جهش‌یافته‌ی دیگر پرداخته است که آن را به یکی از فرنچایزهای تأثیرگذار سبک وحشت بقا تبدیل می‌کند. رزیدنت ایول ۱ داستان گروه ضربتی را روایت می‌کند که برای بررسی شواهد عجیب به جنگل‌های اطراف راکون سیتی اعزام می‌شوند ولی با رسیدن به یک عمارت مرموز با اتفاقات ترسناک‌‌تری مواجه می‌شوند. این اثر که به محبوبیت ژانر ترسناک بقا در آن زمان کمک زیادی کرد، دارای ۶ پایان مختلف برای هر یک از شخصیت‌های قابل کنترل یعنی جیل و کریس است که بیش‌ترین تعداد پایان در مجموعه به شمار می‌رود.


Silent Hill 2

    • تعداد پایان: ۶
    • توسعه‌دهنده: کونامی
    • سال انتشار: ۱۹۹۹

فضای منحصربه‌فرد و داستان پیچیده و مرموز سایلنت هیل هنوز که هنوز است پس از سال‌ها در ذهن کسانی که آن را تجربه کرده‌اند باقی مانده است. بازی در مجموع ۶ پایان مختلف دارد که برای به‌دست آوردن هر کدام باید مجموعه خاصی از اقدامات را انجام دهید و از انجام برخی دیگر خودداری کنید. جالب است بدانید که میان این ۶ پایان دو تای آن‌ها شوخی‌ای بیش نیستند و در میان فضای سنگین و دلهره‌آور سایلنت هیل اندکی لبخند روی لب‌هایتان می‌نشانند. احتمالا این ویژگی را از هر بازی انتظار داشتید جز سایلنت هیل!


بازی Heavy Rain

Heavy Rain

    • تعداد پایان: ۱۷
    • توسعه‌دهنده: کوآنتیک دریم
    • سال انتشار: ۲۰۱۰

اگر به پایان‌بندی‌های مختلف در بازی‌های ویدیویی علاقه دارید، امکان ندارد اسم دیوید کیج به گوشتان نخورده باشد. این کارگردان با بازی‌های تعاملی متعددی که Heavy Rain در صدر آن‌ها قرار دارد، نام خود را بین طرفداران این سبک ماندگار کرده است. از دیگر ساخته‌های کیج می‌توان به فارنهایت، Beyond Two Souls و Detroit: Become Human اشاره کرد که هر کدام به طریقی با سبک جنایی آمیخته شده و میان طرفداران این سبک از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

می‌توان گفت یکی از دلایلی که Heavy Rain‌ را تا این حد تأثیرگذار کرده است، فضای غم حاکم در دنیای بازی است. هر کدام از چهار شخصیت اصلی بازی مشکلات خاص خودشان را دارند و بار سنگین گناهان و اشتباهات گذشته‌ی خود را به دوش می‌کشند. دراین‌میان گم شدن فرزند یکی از آن‌ها توسط قاتلی زنجیره‌ای، آن‌ها را به روش‌های متفاوتی به هم پیوند می‌دهد. حال این وظیفه‌ی شما است که در این مسیر به هر یک از آن‌ها کمک کنید و در صورت نیاز جانشان را نجات دهید.


بازی Nier Automata

Nier Automata

    • تعداد پایان: ۲۶
    • توسعه‌دهنده: پلاتینیوم گیمز
    • سال انتشار: ۲۰۱۷

مقاله‌های مرتبط:

۲۶ پایان مختلف بازی Nier Automata به چهار دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند که به ترتیب حروف الفبای انگلیسی طبقه‌بندی شده‌‌اند. درکنار پایان‌های اصلی،‌ بازیکنان می‌توانند با کندو‌کاو بیشتر در دنیای بازی پایان‌های حقیقی و مخفی را نیز مشاهده کنند. در این بین تعداد از آن‌ها صرفا جنبه‌ی شوخی با گیمر را دارند. همچنین برای مشاهده‌ی تعداد از پایان‌ها نیاز دارید تا بازی را بیش از یک بار به پایان برسانید. Automata اولین نسخه از مجموعه نیست که چندین پایان دارد و نسخه‌ی پیشین آن نیز دارای ۵ پایان مختلف بود که Automata ادامه‌ی یکی از آن‌ها را روایت می‌کند.


The Witcher 3: Wild Hunt

    • تعداد پایان: ۳ (در مجموع با پایان‌های فرعی این عدد به ۳۶ می‌رسد)
    • توسعه‌دهنده: سی‌دی پراجکت رد
    • سال انتشار: ۲۰۱۵

مقاله‌های مرتبط:

نسخه‌های مختلف مجموعه ویچر همواره با چندین پایان همراه بودند و قسمت سوم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مجموع در ویچر ۳ با سه پایان اصلی روبه‌رو خواهید شد که با درنظرگرفتن دنیای بزرگ بازی و مأموریت‌های فرعی، ترکیب آن‌ها به ۳۶ عدد می‌رسد. عوامل متعددی روی پایان شما تأثیرگذار هستند ولی مهم‌ترین این تصمیمات به سه مرحله‌ خلاصه می‌شوند که سرنوشت گرالت و اطرافیانش را رقم می‌زند.

بازی‌هایی با چندین پایان مختلف بیش از هرچه روی یک روایت قوی تمرکز دارند و همین موضوع به تاثیرگذاری آن‌‌‌ها افزوده است. خیلی از این بازی‌ها پیام‌های مهمی در دل خود جای داده‌اند که چه بسا در زندگی واقعی بسیار مفید واقع خواهند شد. شما چه بازی‌های دیگری با پایان‌بندی‌های مختلف می‌شناسید که جای خالیشان در این فهرست حس می‌شد؟ یادتان نرود که نظراتتان را با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده