// سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۹

ماجرای جنبش گیمر‌ها برای نجات گیم استاپ و مبارزه با سرمایه داری

در این ویدیو و مقاله قصد داریم به وضعیت عجیب و آشفته سهام فروشگاه زنجیره‌ای گیم‌استاپ نگاهی داشته باشیم و از این بگوییم که گیمر‌ها چطور آن را نجات دادند؟

در روزهای اخیر اخبار مختلفی از اتفاق‌های رخ داده در بازار بورس کشور امریکا به گوش رسید که در این بین توجه رسانه‌های صنعت ویدیو گیمینگ را هم به خود جلب کرد. در این اخبار شنیدیم که گروهی با پشتیبانی از فروشگاه بازی گیم‌استاپ و با خرید سهام‌های آن، باعث افزایش ارزش اوراق بهادار این شرکت شدند. البته که خرید این سهام‌ها صرفا باعث افزایش قیمت سهام‌ها نشد و ظاهرا شرکت‌های بزرگی در وال‌استریت از این اتفاق دچار ضرر هنگفت شدند و به‌نوعی یک جنبش مردم عادی (در اینجا بیشتر گیمرها) علیه سرمایه‌داران شکل گرفت. در این مقاله قصد داریم به تفصیل ماجرا را برای شما روایت کنیم تا ببینیم دقیقا داستان از چه قراری بوده و علت این همه هیاهو که حتی واکنش کاخ سفید را هم به‌دنبال داشته، چه بوده است. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اتفاق‌های چند هفته اخیر را زیر ذره‌بین ببریم. البته پیش از آن که به تفصیل این موضوع را بررسی کنیم، ابتدا می‌توانید با مشاهده ویدیوی زیر به زبانی ساده و خلاصه با ماجرای کامل سهام گیم‌استاپ آشنا شوید.

تماشا در یوتیوب

فروشگاه گیم‌استاپ

شاید ما در ایران چندان با شرکت گیم‌استاپ آشنایی نداشته باشیم، اما لازم است بدانید که این شرکت درواقع یک مجموعه فروشگاه‌ زنجیره‌ای فیزیکی است که در زمینه بازی‌های ویدیویی و صنعت ویدیو گیمینگ فعالیت می‌کند. این شرکت درواقع اولین‌بار در سال ۱۹۸۴ در شهر دالاس کار خود را با نام Babbage’s آغاز به‌کار کرد و در سال ۱۹۹۹ نام خود را به GameStop تغییر داد. در حال حاضر گیم‌استاپ نزدیک به ۵۵۰۰ شعبه فعال در اقصی نقاط دنیا دارد و بدون شک آن را می‌توان یکی از مهم‌ترین پایه‌های صنعت ویدیو گیمینگ در دهه‌های اخیر قلمداد کرد. این شرکت در سال گذشته به‌شدت تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ قرار گرفت و از همین‌رو طی این مدت ارزش سهام آن افت محسوسی را تجربه کرد. روندی که منجر به بسته‌ شدن شعب مختلف این شرکت در سراسر دنیا شد و حدس و گمان‌ها را پیرو ورشکستگی آن افزایش داد.

فروش استقراضی (short sell)

فروش استقراضی

قبل از آن‌که بخوایم وارد موضوع شویم، اجازه دهید برخی از اصطلاحاتی را که قرار است با آ‌ن‌ها روبه‌رو شوید، با یکدیگر مرور کنیم. اصطلاحاتی که صرفا به بازار بورس و سرمایه‌گذاری مربوط می‌شوند و احتمالا نام آن‌ها را در این مقاله زیاد خواهید شنید:

  • فروش استقراضی (Short-Selling): به فروش اوراق بهاداری که از یک شخص ثالث (یک کارگزار) به امید افزایش سود قرض گرفته شده است، فروش استقراضی می‌گویند. اجازه دهید این اصطلاح را صرفا با یک مثال واضح توضیح دهیم؛ یک فروشنده استقراضی (Short Seller) میزان ۱۰ سهم ABC را به قیمت هر سهم ۵۰ دلار از یک قرض‌دهنده (معمولا یک کارگزار) قرض می‌گیرد و بلافاصله آن‌ها را با قیمت ۵۰۰ دلار به‌فروش می‌رساند. سپس قیمت سهام ABC به ۴۰ دلار سقوط می‌کند و فروشنده برای پس دادن سهم قرض گرفته شده حالا ۱۰۰ سهم به ارزش کل ۴۰۰ دلار خریداری می‌کند که به این کار Short Covering یا پوشش دادن سهم استقراضی می‌گویند. حال فروشنده با پس دادن این ۱۰۰ سهم به قرض‌دهنده در این بین ۱۰۰ دلار سود می‌کند (به‌شما توصیه می‌کنیم که در این خصوص فیلم The Big Short محصول سال ۲۰۱۵ را حتما مشاهده کنید).
  • فشار استقراضی (Short squeeze): فروشندگان استقراضی همواره در خطر پدیده فشار استقراضی قرار دارند. اتفاقی که در جریان آن قیمت هر سهم به شکل ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و فروشندگان مجبور می‌شوند پیش از آن‌که ضرر چشم‌گیر را تجربه کنند، برای پوشش سهم‌های قرض گرفته شده، سهم‌هایی با قیمت بالاتر مقدار اولیه خریداری کنند. خرید سهم‌ها برای بازپس‌گیری موقعیت سهام این افراد باعث رشد قیمت سهام قرض گرفته شده می‌شود و همین موضوع به‌شکل زنجیره‌وار باعث می‌گردد که فروشندگان استقراضی بیشتری سهام‌ها را خریداری کنند و درنتیجه قیمت سهام ناگهان پرش بزرگ‌تری را به خود ببیند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، با توجه‌ به‌ همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، شرکت گیم‌استاپ و مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن در سال ۲۰۲۰ اصلا اوضاع خوبی را تجربه نکردند و ارزش سهام آن در بیشتر سال گذشته زیر ۱۰ دلار بود. تا اینکه در ماه اوت ۲۰۲۰ (مرداد-شهریور ۹۹)، رایان کوهن (Ryan Cohen)، مدیرعامل پیشین فروشگاه آنلاین لوازم حیوانات خانگی چیویی (Chewy)، با خرید ۹ میلیون سهم به ارزش ۷۶ میلیون دلار از سهام این شرکت را خریداری کرد و با تبدیل شدن به بزرگ‌ترین سهام‌دار خصوصی گیم‌استاپ، باعث شد تا ارزش سهام این شرکت تا حدی افزایش پیدا کند. کوهن پس از مدتی نامه‌ای به اعضای هیئت مدیره گیم‌استاپ نوشت و از برنامه‌های خود برای تغییر شرایط این شرکت سخن گفت. او در این نامه اشاره کرد که در سال گذشته سهام گیم‌استاپ به‌شدت مورد توجه فروشندگان استقراضی بوده است و مؤسسه‌های بسیاری روی شرایط بد این شرکت حساب ویژه باز کرده بودند. اواخر سال ۲۰۲۰ کوهن به هیئت مدیره گیم‌استاپ اضافه شد و اوضاع تا حدی برای این شرکت بهبود پیدا کرد. با این اتفاق مردم بسیاری تصور کردند که ارزش سهام این شرکت دست کم گرفته شده است و همزمان اوضاع برای سهام این شرکت امیدوارانه به‌نظر می‌رسید.

درکنار این ماجرا، درگیری واقعی سر سهام گیم‌استاپ زمانی‌ آغاز شد که وب‌سایت تحلیل‌گر سیترون ریسرچ (Citron Research) در تاریخ ۳۰ام‌ دی‌ماه در یک یک توییت نوشت که قرار است در جریان یک لایو استریم توضیح دهد که چرا سهام‌دارن گیم‌استاپ قماربازانی هستند که قرار است ضرر کنند و مقدار سهام این شرکت هم به‌زودی و به‌سرعت به ۲۰ دلار بازخواهد گشت. این توییت در آن زمان بیش از ۱۴۰۰ پاسخ دریافت کرد و با واکنش تند سهام‌داران و حمایت‌کنندگان گیم‌استاپ مواجه شد.

شروع فشار استقراضی

در این‌ میان فروشندگان استقراضی سهام گیم‌استاپ از اتفاق‌های درحال وقوع چندان خوشحال نبودند. آن‌ها بسیاری از سهام‌های این شرکت را پس از قرض گرفتن و به امید افول متناوب، به فروش رسانده بودند و افزایش قیمت مجدد در اوراق بهادار گیم‌استاپ می‌توانست برای آن‌ها بسیار گران تمام شود. البته که این اتفاق هم افتاد و در ژانویه سال ۲۰۲۱ کاربران انجمن ردیت r/WallSteetBets پایه‌گذار فرایند فشار استقراضی سهام گیم‌استاپ شدند تا سهام این شرکت رشدی چشم‌گیر را به خود ببیند.

اندرو لفت(Andrew Left)

اندرو لِفت مدیرعامل مؤسسه تحلیلی سیترون ریسرچ

سیترون بعد از واکنش‌هایی که دریافت کرد، لایواستریم خود را با تأخیر پخش کرد و ۵ دلیلی را که خرید سهام گیم‌استاپ اشتباه است، در آن توضیح داد. پس از این اتفاق آن‌ها اعلام کردند که کاربران مختلفی قصد داشتند تا حساب کاربری توییتر آن‌ها را هک کنند. پس از آن مدیر این شرکت یعنی اندرو لِفت (Andrew Left) اعلام کرد که پس از مشکلات پیش آمده و ضرر بسیار زیادی که سر سهام گیم‌استاپ به آن‌ها وارد شده، تصمیم گرفته‌اند که پس از ۲۰ سال فعالیت در زمینه بورس، ارائه پیشنهادهای مختلف در زمینه فروش استقراضی را متوقف کرده و از این به بعد تنها فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را برای کاربران خود معرفی می‌کند.

بیشتر تحلیل‌ها ارزش سهام گیم‌استاپ را حدود ۱۲.۵ دلار  برای هر سهم با بالاترین مقدار ۲۲ دلار تخمین می‌زدند که بسیار پایین‌تر از مقدار ۴۰ الی ۵۰ دلاری است که سهام این شرکت الان در آن قرار دارد (قیمت سهام گیم‌استاپ در زمان نگارش مقاله ۴۳ دلار بوده است و دلیل مغایرت آن با مقدار اعلام شده در ویدیو، ضبط شدن آن در روزهای گذشته و نوسان دائمی قیمت‌ها است). اگر WallStreetBets درگیر موضوع نمی‌شد به‌راستی هیچ شانسی برای این سهام که به این‌ قیمت‌ها برسد، وجود نداشت. لازم به ذکر است که این فشار استقراضی تنها مختص گیم‌استاپ نبود و چندین سهم دیگر از جمله AMC Theatres هم تحت تأثیر این حرکت قرار گرفتند. با این وجود فشار استقراضی مذکور به وجود آمد و عواقب مالی گسترده‌ای گریبان‌گیر مؤسسه‌های پوشش ریسک (Hedge fund) و صدالبته فروشندگان استقراضی شد. نزدیک به ۱۴۰ درصد سهام‌های گیم‌استاپ به‌صورت استقراضی به‌فروش رفته بود و حالا عجله سهام‌داران برای خرید و پوشش دادن سهام‌ها باعث شد تا قیمت اوراق بهادار GME تا حد زیادی بالا رود. این اتفاق درواقع در برهه‌ای حتی قیمت هر سهم را تا مقدار ۵۰۰ دلار یعنی ۲۰۰ برابر مقدار حداقلی آن (۲.۵۷ دلار) هم بالا برد.

ال استریت بتس (WallStreetBets)

تأثیر شبکه‌‌های اجتماعی

این نکته را نباید فراموش کنیم که اتفاقی که در این مدت برای سهام گیم‌استاپ رخ داد، بدون وجود شبکه‌های اجتماعی به‌هیچ‌وجه ممکن نبود. همان‌طور که گفتیم درواقع همه‌چیز از یک انجمن اینترنتی در سایت ردیت با‌ نام r/WallSteetBets شروع شد. ساب‌ردیت یا انجمن r/WallSteetBets درواقع یک جامعه آنلاین در سایت ردیت است که کاربران‌ آن به خرید و فروش سهم‌های پرخطر شناخته می‌شوند. حتی قبل از شروع رسمی فشار استقراضی گیم‌استاپ، توجه اعضای این ساب‌ردیت به سهم گیم‌استاپ (که با نام GME شناخته می‌شود) جلب شده بود. شخصی به‌نام کیث پتریک گیل (Keith Patrick Gill) در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۵۳ هزار دلار از سهام گیم‌استاپ را خریداری کرده بود و در ۲۷ ژانویه (هشتم بهمن ماه) ارزش سهام او حالا به بیش از ۴۸ میلیون دلار رسید. گیل یکی از اعضای ساب‌ردیت r/WallSteetBets است که با انتشار به‌روزرسانی‌های متعدد از وضعیت اوراق بهادار مختلف، به کاربران برای خرید یا فروش سهام مشاوره می‌دهد.

پس از آن‌که سهام GameStop با ۹۲.۷ درصد رشد در روز ۲۶ ژانویه بسته شد، ایلان ماسک یک توییت با عنوان «Gamestonk!» منتشر و در ادامه آن لینک انجمن r/WallStreetBets را پیوست کرد که در نتیجه همین کار سهام GME تا مقدار بیش از ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کرد. تا تاریخ ۲۸ ژانویه بیشترین مقدار قیمت سهام گیم‌استاپ به اندازه ۴۸۳ دلار رسید و در ساعت قبل شروع داد و ستد بعدی حتی این مقدار، عدد ۵۰۰ دلار را هم رد کرد.

وب‌سایت IGN با صحبتی که با چندتن از اعضای وال‌استریت‌بتس ترتیب داده است، می‌نویسد که این افراد گرگ‌های وال‌استریت نیستند و تنها علاقه‌مندانی را شامل می‌شوند که به‌عنوان جبهه مردم عادی روی گیم‌استاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شاید دید حرفه‌ای و آن‌چنانی هم از بازار بورس نداشته باشند. سه نفر از این افراد در مصاحبه خود اذعان کردند که سرمایه‌گذاران تمام‌وقت نیستند و نفر چهارم آن‌ها حتی به‌تازگی وارد عرصه بورس شده است. البته‌ که مدت زمان آن‌چنان زیادی از ورود آن سه‌نفر به بازار بورس نمی‌گذرد و قدیمی‌ترین آن‌ها هم تنها یک‌ سال است که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند. یکی از این افراد با نام مستعار Ike گفت: «من پس از اینکه وارد بحث خرید و فروش سهم شدم این گروه ردیت را در یک ویدیوی یوتیوب پیدا کردم. من مشغول کارهای خودم بودم که مشاهده کردم داستان سهام GME پیش آمد و خوب منم هم برای خرید مقداری از آن اقدام کردم». Ike زمانی‌که سهام گیم‌استاپ را خریداری کرد، قیمت هر واحد GME حدود ۳۰ دلار بود و او در آن زمان نزدیک به ۶۰۰ دلار هزینه کرد. در زمان مصاحبه با IGN و در تاریخ ۲۸ ژانویه ارزش سهام‌های Ike به بیش از پنج برابر افزایش پیدا کرده بود و هیچ تصمیمی هم برای فروش سهم‌های خود نداشت. فرد دیگری که خود را Tj نامیده بود، گفت که او صرفا خرید سهم گیم‌استاپ را برای تفریح انجام داده بود و حالا ارزش پول او به مبلغی ۶ رقمی رسیده است. درحالی‌که قیمت هر سهم در زمان خرید Tj عددی حدود ۱۸ دلار بوده است.

در ۲۷ ژانویه وب‌سایت Mashable در گزارشی اشاره کرد که انجمن وال‌استریت‌بتس به‌تنهایی با ۷۳ میلیون بازدید در ۲۴ ساعت رکورد مشاهده از یک صفحه آنلاین را به خاطر فشار استقراضی پیش آمده جابه‌جا کرده است. همچنین این انجمن با جذب ۱.۵ میلیون کاربر جدید در یک روز و رسیدن به ۶ میلیون کاربر به بزرگ‌ترین جامعه آنلاین ردیت تبدیل شد. در همان‌روز اعضای این انجمن روی سهام AMC Theatres (با نام AMC) که وضعیتی مشابه با گیم‌استاپ را تجربه می‌کرد، یک فشار استقراضی جدید را تشکیل دادند. جالب است بدانید که همزمان ارزش سهام AMC Networks (با نام AMCX) هم به‌شکل قابل ملاحظه‌ای در این مدت شاهد رشد بود که احتمال می‌رود این اتفاق به‌دلیل تشابه اسمی باشد.

البته که اتفاق‌های ۲۷ ژانویه (۸ بهمن‌ماه) به اینجا ختم نشد و سرور دیسکورد r/WallStreetBets به علت نقض قوانین و صحبت‌های نفرت‌پراکنی بسته شد. اگرچه کاربران به سرعت سرور دیگری را روی این برنامه ایجاد کردند و دیسکورد فردای آن روز تصمیمش را عوض کرد و در عوض تلاش کرد فضای سرورهای خود را تعدیل کند.

شرایط نابسامان گیم‌استاپ

جدا از تمامی این بحث‌ها باید بدانید که گیم‌استاپ در سه سال گذشته به عنوان یک کسب‌وکار اوضاع چندان جالبی را سپری نکرده است. در سال‌های اخیر این شرکت به‌عنوان یک فروشگاه بازی ویدیویی زنجیره‌ای فیزیکی توانایی رقابت با فروشگاه‌های آنلاینی همانند آمازون را نداشته است و از سویی دیگر مشتریان بسیاری ترجیح داده‌اند تا نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها را از درگاه‌هایی همانند استیم، PSN یا ایکس باکس لایو خریداری کنند. از سویی دیگر مایکروسافت و سونی در نسل نهم کنسول‌های بازی، نسخه‌های تمام دیجیتال ایکس باکس و پلی‌استیشن ۵ را معرفی و عرضه کردند که خود این موضوع هم از یک سو به‌شدت روی وضعیت کنونی گیم‌استاپ اثرگذار بود. تمامی این موارد در کنار هم باعث شده‌اند تا گیم‌استاپ در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰۰ الی ۴۵۰ مغازه خود را تعطیل کند و همه‌گیری COVID-19 هم مزید بر علت شد تا این شرکت در شرایط کنونی خود قرار گیرد. در نتیجه، اتفاق‌هایی که در حال حاضر برای سهام گیم‌استاپ در حال رخ دادن است، چندان بیان‌گر وضعیت کنونی آن‌ها نیست. اما هیچ‌وقت نمی‌توان منکر این موضوع شد که گیم‌استاپ به‌تنهایی یک نقطه عطف برای جامعه گیمینگ به‌شما می‌رود. نقطه عطفی که نام آن به‌تنهایی کافی بود تا اعضای انجمن WallSteetBets با وجود تمامی مشکلات پیرامون آن، به خرید سهام‌های آن روی بیاورند و مشکلات آن را به جان بخرند. شاید اعضای وال‌استریت روند نوسانی ارزش سهام گیم‌استاپ را هر لحظه با دقت بررسی و تحلیل می‌کنند، اما اعضای WallSteetBets آن را صرفا به‌عنوان قطعه‌ای از کودکی گمشده خود می‌بینند.

ارزش سهام گیم استاپ در طول یک ماه

نمودار تغییرات ارزش سهام گیم‌استاپ از ۸ ژانویه تا ۸ فوریه

جلوگیری از خرید سهام

رابین‌هود یک شرکت آنلاین خرید و فروش سهام است که با شعار «فراهم آوردن دسترسی آزاد به بازارهای اقتصادی برای همه و نه فقط افراد پولدار» کار خود را آغاز کرده بود. اما این شرکت در تاریخ ۲۸ ژانویه درکنار شرکت Interactive Brokers روی برخی از سهام‌ها همانند گیم‌استاپ محدودیت‌های مختلف ایجاد کرد که با واکنش گسترده مردم مواجه شد. حرکتی که سرمایه‌گذاران تازه‌وارد آن را خیانت به شعار خود و تأثیر گرفته از فشارهای وارده از سوی وال‌استریت قلمداد کردند. مخصوصا اینکه این محدودیت‌ها فقط برای سرمایه‌گذاران عادی بود و جلوی خرید سهام شرکت گیم‌استاپ را می‌گرفت، درحالی‌که مؤسسه‌های پوشش ریسک به‌راحتی می‌توانستند بدون هیچ محدودیتی به بازار بورس دسترسی داشته باشند. این اتفاق باعث شد کاربران بسیاری در فروشگاه گوگل پلی استور امتیاز تک ‌ستاره را برای نرم‌افزار رابین‌هود ثبت کرده و گوگل را مجبور کنند تا صدهزار نقد منفی آن‌ها را به بهانه غیرمنطقی بودن حذف کند. از سویی دیگر افراد مختلف چندین پرونده شکایت علیه این شرکت تنظیم کردند و حتی برخی از سیاست‌مداران و افراد پرنفوذ اقتصاد امریکا به نقد این حرکت پرداختند. به‌دنبال این محدودیت‌ها، ارزش سهام گیم‌استاپ دوباره شیب نزولی به خود گرفت و تا مقدار زیر ۵۰ دلار افت کرد.

 اثرات فشار استقراضی سهام گیم‌استاپ

همان‌طور که در ابتدای مقاله درباره مفهوم فشار استقراضی توضیح دادیم، مؤسسه‌هایی که به امید فروش با سود، سهام‌ها را قرض گرفته‌ بودند، خود را در وضعیتی می‌بینند که مجبور می‌شوند پیش از بالا رفتن ضرر، سهام‌ها را برای جلوگیری از دست رفتن بیشتر سرمایه با قیمتی بالاتر از حد پیش‌بینی خود، خریداری کنند. خرید عجله‌ای سهام‌ها توسط این مؤسسه‌ها خود باعث بالاتر رفتن قیمت آن‌ها شد و بسیاری از شرکت‌ها به میزان قابل توجهی در وضعیت ضرر و زیان قرار گرفتند. در این وضعیت شرکت‌ها دو راه بیشتر در مقابل خود نمی‌دیدند؛ اول اینکه هرچه زودتر ضرر وارد شده را قبول کنند و با خرید سهام‌، میزان این ضرر را از مقداری که است، بیشتر نکنند یا اینکه صبر کنند و امید داشته باشند تا اوضاع دوباره به حالت قبل بازگردد. البته که وقتی صحبت از میلیون‌ها دلار به میان می‌آید، ریسک کردن در زمینه فروختن یا نفروختن سهام کار اصلا ساده‌ای نیست و چه بسا افراد و شرکت‌های بسیاری که در این مدت سرمایه‌های کلانی را از دست دادند.

البته از سویی دیگر مردمی که سهام‌های گیم‌استاپ را خریداری کرده بودند، به‌شدت در حال سوددهی بودند و بسیاری از آن‌ها هیچ تمایلی به فروش سهام‌های خود نداشتند. عدم تمایل سهام‌داران به فروش باعث کمبود سهم در بازار شد و این موضوع به نحوی دیگر فروشندگان استقراضی را تحت فشار قرار داد.

تابلو وال استریت

تا ۲۸ ژانویه، شرکت سرمایه‌گذاری ملوین کپیتال (Melvin Capital) که به‌شدت سهام GameStop را فروش استقراضی کرده بود، نزدیک به ۳۰ درصد ارزش خود را از ابتدای سال ۲۰۲۱ از دست داد و تا پایان ماه ژانویه ۵۳ درصد از سرمایه‌گذاری‌اش را از دست رفته دید. جالب است بدانید پیش از آن‌که Melvin به شبکه تلویزیونی CNBC اعلام کند که در تاریخ ۲۶ ژانویه سهام استقراضی خود را پوشش داده‌اند، صندوق پوشش ریسک Citadel LLC و شرکایش نزدیک به ۲ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند. بنا به گذارش مؤسسه مورگان استنلی (Morgan Stanley) تعدادی از مؤسسه‌های پوشش ریسک، سهام استقراضی خود را زودتر از موعد پوشش دادند که وسعت آن در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بنا به گزارش‌های منتشر شده در همان تاریخ، فروشندگان استقراضی در مجموع نزدیک به ۶ میلیارد دلار را به خاطر فشار استقراضی از دست دادند که رقمی بسیار چشم‌گیر به‌شمار می‌رود. درنهایت ملوین ماه ژانویه را در حالی با ۸ میلیارد دلار سرمایه به‌پایان رساند که سال جدید میلادی را با نزدیک به ۱۲.۵ میلیارد دلار آغاز کرده بود.

همچنین بنا به گزارشی که بلومبرگ منتشر کرد، اندرو لفت که روی سهام گیم‌استاپ فروش استقراضی کرده بود، سهام‌های استقراضی خود را با ضرر کامل به فروش رساند. درواقع به‌دلیل همین ضرر هنگفت بود که لِفت بعدا اعلام کرد که Citron Research پس از ۲۰ سال فعالیت، ارائه تحلیل‌های مربوط‌به فروش استقراضی را متوقف می‌کند. درمجموع ضررهای مربوط‌به عدم پوشش فروش استقراضی در شرکت‌های امریکایی به ۷۰ میلیارد دلار رسید و تحلیل‌های مربوط‌به مؤسسه Ortex نشان داد که تا ۲۷ ژانویه بیش از ۵۰۰۰ شرکت امریکایی از این واقعه متضرر شدند. البته این داستان فروش استقراضی علاوه‌بر سرمایه‌گذاران خرد، برای برخی از شرکت‌ها و مؤسسه‌های دیگر هم بسیار سودآور بود. بنا به تحلیلی که رویترز منتشر کرد، به علت رویدادهای اخیر، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مدیریت دارایی وال‌استریت، هم از افزایش سهام‌های خود و هم از قرض دادن سهام‌ها به فروشندگان استقراضی منفعت بسیار زیادی را به‌دست آوردند.

 این اوضاع نابسامان آنقدر وال‌استریت را دچار هرج و مرج کرد که در نهایت سیاست‌مدارن امریکایی هم از سکوت در آمدند و نسبت به وضعیت پیش‌آمده واکنش نشان دادند. جن ساکی (Jen Psaki) دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرده است که آن‌ها وضعیت کنونی گیم‌استاپ را از نزدیک نظاره می‌کنند و از سویی دیگر الیزابت وارن (Elizabeth Warren) سناتور ایالت ماساچوست در مجلس سنا از SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) درخواست کرده است که درباره وضعیت کنونی پیش‌ آمده توضیحات بیشتری ارائه دهد.

نمای داخل فروشگاه گیم استاپ

سهام گیم‌استاپ همچنان در آینده‌ای مبهم

بدون شک تمامی اتفاق‌هایی که تاکنون برای سهام گیم‌استاپ رخ داده، بسیار سرسام‌آور و بی‌سابقه بوده است. تابستان گذشته قیمت هر واحد سهام این شرکت حدود ۴ دلار بود و با شرایط کنونی اصلا مشخص نیست که این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت و این حباب کی از بین خواهد رفت. تعطیلی‌های اخیر مغازه‌های گیم‌استاپ در سراسر دنیا و ادامه مشکلات مربوط‌به همه‌گیری ویروس کرونا مسلما قرار نیست این روزها به بهبود شرایط این شرکت کمک کنند. گیم‌استاپ تاکنون نتوانسته راهی مناسب برای جبران فروش روزافزون نسخه دیجیتالی بازی‌های ویدیویی پیدا کند. شاید تنها حرکت مثبت آن‌ها در این دوره همکاری صورت گرفته با مایکروسافت باشد که طبق آن درصدی از سود فروش نسخه‌های دیجیتال بازی‌های کنسول ایکس باکس که ازطریق این فروشگاه به فروش می‌رسند، به آن‌ها پرداخت شود.

با شروع ماه فوریه (۱۳ بهمن‌ماه)، قیمت سهام گیم‌استاپ روندی رو به افول به خود گرفت و نزدیک به ۸۰ درصد مقدار حداکثری خود را که در هفته گذشته به‌دست آورده بود، از دست داد. همان‌طور که اشاره شد، محدودیت‌های خرید سهام وارد شدن از سوی کارگزارانی همانند رابین‌هود از عوامل اصلی ترکیدن این حباب بوده‌اند. به‌نحوی‌که با متوقف شدن روند خرید سهام گیم‌استاپ در روزهای اخیر ارزش این سهام به شکل محسوسی کاهش پیدا کرد و سهام GMEی که در تاریخ ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن ماه) ارزش هر واحدش  ۳۲۵ دلار بود، در چهارم فوریه (۱۶ بهمن ماه) به ۵۳.۵ دلار کاهش پیدا کرد.

به هر حال شاید سهام گیم‌استاپ باری دیگر ارزش خود را از دست داده باشد، اما اتفاق‌های این روزهای اخیر زنگ خطری بود برای سرمایه‌گذاران وال‌استریت و کارگزارانی که تاکنون با شرط‌بندی روی سقوط سهام شرکت‌ها و انجام فرایند فروش استقراضی درآمد بسیار به جیب می‌زدند. کاربران خواسته یا ناخواسته باعث ضرر میلیونی و میلیاردی این اشخاص و مؤسسه‌ها شدند و درواقع جنبش ۹۹ درصدی‌ها در مقابل یک درصدی‌ها را راه انداختند. جنبشی که به سهام شرکت‌های دیگر هم کشیده شد و درنهایت حتی واکنش سیاست‌مداران را هم به‌دنبال داشت. بااین‌حال، هنوز برای اظهارنظر نهایی زود است و باید منتظر ماند و دید که در ادامه این جریان می‌تواند اثری جدی روی معاملات اقتصادی وال‌استریت بگذارد یا صرفا به‌عنوان یک واقعه زودگذر به‌فراموشی سپرده می‌شود.

در انتها نوبت شما کاربران زومجی است که نظرات خود را راجع به این موضوع با ما در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده