نویسنده: میلاد فاطمی
// سه شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

The Medium؛ زندگی همزمان در دو جهان موازی

تهیه کننده بازی ترسناک The Medium در مصاحبه اخیر خود اطلاعات جالبی درخصوص داستان بازی و مکانیزم‌های آن ارایه داده است.

به‌احتمال زیاد اگر به هر یک از ما خبر بدهند که خانه متروکه‌ای وجود دارد که زیستگاه ارواح سرگردان است، حتی حاضر نخواهیم بود از یک کیلومتری آن رد شده و تجربه رو‌به‌رو شدن با آن را به‌جون بخریم.

ژانر وحشت شاید برای بسیاری سبک مورد علاقه و جذابی تلقی نشود؛ اما نباید این حقیقت را کتمان کرد که در اکثر حوزه‌های سرگرمی از سینما و تلویزیون گرفته تا ادبیات و حتی بازی‌های ویدیویی، آثار ترسناک پایه ثابت تمام آن‌ها هستند.

بازی Haunted House اولین بازی ترسناک برای کنسول Atari 2600

در صنعت بازی‌های ویدیویی داستان برمی‌گردد به دهه هشتاد میلادی و در سال ۱۹۸۲ که برای اولین‌بار با انتشار یک بازی تحت عنوان Haunted House برای کنسول آتاری 2600 این سبک به‌رسمیت شناخته شد. از آن دوره، مدت زمان زیادی می‌گذرد و با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژِی، بازی‌های ویدیویی نیز رنگ‌وبوی واقعی و طبیعی‌تری به‌خود گرفتند.

باوجود گذشت سالیان سال از آن دوره، اما اگر از اکثر گیمرها راجع‌به اولین بازی ترسناکی که انجام داده‌اند، تحقیق کنیم، احتمالا نام سری رزیدنت اویل و سایلنت هیل است که به کرار شنیده می‌شود.

اگر زومجی را دنبال کرده باشید، در جریان هستید که چند ماه پیش در جریان رویداد معرفی بازی‌های ایکس باکس سری ایکس، مایکروسافت به‌کمک استودیوی بلوبر تیم از یک بازی جدید و البته ترسناک رونمایی کرد. بازی The Medium اثری است که با نوآوری‌های خود درکنار الهام از سری سایلنت هیل، مخاطبان زیادی را امیدوار و مجذوب خود کرده است.

بلوبر تیم (Bloober Team) را می‌توان یکی از استودیوهای فعال در ساخت بازی‌های ترسناک دانست. این استودیوی لهستانی با تولید و عرضه آثاری چون Observer، بازی Layers of Fear و همین‌طور Blair Witch به‌همگان ثابت کرد که تبحر و استعداد خاصی در این زمینه دارد. جدیدترین ساخته آن‌ها با اینکه هنوز به سنت این استودیو وفادار مانده و درواقع یک بازی ترسناک به‌حساب می‌آید، اما در عین حال می‌توان آن را بلندپروازانه‌ترین پروژه این استودیو نیز دانست. بازی The Medium حداقل از لحاظ ایده، محصولی است که تیم سازنده مدت‌ها خود را برای کار روی آن آماده کرده بود.

داستان بازی The Mediumحول شخصیتی به‌نام ماریان جریان دارد. ماریان درواقع یک مدیوم یا واسطه‌ی روحی است که با ارواح سروکار دارد. او به‌دلیل دیدن تصاویر ذهنی از مرگ یک نوزاد تصمیم می‌گیرد معماهای پیش‌روی خود را حل کند.

حال به‌‌همین مناسبت جاسک زیبا، تهیه کننده بازی The Medium، مصاحبه‌ای جهت ارایه اطلاعات و جزییات جالب و جذابی درمورد داستان و مکانیزم‌های بازی انجام داده است. در ادامه شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنم.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های بازی، قطعا سیستم Dual Reality آن است. اگر ممکن است کمی راجع‌به آن صحبت کنید. آیا بازیکن می‌تواند هر زمانی‌که مایل بود این قابلیت را فعال کرده و به‌صورت آزادانه بین دو جهان حرکت کند یا خیر؟

نظریه اصلی بازی همین دوگانگی و ارایه دیدگاه‌های مختلف از منظر داستان تا گیم‌پلی نهایی است؛ به‌همین دلیل یکی از اساس گیم‌پلی بازی ویژگی واقعیت دوگانه است. در The Medium، این قابلیت همیشه در اختیار گیمر نخواهد بود و حدود ۳۳ درصد بازی براساس آن طراحی شده و مابقی در جهانی ثابت و واحد در جریان است؛ حال ممکن است این جهان واقعی باشد یا دنیای ارواح و مردگان.

این موضوع که هم‌اکنون بازی در کدام طرف روایت می‌شود، همواره بازیکنان را غافلگیر خواهد کرد و چالشی را برای آن‌ها به‌وجود می‌آورد.

در جریان بازی، گیمر می‌تواند در مکان‌های مشخص شده و خاصی، بین این دو جهان جابه‌جا شود. شما به‌عنوان بازیکن نمی‌توانید هر زمانیکه مایل بودید این کار را انجام دهید؛ چراکه مبنای گیم‌پلی کل بازی بر این اساس پایه‌ریزی شده که مکانیزم‌های جدید را در جهان مخصوص خود کشف کنید.

ویژگی Dual Reality بازی ترسناک The Medium

در حین کار روی مکانیزم Dual Reality، فلسفه اصلی شما چه بود؟ آیا این قابلیت درواقع درخدمت روایت داستان بازی بوده یا بیشتر به‌منظور طراحی و خلق صحنه‌‌های ترسناک استفاده شده است؟

فلسفه اصلی ما در نمایش دو جهان به‌صورت همزمان در راستای داستانی بهتر و قوی‌تر بنا شده است. البته Dual Reality اتمسفر بازی، گیم‌پلی و اکتشافات درون آن را نیز بهبود بخشیده است. در یک دنیای واحد، گیمر احساس امنیت می‌کند، اما موقعی‌که بازیکن در دو جهان حضور دارد، دیگر دقیق نمی‌داند چه چیزی انتظارش را می‌کشد.

باتوجه به سابقه استودیوی بلوبر تیم در خلق آثار ترسناک اول شخص، چرا تصمیم گرفتید در بازی The Medium از دورین نیمه ثابت استفاده کنید؟

دلایل زیادی وجود داشت. دلیل اول این است که از همان ابتدا ما بازی را در دو دنیای متفاوت ساختیم. تیم سازنده در حین روند توسعه بازی، زوایای مختلف دوربین را مورد بررسی قرار داد؛ درنهایت اما به این نتیجه رسیدیم که استفاده از دوربین نیمه ثابت بهترین گزینه برای تجربه‌ای راحت جهت گشت‌وگذار در بازی است.

به‌لطف زاویه دوربین ثابت The Medium، حس سینماتیک بیشتری به فضای کلی بازی اضافه شده است

به‌لطف زاویه دوربین ثابت توانستیم حس سینماتیک بیشتر و قوی‌تری را به فضای کلی بازی اضافه کنیم. از طرفی آثار ترسنایک قدیمی ازجمله سایلنت هیل یا رزیدنت اویل منابع الهام بسیار مهمی برای طراحی بازی The Medium بودند و سعی کردیم اشاره و ارجاعاتی به آن‌ها داشته باشیم.

این موضوع یعنی گذر از دید اول شخص به دوربین نیمه ثابت و همچنین استفاده از دوربین سوم شخص در بازی‌های آینده، در اصل سیر تکامل استودیوی بلوبر تیم را نشان می‌دهد.

تا این لحظه در گیم‌پلی The Medium لحظاتی از معماها و اکتشافات بازی را مشاهده کردیم. لطفا اکنون درخصوص جنبه مبارزات بازی اطلاعاتی ارایه دهید. آیا مبارزه در بازی نقش مهمی دارد و سیستم مخفی کاری در آن طراحی شده است یا خیر؟

هدف اصلی بازی The Medium داستان، معما و کشفیات است. البته این قضییه بدین معنی نیست که گیمر در بازی با خطری مواجه نمی‌شود. این موضوع که شخصیت مدیوم چگونه در برخورد با خطرات موجود در بازی، سلامت خود را حفظ  می‌کند، تمرکز اصلی تیم سازنده بوده است. بنابراین The Medium بیشتر روی موضوع بقا بنا شده تا مبارزه.

بازیکنان قادر خواهند بود در مقابل اتفاقی که در بازی برایشان رخ می‌دهد، از خود دفاع کنند، اما خبری از حمله مستقیم ازجانب آن‌ها نیست. شما حتی می‌توانید باتوجه به شرایط آهسته و مخفیانه نیز حرکنت کنید.

بازی مدیوم بیشتر روی موضوع بقا بنا شده و خبری از حمله مستقیم گیمر نخواهد بود

خصلت معروف بلوبر تیم توجه ویژه به داستان بازی بوده است. به‌نظر می‌رسد The Medium نیز از این قاعده مستثنی نیست. باتوجه به محیط و قابلیت جابه‌حایی بین دو جهان، آیا در طول روند توسعه بازی، مجبور به تغییر سیاست‌های خود شدید؟

خیر. به‌جای تغییر تمرکزمان را روی روایت داستان گذاشتیم تا گیمر با استفاده از کات‌سین‌های بیشتر یا معرفی موقعیت‌‌های جدید، نه‌تنها از داستان، بلکه از تجربه The Medium نیز لذت کافی را ببرد.

فرایند ساخت بازی The Medium حدودا از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است. اثری که حالا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استودیوی بلوبر تیم به‌حساب می‌آید. آیا انتظار برای سخت‌افزار جدید جهت بیان مفهوم مدنظر خود باعث طولانی شدن روند توسعه بازی شده بود؟

یکی از دلایل مهمی که باعث این اتفاق شده انتظار برای تکنولوژی درست چه از نظر سخت‌افزار و چه از لحاظر موتور بازی‌سازی بوده است. اینکه بتوانیم به چشم‌انداز کلی پروژه برسیم، اهمیت بسیار زیادی داشت. به‌‌همین منظور به یک تیم توسعه متخصص و باتجربه نیاز داشتیم.

محیط بازی ترسناک The Medium

استودیوی بلوبر تیم از سال ۲۰۱۲ مشغول این پروژه است. ما اکنون یک استودیوی باتجربه‌تری شده‌ و در طول این مسیر آموخته‌های زیادی کسب کرده‌ایم.

تمام این فاکتورها تیم ما را در زمینه تکنولوژِی و تجربه قوی‌تر کرده است. همین امر هم باعث شده به این نتیجه برسیم که اکنون بالاخره زمان مناسب برای روبه‌رو شدن با رویایمان فرا رسیده است.

آیا آثار آینده استودیوی بلوبر تیم نیز به بلندپروازی و بزرگی بازی The Medium خواهند بود؟

بله و امیدواریم کاربران کنسول‌های نسل بعد از این بازی لذت ببرند و ارزش تلاش‌هایمان که منجر به درگیر شدن بیشتر گیمر در جنبه‌های ترسناک بازی The Medium می‌شوند را درک کنند.

تاکنون مقایسه‌های زیادی بین The Medium و بازی سایلنت هیل صورت گرفته است. لطفا در مورد منبع الهام بازی و انتظاری که گیمرها باید از The Medium داشته باشند، با مخاطبان خود صحبت کنید.

سری سایلنت هیل منبع اقتباسی بازی The Medium بوده است

به‌نظر من بازی سایلنت هیل 2 یکی از بهترین بازی‌های ترسناک تاریخ است. هم این بازی و هم کلا سری سایلنت هیل همواره منبع الهام بزرگ و مهمی برای ما بوده‌اند.

درمورد اتمسفر بازی The Medium، سایلنت هیل 2 منبع اقتباسی مهمی برای تیم سازنده به‌حساب می‌آید. اگر پیش‌از اینکه بازی The Medium را تجربه می‌کنید، با سری سایلنت هیل آشنایی داشته باشید، احتمال دارد از لحاظ درون‌مایه و ظاهر حس مشابه‌ای به شما القا شود؛ به‌خصوص در بخش محیط و اتمسفر کلی بازی.

به‌طور میانگین مدت زمان گیم‌پلی بازی The Medium حدودا چند ساعت است؟

بین هشت تا ۱۰ ساعت.

بازی The Medium قرار است به‌صورت انحصاری برای دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس روانه بازار شود. آیا برنامه‌ای برای کاربران پلی استیشن 5 نیز دارید؟

در این لحظه تمرکز و هدف ما روی ایکس‌ باکس‌های جدید و پی سی است؛ پس فعلا برنامه‌ای برای انتشار بازی روی سایر پلتفرم‌ها وجود ندارد.

محیط ترسناک بازی The Medium

چرا درنهایت تصمیم گرفتید بازی خود را روی پلتفرم‌های مایکروسافت عرضه کنید؟

رابطه ما با مایکرسافت، سخت‌افزاری که مدنظرمان بود، پشرفت روند توسعه بازی و برنامه‌های آن‌ها، همگی دست به‌دست هم دادند تا این تصمیم را بگیریم. اینکه بازی The Medium به‌عنوان یکی از اولین آثار ایکس باکس‌های جدید منتشر می‌شود، یک ماجراجویی بسیار هیجان‌انگیز برای ما است.

اگر ممکن است درمورد رزولوشن و نرخ فریم بازی The Medium روی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و همچنین سری اس جزییاتی ارایه دهید.

تیم سازنده همچنان در حال بهینه کردن بازی روی این دو کنسول است و به‌همین دلیل به‌زودی اطلاعات بیشتری اعلام می‌شود.

فعلا برنامه‌ای برای عرضه مدیوم روی سایر پلتفرم‌ها نیست

به‌عنوان سؤال آخر، کنسول ایکس باکس سری ایکس از یک پردازنده گرافیکی بسیار قوی و حافظه SSD سریعی برخوردار است. این مشخصات قابل‌توجه چه کمکی به توسعه‌دهندگان در سال‌های پیش‌رو خواهد کرد؟

بازی‌های ویدیویی از نظر بصری پیشرفت خواهند داشت؛ اما تحول آن‌ها به‌اندازه کنسول‌های قبلی هیجان‌انگیز نخواهد بود. توانایی کنسول در قدرت پردازش و سخت‌افزار قطعا کمک زیادی جهت پیاده کردن ایده‌‌های مختلفی خواهد کرد؛ این ممکن است در بهبود هوش مصنوعی، جزیات بصری بیشتر یا سهولت روند بازی‌سازی کرد پیدا کند. از طرفی فرصت‌های بیشتری نیز برای نمایش خلاقیت‌هایی مثل سیستم Dual Reality در بازی The Medium فراهم می‌آورد.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده قرار است بازی The Medium در تاریخ ۹ بهمن ماه (۲۸ ژانویه ۲۰۲۱) برای پلتفرم‌های پی سی، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس روانه بازار شود.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده