The Sands of Time؛ بازگشت دوباره شاهزاده پس از هفده سال
اولین نسخه از سری بازیهای Prince of Persia، در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و نسخه دوم بازی هم در سال ۱۹۹۳ در دسترس قرار گرفت. این ساخته جردن منکر، از همان زمان پتانسیل بالایی داشت و بهخوبی مورد استقبال قرار گرفت.
بهجرات نقطه عطف این مجموعه را باید سال ۱۹۹۹ بدانیم؛ زمانیکه سومین نسخه از این سری با نام Prince of Persia 3D منتشر شد. حالا چرا نقطه عطف؟ بهدلیل اینکه این بازی برخلاف نسخههای قبلی نتوانست آنطور که باید موفق عمل کند و درنتیجه بهعنوان یک شکست برای تیم سازنده ثبت شد. اینجا بود که استودیوی پرقدرت و نامآشنای یوبیسافت با خرید حق امتیاز ساخت بازی Prince of Persia و همچنین استخدام دوباره جردن مکنز جان تازهای به این شاهزاده پارسی بخشید و در سال ۲۰۰۳ اولین قسمت از سهگانه محبوب و دوستداشتنی The Sands of Time را در دسترس علاقهمندان قرار داد. نکته جالب توجه در مورد این بازی، به کارگردان آن برمیگردد. کارگردانی بهنام پاتریس دسیله که بعدها وظیفه ساخت سری Assassins Creed را نیز برعهده داشت؛ پروژهای که در ابتدا قرار بود بهعنوان یک نسخه فرعی برای بازی Prince of Persia منتشر شود.
بازی Prince of Persia بهدلایلی بهخصوص نام آن، در کشورمان با مقبولیت بسیار زیادی مواجه شد و کمتر کسی است که در زمان کودکی خود برای یک بار هم که شده وارد دنیای جذاب آن نشده باشد.
حال پس از گذشت هفده سال از زمان انتشار اولین بازی از سهگانه Prince of Persia، چندی پیش یوبیسافت در جریان رویداد آنلاین خود بهصورت رسمی خبر ساخت نسخه بازسازی شده از بازی The Sands of Time را با انتشار تریلری اعلام کرد؛ اقدامی که با حرفوحدیثها و نظرات متفاوتی همراه بود. بههمین مناسبت وبسایت Gamingbolt مصاحبهای با ساشی منون، مدیر تولید، پیرسیلوین ژیرس، کارگردان بازی، آنو کول، تهیه کننده ارشد و همچنین سید عباس، مدیرعامل شعبه هند یوبیسافت انجام داده تا از روند تولید و تغییراتی که این بازی نسبت به نسخه اصلی خود دیده بیشتر در جریان باشیم. پس شما را در ادامه به مطالعه این مصاحبه جالب دعوت میکنم.
Prince of Persia یکی از مجموعههای پرطرفداری است که بسیاری مدتها منتظر بازگشت آن بودند. چه چیزی باعث شد بهجای انتشار یک نسخه جدید از این سری، به سراغ بازسازی The Sands of Time بروید؟
سید عباس: این بازی درکنار جایگاه ویژهای که برخوردار است، یکی از محبوبترین بازیهای تاریخ نیز به حساب میآید. روایت داستان، معماها و قدرتهای شاهزاده یک تجربه گیمپلی فوقالعادهای را رقم میزند. ما میخواستیم شانس تجربه دوباره این اثر برای طرفداران در این نسل را با استفاده از سختافزاری قویتر و جزییات بصری بهتری مهیا کنیم.
باتوجه به اینکه Prince of Persia یک اثر بسیار محبوبی است، تاچه حد این بازی به نسخه اصلی آن وفادار مانده است؟ گیمرها باید منتظر چه تغییراتی در داستان و گیمپلی بازی باشند؟
ما سعی کردیم به نسخه اصلی بازی وفادار مانده ولی در عین حال بهبودهایی برای مدرن کردن آن انجام دهیم
پیرسیلوین ژیرس: طرح و خط داستانی این بازی تغییر خاصی با نسخه اصلی آن ندارد. البته تغییراتی در گیمپلی و بخش سینمایتیک بازی اعمال شده است. درخصوص گیمپلی تمرکز اصلی تیم سازنده روی دوربین، کنترل و مبارزات بازی است. ما روی سیستم دوربین دوباره کار کرده و آن را بهبود بخشیدیم. علاوهبر این بهلطف مکانیزم هدفگذاری چندگانه (Multi Targeting) تغییرات زیادی در سیستم مبارزات بازی صوت گرفته شده است. دراین نسخه شاهد اضافه شدن چندین حرکت آکروباتیک جدید به کاراکتر بازی خواهیم بود. در مجموع ما سعی کردیم به نسخه اصلی بازی وفادار مانده ولی در عین حال بهبودهایی برای مدرن کردن آن نیز انجام دهیم.
با وجود اینکه بازی Prince of Persia طرفداران زیادی دارد، اما حدود دو دهه از عمر آن میگذرد. چگونه تیم سازنده توانست بین مدرن کردن بازی و نزدیک ماندن به نسخه اصلی آن تعادلی ایجاد کند؟
آنو کول: بله درسته که مدت زمان زیادی از آن گذشته، اما همچنان یکی از پرطرفدارترین و محبوبترین آثار تولید شده نیز بهحساب میآید. در این مدت گیمرها تقاضای زیادی برای تولید این بازی داشتند. تیم سازنده نیز بهدنبال آن بود که همزمان حس نوستالژی و مدرن را ارایه دهد. براین اساس، برای تحقق این امر از موتور بازیسازی انویل که در ساخت بازی Assassin’s Creed Origins مورد استفاده شده، بهره گرفتیم.
برای اینکه هم طرفداران قدیمی مجموعه و هم افراد جدید بتوانند از این بازی لذت ببرند، تیم سازنده تمام تلاش خود را برای برقراری و ایجاد تعادلی درست بهکار گرفت. از آنجایی که روایت در نسخه اصلی بازی زیبا بود، ما بدون هیچ تغییری آن را حفظ کردیم. همانطور که اشاره کردم، سیستم دوربین بازی را تغییر دادیم تا بازیکنان جدید هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و از آن لذت ببرند. گزینههای دسترسی مختلفی نیز به این نسخه اضافه شده است.
در حالیکه Prince of Persia از بسیاری جهات یک اثر بینقصی تلقی میشود، اما یکی از نقاط ضعف بازی مبارزات آن بود. این موضوع در نسخههای بعدی مجموعه مثل Warrior Within و Two Thrones تاحدودی رفع شده است. آیا از این دو بازی برای ساخت نسخه ریمستر The Sands of Times الگو گرفتهاید؟
ژیرس: ما از هیچیک از نسخههای سری Prince of Persia الگوبرداری خاصی نکردیم؛ اما همانطور که پیشاز این نیز اشاره شد در سیستم مبارزات بازی بهبودهایی صورت گرفته و حرکات جدیدی نیز به آن اضافه شدهاند.
یکی از نگرانیهای همیشگی گیمرها مسئله خریدهای درونبرنامهای در بازیها است. آیا در نسخه بازسازی شده The Sands of Times نیز باید انتظار این مکانیزم را داشته باشیم؟
ساشی منون: هیچ خرید درون برنامهای در این نسخه از بازی وجود نخواهد داشت.
شما اخیرا به این موضوع اشاره کردید که موتور بازیسازی انویل بیشتر برای آثار جهان باز مورد استفاده قرار میگیرد و برای بازیهایی مثل The Sands of Times مناسب نیست. چه اتفاقی افتاد که نظرتان تغییرکرد؟ چقدر تلاش و وقت جهت همسو کردن آن با نیازهای بازی صرف شده است؟
عباس: پیش از اینکه پروژه را شروع کنیم، ما تمام موتورهای بازیسازی یوبیسافت را بررسی کردیم. در آخر به این نتیجه رسیدیم که برای این بازی، موتور بازیسازی انویل بهترین گزینه خواهد بود. انویل این امکان را به ما داد تا لحظات پارکور، مبارزات و همچنین حرکات شخصیتها را در بازی شبیهسازی کنیم.
پس از نمایش تریلر بازی، بسیاری از طرفداران به گرافیک و جنبههای بصری آن انتقاد کردند. واکنش شما به نظرات آنها چیست؟
نسخه نهایی بازی با آنچه در تریلر تماشا کردید، متفاوت خواهد بود
ژیرس: The Sands of Timeیک ماجراجویی خیالی و فانتزی است. خط داستانی و محیطهای آن براساس داستانهای هزارو یک شب ساخته شده است. ما میخواستیم با ارایه گرافیک همسو با دنیای بازی، بازیکنان را غرق در روایت زیبای آن کنیم. تیم سازنده تمام تلاش خود را کرد تا این نسخه از بازی با سایر آثار تولید شده تفاوت داشته باشد و یک ماهیت بصری جدیدی را به مخاطبان خود ارایه دهد.
ما این مسیر را انتخاب کردیم تا حس جادو و خیال که در نسخه اصلی بازی وجود داشت را افزایش دهیم. تریلری که همگی شاهد آن بودیم هنوز کامل نشده بود و محصول نهایی با آن تفاوت خواهد داشت.
نسخه بازسازی شده بازی The Sands of Time درواقع اولین پروژه بزرگ و AAA استودیوی یوبیسافت هند برای کنسولهای خانگی بهحساب میآید که وظیفه ساخت آن برعهده شما است. چه احساسی در این خصوص دارید؟
منون: بسیار هیجانزده هستیم و افتخار بسیار بزرگی است که روی یکی از محبوبترین نسخههای سری Prince of Persia کار میکنیم. تمام تجربه و دانشی که در این مدت بیشاز ۱۰ سال بهدست آوردهایم را در ساخت این بازی بهکار گرفتیم.
بهلطف قابلیت Backwards Compatibility، این نسخه از بازی قرار است اواخر سال میلادی برای دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز در دسترس قرار گیرد. آیا کاربران در نسل نهم با یک نسخه متفاوت و بهبودیافته روبهرو خواهند شد یا خیر؟
عباس: بازی دراصل برای دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان ساخته شده است. از آنجایی که به کمک Backwards Compatibility برای نسل نهم هم در دسترس قرار میگیرد، پس خیر بازی شاهد هیچ بهبود و تغییری در نسل بعد نخواهد بود.
بازی شاهد هیچ بهبود و تغییری در نسل بعد نخواهد بود
طبق برنامه٬ریزهای صورت گرفته شده بازی Prince of Persia: The Sands of Time Remake قرار است در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ (دوم بهمن ۱۳۹۹) برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پیسی منتشر شود.