نویسنده: سارا مرتضوی
// جمعه, ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

ریلود هفدهم: شاهزاده ایرانی

در این قسمت از برنامه ریلود سراغ شاهزاده ایرانی رفتیم و سعی کردیم درکنار تجربه سه نسخه از بازی‌های Prince of Persia، ماجرای خلقت و زوال این مجموعه پرطرفدار و محبوب را در گذر زمان با هم مرور کرده باشیم.

مجموعه پرنس آو پرشیا (Prince of Persia) مجموعه بازی‌های اکشن پلتفرمری بودند که در زمان خود طرفداران زیادی داشتند. چه آن نسخه‌های اول دو بعدی که در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ میلادی روانه بازار شدند و پازل- پلتفرمرهای سخت و بی‌نهایت بدقلقی برای خودشان بودند، تا سه‌گانه‌ی Sands of Time که محبوب‌ترین نسخه‌های سه‌بعدی بازی به‌حساب می‌آیند و هرکدام در زمان خود بازی‌های خوش ساخت و سرگرم کننده‌ای به حساب می‌آمدند.

آی‌پی پرنس آو پرشیا اما همیشه در اختیار شرکت یوبیسافت (Ubisoft) نبوده است. درواقع بازی شاهزاده ایرانی اولین‌بار توسط جوردن مکنر طراحی و توسط استودیو برودرباند (Broderbund) روانه بازار می‌شود. در سال ۲۰۰۱ میلادی اما نامِ بازی بالاخره به استودیو یوبیسافت فروخته می‌شود و شعبه مونترئال این استودیو (Ubisoft Montreal) کار ساخت دنباله‌های این مجموعه را بر عهده می‌گیرد. این‌گونه می‌شود که در سال ۲۰۰۳ میلادی اولین نسخه از سه‌گانه‌ی محبوب Sands of Time با نام Prince of Persia: The Sands of Time برای کنسول‌های گیم‌کیوب، PS2، Xbox و پی‌سی روانه بازار می‌شود. نسخه اولِ ساخته‌ی یوبیسافت با فروش ۱۳ میلیون نسخه، به شروع موفقی برای دو نسخه بعدی بازی تبدیل می‌شود. نسخه دوم اما تنها با فاصله یک‌ سال و در سال ۲۰۰۴ و با نام Prince of Persia: Warrior Within روانه بازار می‌شود. در این نسخه از بازی سازندگان تغییرات کوچکی در بازی و مخصوصاً کاراکتر پرنس ایجاد کرده بودند که کمی به مذاق طرفدران خوش نمی‌آید. در این نسخه از بازی که درجه‌بندی سنی بزرگ‌سال هم دریافت می‌کند، بازیکنان شاهد صحنه‌های خشن‌تر و خون و خون‌ریزی بیش‌تری بودند. نارضایتی طرفداران اما باعث می‌شود یوبیسافت باری دیگر تغییراتی در بازی خود ایجاد کند. به این ترتیب نسخه سوم از مجموعه‌ی شن‌های زمان که Prince of Persia: The Two Thrones نام دارد، هم با نظر مثبت منتقدان روبه‌رو می‌شود و هم باری دیگر طرفداران قدیمی این مجموعه را راضی نگه می‌دارد.
پس از عرضه آخرین نسخه از سه‌گانه‌ی سندز آو‌ تایم، سازندگان باری دیگر تصمیم می‌گیرند تغییراتی در بازی ایجاد کنند؛ این‌بار اما تغییراتی اساسی. در میانه‌های راه اما حجمِ تغییرات اعمال شده روی بازی نظر سازندگان را تغییر می‌دهد و این‌گونه می‌شود که بازی پرنس آو پرشیا سر از مجموعه اساسینز کرید (Assassin’s Creed) در می‌آورد. اولین نسخه از مجموعه معروف اساسینز کرید درواقع قرار بود نسخه بعدی از مجموعه شاهزاده ایرانی باشد. اساسینز کرید روانه بازار می‌شود و با استقبال عجیب و غریبی هم روبه‌رو می‌شود؛ اما این باعث نمی‌شود که یوبیسافت شاهزاده ایرانی را فراموش کند. نسخه بعدی این مجموعه در سال ۲۰۰۸ میلادی و با نام ساده‌ی Prince of Persia روانه بازار می‌شود. این نسخه از بازی که درواقع ریبوتی بر مجموعه شاهزاده ایرانی به‌حساب می‌آمد، متاسفانه با استقبال کمی از جانب طرفداران روبه‌رو می‌شود و درنهایت فروش کمی را عاید استودیو سازنده‌اش می‌کند. بعد از عرضه آخرین نسخه از بازی‌های شاهزاده ایرانی که Prince of Persia: The Forgotten Sands نام داشت و در سال ۲۰۱۰ میلادی روانه بازار شده بود، یوبیسافت تا به این لحظه نسخه‌ی جدیدی از این مجموعه را روانه بازار نکرده است. 

در این قسمت از برنامه ویدیویی ریلود سراغ مجموعه شاهزاده ایرانی رفتیم تا درکنار تجربه سه نسخه از این مجموعه بازی‌های پرتعداد، مروری بر روند خلق و درنهایت زوال این مجموعه محبوب داشته باشیم. 

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده