نویسنده: حسین صدری
// دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۹

پیش نمایش بازی Spider-Man: Miles Morales

بازی Spider-Man: Miles Morales یکی از بازی‌های زمان عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 5 است که تا کمتر از یک ماه دیگر در دسترس قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید تا هرآنچه درباره‌ی آن می‌دانیم را مرور کنیم.

اسپایدرمن یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر برای پلی استیشن افتاد. سونی توانست با به‌چنگ آوردن امتیاز ساخت بازی براساس شخصیت اسپایدرمن، بازی‌های انحصاری فوق‌العاده‌ای را برای کنسولش تولید کند و اینسامنیاک گیمز هم که هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین استودیوهای فرست‌پارتی سونی است، وظیفه‌ی ساخت این بازی‌ها را بر عهده گرفته و تاکنون به‌خوبی از پس این کار بر آمده. اسپایدرمن انحصاری بعدی که برای کنسول‌های سونی به بازار می‌آید، در رویداد Future of Gaming سونی معرفی شد. طرفداران فهمیدند که بازی جدید نه درباره‌ی پیتر پارکر بلکه درباره‌ی شخصیت مایلز مورالز است؛ نوجوانی که همانند پیتر پارکر توسط نیش یک عنکبوت، قدرت‌های ابر قهرمانانه پیدا می‌کند و به یکی از بهترین ابرقهرمانان رنگین‌پوست مارول تبدیل می‌شود.

اسپایدرمن در خیابان‌های بازی Spider-Man Miles Morales

شاید نتوان نام یک دنباله‌ی کامل را روی Miles Morales گذاشت، ولی این بازی داستان و جهان منحصربه‌فرد خود را دارد و شخصیتی متفاوت را معرفی می‌کند

بازی جدید که Spider-Man: Miles Morales نام دارد، قرار است یکی از بازی‌های هنگام عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 5 باشد. درحالی‌که این بازی بیشتر یک اسپین‌آف به‌حساب می‌آید و شاید نتوان نام یک دنباله‌ی کامل را روی آن گذاشت، نمی‌توان از این موضوع غافل شد که Miles Morales داستان و جهان منحصربه‌فرد خود را دارد و شخصیتی کاملا متفاوت را معرفی می‌کند. مایلز مورالز که در بازی قبلی هم حضور داشت، این‌بار به‌عنوان شخصیت اصلی ظاهر می‌شود و آنطور که از نمایش‌های بازی مشخص است، به‌واسطه‌ی قدرت‌های متفاوتش با پیتر پارکر، گیم‌پلی متفاوتی هم دارد. این بازی قرار است از نظر اندازه از بازی قبلی کوچک‌تر باشد و سازندگان برای بیان اندازه‌ی آن به رابطه‌ی میان بازی‌های Uncharted: Lost Legacy و Uncharted 4 اشاره می‌کنند.

این بازی همچنین یک نسخه‌ی Ultimate Edition هم دارد که در آن می‌توانید یک نسخه‌ی ری‌مستر شده از بازی Marvel’s Spider-Man را هم بیابید. پس اگر نخستین اسپایدرمن اینسامنیاک را تجربه نکرده‌اید، این بهترین فرصت است که نسخه‌ی ریمستر شده‌ی آن را روی کنسول پلی استیشن 5 تجربه کنید. بی‌شک طرفدارانی که از اسپایدرمن قبلی لذت برده‌اند، امید بسیاری به این بازی دارند و کنجکاوند بدانند این‌بار بازی در نقش مایلز مورالز چگونه خواهد بود. همچنین کسانی‌که از فیلم Spider-Man: Into The Spider-Verse لذت برده‌اند هم می‌توانند برای اولین‌بار بازی در نقش مایلز را تجربه کنند.

شناور شدن اسپایدرمن در میان ساختمان‌های بازی Spider-Man Miles Morales

اسپایدرمن مایلز مورالز در چه تاریخی عرضه می‌شود؟

باتوجه‌به تاکید سونی بر انحصاری ماندن بازی‌های پلی استیشن 5، شاید عرضه‌ی این بازی روی PS4 کمی عجیب به‌نظر برسد

بازی قرار است در تاریخی که برای عرضه‌ی پلی استیشن 5 در نظر گرفته شده راهی بازار شود. تاریخی که حالا می‌دانیم قرار است در بازه‌ی ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (ایالات متحده، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزلند و کره‌جنوبی) تا ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ (دیگر کشورها) باشد.

نسخه‌ی Ultimate Edition که قرار است هر دو بازی اسپایدرمن ساخته شده توسط اینسامنیاک را درون خود داشته باشد هم در همین تاریخ در دسترس قرار می‌گیرد و با تهیه‌ی آن می‌توانید صاحب هر دو بازی شوید.

درحال‌حاضر می‌دانیم که در روز عرضه‌ی این بازی، نسخه‌ای هم برای پلی استیشن 4 راهی بازار خواهد شد که بی‌شک از گرافیک قدرتمند این بازی روی نسل نهم بهره‌مند نیست. باتوجه‌به تاکیدهای سونی بر انحصاری بودن بازی‌های پلی استیشن 5 برای پلی استیشن 5، شاید تصمیم عرضه‌ی این بازی روی PS4 کمی عجیب به‌نظر برسد اما درهرصورت احتمالا کسانی‌که نمی‌توانند در روز عرضه PS5 تهیه کنند، از این خبر خوشحال خواهند شد.

بازی Spider-Man Miles Morales و سلفی گرفتن اسپایدی

اسپایدرمن جدید چه قیمتی خواهد داشت؟

قیمت بازی Spider-Man: Miles Morales قرار است در آمریکا معادل ۵۹.۹۹ دلار باشد. به این معنی که می‌توانیم انتظار داشته باشیم این قیمت در اروپا حدود ۴۹.۹۹ یورو و در استرالیا حدود ۸۰ دلار باشد.

بازی‌های کنسول‌های نسل نهم قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر خواهند داشت

ما همچنین می‌دانیم که نسخه‌ی Ultimate Edition اسپایدرمن جدید قرار است هم به‌صورت دیجیتالی و هم به‌صورت فیزیکی با قیمت ۶۹.۹۹ دلار در فروشگاه پلی استیشن در دسترس قرار بگرد. در این نسخه می‌شود بازی تحسین‌شده‌ی قبلی اینسامنیاک را فقط با ۱۰ دلار دریافت کرد و این فرصت برای کسانی‌که موفق به تجربه‌ی بازی قبلی نشده‌اند بسیار مناسب است.

شاید این نوع از قیمت‌گذاری اعتراض برخی را در پی داشته باشد. چرا که بازی‌ای چون Uncharted: The Lost Legacy که از لحاظ طول و محتوی بسیار به این بازی شبیه است، پیش‌تر با قیمتی بسیار پایین‌تر از بازی‌های کامل راهی بازار شد. لاست لگسی در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۳۹.۹۹ دلار آمریکا عرضه شد؛ عددی که یک‌سوم کمتر از بهای بازی‌های کامل است. این بازی یک داستان کامل را روایت می‌کرد و دو شخصیت داشت که هریک از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌بردند. اما حالا قیمت‌گذاری ۶۰ دلاری روی بازی‌ای که از نظر سازندگان نسخه‌ای فرعی است، شاید به مذاق بسیاری خوش نیاید. اما به‌هر صورت با بازی‌ای سر و کار داریم که مربوط‌به نسل بعد است و بازی‌های کنسول‌های نسل نهم قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر خواهند داشت.

میانجی‌گری اسپایدرمن در بازی Spider-Man Miles Morales

تمام کردن اسپایدرمن پلی استیشن 5 چقدر طول می‌کشد؟

برایان هورتون، کارگردان بخش خلاق بازی در مصاحبه‌ها اعلام کرده که بازی Spider-Man: Miles Morales قرار است از نظر طول و محتوا شبیه بازی آنچارتد: لاست لگسی باشد و تمام کردنش همانقدر طول بکشد. بازی‌ای که حدود ۷ تا ۱۰ ساعت مخاطبان را سرگرم می‌کرد.

بازی Spider-Man: Miles Morales قرار است از نظر طول و محتوا شبیه آنچارتد: لاست لگسی باشد

هورتون در یکی پست‌هایی که از بلاگ پلی استیشن منتشر شد نوشته: «شما قرار است یک داستان کامل را با مایلز مورالز تجربه کنید. قصه‌ای که در زمینه‌ی حد و اندازه‌ی کلی، باید آن را با بازی‌ای چون Uncharted: The Lost Legacy مقایسه کرد. بازی Spider-Man: Miles Morales قصه‌ای بسیار مهم، تأثیرگذار، احساسی و استثنایی را روایت می‌کند و جهان بازی‌های اسپایدرمن ساخته شده توسط اینسامنیاک را گسترش می‌دهد و ما امیدواریم بازی برای شما همچنین [تأثیرگذار و مهم] باشد».

مایلز مورالز در شبی برفی در بازی Spider-Man Miles Morales

اسپایدرمن مایلز مورالز با چه فریم‌ریت و رزولوشنی اجرا می‌شود؟

اینکه بازی Spider-Man: Miles Morales قرار است یکی از نخستین بازی‌های سونی برای نسل بعدی کنسول‌ها باشد، باعث می‌شود انتظارات گرافیکی از آن به‌شدت بالا برود. اینسامنیاک تایید کرده که این بازی قرار است از یک حالت انتخابی بهره ببرد که روی اجرای بهتر و روان‌تر بازی تاکید دارد. این حالت که «Performance Mode» نامیده می‌شود بازی را روی رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند. استفاده از این حالت برای کسانی پیشنهاد می‌شود که فریم‌ریت بیشتر را به کیفیت بصری بیشتر ترجیح می‌دهند.

درحال‌حاضر نمی‌دانیم که حالت دیگری که سازندگان برای اجرای بازی درنظر گرفته‌اند دقیقا چه ویژگی‌های خواهد داشت. بااین‌حال اگر حالت پرفورمنس بازی ۶۰ فریم‌برثانیه در رزولوشن 4K باشد، احتمالا حالت کیفیت بازی روی ویژگی‌هایی نظیر ری-تریسینگ و کیفیت بالاتر بافت‌ها و سایه‌ها تمرکز می‌کند.

درکنار این جزئیات، در مصاحبه‌هایی که از برایان هورتون منتشر شده، درباره‌ی استفاده‌ی بازی از ویژگی‌های جدید پلی استیشن 5 نظیر Haptic Feedback هم اطلاعاتی به‌دست آمده. طبق گفته‌های او با این ویژگی پلی استیشن 5، بازیکنان می‌توانند حملات دشمنان را براساس جهتی که از آن می‌آیند تشخیص بدهند. این قابلیت با استفاده از لرزش‌هایی است که قابلیت‌های جدید کنترلر دوال‌سنس فراهم می‌کند. هورتون همچنین درباره‌ی حس‌وحالی که استفاده از قابلیت‌های جدید مایلز به بازیکنان منتقل می‌کند هم توضیحاتی داد:

«به‌خاطر کیفیت بسیار بالای سیستم بازخورد کنترلر دوال‌سنس، ما می‌توانیم به‌معنای واقعی ابعادی که دلمان می‌خواهد را ازطریق لرزش‌ها منتقل کنیم. برای مثال وقتی که شما دکمه‌ی مربع را فشار می‌دهید تا از قابلیت ونوم پانچ مایلز مورالز استفاده کنید، می‌توانید جرقه‌های بیوالکتریکی در دست‌های اسپایدرمن را درحالی‌که موقع اصابت به سمت راست منتقل می‌شوند، حس کنید.»

اسپایدرمن و دو دسته دشمن بازی Spider-Man Miles Morales

داستان و گیم‌پلی بازی Spider-Man: Miles Morales

اگر شما بازی قبلی اینسامنیاک را که توانست آرزوی دیرینه‌ی همه‌ی طرفداران اسپایدرمن پیتر پارکر را برآورده کند، بازی کرده باشید، می‌دانید که مایلز مورالز یکی از شخصیت‌های فرعی مهم این بازی بود و این چندان عجیب‌وغریب نیست که ببینیم حالا او هم بازی منحصربه‌فرد خودش را دارد.

اما طبق آنچه برایان هورتون درباره‌ی بازی نوشته است، قرار است در بازی Spider-Man: Miles Morales با داستانی جدید، موقعیت‌های اکشن از پیش‌نوشته‌شده‌ی جدید، شخصیت‌های شرور تازه و مأموریت‌هایی منحصربه‌فرد روبه‌رو شویم. گذشته‌ی مایلز از لحاظ فرهنگی به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود دنیای او، دنیایی مدرن‌تر و متنوع‌تر باشد. به‌گفته‌ی هورتون: «ما می‌دانستیم که داستان چگونگی تبدیل شدن مایلز به اسپایدرمن، چیزی است که به یک بازی منحصربه‌فرد نیاز داشت.»

ما می‌دانستیم که داستان تبدیل شدن مایلز به اسپایدرمن، چیزی است که به یک بازی منحصربه‌فرد نیاز داشت

کارگردان بازی در مصاحبه‌اش با مجله‌ی Entertanment اعلام کرد که این بازی قرار نیست یک دنباله‌ی صرف باشد. بازی داستانی نسبتا کوتاه‌تر از بازی‌های AAA بزرگ و شخصیت‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد. آن‌ها داستان شخصیت مایلز را که در بازی اسپایدرمن اصلی بخشی از آن را گفته بودند، در این بازی کامل می‌کنند ولی Spider-Man Miles Morales قرار نیست از لحاظ قصه، به بازی دیگری وابسته باشد و همچنان داستانی کامل است.

متصل کردن دو تکه‌ی یک پل در بازی Spider-Man Miles Morales

این مسئله نیز تایید شده که قصه‌ی بازی قرار است حدود یک سال پس از وقایع اسپایدرمن اینسامنیاک اتفاق بیفتد. داستان درباره‌ی جدال یک گروه از خلافکاران زیرزمینی است که با یک اَبَرشرکت تأمین‌کننده‌ی انرژی به نام Roxxon در افتاده است. دراین‌میان، خانه‌ی مایلز که در محله‌ی هارلِم واقع شده، در میان جنگ‌ودعوای این دو گروه قرار دارد.

یکی از دیگر مواردی که در مقاله‌ی Entertainment روی آن تاکید شده بود، این است که مایلز قرار است اسپایدرمن خودش باشد. او قرار نیست چیزی را از پیتر پارکر قرض بگیرد؛ انیمیشن‌ها و حرکات مخصوص به خودش را دارد، قدرت‌های منحصربه‌فردی را به‌کار می‌گیرد و از جهات بسیاری با پیتر پارکر فرق می‌کند. قدرت‌هایی نظیر توانایی نامرئی شدن و ایجاد شوک‌های الکتریکی در دشمنان باعث می‌شوند تجربه‌ی بازی کردن در نقش مایلز بسیار متفاوت جلوه کند. در تریلرهای بازی می‌توان مایلز را درحال شوک وارد کردن به یک ژنراتور برق دید که نشان می‌دهد او قرار است از قدرت‌هایش در زمینه‌های گوناگونی بهره ببرد.

کدام شخصیت‌های آشنا را در بازی ملاقات می‌کنیم؟

مایلز جوان‌ترین کسی است که در دنیای بازی‌های اینسمنیاک قرار است لقب اسپایدرمن را به‌دوش بکشد. بعد از مرگ پدرش که در جریان اتفاقات داستان بازی قبلی به‌وقوع پیوست، او با پیتر پارکر آشنا شد. پیتر به‌زودی به یکی از بهترین دوستان او تبدیل شد و به‌نوعی نقش مربی و آموزگار او را هم بر عهده گرفت. زمانی‌که مایلز توسط عنکبوتی که در شرکت آزکورپ از نظر ژنتیکی دستکاری شده بود گزیده شد، قدرت‌های عجیب‌وغریب و خارق‌العاده‌ای را درون خودش کشف کرد. بعد از ماه‌ها تلاش، پیتر بالاخره قبول کرد که به او آموزش دهد و از او یک اسپایدرمن تمام‌عیار و کاربلد بسازد. مایلز ماجرایش را در بخش‌های شرقی منطقه‌ی هارلم آغاز می‌کند؛ جایی که او را با مشکلات و وظایف مختلفی روبه‌رو کرده. او باید تلاش کند رابطه‌اش با دوستان صمیمی‌اش را حفظ کند، با حضور یک سیاست‌مدار در خانواده‌اش کنار بیاید و زندگی شخصی‌اش را درکنار زندگی در نقش یک ابرقهرمان مدیریت کند. زمانی‌که قدرت‌های شرور دنیای بازی بر سر کسب قدرت به جان یکدیگر افتاده‌اند و شهر در خطر نابودی قرار گرفته، مایلز باید با آن‌ها مبارزه کند تا اوضاع به حالت عادی بازگردد.

ریو مادر مایلز است و در این بازی به یکی از موفق‌ترین نامزدهای انتخابات شورای شهر نیویورک تبدیل شده. او که حالا درگیر مسائل پیچیده و مهمی شده، نمی‌تواند آنطور که باید مانند قبل وقتش را با خانواده سپری کند. بعد از مرگ غم‌انگیز پدر مایلز که در جریان اتفاقات بازی نخست به نمایش در آمد، او و پسرش به بخش شرقی محله‌ی هارلم نقل مکان کردند. جایی که ریو در آن‌جا به‌دنیا آمده و بزرگ شده بود. او سیاستمداری شجاع است و در راه برقراری عدالت و حمایت از کسانی‌که به آن‌ها ظلم شده، از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند. او همچنین همیشه از دوستان، همسایه‌ها و نزدیکانش مراقبت می‌کند و نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت مایلز دارد. زمانی‌که شرکت شرور Roxxon به منطقه‌ی هارلم آمد تا سازه‌ها و تجهیزات مخرب خود را در آن‌جا بنا کند و اهداف خود را پیش ببرد، ریو به‌عنوان رهبر جامعه‌ی کوچک هارلم به‌صورت مستقیم به مقابله با آن‌ها پرداخت و مقابلشان جنگید تا بتواند از خانه و مردمش دفاع کند. او در بازی نقش مهمی دارد و نه در پوشش یک ابرقهرمان بلکه در قامت یک سیاستمدار خیرخواه از شهر دفاع می‌کند.

پیتر پارکر کسی است که به‌عنوان اسپایدرمن اصلی شناخته می‌شود و نقش مربی و آموزگار مایلز مورالز را هم ایفا می‌کند تا به او آموزش دهد چگونه اسپایدرمن بهتری باشد. پیتر کسی بود که مایلز را در مرکز F.E.A.S.T برای کار داوطلبانه پذیرفت و این کار باعث زنجیره‌ای از حوادث شد تا درنهایت قدرت‌هایی در بدن مایلز پدید آمدند که درست مشابه قدرت‌های پیتر پارکر بودند. از زمانی‌که پیتر قبول کرده تا مربی و راهنمای مایلز جوان باشد تا قدرت‌هایش را کنترل کند و از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کند، او وقتش را با مایلز می‌گذراند و سعی می‌کند تا آن‌جا که می‌تواند نصیحت‌ها و نکته‌های مهم را به او یادآوری کند. از آن‌جا که پیتر قرار است به مری‌جین کمک کند تا پروژه‌ای را برای روزنامه‌ی دیلی بیوگل انجام دهند، او برای مدتی در شهر نیست و به مایلز جوان اعتماد می‌کند تا نگهبان شهر نیویورک باشد.

او بهترین دوست مایلز است و یکی از مورداعتمادترین همراهان او محسوب می‌شود. گنکی در منطقه‌ی هارلم به دنیا آمده، همانجا بزرگ شده و تحصیلاتش را هم در آکادمی بروکلین ویژنز گذرانده است. او در آن‌جا کار و مشغولیت‌های خود را دنبال می‌کند و تخصصش در زمینه‌ی مهندسی نرم‌افزار و کامپیوتر، باعث شده به یکی از مهم‌ترین حامیان مایلز تبدیل شود. مواقعی که مایلز نیاز به کمک‌های کامپیوتری داشته باشد گنکی می‌تواند با سلاح تکنولوژی او را در میدان مبارزه یاری کند. او کسی است که اپلیکیشن مخصوصی را برای مایلز طراحی کرده که می‌تواند با استفاده از آن به مشکلات و دردسرهایی که برای شهروندان پیش می‌آید رسیدگی کند. این اپلیکیشن قصد دارد تحولی در روابط ابرقهرمانان و مردم شهر ایجاد کند و پیش از اینکه خلافکاران دست به اعمال جنایتکارانه بزنند، به‌سرعت ابرقهرمان موردنظر را خبر می‌کند.

کدام شخصیت‌های شرور قرار است در بازی حضور داشته باشند؟

شخصیت‌های شرور همیشه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر بازی‌ای که درباره ابرقهرمانان کمیک‌بوکی ساخته می‌شوند هستند. نسخه‌ی قبلی یعنی Marvel’s Spider-Man پر بود از شخصیت‌های شرور ریز و درشتی که همگی به خون اسپایدی تشنه بودند. مایلز مورالز هم قرار نیست از این قاعده مستثنی باشد و او هم در ماجراجویی تازه‌اش در دنیای بازی‌های اینسامنیاک قرار است با آدم‌های بد بسیاری دست‌وپنجه نرم کند. تاکنون دو نفر از مهم‌ترین شخصیت‌های شرور بازی Miles Morales را شناخته‌ایم و قصد داریم درباره‌ی آن‌ها صحبت کنیم.

شوک‌های الکتریکی اسپایدرمن در بازی Spider-Man Miles Morales

شرکت تولید انرژی Roxxon

  • نخستین حضور در کمیک‌بوک‌ها: سری کاپتان آمریکا، شماره ۱۰۸ (دسامبر ۱۹۷۸)
  • خالق: استیو انگلهارت و سال بوسیما
  • محدوده‌ی فعالیت: ساختمان فرماندهی Roxxon، منهتن، نیویورک

شرکت انرژی Roxxon که در برای اولین‌بار در دهه‌ی هفتاد معرفی شد، به‌عنوان یک شرکت تأمین‌کننده‌ی نفت و گاز شناخته می‌شود که در سرتاسر جهان شعبه‌های گوناگونی دارد. این شرکت که در نوع خودش یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های جهان است، سالانه میلیون‌ها دلار درآمد دارد. البته آن‌ها به این میزان از سود راضی نیستند و سال‌ها است که در زمینه‌های خلافکارانه و کسب‌وکارهایی که می‌توان از لحاظ اخلاقی آن‌ها را زیرسوال برد هم همکاری می‌کنند. آن‌ها معمولا به‌دنبال منابع غنی انرژی می‌گردند و برای این کار دست به هر عمل خوب یا بدی می‌زنند.

سایمون کریگر از آن مدیرهای شیک و خوش‌پوشی است که مقابل دوربین خبرنگاران چهره‌ای خندان و جذاب دارد اما زیر این چهره‌ی خندان، ذات سیاهش را مخفی کرده

در این بازی، شرکت Roxxon نیروهایش را به منطقه‌ی هارلم منتقل کرده است. آن‌ها در این منطقه مشغول تست کردن منبع انرژی جدیدی به نام نوفورم (Nuform) هستند. در بازی اینسامنیاک، بالاترین مدیر و شخصیت شرور اصلی‌ای که دستورها را در این شرکت صادر می‌کند، شخصی است به نام سایمون کریگر. او از آن مدیرهای شیک و خوش‌پوشی است که معمولا مقابل دوربین خبرنگاران چهره‌ای خندان و جذاب دارد اما زیر این چهره‌ی خندان، سیرتی سیاه و زشت را مخفی کرده است.

مایلز قرار است در طول بازی بارها با نیروهای این شرکت شرور درگیر شود. آن‌ها حتی از تکنولوژی‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند تا مایلز را گیر بیندازند و به او صدمه بزنند. برای مثال، آن‌ها توانسته‌اند سپرهایی از انرژی اختراع کنند که می‌تواند توانایی‌های بیوالکتریکی مایلز را دفع کند و حتی آن‌ها را به خود او بازگرداند. آن‌ها حتی توانسته‌اند عینک‌هایی را فراهم کنند که می‌توانند با تشخیص گرما، زمانی‌که مایلز به حالت نامرئی در می‌آید، او را شناسایی کنند. استفاده‌ی آن‌ها از این تکنولوژی بی‌شک چالش‌های مختلفی را برای اسپایدرمن جوان فراهم می‌کند.

آن‌ها در این بازی خودشان را به‌عنوان یک شرکت خیرخواه و تمیز معرفی می‌کنند که توانسته یک منبع انرژی سالم و مدرن را تولید و استفاده کند. اما در اصل نقش یکی از اصلی‌ترین آنتاگونیست‌های بازی را ایفا می‌کنند و تهدید مهمی برای منطقه‌ی هارلم محسوب می‌شوند. طبق گفته‌هایشان آن‌ها می‌خواهند با امکاناتی که دارند جان تازه‌ای در کالبد هارلم بدمند و همه‌ی این قول و قرارها در نظر مردم بسیار شیرین جلوه می‌کنند. اما صدالبته ماجرا فقط از زبان ماموران روابط عمومی شرکت شیرین به‌نظر می‌رسد و در اصل حقایق ویران‌کننده‌ای در پشت این وعده‌ها جریان دارد.

شخصیت تینکرر و همراهانش در بازی بازی Spider-Man Miles Morales

تینکرر (Tinkerer)

  • نخستین ظهور: سری Amazing Spider-Man شماره‌ی دوم (می ۱۹۶۳)
  • خالق: استن لی، استیو دیتکو
  • نام واقعی: فینیاس تی. میسون

فینیاس میسون در کمیک‌ها یک مهندس و مخترع زبده است که همیشه رویای ساده‌ی داشتن یک تعمیرگاه را در سر پرورانده. اما در طول زندگی‌اش او آرام‌آرام با زندگی ابرقهرمانان و کسانی‌که قدرت‌های فرابشری داشتند آشنا شد و به‌شدت تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفت. شیفتگی او به‌حدی رسید که درنهایت به نفرت ختم شد و او به مقابله و جنگیدن با آن‌ها پرداخت. او در سال‌های مختلف عمرش تعمیرگاه خود را به‌عنوان پوششی برای اعمال خلافکارانه‌اش به کار می‌گرفت و توانست یک امپراطوری بزرگ جرم‌وجنایت را تأسیس کند. او توانست با به کار گرفتن اطلاعات محرمانه‌ای که به‌دست می‌آورد، در میان مقامات بلندپایه‌ی کشور نفوذ کند و از آن‌ها باج بگیرد. او با روش‌های خاصی که داشت توانست طی سال‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شود و با استفاده از نبوغی که در زمینه‌ی تکنولوژی داشت، به اختراعاتی دست بزند که او را در دستیابی به اهدافش یاری کنند.

اینسامنیاک با آزادی تمام، توانسته نسخه‌ای که مدنظر خودش بوده را از این شخصیت در بازی قرار دهد. شاید بزرگ‌ترین تغییری که آن‌ها در این شخصیت ایجاد کرده‌اند این باشد که او حالا یک زن جوان است. البته تغییری در نبوغ فکری او ایجاد نشده و او همچنان یک مخترع همه‌فن‌حریف است. او در بازی جدید توانسته چیز عجیب‌وغریبی را اختراع کند که بدون شک تاثیر بسیار زیادی در میزان موفقیتش دربرابر دشمنانش دارد. تکنولوژی جدید او «ماده‌ی برنامه‌پذیر» نام دارد. ماده‌ای که می‌تواند به اشکال مختلفی در بیاید و کارهای مختلفی انجام دهد. او با اختراع جدیدش توانسته اسلحه‌های جدیدی بسازد که بی‌شک مایلز را به دردسر می‌اندازد و او مجبور است برای غلبه در مبارزه، از روش‌های خلاقانه‌تری استفاده کند.

شخصیت شرور تینکرر در بازی بازی Spider-Man Miles Morales

شاید بزرگ‌ترین تغییری که سازنده‌ها در شخصیت تینکرر ایجاد کرده‌اند این باشد که او حالا یک زن جوان است

درحالی‌که Roxxon هم یکی از نیروهای شر بازی محسوب می‌شود، تینکرر هم در عین دشمنی و شرارت‌هایش، اندکی عمیق‌تر و پیچیده‌تر به‌نظر می‌رسد و اهداف و برنامه‌هایش با Roxxon تفاوت دارد. اسپایدرمن قرار است در بخش‌های مختلفی از بازی با تینکرر شاخ‌به‌شاخ شود و با افراد او به مبارزه بپردازد. در بخش‌های ابتدایی سفر مایلز، تینکرر گروهی از خلافکاران را رهبری می‌کند که The Underground نام دارند. او قصد دارد به همراه این گروه به تجهیزات و اموال Roxxon حمله کند. آن‌ها (چنانکه در تریلرهای بازی هم نشان داده شد) موفق می‌شوند یکی از مخزن‌های ذخیره‌سازی انرژی نوفورم Roxxon را بدزدند. این گروه در طول بازی هم کماکان همین برنامه را دارند و قرار است به انواع مختلفی به تجهیزات Roxxon حمله کنند. چنین می‌شود که منطقه‌ی هارلم به میدان جنگ این دو گروه تبدیل می‌شود و مایلز مورالز بخت‌برگشته هم دراین‌میان گرفتار خواهد شد.

آنطور که هورتون می‌گوید: «تینکرر یکی از قدیمی‌ترین شخصیت‌های شرور دنیای کمیک‌های اسپایدرمن است. تاریخچه‌ی او عمیقا به آن کمیک‌های قدیمی باز می‌گردد. او در اصلی‌ترین ریشه‌هایش همیشه مخترع اسلحه‌هایی بوده که برای دیگران طراحی‌شان می‌کرده. او معمولا خودش شخصا در میان مبارزه‌ها ظاهر نمی‌شده و صرفا مقدمات مبارزه را برای دیگران فراهم می‌کرده. ما می‌خواستیم نسخه‌ای از تیکنرر را برای یک بازی امروزی طراحی کنیم. نسخه‌ای که در نبردها حضور پیدا می‌کند و در خط مقدم می‌جنگد. اینکه او را به رهبر این سازمان خلافکاری تبدیل کنیم، به‌نظر تنها راهی می‌آمد که بتوانیم این شخصیت را آنطور که باید و شاید گسترش دهیم.»

مبارزات تن‌به‌تن این‌بار چه فرقی با گذشته دارند؟

باتوجه‌به اینکه پایان بازی Marvel’s Spider-Man یک معمای بزرگ و اساسی را درباره‌ی شخصیت ونوم مطرح کرد، این انتظار می‌رفت که این شخصیت در بازی بعدی اسپایدرمن حضور داشته باشد. البته حالا مشخص شده ونوم، اگرچه احتمال حضورش در قسمت‌های بعدی بسیار بالاست، دست‌کم در بازی Miles Morales نقشی ندارد. به‌جای این شخصیت شرور، قرار است نوع دیگری از ونوم را در این بازی مشاهده کنیم. چیزی که هیچ‌ربطی به آن ونوم ندارد! این ونوم زمانی پدیدار می‌شود که مایلز وارد مبارزه می‌شود. در نمایش‌های بازی دیدیم که وقتی مایلز به‌طرف راینو می‌دود، ضربه‌ای سنگین و مرگبار نثار او می‌کند که شدت بسیارش باعث شد آن دشمن سنگین و قوی‌هیکل به عقب پرتاب شود. این ضربه، درون بازی «ونوم پانچ» نام دارد و قرار است به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های مایلز، او را از پیتر پارکر متمایز کند.

قدرت‌های بیوالکتریکی مایلز و لباس مخصوص در بازی Spider-Man Miles Morales

ضربات ونوم قرار است مایلز را به اسپایدرمن کاملا متفاوتی تبدیل کنند. او در میادین مبارزه می‌درخشد و با اشعه‌های الکتریکی‌ای که از خودش ساطع می‌کند جلوه‌ی بسیار زیبایی را به صحنه‌های مبارزه‌ی بازی می‌بخشد. در هنگام مبارزه‌ها، اگر بخواهید از حرکات ونوم استفاده کنید، باید دکمه‌ی L1 را نگه دارید و سپس با فشار هر دکمه، حرکت متفاوتی را اجرا کنید. برای مثال برای اجرای مشتی که در تریلرها نشان داده شد، باید دکمه‌ی مربع را فشار داد. زمانی‌که L1 را نگه می‌دارید، می‌توانید از میزان لرزش‌های کنترلر PS5 متوجه شارژ شدن ضربه‌ی خود شوید.

درست مثل پارکر که یک نوار تمرکز داشت، مایلز هم از نوار مشابهی استفاده می‌کند که میزان دسترسی او به ضربات ونوم را نشان می‌دهد

ضربه‌های نوع ونوم، یک ویژگی مهم دیگر هم دارند و آن این است که دشمنان را به‌حالت بی‌حرکتی (Stun) در می‌آورند. هر دشمنی که در این حالت قرار بگیرد، به‌هنگام دریافت ضربه، صدمه‌ی بیشتری دریافت می‌کند. درست مثل پیتر پارکر که یک نوار تمرکز (Focus) داشت، مایلز هم از نوار مشابهی استفاده می‌کند که میزان دسترسی او به ضربان ونوم را نشان می‌دهد. زمانی‌که این نوار را شارژ می‌کنید، می‌توانید از ضربات ونوم استفاده کنید و باید طبق محدودیت‌هایی که دارید و وضعیتی که در آن هستید، انتخاب کنید که ضربه‌تان را روی کدام دشمن و به چه صورتی خرج کنید.

در این بازی، نحوه‌ی جای‌گیری دوربین بسیار بهتر از گذشته کار شده. دوربین بازی در زمان مبارزات در مکان‌های بهتری قرار می‌گیرد تا نحوه‌ی اجرا شدن انیمیشن‌های روان و فوق‌العاده‌ی بازی را به نمایش بگذارد و هم حس مبارزه را به بهترین شکل ممکن به بازیکنان منتقل کند. یکی از تصمیماتی که برای القای هرچه بیشتر حس متفاوت بازی در نقش مایلز گرفته شده، حرکت خاص دوربین در موقع اجرای مهارت‌های ونوم است. در این لحظات دوربین با افکت خاصی روی ناحیه‌ی ضربه زوم می‌کند و این حس را القا می‌کند که بازیکنان بیشتر از همیشه در جریان مبارزه‌ها دخیل هستند.

باس‌فایت راینو در بازی Spider-Man Miles Morales

گجت‌ها همچنان در این بازی هم نقش بسیار مهمی را در مبارزات ایفا می‌کنند

در تمامی بخش‌هایی که از مبارزات بازی به نمایش در آمده، می‌بینیم که اینسامنیاک تمرکز بسیار زیادی روی مهارت‌های ونوم بازی به‌خرج داده است. تعداد زیادی از این نوع حرکات در بازی وجود دارد که دش کردن (Venom Dash) و پرش (Venom Jump) را می‌توان به‌عنوان برخی از آن‌ها به‌حساب آورد. مشت ونوم همچنین می‌تواند تعداد زیادی از دشمنان را (در صورتی که به یکدیگر نزدیک باشند) با یک ضربه به حالت بی‌حرکت در آورد. در این حالت شما می‌توانید دشمنان را با کمک ابزاری به نام «چاه جاذبه» (Gravity Well) درکنار یکدیگر جمع کنید و سپس با قدرت‌های ونوم‌تان هر بلایی که خواستید سر آن‌ها بیاورید. به‌طور کلی گجت‌ها همچنان در این بازی هم نقش بسیار مهمی را در مبارزات ایفا می‌کنند. اگرچه گویا پیتر علاقه‌ای نداشته دستاوردهای خودش را در این زمینه با مایلز به اشتراک بگذارد چرا که از گجت‌های پیتر در این بازی خبری نیست. اما مایلز هم بی‌کار ننشسته و توانسته گجت‌های مختص خودش را بسازد و در مبارزه به کار بگیرد. برخی از این گجت‌ها طبق توضیحات سازندگان کاربردهای جالبی دارند:

«یکی از گجت‌های ما درواقع یک بمب است که با ریموت کار می‌کند. این گجت یک مین است که تارهایی الکتریکی از آن به بیرون می‌جهند و دشمنان را گرفتار می‌کنند. شما می‌توانید آن را به‌صورت آنی به سوی دشمنی پرتاب کرده و آن را منفجر کنید تا زمین‌گیر شود؛ یا اینکه هنگام مخفی‌کاری آن را به‌سوی او شلیک کنید تا روی بدنش بماند و صبر کنید تا او حرکت کند و به میان دوستان و همراهانش برود. آن‌موقع می‌توانید آن را منفجر کنید تا همه‌ی آن‌ها را از پای در آورید. این گجت درواقع برای استفاده در بخش مخفی‌کاری طراحی شده اما می‌توانید آن را همه جا به کار گیرید.»

مایلز روی پل در بازی Spider-Man Miles Morales

مخفی‌کاری تا چه حد نسبت به قبل پیشرفت کرده؟

درست مثل بازی قبلی، این بار هم مخفی‌کاری را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های گیم‌پلی، در بازی دید. این‌بار مخفی‌کاری حتی از قبل هم عمیق‌تر شده و ساز و کارش مشابه همان سیستم قبلی است. اگر مایلز به مکانی وارد شود که دشمنان از حضور او خبر نداشته باشند، او می‌تواند آن‌ها را یک‌به‌یک از پای در آورد؛ مادامی که از چشم‌شان مخفی بماند.

البته مخفی‌کاری در این بازی به‌لطف قابلیت‌های متعدد شخصیت اسپایدرمن شکل تازه‌ای به خود گرفته و به‌شکل گسترده‌ای با فضاهای مرتفع سر و کار دارد. شما می‌توانید از روی سقف، روی ستون‌ها و جاهای مرتفع دیگر دشمنان زا زیرنظر بگیرید و آن‌ها را از پا در آورید. در این بخش مایلز حتی کمی تواناتر از پیتر هم هست و علتش هم این است که حالا می‌توانید حرکت از پای درآوردن بی‌صدا (Silent Takedown) را از روی سطوحی مانند سقف و دیوارها هم روی دشمنان اجرا کنید. صدالبته که از هر جایی که تصمیم بگیرید به خدمت آن‌ها برسید، مایلز انیمیشن متفاوت و منحصربه‌فردی را اجرا خواهد کرد.

مخفی‌کاری این‌بار حتی از قبل هم عمیق‌تر شده اما ساز و کارش همچنان مشابه همان سیستم قبلی است

در صورتی که دشمنان مایلز را شناسایی کنند و از محل حضور او باخبر شوند، یکدیگر را صدا می‌زنند و به این ترتیب روند مخفی‌کاری پایان می‌یابد. پس از این بازی وارد سیستم مبارزه‌ی تن‌به‌تن می‌شود و اگر دوست داشتید می‌توانید پس از آن به همین شکل ادامه دهید. اما اوضاع در بازی جدید به‌خاطر توانایی‌های متفاوت مایلز کمی فرق دارد. او این توانایی را دارد که خودش را برای مدت کوتاهی نامرئی کند و این‌گونه می‌توانید پس از لو رفتن، به‌طور کامل از میدان نبرد ناپدید شوید و مجددا به محلی امن بازگردید تا دشمنان شما را گم کنند. این کار یک فرصت دیگر در اختیارتان می‌گذارد تا آن‌ها را مخفیانه و بدون دردسر از بین ببرید.

سیستم درخت مهارت‌های بازی هم بخش مخفی‌کاری و هم بخش مبارزه‌ی تن‌به‌تن را پشتیبانی می‌کند. شما در هر زمینه مهارت‌های جذابی برای آزاد کردن دارید و می‌توانید به‌سادگی انتخاب کنید مایلز در چه زمینه‌ای قوی شود. می‌توانید مایلز را به قهرمانی تبدیل کنید که به زد و خورد علاقه دارد و با مهارت‌های ونوم فراوانش دشمنان را تن‌به‌تن نابود می‌کند، همچنین این قابلیت را نیز دارید که او را به شبحی تبدیل کنید که از میان تاریکی به روش‌های گوناگون دشمنان را از پا در می‌آورد.

قابلیت نامرئی شدن در بازی Spider-Man Miles Morales

گیم‌پلی جهان‌باز این‌بار چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

در مواقعی که مشغول انجام مأموریت‌های داستانی و اصلی بازی نیستید، می‌توانید در شهر نیویورک هم گشتی بزنید و فعالیت‌های متنوعی که در آن وجود دارد را انجام دهید. می‌توانید به شکار موارد جمع‌کردنی بپردازید، با خلافکاران مبارزه کنید، به انجام مأموریت‌های فرعی مشغول شوید یا اینکه از حس‌وحال فوق‌العاده‌ی تار تنیدن در میان ساختمان‌های نیویورک لذت ببرید. شناور بودن در میان آسمان‌خراش‌های نیویورک این‌بار هم تقریبا مشابه بازی قبلی است، با این تفاوت که تجربه‌ی آن روی پلی استیشن 5 و با لرزش‌های پیچیده‌ی کنترلر دوال‌سنس قطعا بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود. زمانی‌که رشته‌ای از تار از دستان مایلز خارج می‌شود، شما می‌توانید لرزش کنترلر را حس کنید. حتی زمانی‌که از آن تار آویزان می‌شوید هم می‌توانید لرزش‌های رشته‌ی کشیده‌شده را در دستان‌تان احساس کنید. مایلز همچنین به‌نسبت قبل، می‌تواند حرکات نمایشی بیشتری را در میان آسمان انجام دهد. حرکاتی که می‌توانید با انجام دادن‌شان امتیاز تجربه‌ی بیشتری به‌دست آورید و برای به‌دست آوردن مهارت‌های جدید خرج‌شان کنید.

مایلز می‌تواند با مراجعه به تلفن همراه خود، به فعالیت‌هایی که باید انجام دهد دسترسی داشته باشد

در یکی از بخش‌هایی که اینسامنیاک از گیم‌پلی جهان‌باز بازی به تیم گیم‌اینفورمر نشان داده، نوعی سیستم ردیابی اهداف مایلز به‌چشم می‌خورد. مایلز می‌تواند با مراجعه به تلفن همراه خود، به فعالیت‌هایی که باید انجام دهد دسترسی داشته باشد. در آن صحنه چند فعالیت مختلف موجود بود که مشخصا به برخی مأموریت‌های مختلف اشاره داشتند. درکنار هر یک از این فعالیت‌ها، فاصله‌ای که مایلز تا رسیدن به آن هدف دارد به نمایش در می‌آید. همچنین می‌توانید در این صفحه، جایزه‌ای که برای انجام دادن هر یک از این مأموریت‌ها به شما داده می‌شود را هم ببینید. جایزه‌هایی که اکثرا قطعاتی هستند که می‌توانید در بخش کرفتینگ بازی از آن‌ها برای ساخت گجت‌ها و ارتقا دادن آن‌ها استفاده‌شان کنید. اگر در همان منو دکمه‌ی L1 را فشار دهید، می‌توانید لیستی از مناطق را ببینید که خلافکاران در آن‌ها به انجام جرم‌وجنایت مشغول‌اند. آری بعد از گذشت مدتی، نیویورک باز هم به مناطق مختلفی تجزیه شده و باید برای ۱۰۰درصد به اتمام رساندن بازی، همه‌ی آن‌ها را از شر خلافکاران پاک کنید. اگرچه برخی از انواع مختلف جنایت از بازی قبلی بازگشته‌اند، اما اینسامنیاک خلافکاران و صحنه‌های خلافکاری جدیدی هم در این بازی طراحی کرده تا هم جدید باشند و هم با داستان و هویت مایلز بیشتر هماهنگی داشته باشند.

پیتر پارکر و مایلز مورالز در بازی Spider-Man Miles Morales

آیا پیتر پارکر هم در داستان بازی دخیل است؟ آیا او قابل بازی است؟

ما همچنان قصه‌های ناگفته‌ی زیادی درباره‌ی پیتر داریم. اما این قصه قرار است فقط درباره‌ی مایلز باشد

کسانی‌که نگران بازگشت پیتر پارکر هستند، نباید نگران باشند. چرا که طبق آنچه سازندگان اعلام کرده‌اند، پیتر قرار است در آینده بازی‌های منحصربه‌فرد خودش را داشته باشد. اما این بازی صرفا قرار است ماجراهای مایلز مورالز را روایت کند. اگرچه می‌توانیم پیتر را هم به‌عنوان یکی از شخصیت‌های بازی ملاقات کنیم اما قرار نیست بتوانیم در نقش او بازی کنیم. برایان هورتون درباره‌ی پیتر می‌گوید:

«آه یک چیز دیگر. برای بسیاری از شما طرفداران سؤال است که حال پیتر پارکر چطور است؟ آیا او در وضعیت خوبی به‌سر می‌برد؟ پاسخ این است که نگران نباشید. ما همچنان داستان‌های ناگفته‌ای درباره‌ی پیتر داریم که باید گفته شوند. اما این قصه قرار است فقط درباره‌ی مایلز باشد؛ کسی‌که یکی از مهم‌ترین بخش‌های جهان اسپایدرمن‌های ما را تشکیل می‌دهد و مطمئن باشید نمی‌خواهید آنچه اتفاق می‌افتد را از دست بدهید.»

مسئله‌ی جالب‌توجه دیگر درباره‌ی شخصیت پیتر پارکر این است که اینسامنیاک گیمز صورت پیتر پارکر را در نسخه‌ی ریمستر به‌گونه‌ای عوض کرده که او حالا یک شخص کاملا متفاوت به‌نظر می‌رسد. سازندگان در پستی که در بلاگ پلی استیشن منتشر شد در این‌باره اظهارنظر کردند و توضیح دادند چهره‌ی جان بابنیاک که پیش از این برای نشان دادن شخصیت پیتر استفاده می‌شد، حالا جایش را به چهره‌ی بن جردن داده. به‌گفته‌یآن‌ها جردن برای ضبط حرکات صورت، چهره‌ی مناسب‌تری داشت.

پیچ و تاب خوردن در میان ساختمان‌های بازی Spider-Man Miles Morales

چگونه باید نسخه‌ی ریمستر Marvel’s Spider-Man را روی پلی استیشن 5 تهیه کرد؟

در ابتدای کار، اطلاع‌رسانی سونی درباره‌ی بازی Spider-Man: Miles Morales کمی برای طرفداران و خبرنگاران گیج‌کننده بود. درواقع مردم نمی‌دانستند که این بازی قرار است یک دی‌ال‌سی باشد یا یک بازی جدا یا اصلا یک دنباله برای بازی قبلی. درکنار این موضوع، گمراهی بعدی طرفداران زمانی به‌وجود آمد که خبر رسید: «نسخه‌ی ریمستر بازی اصلی، در بسته‌ی Ultimate Edition اسپایدرمن جدید قرار خواهد گرفت».

نسخه‌ی ریمستر Marvel’s Spider-Man قرار است فقط در نسخه‌ی گران‌تر بازی Miles Morales به‌همراه تمام دی‌ال‌سی‌ها و محتویات اضافی برای پلی استیشن 5 عرضه شود. اما این مسئله کمی گمراه‌کننده بود که باتوجه‌به اینکه بازی Spider-Man: Miles Morales قرار است برای پلی استیشن 4 هم در دسترس قرار گیرد، آیا کسانی‌که اسپایدرمن اصلی را روی پلی استیشن 4 در اختیار دارند می‌توانند بازی خود را روی پلی استیشن 5 به نسخه‌ی ریمستر شده ارتقا دهند؟ سونی درحال‌حاضر مشخص کرده که پاسخ این سؤال منفی است. حداقل به‌صورت مستقیم امکان چنین کاری برای صاحبان پلی استیشن 4 میسر نیست.

لباس انیمیشن اسپایدرورس در بازی Spider-Man Miles Morales

سونی در بیانیه‌ای که برای کوتاکو نوشته، خبر داده که بازی Spider-Man Remastered قرار نیست به‌صورت یک بازی جداگانه قابل تهیه کردن باشد و فقط و فقط با تهیه کردن نسخه‌ی Deluxe Edition بازی Spider-Man: Miles Morales می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

پس در نتیجه کسانی‌که بازی اسپایدرمن اصلی را روی پلی استیشن 4 خریده‌اند، این گزینه را ندارند که بازی را روی پلی استیشن 5 به نسخه‌ی ریمستر شده ارتقا دهند. بااین‌حال اگر Spider-Man: Miles Morales را روی پلی استیشن 4 تهیه کرده باشید، می‌توانید به رایگان بازی خود را روی پلی استیشن 5 بازی کنید. اگر می‌خواهید درکنار آپگرید کردن بازی خود Spider-Man Remastered را هم دریافت کنید، باید ۲۰ دلار هزینه‌ی اضافی بپردازید.

خلاصه‌ی این قضیه‌ی پیچیده این است که بدون Miles Morales به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید به Spider-Man Remastered دسترسی داشته باشید. البته توجه به این مسئله نیز مهم است که اطلاعات ذخیره‌شده از پیشرفت شما در نسخه‌ی PS4 اسپایدرمن اصلی هم قرار نیست به نسخه‌ی ریمستر روی PS5 منتقل شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده