پیش نمایش بازی Ghost Recon: Breakpoint
استودیوها و شرکتهای بازیسازی مختلفی را دیدهایم که درگذشته بازیهای داستان محور میساختند و حال بهسمت بازیهای چندنفره و کوآپ کشیده شدهاند. یوبیسافت (Ubisoft)، سازنده و ناشر سری بازی Tom Clancy، جزو شرکتهایی است که در کارنامه خود ساخت و نشر بازیهای تکنفره صاحبنامی را دارد. بااینحال، چند سالی است که به سمت بازیهای کوآپ رفته است و با ساخت بازیهایی مثل The Division یا نسخههای اخیر Ghost Recon، سعی کرده است تجربهی متفاوت و سرگرم کنندهای را در اختیار کاربران قرار دهد که تاحدی در این کار هم موفق بوده است.
تیم سازنده Ghost Recon: Breakpoint از جان برنتال، هنرپیشه هالیوود، برای ایفای نقش و صداپیشگی کول دی. واکر، آنتاگونیست بازی، استفاده کرده است
سری Ghost Recon با اینکه در نسخه Future Soldier به یک بازی کاملا کوآپ تبدیل شد، اما در Ghost Recon: Wildlands یوبیسافت سعی کرد یک تجربهی وسیعتر و کاملتری را در دسترس کاربران قرار دهد. بهطوری که المانهای نقشآفرینی و جهان باز هم به بازی اضافه شده بودند. پس از گذشت دو سال و تا چند روز دیگر، یوبیسافت جدیدترین نسخه از سری گوست ریکان را عرضه خواهد کرد. یوبیسافت بهواسطهی Ghost Recon: Breakpoint، قصد دارد یک بازی کاملا واقعگرایانه تیمی را ارائه دهد که تمامی تصمیمهای شما در بازی و استراتژیهایی که درنظر میگیرید، روی موفقیت یا عدم موفقیت تیم تأثیر گذار است. همچنین یوبیسافت اعلام کرده که قصد دارد تجربه بهتری را از نظر داستانسرایی در دسترس کاربران قرار دهد؛ تجربهای که حالوهوای یک فیلم سینمایی اکشن را بهخود میگیرد. ازاینرو تیم سازنده Ghost Recon: Breakpoint از جان برنتال، هنرپیشه هالیوود، برای ایفای نقش و صداپیشگی کول دی. واکر، آنتاگونیست بازی، استفاده کرده است.
داستان بریکپوینت چهار سال پس از وقایع Wildlands اتفاق میافتد؛ جاییکه شرکت تکنولوژی Skell، به مدیرعاملی جیس سکل، در ساخت پهپادهای تبلیغاتی اسم و رسمی را کسب کرده است. همچنین این شرکت در ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته برای دولت آمریکا هم تبهر خاصی دارد. جیس سکل با خریداری جزیره Auroa در جنوب اقیانوس آرام، سعی کرده یک مکان برای تحقیق و آزمایش هوشمصنوعی و پهپادهای پیشرفته را بهوجود آورد. رفته رفته، اخبار و شایعاتی بهگوش میرسد که تجهیزات شرکت Skell، در اختیار رژیمها و گروههای تروریستی مختلفی قرار داده شده است. در ادامه و یک عملیات تروریستی، دولت آمریکا تصمیم میگیرد که نومد، رهبر گروه عملیاتی گوست ریکان، را به جزیره Auroa میفرستد تا علت این اتفاقها را ریشهیابی کند.
نومد در جریان تحقیقهای خود متوجه میشود که یکی از اعضای سابق و کلیدی گوست بهنام کول دی واکر، به یک افسر یاغی و خائن تبدیل شده است. در ادامه گروهی بهنام سنتینال تحت نظر واکر بر جزیره Auroa تسلط پیدا کرده و از تجهیزات آنها برای مقاصد شوم خود استفاده میکنند. البته واکر گروه نظامی شخصی مختصبه خود را هم دارد که با نام گرگها (Wolves) شناخته میشود. این گروه تشکیل شده از سربازهای تعلیم دیده و حرفهای که به پیشرفتهترین تجهیزات نظامی، دسترسی دارند. داستان Ghost Recon: Breakpoint سعی دارد بهچالش کشیده شدن گروه گوست توسط یکی از مأموران سابق خود را بهتصویر بکشد. ازاینرو اعضای گروه با یکی از چالشبرانگیزترین مأموریتهای خود روبهرو میشوند و بازیکنان در نقش رهبر گروه گوست ریکان باید کشف کنند که علت یاغی شدن کول دی. واکر چیست و آیا او واقعا یک خائن است؟
هرکدام از کلاسهای Ghost Recon: Breakpoint ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارد
بیشترین تغییر در ساختار Ghost Recon: Breakpoint، در گیمپلی بازی مشاهده میشود. اصلیترین موردی که در این نسخه دستخوش تغییر شده، نوع کلاسبندی بازیکن است که شاهد اضافه شدن چهار کلاس جنگی هستیم. با شروع بازی کاراکتر شما با یک کاراکتر پیشفرض بازی را آغاز میکند تا اینکه پس از بالا رفتن سطح شما، وارد بخش مهارتها میشوید. در پایین بخش مهارتها چهار کلاس اسالت، شارپ شوتر، پنتر و انجینیر برای بازیکن درنظر گرفته شده که میتوانید یکی از آنها یا به مرور زمان هر چهار کلاس را خریداری کنید (همچنین پس از عرضه کلاسهای بیشتری به بازی اضافه میشود). ازاینرو در طول بازی و رسیدن به موقعیتهای مختلف، میتوانید بین کلاسهای بازی سوییچ کنید. برای مثال در مواقعی که نیاز به مخفیکاری و استفاده از آیتمهای مخفیکاری دارید، پنتر بهترین گزینه برای شما است. همچنین در بخش ارتقای درختی مهارتها، بازیکنان میتوانند مهارتها و تواناییهای مختلفی را خریداری کنند. یوبیسافت در ظاهر از مهارتهای متعددی استفاده کرده تا یک بخش کامل و با جزئیات بالا را در اختیار مخاطب قرار دهد. سپس در بخش شخصیسازی کاراکتر بازیکن میتواند سه عدد از این مهارتها را انتخاب کند تا در بخش Inventory قرار بگیرند و تاثیر آنها را در بازی مشاهده کنید.
بهعبارتی تیم سازنده در تلاش است تا ازطریق تنوع بخشیدن به مهارتها، به بازیکنان این اجازه را بدهد که شیوه بازی کردن خود را انتخاب کنند. همچنین آیتمهایی نظیر چراغ جوشکاری که یکی از آیتمهای جدید بریکپوینت است، به شما اجازه میدهد که بهراحتی حصارها را پاره کنید و وارد محیط شوید. یوبیسافت پاریس ادعا کرده است که بازیکنان میتوانند از راههای متفاوتی برای انجام یک مأموریت استفاده کنند. همچنین بهواسطه وسایل حملونقل نظیر هلیکوپتر، موتورسیکلت و جیپ راه رسیدن به مقصد هم برای بازیکن متفاوت است و میتوانید از آنها برای شروع یک نبردهوایی یا یک نبرد زمینی استفاده کنید. بریکپوینت یک بازی کوآپ چهارنفره است؛ ازاینرو کار تیمی مهمترین ویژگی بازی است. یکی از مشکلات Ghost Recon: Wildlands این بود که اگر با دوستان خود بازی را تجربه نمیکردید، امکان داشت نتوانید آنطور که باید و شاید سرگرم شوید، زیرا بعضی از بازیکنها با مفهوم کار تیمی آشنا نبودند و برای خود در جهان بازی کارهای مختلفی را انجام میدادند. این مورد باعث میشود تا کاربر پس از گذشت مدتی از بازی خسته شود و نتواند از تجربهی بخش چندنفره لذت ببرد.
تنوع مبارزاتی دشمنان و بزرگتر شدن جهان بازی نسبتبه وایلد لندز هم سبب شده تا بریکپوینت حسوحال یک بازی تیراندازی MMO برپایه بقا (سروایول) را بهخود بگیرد
انتظار میرود مشکلات مشابه در Ghost Recon: Breakpoint وجود نداشته باشد و شاهد یک تجربهی آنلاین سرگرم کننده باشیم؛ زیرا پس از تجربهی وایلدلندز توسط کاربران، یوبیسافت باتوجهبه بازخوردهای آنها تغییرات مختلفی را روی بریکپوینت اعمال کرده است. برای مثال پس از اینکه سربازان را میکشید، میتوانید جنازهی آنها را قایم کنید تا سایر دشمنان متوجه حضور شما نشوند. همچنین اگر یکی از همتیمیهای شما آسیب دید و روی زمین افتاد، میتوانید او را بلند کنید و به یک مکان امن ببرید. این کار باعث میشود تا خیال شما بههنگام زندهکردن همتیمی مورد نظر آسوده باشد. همچنین دشمنان بازی بهتمامی تواناییها و سلاحهایی که شما دسترسی دارید، دسترسی خواهند داشت. ازطرفی عملکرد و هوشمصنوعی آنها هم بسیار واقعگرایانه کار شده است. یوبیسافت در زمان معرفی Ghost Recon: Breakpoint اعلام کرد که دلیل انجام اینکار، این است که بازیکن به این مورد توجه داشته باشد که در اینجا گوستها دیگر قویترین گروه بازی نیستند، بلکه دشمنی دارند که یک تهدید جدی برای آنها بهحساب میآید. تنوع مبارزاتی دشمنان و بزرگتر شدن جهان بازی نسبتبه وایلد لندز هم سبب شده تا بریکپوینت حسوحال یک بازی تیراندازی MMO برپایه بقا (سروایول) را بهخود بگیرد.
بازیکنان در جریان میانپردهها و صحبتهای خود با کاراکترهای بازی میتوانند دیالوگهای مختلفی را انتخاب کنند
صحبت از المانهای سروایول شد باید بگویم که کاربر در Ghost Recon: Breakpoint باید مراقب وضعیت کاراکتر خود باشد. بدین صورت که باید علائمی مثل خستگی، گشنگی و هیدراتسیون بدن او را چک کنید. اگر توجهی به این موارد نداشته باشید، در طول بازی دچار مشکل میشوید و عملکرد بازیکن شما کاهش پیدا میکند. برای مثال قادر به استفاده از تمامی مهارتهای خود نیستید و نوار سلامت شما هم بهصورت کامل بازیابی نمیشود. این نوع رسیدگی به وضعیت شامل سلاحهای شما در بازی هم میشود. باید از سلاح خود مراقبت کنید تا عملکرد آنها دچار مشکل نشود. سیستم آسیب دیدن و بازیابی نوار سلامت هم به دو روش خودکار و دستی انجام میشود. اگر آسیبی که میبینید جدی نباشد، پس از گذشت چند ثانیه بهصورت خودکار نوار سلامت شما بازیابی میشود. این در حالی است که در مواقعی که بهصورت جدی آسیب میبینید، باید نوار سلامت خود را بازیابی کنید. اگر این کار را انجام ندهید، دقت بازیکن شما در بخشهایی نظیر هدفگیری کاهش پیدا میکند. در ادامه مشخص شده است که بازیکنان برای بازیابی نوار سلامت خود بهصورت دستی میتوانند پناهگاههای مختلفی را بسازند تا در امنیت آسیب دیدگی خود را برطرف کنند.
پناهگاه در بازی Ghost Recon: Breakpoint حکم کمپ در بازیهایی مثل Red Dead Redemption 2 را دارد. بازیکن میتواند درکنار بازیابی نوار سلامت، کارهایی مثل ساختوسار، شخصیسازی ظاهر کاراکتر، مرتب کردن Inventory و سایر موارد مشابه را انجام دهد. نکتهی جالب در مورد تجربه بازی بهصورت تکنفره این است که در ابتدا یوبی سافت اعلام کرده بود که بریکپوینت فاقد همتیمیهایی است که هدایت آنها برعهده هوش مصنوعی است. در ادامه کاربران بازخوردهای منفی خود را بهگوش این شرکت فرانسوی رساندند و یوبیسافت اعلام کرد که همتیمیهایی که هدایت آنها را هوش مصنوعی برعهده میگیرد، پس از عرضه به بازی اضافه میشود. دراینمیان بد نیست اشارهای هم به انتخابهای شما در طول بازی داشته باشم. بازیکنان در جریان میانپردهها و صحبتهای خود با کاراکترهای بازی میتوانند دیالوگهای مختلفی را انتخاب کنند. این دیالوگها در روایت داستانی، تاثیر گذار نیستند، اما انتخاب صحیح آنها میتواند باعث شود اطلاعات بیشتری را در مورد مأموریت خود کسب کنید.
از روز پنجشنبه چهار مهر ماه (۲۶ سپتامبر) بتای عمومی گوست ریکان: بریکپوینت در دسترس قرار گرفته بود تا کاربران بتوانند جدیدترین نسخه از این مجموعه تیراندازی سوم شخص را تجربه کنند. یکی از مواردی که کمی باعث اذیت بازیکنان میشود، سیستم کاورگیری بازی است. استودیو یوبیسافت پاریس از سیستم کاورگیری خودکار برای بازی استفاده کرده است، اما این سیستم بهنحوی است که پشت دیوارها و درخت عملکرد درستی ندارد و بعضی وقتها بهجای اینکه کمک حال شما باشد، باعث کشته شدن بازیکن یا قرار گرفتن در وضعیت نامناسبی میشود. جدا از این مورد، تیم سازنده دوربین بازی را بهگونهای طراحی کرده که با هدفگیری، دوربین بازی در حالت اول شخص قرار میگیرد. البته یک حالت سوم شخص هم تعبیه شده که بازیکنان میتوانند از آن هم استفاده کنند. بتای عمومی بازی به بازیکنان اجازه میدهد در دو محیط از ۶ محیط اصلی بازی پنج مأموریت اصلی را انجام دهند.
یکی از قابلیتهایی که تیم سازنده در جریان نمایشهای مختلف روی آن مانوور داده، قابلیت استتار کردن است که در نبردهای شلوغ و مخفیکاریها به شما کمک میکند
یکی از قابلیتهایی که تیم سازنده در جریان نمایشهای مختلف روی آن مانوور داده، قابلیت استتار کردن است. بازیکنان زمانیکه روی زمین خوابیدهاند، میتوانند با فشردن دکمه مورد نظر، از گلولای روی زمین بهصورت و بدن خود مالیده و بهشکل محیط در بیایند. این ویژگی در نبردهای شلوغ و زمانیکه میخواهید بهصورت مخفیکاری پیش بروید، بسیار کارآمد است. همچنین جدا از مأموریتهای اصلی، تیم سازنده از مأموریتهای پویا هم برای بازی استفاده کرده تا کاربران در هرلحظه محتوایی برای تجربه کردن داشته باشند. جدا از بخش داستانی، یوبیسافت از یک حالت چندنفره به نام Ghost War هم برای گوست ریکان بریکپوینت استفاده کرده است که همان حالت PvP بازی است. البته این بخش چندنفره برای نسخه وایلدلندز استفاده شده بود. در Ghost War دو حالت مختلف با ۶ نقشه متفاوت در اختیار کاربران قرار میگیرد تا بتوانند با یکدیگر رقابت کنند. در بتای Ghost Recon: Breakpoint حالت Elimination گوست وار بههمراه چهار نقشه در دسترس قرار گرفت تا بازیکنان با حالوهوای این بخش آشنا شوند.
دراینمیان موردی که کمی تو ذوق کاربر میزند گرافیک بصری فعلی بازی است که در نسخه بتای عمومی شاهد آن بودیم. البته انتظار میرود در نسخه اصلی شاهد کیفیت بافتها و گرافیک بهتری باشیم. در ادامه میتوانید نگاهی به سیستم مورد نیاز این بازی داشته باشید.
ویژگیهای نسخه پی سی Ghost Recon: Breakpoint
- بهینهسازی کامل نسخه PC
- پشتیبانی از رزولوشن 4K
- نرخ فریم نامحدود
- پشتیبانی از مانیتورهای Ultra-Wide و استفادههای چند مانیتوره
- شخصیسازی کامل کنترلر
- FidelityFX شرکت AMD
- دیسکورد
- استفاده از تکنولوژی توبی (Tobii) در گیمپلی و ردیابی چشم در منو
سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی در حالت Low و رزولوشن 1080p
- سیستمعامل: ویندوز ۷/۸.۱/۱۰
- پردازنده: AMD Ryzen 3 1200 یا اینتل Core I5 4460
- حافظه رم: هشت گیگابایت
- کارت گرافیک: AMD Radeon R9 280X یا انویدیا Geforce GTX 960 (چهار گیگابایت)
سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی در حالت High و رزولوشن 1080p
- سیستمعامل: ویندوز ۷/۸.۱/۱۰
- پردازنده: AMD Ryzen 5 1600 یا اینتل Core I7 6700K
- حافظه رم: هشت گیگابایت
- کارت گرافیک: AMD Radeon RX 480 یا انویدیا Geforce GTX 1060 (شش گیگابایت)
سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی در حالت Ultra و رزولوشن 1080p
- سیستمعامل: ویندوز ۱۰
- پردازنده: AMD Ryzen 7 1700X یا اینتل Core I7 6700K
- حافظه رم: ۱۶ گیگابایت
- کارت گرافیک: AMD Radeon RX 5700 XT یا انویدیا Geforce GTX 1080
سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی در حالت Ultra و رزولوشن 2K
- سیستمعامل: ویندوز ۱۰
- پردازنده: AMD Ryzen 7 1700X یا اینتل Core I7 6700K
- حافظه رم: ۱۶ گیگابایت
- کارت گرافیک: AMD Radeon RX 5700 XT یا انویدیا Geforce GTX 1080
سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی در حالت Ultra و رزولوشن 4K
- سیستمعامل: ویندوز ۱۰
- پردازنده: AMD Ryzen 7 2700X یا اینتل Core I7 7700K
- حافظه رم: ۱۶ گیگابایت
- کارت گرافیک: AMD Radeon VII یا انویدیا Geforce RTX 2080
در انتها اشاره کنم که بازی Ghost Recon: Breakpoint در تاریخ ۱۲ مهر ماه (چهار اکتبر) برای کامپیوتر، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه میشود. کاربرانی که اشتراک یوپلی+ را خریداری کردهاند، از تاریخ ۹ مهر ماه (یک اکتبر) میتوانند این بازی را تجربه کنند. همچنین بریکپونیت در ماه نوامبر برای گوگل استیدیا عرضه میشود.