// شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹

پیش نمایش بازی Mega Man 11

جدیدترین نسخه از بازی صاحب سبک اکشن و پلتفرمر کمپانی کپکام یعنی Mega Man 11 قصد دارد با بازگشت به ریشه‌های اصلی، اثری را که طرفداران سال‌ها انتظار آن را می‌کشیدند، به دست آن‌ها برساند.

پس از گذشت ۳۰ سال از عمر مجموعه بازی‌های مگامن، کمپانی کپکام (Capcom) باری دیگر قصد دارد که طرفداران قدیمی این سری را با نسخه دیگری از آن روبه‌رو کند. بازی Mega Man 11 آذر ماه سال گذشته با انتشار تریلری معرفی شد و در همان لحظه طرفداران از نام آن فهمیدند که سازندگان قصد دارند به ریشه‌های اصلی بازی برگردند.

در سال ۲۰۱۰ پس از مجموعه Mega Man X سازندگان از بازی Mega Man 10 رونمایی کردند که در واقع همان گرافیک و مکانیزم‌های نسخه NES این مجموعه را داشت. حال پس از گذشت هشت سال سازندگان قصد دارند با مگامن 11 نه تنها به ریشه‌های اصلی مجموعه برگردند، بلکه در کنار آن، مکانیزم‌های جدیدی را نیز در دسترس طرفداران این مجموعه قرار دهند. بازی مذکور با گرافیک مدرن و سبک همیشگی خود یعنی اکشن پلتفرمر روی کنسول‌های نسل جاری منتشر می‌شود.

تا به امروز اطلاعات زیادی از بازی Mega Man 11 منتشر شده است که بیشتر به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی یعنی سیستم «دابل گیر» (Double Gear) اشاره دارد. دابل گیر نه تنها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های گیم پلی بازی را تشکیل می‌دهد، بلکه با بخش بزرگی از داستان این بازی نیز مرتبط است. این سیستم در واقع در دوران دانشگاه دکتر وایلی و دکتر لایت پروژه‌ای بود که این دو با یکدیگر روی آن کار می‌کردند‌، اما حال کاراکتر منفی دنیای مگامن یعنی دکتر وایلی قصد دارد با استفاده از این سیستم به ربات‌های خود چندین برابر قدرت ببخشد و به این شکل به هدف پلید خود برسد. اینجا است که کاراکتر آبی و دوست‌داشتنی ما یعنی مگامن وارد صحنه می‌شود و از جان خود می‌گذرد تا دنیای این بازی را نجات دهد.

mega man 11

سیستم Double Gear در واقع دو دنده با رنگ‌های آبی و قرمز است که زیر نوار سلامتی مگامن قرار گرفته است. این دنده‌ها به یک نوار دیگر نیز مجهز شده‌اند که در هنگام استفاده روی سر کاراکتر مگامن قرار می‌گیرند و شما را از میزان انرژی باقی‌مانده آن باخبر می‌کند. دنده‌های یاد شده، همانطور که در بالا نیز اشاره شد، برای تقویت قابلیت‌های تمامی ربات‌ها و در این مورد مگامن در نظر گرفته شده است.

دنده قرمز رنگ سیستم Double Gear در واقع قدرت شلیک مگامن را افزایش می‌دهد و به وی اجازه می‌دهد که با اسلحه Mega Buster آسیب بیشتری به دشمنان وارد کند. در آن سو دنده آبی رنگ برای کاهش سرعت زمان در بازی گنجانده شده است. مگامن با فعال کردن این دنده می‌تواند سرعت حرکت اجسام پیرامون خود را کاهش دهد و از این طریق به حل معماها یا از همه مهم‌تر، دوری از دشمنان بپردازد.

سیستم Double Gear در واقع دو دنده با رنگ‌های آبی و قرمز است که زیر نوار سلامتی مگامن قرار گرفته است

ویژگی دابل گیر در واقع برای آسان کردن گیم‌پلی در بازی گنجانده نشده است و صرفا قرار است که در برخی نقاط، روند بازی را با توجه به موانعی که در سد راه شما قرار می‌گیرند، تغییر دهد و آن را از حالت تکراری دور کند. با کم شدن نوار سلامتی مگامن، مکانیزم دابل گیر در حالت بحرانی یا همان «اوردرایو» ( Overdrive) قرار می‌گیرد و هر دو قابلیت مگامن را به طور همزمان در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. بنابرین کاربران در این حین می‌توانند با فشار دادن هر دو دکمه شولدر به طور همزمان، قدرت مگامن را افزایش دهند و در حالی که سرعت زمان را کاهش می‌دهند در آن سو با سلاحی مخرب دشمنان را از بین ببرند.

mega man 11

در مورد دکمه‌ها و کنترل‌های بازی باید بدانید که سازندگان برخلاف نسخه‌های پیشین دکمه‌های شولدر را برای سیستم دابل گیر در نظر گرفته‌اند و در آن سو جهت‌های مختلف آنالوگ نیز برای تغییر سلاح‌های مگامن تنظیم شده است. از طرفی در حالی که قابلیت‌های سری مگامن X همچون یورش بردن، استفاده از شمشیر، لیز خوردن و بالا رفتن از دیوار در این نسخه دیده نمی‌شود، اما مکانیزم‌های اصلی مگامن همچون تکل کردن و قابلیت شارژ اسلحه در این نسخه بازگشته است. سگ ربات مگامن از نسخه‌های قدیمی یعنی Rush نیز در Mega Man 11 حضور خواهد داشت تا بتواند در نقاط مختلف به کمک همراهش بیاید. وی این توانایی را دارد که در نقاط گوناگون، مگامن را به سطوح بلند یا دوردست برساند. موارد یاد شده در واقع تاثیر به‌سزایی در بازگشت به پایه‌های اصلی بازی دارند.

مکانیزم‌های اصلی مگامن همچون تکل کردن و قابلیت شارژ اسلحه در این نسخه بازگشته است

از آنجا که بسیاری از بازیکنان، سری مگامن را مجموعه‌ای بسیار دشوار می‌دانند کمپانی کپکام با اضافه کردن درجه‌‌های سختی مختلف سعی دارد که بازیکنان با سطح مهارت‌های مختلف را به این بازی جذب کند. درجه‌های سختی مختلف که برای اولین بار است که در سری مگامن دیده می‌شود، شامل چهار حالت می‌شود. به طول مثال اولین درجه سختی با نام Newcomer برای بازیکنان تازه‌وارد در نظر گرفته شده است. البته به گفته سازندگان درجه‌های دشواری صرفا به از دست دادن نوار سلامتی به مقدار زیاد یا کم خلاصه نمی‌شود و موارد دیگری هستند که در آسان یا دشوار کردن بازی تاثیر دارند. به طور مثال درجه سختی آسان به طور نامحدود پرنده دوست‌داشتنی مگامن را در دسترس کاربران قرار می‌دهد و در صورتی که بازیکنان از لبه پلتفرم‌های سقوط کنند، پرنده یاد شده به کمک آن‌ها می‌آید و مگامن را به نزدیک‌ترین پلتفرم باز می‌گرداند. دیگر درجه‌های سختی نیز روی المان‌هایی همچون پیچیده کردن الگو‌ی رفتاری باس‌ها و موقعیت دشمنان تاثیر می‌گذارند.

mega man 11

طبق سنت همیشگی، شما در ابتدا با توجه به نام باس‌ها، مرحله دلخواه خود را انتخاب می‌کنید و وارد آن می‌شوید. در این بازی، هشت باس، با یک مرحله مخفی در انتها، در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرند که احتمال می‌رود همانند همیشه به مرحله دکتر وایلی ختم شوند. مراحل بازی با توجه به ظاهر و قابلیت‌های باس طراحی شده‌اند. به طور مثال مرحله Fuse Man، همانطور که از نام آن نیز پیدا است، شامل تله‌ها و موانع برقی می‌شود که در انتها به باس فایت ختم می‌شود. یکی دیگر از باس‌ها یعنی Block Man در نسخه دمو در اختیار بازیکنان قرار گرفت که در واقع مرحله آن نیز با استفاده از بلوک‌های سنگی طراحی شده است. یکی دیگر از موارد بسیار جالب که در نبرد شما با ربات‌ها دیده می‌شود وجود سیستم دابل گیر برای باس‌ها است. همانطور که در بخش داستانی اشاره شد، این سیستم به دست دکتر وایلی نیز رسیده است و از همین رو باس‌ها نیز به این قابلیت مجهز شده‌اند که به آن‌ها قدرت بیشتری می‌دهد. 

اگر از طرفداران این بازی باشید می‌دانید که شکست دادن باس‌ها، سلاح آن‌ها را در دسترس شما قرار می‌دهد. به نقل از سازندگان، سلاح‌ها طوری طراحی شده‌اند که بازیکنان تنها به استفاده از سلاح اصلی مگامن یعنی ‌Mega Buster تکیه نکنند؛ بلکه بازی آن‌ها را وادار کند که در هر مرحله از دیگر سلاح‌های خود نیز بهره ببرند. این موضوع در حالی که ارزش تکرار بازی را بالا می‌برد در آن سو می‌تواند استراتژی‌های مختلفی را برای شکست دادن باس‌ها در اختیار کاربران قرار دهد.

mega man 11

در این میان، شخصیت مگامن از یک طراحی بسیار ساده و در عین حال زیبا برخوردار است که اصالت سری بازی‌های مگامن در آن بیداد می‌کند. لباس آبی رنگ با کلاه، دستکش و کفش تیره‌تر در نگاه اول کاربران را یاد نسخه‌های اولیه می‌اندازد. نحوه شلیک کردن مگامن نیز از انیمیشن بسیار جذابی برخوردار است، اما از طرفی به نظر می‌رسد که نحوه دویدن مگامن می‌تواند طراحی گرافیکی بهتری داشته باشد.

به طور کلی تا به اینجای کار با توجه به نسخه دمو و اطلاعاتی که کپکام از بازی Mega Man 11 منتشر کرده است شاهد یک محصول باکیفیت خواهیم بود؛ اثری که طرفداران قدیمی مگامن انتظار آن را می‌کشند و البته در حالی که بازی با آغوش باز بازیکنان جدید را نیز به تجربه خود دعوت می‌کند. بازی مذکور در تاریخ ۱۰ مهر ماه (۲ اکتبر)‌ برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، پی سی و نینتندو سوییچ منتشر می‌شود.

آیا جدیدترین نسخه مگامن یعنی Mega Man 11 پتانسیل این را دارد که باری دیگر در سبک اکشن و پلتفرمر یک اثر بی‌نقص را در اختیار طرفدارانش قرار دهد؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.


منبع zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده