گزارش: حضور ۳۱ بازیساز ایرانی با حمایت کافه بازار در رویداد الکام گیمز
به رسم سالهای گذشته، امسال نیز نمایشگاه بینالمللی الکامپ از صبح امروز ۶ مرداد ماه آغاز به کار کرد. بیست و چهارمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی موسوم به الکامپ 2018 / الکامپ 97، با حضور ۳۲۰ شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ۴۳۰ استارت آپ و ۴۵ شرکت تولیدکننده گیم و اپلیکیشنهای موبایل و کامپیوتر در فضایی بالغ بر ۲۵ هزار متر مربع در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز شد و قرار است تا نهم مرداد میزبان علاقمندان به حوزه فناوری باشد.
بازی آمیرزا تاکنون بیش از پنج میلیون دانلود را در کافه بازار داشته است
برخلاف سالهای گذشته هرچند شاهد حضور پرشور استارتآپهای داخلی به ویژه در سالن الکام استارز بودیم، اما از بعد بینالمللی حضور کمرنگ خارجیها به چشم میآمد. با این حال، در حوزه بازیهای ویدیویی امسال با بازگشت الکام گیمز به نمایشگاه الکامپ، بازیسازان مختلفی در سالن شماره ۱۰ نمایشگاه الکامپ با حمایت کافه بازار حضور پیدا کردند. کافه بازار با هدف حمایت از صنعت بازیسازی ایران، از ۳۱ بازیساز، استودیوی بازیسازی و ناشر در فضایی بالغ بر ۶۵۰ متر مربع میزبانی کرد. از جمله حاضرین در الکام گیمز، آمیرزا، ساختهی موفق نردبان اندیشه فردا بود. در گفتگویی که شهریار ازهاریان فر، یکی از مسئولین این استودیو با زومجی داشت، وی از موفقیت بازی آمیرزا گفت که تاکنون توانسته بیش از پنج میلیون دانلود را در کافه بازار داشته باشد. به گفته ازهاریان فر، این تنها بخشی از کاربران آمیرزا را تشکیل میدهد و طبق دادههای آنها نزدیک به ۹ میلیون کاربر تاکنون بازی آمیرزا را تجربه کردهاند که این آمار مربوط به افرادی میشود که از فروشگاههایی غیر از کافه بازار اقدام به نصب Apk بازی کردهاند.
در صحبتی که با شهریار ازهاریان فر داشتیم از پروژههای بعدی این استودیو پرسیدیم و زمان تقریبی ساخت بازی را جویا شدیم که ازهاریان فر در پاسخ گفت:
بازی سپهسالار پروژه بعدی ما است و هنوز مراحل توسعه را طی میکند. سپهسالار یک بازی تاور دیفنس خواهد بود و هنوز فکر میکنیم ۶ ماه کار نیاز دارد.
استودیوی آناشید، بازی رستاخیز را با الهام از اسطورههای ایرانی ساخته است
یکی از بازیهایی که به ویژه با تصاویر هنری شخصیتها و گیمپلیاش نظر ما را به خود جلب کرد، بازی رستاخیز، ساختهی استودیوی آناشید بود. در گفتگویی که کیان اشرفی، کارگردان هنری استودیوی آناشید با زومجی داشت، این بازیساز در توضیح بازی رستاخیز گفت:
رستاخیز یک بازی استراتژی است که هنوز در حال تکمیل و توسعه است و با این حال اکنون در کافه بازار برای دریافت بازخورد بازیکنان در دسترس قرار دارد. این بازی با الهام از اساطیر ایرانی مانند کاوه، ارنواز، ایرج و داشتن طراحیهایی با ترکیب ایرانی و غربی، سعی دارد تا سلایق مختلف را در بر بگیرد. بازی رستاخیز دارای سبک نوبتی بوده و کاملا آنلاین است و هرچند بخش داستانی کاملی دارد، اما برای تجربه آن باید حتما به اینترنت متصل باشید. بخش داستانی بازی در حال گسترش است و حتی باسهایی مانند ضحاک را برای آن در نظر گرفتهایم.
منچرز در جریان هفتمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران موفق به دریافت جایزه بهترین بازی از نگاه مردم شده بود
اما منچرز یا همان منچ آنلاین از جمله بازیهای نمایش داده شده در الکام گیمز بود که پیش از این نیز در جریان هفتمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران موفق به کسب جایزه بهترین بازی ایرانی از نگاه مردم شد. این بازی که در غرفهی اینسایتل، به نمایش درآمد، بستری را فراهم میکند تا به صورت آنلاین یا لوکال بازیکنان بتوانند بازی خاطرهانگیز منچ را با دوستانشان تجربه کنند. با این حال، یکی از جذابیتهای غرفهی اینسایتل بیشک بازی «شوت یه ضرب» محسوب میشد که پیش از این نیز در جریان TGC 2018 به نمایش در آمد. طبق گفتهی امید بهشتکار، مدیرعامل و برنامه نویس اینسایتل (Incytel) بازی شوت یه ضرب قرار بود تا در بیست و چهارمین الکامپ گیمز به صورت رسمی منتشر شود، اما به دلایلی این موضوع به تاخیر افتاده است و احتمالا بازی «شوت یه ضرب» هفته آینده به صورت رسمی در کافه بازار منتشر میشود. امید بهشتکار در رابطه با این بازی گفت:
شوت یه ضرب یک بازی فوتبالی با کلی ویژگی است که در جریان آن میتوانید به صورت آنلاین با دوستان و سایر بازیکنان بازی کنید و حتی قادر به شخصی سازی و انتخاب پیراهن بازیکنان هستید. در جریان بازی باید به صورت نوبتی بازیکنان را انتخاب کنید و در جهتی که مدنظرتان است، آنها را برای به ثمر رساندن گل، هدایت کنید. برخلاف بازیهای مشابه در شوت یه ضرب قابلیت انتخاب جهت پرش دروازهبان و حرکت بازیکنان وجود دارد و در صورتی که توپ به بازیکنان برخورد کند، دیگر مانند بازیهای مشابه شاهد بیرون افتادن بازیکنان نخواهیم بود.
در بازی کلماتیک باید با اتصال حروف مرتبط، کلمه مورد نظر را پیدا کنید
استودیوی اردیبهشت نیز با بازی کلماتیک به الکام گیمز آمده بود. کلماتیک، با موضوع بازی با حروف برای رسیدن به کلمات، داستان روایتهای مادربزرگی را از ماجراجوییهایش در سراسر ایران بازگو میکند. در گفتگویی که با محمدرضا حسنزاده از استودیو اردیبهشت داشتیم، وی از برنامهی این استودیو برای انتشار بازی ۴ چرخهها گفت که پیش از این موفق به کسب عنوان بهترین بازی چندنفره در IMGA شده بود. این استودیو همچنین بازیهای دیگر خود مانند زوبی و سانجو فرار را نیز به رویداد الکام گیمز آورده بود. به غیر از بازی ۴ چرخهها، در حال حاضر سه بازی دیگر استودیوی اردیبهشت از طریق کافه بازار در دسترس علاقمندان قرار گرفتهاند.
البته این تنها بخشی از شرکتکنندگان در الکام گیمز بودند و استودیوهای دیگر نیز با حضور در این بخش بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ، به نمایش بازیهای خود پرداختند. به عنوان مثال، رویداد جوایز گیمیستان ۲۰۱۸ در جریان TGC 2018 برگزار شد که یکی از موفقترین بازیهای این رویداد پاپالند: فرار کلهها، ساخته استودیوی نووا گیمز بود. این بازی به ویژه با طراحی و انیمیشنهای شبیه نقاشی دستی که داشت، توانست نظر داوران را برای پیروزی در رقابت جلب کند. از طرفی بازی دنده دو و استودیوی ارکا گیمز نیز با سه نسخه از مجموعه دنده دو در این رویداد حضور پیدا کرده بود. دیگر استودیویی که نظر ما را جلب کرد گونای گیمز بود که تاکنون ۱۲ بازی را مانند مجموعه Deal for Speed منتشر کرده است و اکنون در حال توسعه شخصیتی دوستداشتنی به نام سرور و تاج سر است که طبق گفتهی این استودیو، آنها برنامه طولانیای برای برندسازی این شخصیت و حضور او حتی در انیمیشنها دارند. از طرفی مدریک نیز با بازی اسپرینت وارز در الکام گیمز حضوریافته بودند که در صحبتی که زومجی با مسئولین این استودیو داشت، از در دست توسعه بودن و طی شدن مراحل ساخت این بازی تا چند ماه آینده مطلع شدیم.
بی شک برگزاری اینچنین رویدادهای در نمایشگاههای بزرگ در کنار رویدادهای تجاری نظیر TGC میتواند بستری مناسب را برای آشنایی بیشتر بازیکنان فراهم کند. با این حال، هنوز هم نیاز به ارائه Press Kit مناسب استودیوها برای آشنایی بیشتر رسانههای گیم احساس میشود که امیدواریم در طول زمان این ضعف نیز رفع شود.
در ادامه میتوانید تصاویر الکام گیمز را مشاهده کنید: