جدیدترین اطلاعات منتشر شده از بازی Horizon: Zero Dawn - قسمت دوم
در قسمت اول این مقاله نگاهی به صحبت سازندگان بازی انداختیم و اطلاعاتی هم در مورد ساخت و چگونگی شکل گیری Horizon: Zero Dawn خواندیم. حال در این قسمت نگاه بیشتری به گیمپلی بازی و حوادثی که انتظار آلوی را میکشند میاندازیم. Horizon: Zero Dawn دارای مراحلی است که ما را به کودکی آلوی خواهد برد و کمی از گذشته او را برایمان شفاف خواهد کرد. بخش قابل توجهی از بازی مربوط به پیدا کردن سرنخهای مختلف از گذشته آلوی میشود و این که چرا دنیا به این روز درآمده است. به دلیل این که روست (همان شخص تمرین دهنده آلوی که در قسمت قبل با او آشنا شدیم) به قوانین سفت و سخت قبیله پای بند است، او نمیتواند سرنوشت ظالمانه آلوی و دلیل بدرفتاری دیگران با او را برای آلوی توضیح دهد. بنابراین آلوی همیشه سعی دارد تا دنبال راهی باشد که افراد قبیله را وادار به صحبت در مورد جوابهایی که او به دنبالشان است کند. خوشبختانه موقعیتی سر راه او قرار خواهد گرفت تا بتواند این بدرفتاریهای اعضای قبیله را برای همیشه از بین ببرد؛ پیروزی در «اثبات»
اثبات که در بازی به نام The Proving با آن رو به رو خواهید شد، اتفاقی است که با پیروزی در آن شخص برنده میتواند هرچیزی را از رییس قبیله طلب کند. جالب است بدانید که آلوی به قبیله و تمام کردن بد رفتاریهای آنها اهمیت نمیدهد. او تنها سعی دارد تا بفهمد خانواده او چه کسانی بودهاند؟ داستان کلی بازی در مرکز خواستههای آلوی، یعنی همان پیدا کردن جواب برای سوالهای بیشمار آغاز خواهد شد، اما کنجکاوی بیش از حد او، آلوی را در تصادم اتفاقاتی بسیار اسرارآمیزتر در دنیا قرار خواهد داد. البته همه چیز به این آرامی نیست و حوادثی ناگوار بیخ گوش قبیله و مردمی که در آن زندگی میکنند وجود دارد؛ اتفاقاتی که همه چیز را دگرگون خواهد کرد. این اتفاقات، که البته به دلیل لو رفتن داستان چیزی از آن نمیدانیم، باعث خواهد شد تا آلوی برای یافتن پاسخها به خارج از روستا سفر کند و با اتفاقاتی بزرگ رو به رو شود.
قبیله آلوی: The Nora
در Horizon Zero Dawn تعداد انسانها بسیار کم است و بشریت به چند قبیله تقسیم شده است. هر کدام از آنها نیز اعتقادات و قوانین خاص خود را دارند. در حقیقت، تمدن، دانش و سبک زندگی که ما امروزه میشناسیم، در این آینده خیلی دور پساآخرالزمانی Horizon نتوانسته دوام بیاورد و به دلایل نامشخصی انسانها به دوران اولیه خود بازگشتهاند. قبیله آلوی که نورا نامیده میشود، در کوهها و جنگلها قرار گرفته شده است. آنها از تمدن چیزی سرشان نمیشود و از طریق جمع آوری آذوقه و شکار به زندگی ادامه میدهند. این کارها به دست Braveها یا همان دلیران قبیله انجام میشود. آنها مردان و زنانی هستند که شکار میکنند و وظیفه حفاظت از قبیله را بر عهده دارند. اصلیترین سلاح این قبیله نیز تیر و کمان به شمار میرود.
هر قبیله دارای سیستم دفاعی خاص در برابر ماشینها است و ابزار خاص و منحصر به فردی برای شکار حیوانات را در اختیار دارند. همچنین به نظر میرسد که هر قبلیه از طریقههای مختلف به شکار و امور روزمره خود میپردازند. در طول بازی نیز با شکارچیان متفاوتی رو به رو خواهید شد که ابزار منحصر به فرد خود را برای بقا ساختهاند؛ ابزاری مانند ropecaster، طنابی که شکارچیان از آن برای بستن و به زمین نشاندن دشمنان استفاده میکنند یا دیگر سلاحی مانند تیر و کمان یا نیزه.
همچنین قبیله نورا قبل از شروع داستان بازی از نگاه آلوی، در حال جنگ با قبیله دیگری بوده است و آنها هنوز در حال کشمکش و سروسامان دادن افراد و قبیله خود هستند. تمامی قبایل دارای رقابت و محرک خاص خود هستند و هنگامی که در طول بازی با آنها رو به رو شویم در مورد این رقابتها اطالاعت بیشتری کسب خواهیم کرد. البته همه آنها با آلوی مهربان نخواهند بود، چرا که بسیاری از قبایل با یکدیگر مشکل دارند و نمیدانیم ارتباط میان آنها با آلوی چگونه پیش خواهد رفت.
قدم گذاشتن به دنیای اسرارآمیز
در جدیدترین نمایشی که از بازی Horizon Zero Dawn منتشر شده است، میتوان گفت که نقشه بازی بسیار غنی به نظر میرسد. هرچقدر که در بازی جلوتر بروید، این نقشه جزییات بیشتری را برایتان به نمایش میگذارد. در کنار اهدافی که روی نقشه مشخص شده است، قبیلهها، ماشینها و موجودات زنده مختلف قابل مشاهده خواهد بود، چیزی شبیه به نقشه Far Cry. همچنین برای جا به جایی سریع یا به اصطلاح Fast Travel و همچنین ذخیره کردن بازی، کمپهایی شبیه به بازی Rise of the Tomb Raider وجود دارد. البته این بخش تنها راه ذخیره بازی نیست و Horizon از سیستم ذخیره خودکار بهره میبرد. همچنین باید بدانید که طبق سنت بسیاری از بازیهای جهانباز، در Horizon Zero Dawn تمام نقشه از همان ابتدا قابل مشاهده نیست و برای نمایش کامل نقشه باید آنها را توسط گشت و گذار یا هک کردن رباتهای عظیمالجثه باز کنید.
در جدیدترین نمایشی که از بازی Horizon Zero Dawn منتشر شده است، میتوان گفت که نقشه بازی بسیار غنی به نظر میرسد
بخش مهمی از نقشه بازی را ماموریتهای جانبی تشکیل دادهاند که شامل شکار یا کمک به قبایل مختلف میشود. برخی از ماموریتهای جانبی نیز که با کاراکترهای غیرقابل بازی سر و کار دارید، توسط انتخاب دیالوگ پیش میروند و برخی از این انتخابها روی اتفاقات مختلف تاثیرگذار خواهند بود. البته انتظار رفت و برگشت یا یک تعامل غنی همانند The Wticher را در این بازی نداشته باشید. انتخابها، زد و خردها و بسیاری از ستونهای یک بازی نقشآفرینی خالص در ماموریتهای جانبی این اثر قابل مشاهده نیستند، اما به هر حال جذابیت خود را دارد و شما را با شخصیتها و داستانهای مختلف آشنا میکند.
به یاد داشته باشید که دشمنان تنها به ماشینهای ریز و درشت ختم نمیشوند و در سرتاسر بازی راهزنان در کمین نشستهاند. این راهزنان از جمله اشخاصی هستند که یا توسط قبیله خود ترد شدهاند یا ادامه زندگی را خارج از تلف کردن وقت در یک روستا میدیدند. به همان اندازه که رباتها دشمنان شما محسوب میشوند، آنها نیز دشمن هستند و در عین حال به همان اندازه هم سرسخت هستند، بنابراین باید همیشه آماده باشید. راهزنها از سلامتی کمتری نسبت به ماشینها برخوردارند، اما در بسیاری مواقع به صورت دست جمعی به سمتتان حمله خواهند کرد و قرار نیست به راحتی از سد آنها عبور کنید. به طور کلی هیچوقت به مدت طولانی در بازی جای امنی نخواهید داشت. همچنین برخی از مراحل فرعی بازی به طور ناگهانی اتفاق میافتند. به طور مثال در حال انجام یک ماموریت هستید که ناگهان شخصی با فریادهای خود از شما طلب کمک میکند. حال میتوانید ماموریت را بپذیرید یا از کنار آن بگذرید.
با این که در اکثر مواقع با رباتها سر و کله میزنیم، اما سیستم مخفیکاری نیز در بازی کارآمد است. بهترین روش شناسایی مکان و نقاط ضعف دشمنان این است که در ارتفاعات بلندتری نسبت به آنها باشیم. روی شاخههای درخت، بالای یک تخت سنگ یا حتی روی یک ربات عظیمالجثه که حضور ما را احساس نمیکند. البته مخفی کاری در بعضی مواقع هم به نفع خودتان خواهد بود. برای مثال رباتهایی به نام مراقب یا Watcher وجود دارد که به صورت گروهی حرکت میکنند و شبیه به دایناسورهای معروف Velociraptorها هستند. آنها روی گردن خود اسکنرهای بزرگی دارند که با شناسایی موجودات بیگانهای مانند آلوی، حضور او را به دیگر ماشینها اطلاع خواهند داد. برای همین بهتر است به جای شلوغکاری کمی هم مخفیکاری انجام دهید. با استفاده از قابلیت اسکن آلوی میتوان دشمنان را به اصطلاح تگ یا علامتگذاری کرد و نقاط ضعف آنها را یافت. حملات از فاصله نزدیک و استفاده از تیر و کمان هر دو مخفیکاری را راحت خواهند کرد. Melee Attackها یا همان مبارزات تن به تن یا از فاصله نزدیک، دارای دو شدت قوی و ضعیف هستند.
Horizon: Zero Dawn همانند بسیاری از بازیهای امروزی دارای سیستم آپگرید است. در همین راستا بسیاری از بخشهای سیستم گیمپلی بازی آپدیت خواهند شد. Melee Attack، استفاده از تیر و کمان و حتی پرش و استفاده از طناب از جمله بخشهای متنوع آپگرید بازی هستند. حتی میتوان همانند سری Assassin’s Creed به حدی رسید که بی سر و صدا از ارتفاع روی دشمن بپریم و کارشان را تمام کنیم. به طور کلی باید گفت که کنترل آلوی روانتر از چیزی است که فکر میکنید. کارگردان بازی در این مورد میگوید:
ما تصمیم گرفتیم تا کنترل بازی سریع و راحت باشد. چرا که آلوی یک کارکتر فرز و چابک است و به همین دلیل دقیقا میخواستیم بازیکنان این چابکی را در کنترل هدایت آلوی، چه در مبارزات و چه در سکوبازیها حس کنند. استفاده از تیر و کمان به همان نرمی و لطافتی است که آلوی تیر را نشانه میرود و سپس رها میکند. همچنین انتخاب اسلحه یا نوع تیرها بسیار راحت انجام میشوند. دشمنان نیز همگی دارای نقاط ضعف هستند. برخیها نقاط ضعف آشکاری دارند و برخی دیگر نیاز به ممارست برای یافتن آن نقطه ضعف دارند. راههای مختلفی برای مقابله با آنها وجود دارد. زره آنها را هدف بگیرید تا نقط ضعف آنها دستتان بیاید یا مستقیما به ابزار جنگی آنها شلیک کنید تا روی زمین بیوفتند، سپس از همان ابزار جنگی در برابر خود رباتها استفاده کنید. اما راه سومی هم وجود دارد، استفاده از مکانیک هک کردن. بنابراین، قادر هستید ماشینها را هک کنید تا در کنار شما با دیگر رباتها مبارزه کنند یا حتی به شما سواری دهند. انواع و اقسام روشها برای مقابله با این رباتهای ناشناخته وجود دارد که بازیکنان در طول بازی این روشها را کشف خواهند کرد.
بخش مهم دیگری از بازی را باید سیستم ساخت و ساز یا Crafting نام برد. شما همراه با آلوی در طول ماجراجوی خود به آیتمهای بیشماری برخواهید خورد که با جمعآوری آنها قادر به ساخت و ساز هستید که روتینترین آنها در طول بازی مربوط به ساخت تیر برای کمان است. یکی از نکات خوب این بخش سرعت بالای ساخت تیرها است. قرار نیست به خاطر یک ساخت و ساز کوچک، منو رو باز کنید و در میان انبوهی از اختیارات گم شوید. تنها با فشردن یک دکمه، تیرها ساخته خواهند شد؛ تا وقتی که متریال کافی برای ساخت را داشته باشید، هیچ مشکلی از این بابت نخواهید داشت. دنیای بازی پر از متریال و آیتمهای مختلف برای جمعآوری است و از همین رو به نظر میرسد که بازی کمی آسان خواهد بود. از ساخت ابزار مختلف آلوی گرفته تا مهمات متفاوتی مانند تیرهای آتشین، الکتریسیته یا سرمازا، ابزاری هستند که قادر به ساختنشان خواهیم بود. همچنین شکار همانند بازی Far Cry برای آپگرید کردن برخی چیزها واجب است. شما برای بهبود و ارتقا تجهیزات به پوست حیوانات نیاز خواهید داشت. همچنین گوشت آنها به احیای سلامتی کمک خواهد کرد.
صداگذاری بازی تا حد زیادی واقعی کار شده است. گاهی اوقات صدای رباتها همانند دایناسورهای سری ژوراسیک وحشتانگیز و در عین حال گوشنواز هستند
در کنار تمامی این سیستمها، گفتنی است که مبارزات بسیار تنشزا و جذاب هستند، مخصوصا با ماشینها. هنگامی که در دنیای بازی به سمت ماجراجویی خود حرکت میکنید، بسیار آسیبپذیر خواهید بود. چرا که هر لحظه، از هر سمتی، یک ربات ممکن است به سمتتان حملهور شود. حتی صداگذاری ماشینها عالی کار شده است و در بسیاری از موارد هیجانی همراه با دلهره به هر بازیکنی دست خواهد داد؛ صدای آنها دقیقا میتواند همانند دایناسورهای T-rex یا Velociraptorها در سری پارک ژوراسیک وحشتانگیز باشد و به همان اندازه با کیفیت و جذاب طراحی شده است. همانطور که پیشتر اشاره کردم، راههای مختلفی برای از بین بردن این رباتها وجود دارد و هر بار نیز با گسترش ابزار خود راههای بیشتری برای از بین بردنشان خواهید داشت. اما یکی از مهمترین ابزار آلوی Ropecaster نام دارد. با این ابزار قادر هستیم رباتها را با طناب ببندیم و روی آنها سواری کنیم. نه تنها سواری، بلکه میتوان توسط این وسیله کاری کرد که آنها در کنار ما به مبارزه با دیگر دشمنان بپردازند. البته این طناب نقش بسیار مهمی نیز در سکوبازی و بالا و پایین رفتن از سکوها و درختان، یا حتی رباتها دارند. پس از انجام برخی ماموریتها، ابزاری برای آپگرید ابزار جنگی یا پوشاک دریافت خواهید کرد و میتواند نقش موثری در مبارزات ایفا کنند؛ پس سعی کنید تنبلی را کنار بگذارید، زیرا انجام ماموریتهای جانبی پاداشهای به درد بخوری خواهد داشت.
سیستم آپگرید
طبق سنت بازیهای نقشآفرینی، در طول بازی تجربه کسب خواهید کرد و به بالا بردن سطح آلوی خواهید پرداخت. با هر کاری که در دنیای بازی انجام خواهید داد، تجربه کسب خواهید کرد. یافتن مکانهای جدید، پیدا کردن آیتم، انجام ماموریت و البته از بین بردن رباتها. سیستم آپگرید به چگوگی باز کردن مهارت و دیگر شاخهها مربوط میشود و به طور کلی در سه دسته قرار میگیرند: کنجکاوی، شجاعت و غارت. کنجکاوی در مرکز افزایش قابلیتهای مخفیکاری قرار دارد و تنوع حملات و ضربات را افزایش میدهد. شجاعت نیز باعث افزایش میزان قدرت ضربات و حملات میشود. مبارزات تن به تن قویتر یا پرتاب چندین تیر به طور هم زمان شامل بخش شجاعت خواهند شد. غارت نیز برای بهبود قابلیت به دست آوردن منابع از طبیعت و ماشینها ارتقا پیدا میکنند و در عین حال قابلیت ساخت و ساز و سوارکاری را افزایش میدهد.
میتوان تا این لحظه بیان کرد که بازی Horizon Zero Dawn یک اکشن نقش آفرینی سطحی نیست؛ این بازی دارای عمقی فراتر از انتظار است. برای هر پیروزی نیاز به فکر دارید و هوش مصنوعی بازی خیلی بهتر از چیزی است که در نمایشها مشاهده میکنیم. این که با چه راه و روشی بازی را از نگاه آلوی پیش ببریم و چگونه قابلیتهایش را آپگرید کنیم از دیگر نکات مثبت بازی به شمار میرود. هر بار که اسلحه جدیدی به دست بیاورید، همانند این است که راههای بسیار خلاقانهای برای مبارزات در برابرتان قرار خواهند گرفت. هر بار که عنصر جدیدی را کشف میکنید، برای موقعیتهایی که این عنصر در گیمپلی ایجاد میکند هیجانزده خواهید شد. با این حال، بازی Horizon Zero Dawn راه زیادی تا انتشار دارد و مطمئنا این بازی فراتر از چیزی خواهد بود که در حال حاضر مشاهده میکنیم.
از نظر من این بازی یکی از آثار بسیار جذاب سونی و گوریلا گیمز به شمار میرود، اما نظر شما در مرود Horizon Zero Dawn چیست؟