جدیدترین اطلاعات منتشر شده از بازی Horizon: Zero Dawn - قسمت اول
بعد از گذشته چند سال از سن یک استودیو، فرصتهایی روی میز قرار میگیرد که قادر هستند شرایط آن استودیو را تغییر دهند و با قبول کردن ریسک این موقعیت، سر و صدای بسیار زیادی ایجاد کنند و البته به همان اندازه هم ممکن است شکست بخورند، اما خب به هر حال کم پیش میآید که آن استودیو دست به این ریسک خطرناک بزند. البته حق هم دارند، چرا که در این صنعت پر سر و صدا و بسیار گران قیمت، اگر از استودیویی اشتباهی سر بزند، جبران آن سخت خواهد بود. استودیو گوریلا گیمز «Guerrilla Games» تقریبا یک دهه از عمر خود را روی بازی اول شخص تیراندازی Killzone صرف کرده است، اما با این حال، این استودیو از آن دست سازندههایی نیست که از یک ریسک کاملا متفاوت ترسی داشته باشد؛ حتی با وجود عرضه بازی فوقالعاده ناامید کننده Killzone: Shadow Fall. این سری فراز و نشیبهای زیادی داشته است، اما به نظر من باید قبول کنیم که بعد از شاهکار Killzone 2، خود گوریلا گیمز نیز نتوانست آن موفقیت را تکرار کند. اما حال با استفاده از همان فرصت تازهای که روی میز قرار داشت، به نظر میرسد که با قبول کردن آن ریسک، نام گوریلا گیمز دوباره در این صنعت میدرخشد و قرار است با اثری کاملا متفاوت نسبت به کارهای گذشته این استودیو رو به رو شویم. وقتی یک استودیویی باشید که تمام تجربه خود را در سبک اول شخص تیراندازی کسب کردهاید، تغییر سبک و ساخت یک بازی اکشن نقشآفرینی سوم شخص، آن هم با دنیایی بزرگ، داستانی متفاوت، چرخه شب و روز و یک اکو سیستم وسیع، ریسکی است که گوریلا گیمز آن را قبول کرده و باید آنها را تحسین کرد. حال در جدیدترین اثر استودیو گوریلا گیمز، به ۱۰۰۰ سال بعد، به دنیایی پسا آخرزمانی سفر خواهیم کرد؛ جایی که خبری از جمعیت سرسام آور انسانها نیست و ماشینها و رباتها سلطنت دنیا را در دست گرفتهاند و گیاهان و طبیعت حالا با کاهش چشمگیر انسانها نفسی تازه کردهاند. در Horizon Zero Dawn به دنیایی سفر خواهیم کرد که رباتها خلق و خویی دایناسوری دارند و شخصیت اصلی آن، یک شیرزن مو قرمز است.
مطمئنا برای خیلیها خبر شوکه کننده و جالبی بود که استودیو گوریلا گیمز مشغول کار روی Horizon Zero Dawn است. همانطور که گفتم، حرکت از یک بازی به یک بازی کاملا متفاوت کار هر استودیویی نیست، اما آن طور که از شواهد پیدا است، گوریلا گیمز کار خود را بسیار خوب انجام داده است. هرمن هالست، کارگردان پیشبرد پروژه Horizon Zero Dawn میگوید:
این بسیار عالی است که چیزی حدود ۱۵ سال روی یک مجموعه کار کنید و ناگهان به سراغ پروژهای برویم که از ریشه با تمام تجربیات گذشته متفاوت باشد. ما عاشق این هستیم که روی یک بازی کاملا نرم و روان همراه با مبارزاتی عالی کار کنیم و حال این عشق خود را روی یک سبک جدید پیاده خواهیم کرد. ما در سری Killzone واقعا سعی داشتیم تا یک دنیای علمی تخیلی خارقالعاده را بسازیم و این کار را نیز برای Horizon Zero Dawn انجام میدهیم. مطمئنا در طول بازی تشابه زیادی بین این دو اثر خواهید دید، اما مهمترین نکته برای ما این بود که دنیای بازی جدید Horizon Zero Dawn کاملا تازه به نظر برسد. بعد از تمام آن اتمسفر خشن و جدی سری Killzone، ما میخواستیم تا چیزی کاملا جدید، زیبا و باشکوه بسازیم.
داستان چگونگی حرکت استودیو گوریلا گیمز از کیلزونی که مربوط به جنگهای تلخ و تاریک میشد، به دنیای آخرالزمانی و خوش آب و رنگ Horizon Zero Dawn به هیجانانگیز بودن پروژه و شور تهییج خود گوریلا گیمز برمیگردد که هیچ ترسی از چالشهای پیش رو نداشتند. گوریلا گیمز سعی داشت تا بازی جدید خود را کاملا متفاوت خلق کند. جنبارت ون بیک، کارگردان هنری گوریلا گیمز و شخصی که ۱۷ سال است در این استودیو کار میکند، در طول دوران کاری خود با ایدهای جدید دست و پنجه نرم میکرد. ایدهای که مربوط به آینده میشد و ماشینها زندگی و اکوسیستمی کاملا طبیعی و هم شکل با حیات وحش امروزی داشته باشند. او تعداد بیشماری از طرحهای اولیه خود را روی کاغذ پیاده کرد و بعد از بحثها و تفکرات مختلف در مورد این طرحها، گوریلا گیمز با ون بیک هم پیمان شد و ایده او با نام Horizon Zero Dawn به حقیقت پیوست. متایس دی یونگه، کارگردان این بازی میگوید:
ما تصمیم داشتیم تا Horizon یک پروژهای باشد که بیشتر از همه، خود ما را هیجانزده کند، اما در عین حال کار روی این پروژه بسیار ریسک بالایی داشت. برای ما، این بازی یک ژانر کاملا جدید بود، یک بازی اکشن نقشآفرینی جهان باز. ما هیچ ابزاری برای ساخت این ژانر نداشتیم، حتی موتور بازیسازی ما نیز قادر به پشتیبانی از یک بازی جهانباز نبود. اما در نهایت، شور و ذوق ما نسبت به ریسک کار چربید و توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم.
جالب است بدانید با این که استودیو گوریلا گیمز تا قبل از معرفی Horizon Zero Dawn یک استودیو سازنده سبک اول شخص تیراندازی بود، اما تمامی آنها طرفدار سبک نقشآفرینی هستند! به همین دلیل کارگردان هنری بازی تصمیم گرفت تا ایده خود را بر اساس سلیقه اعضای استودیو پیش ببرد؛ یعنی چیزی که آنها دوست داشته باشند. در نتیجه تصمیم بر این شد تا بازی Horizon Zero Dawn همراه با ایدههای خود به یک بازی نقشآفرینی اکشن تبدیل شود. با این حرکت، استودیو گوریلا گیمز با ایدههای کارگردان هنری خود موافقت کرد و برای جمعآوری ابزار و نیروی مورد نیاز برای ساخت این ژانر در صنعت گیم تلاش کردند. قدمهای اولیه شروع این پروژه در سال ۲۰۱۰ کلید خورد و استودیو گوریلا گیمز موتوری جدید طراحی کرد تا قادر باشد یک بازی جهان باز را به خوبی پشتیبانی کند. همچنین آنها تیم خود را گسترش دادند و اعضای بسیار کلیدی، با سابقهای درخشان را جذب تیم خود کردند؛ افرادی مهم که در بازیهایی مانند The Witcher و Fallout به خوبی درخشیدند. در سال ۲۰۱۳، گوریلا گیمز نویسنده ارشد بازیهای تحسین شده Fallout: New Vegas و Middle-earth: Shadow of Mordor یعنی جان گونزالس را به خدمت گرفت تا مطمئن شوند داستان بازی Horizon Zero Dawn و روایت آن از دید آلوی، شخصیت اصلی بازی، به بهترین شکل ممکن انجام شود. گنزالس دقیقا به خاطر چالش بالای این پروژه و صد البته منحصر به فرد بودن آن و علاقه بالای او به سبک نقشآفرینی به این استودیو پیوست. او میگوید:
این طرح اصلی بازی که در آیندهای دور این هیولاهای عظیمالجثه بر آن حکومت میکنند و انسانها به دور از هر تکنولوژیی همانند انسانهای اولیه زیر دست و پاهای این موجودات زندگی میکنند، دقیقا ایدهای بود که من آن را ایدهای نو و جدید مینامم و از آن به شدت استقبال میکنم. بعد از دیدن نمایش بازی، به سرعت این سوال برای من به وجود آمد که چگونه دنیای بازی به این حال و روز افتاده است و داستان پشت پرده این شرایط چیست؟ به نوعی این احساس را داشتم که باید خودم را در این پروژه دخیل کنم و داستان عجیب بازی را برای خودم شفافسازی کنم.
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه در آیندهای خیلی دور، انسانها به دوران اولیه خود بازگشتهاند و ماشینها دقیقا همانند دایناسورها و حیوانات رفتار میکنند؟ اصلا چه اتفاقی افتاده است که این رباتها در دنیای بازی پراکنده شدهاند و چه بلایی سر آن جمعیت بیشمار انسانها آمده است؟ به گفته استودیو گوریلا گیمز، تعداد بیشماری راز و رمز وجود دارد که بازیکنان با آنها رو به رو خواهند شد.
خلق یک دنیای اسرارآمیز
به دلایلی، دنیای بازی Horizon Zero Dawn توسط رمز و رازهای بیشماری احاطه شده است و شما، به عنوان کارکتر آلوی، باید به دنبال یافتن جواب تمامی این سوالات باشید. گونزالس نویسنده ارشد بازی میگوید:
این بازی از آن مدل بازیهای آخرالزمانی نیست که به خاطر نوعی جنگ شاهد تودهای از لاشهها و خرابیها باشیم، اما در عوض، نیروی عظیم طبیعت در آن به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. درختان و گیاهان از روی تمامی هر آن چه که به دست انسانها باقی مانده رشد میکنند و قدرت مادر طبیعت را به رخ میکشند. علاوه بر این پوشش سبز رنگ دنیای بازی، این ماشینهای عظیمالجثه بخش دیگر Horizon را تشکیل میدهند که سرچشمه آنها یک راز مبهم است.
یکی از لذتبخشترین کارهایی که در بازی انجام خواهید داد، نابود کردن رباتهای درشت هیکل است
باید به خاطر داشته باشید که تمامی این رباتها دارای یک هدف هستند. اگر به خوبی آنها را تحت نظر داشته باشید، رفته رفته متوجه رفتار و نقش آنها خواهید بود. تیم سازنده سعی کرده تا این ماشینها را در مقایسه با حیات وحش دنیای واقعی قرار دهد. حیوانات با قاعدهای مانند خرگوشها و گرازهای وحشی نیز در کنار این رباتها قابل مشاهده هستند و این طور نیست که در سرتاسر بازی تنها شاهده رباتهای مکانیکی ریز و درشت باشیم. گوریلا گیمز نیز قول داده که دلیل خو گرفتن ماشینها با طبیعت و حیوانات در بازی شرح داده خواهد شد. همانطور که خود شما نیز متوجه شدید، برخی از ماشینها یادآور حیواناتی هستند که به خوبی با آنها آشنایی داریم. حیواناتی مانند کروکدیل یا خرچنگ که در نمایشهای بازی با رباتهای آنها آشنا شدیم. بسته به موقعیت مکانی شما در دنیای بازی، با اکوسیستم و ماشینهای منحصر به فرد در آن منطقه رو به رو خواهید شد. مناطق کویری، جنگلی، سرد و معتدل از جمله اکوسیستمهای متفاوتی هستند که با آنها و ماشینهای منحصر به فرد این مناطق رو به رو میشویم. همچنین در زیر آب و در آسمان نیز شاهد رباتهای متنوعی هستیم.
برخی از رباتها صلحطلب هستند و این موضوع از ظاهر آنها مشخص است
داستان اصلی بازی مربوط به پی بردن به چگونگی اتفاقاتی میشود که این حال و روز را در دنیا به وجود آورده است. این که چرا انسانها همانند دوران گذشته و زمانی که هنوز هیچ چیز صنعتی نبود زندگی میکنند، یا چرا این ماشینها تبدیل به رباتهای خشن و مهاجم شدهاند. و البته باز هم گوریلا گیمز این قول را داده که تمامی این سوالات جوابی منطقی داشته باشند. گونزالس میگوید:
یکی از نکات مهم و اولیهای که در نظر داشتیم، این است که بازی بر اساس سبک علمی تخیلی قرار گرفته و چرخ دندههای دنیای آن در این راستا کار میکنند. ما سعی نداریم در هیچ یک از بخشهای بازی، بر ستونهای فانتزی تکیه کنیم و در عین حال اصلا قرار نیست جواب این سوالات را بر پایه اتفاقات فراطبیعی بدهیم. ما برای بهترین نتیجه، ابتدا به خوبی در مورد تاریخ این جهان مطالعه کردیم و سپس آن را جوری در دنیای بازی بنا کردیم تا بتوان تصورات و دلایل اتفاقاتی که این حال و روز را بر سر جهان آورده را به خوبی شرح دهیم. چیزی که من میخواهم انجام دهم و روی آن تاکید دارم، این است که تمامی اتفاقات بازی دارای دلیلی منطقی باشند. ما این موضوع را به شدت جدی گرفتهایم و این موضوع از اهمیت زیادی برای استودیو گوریلا گیمز برخوردار است.
مناظر باشکوه و جوابهای بسیار جالبی که باعث حیرت بازیکنان خواهند شد، در تمامی پیچ و خمهای بازی قرار دارند و اجازه میدهند تا بازیکنان هر چقدر که میخواهند در روایت بازی غرق شوند و سوالات و جوابهای بیشتری پیدا کنند. گونزالس در این مورد میگوید:
برای افرادی که معتاد داستانهای بازیها هستند، افرادی که عاشق یافتن آیتمهای داستانی مانند ویدیوها، فایلهای صوتی و فایلهای متنی در گوشه گوشه بازیها هستند و حتی افرادی که میخواهند تئوریهای مختلفی برای اثری که تجربه میکنند ارایه دهند، فکر میکنم که با انجام بازی Horizon Zero Dawn شگفتزده میشوند و از چیزی که برای آنها آماده کردهایم محظوظ خواهند شد.
در دنیای بازی چندین و چند قبیله وجود دارند و روایت بازی نیز در قبایل مختلف دنبال میشود. در طول ماجراجویی دختر مو قرمز، آلوی با چندین گروه مختلف از انسانها رو به رو خواهد شد که هر کدام شرح حال و وقایع خاص خود را دارند. برخی از آنها در کنار ماشینها زندگی میکنند و دیدگاه متفاوتی نسبت به آنها دارند. برخی دیگر نیز این ماشینها را به شدت خطرناک میدانند و اینها را پیامی از سوی خدایان میبینند! به علاوه، قبیلهها روابط پیچیده منحصر به فرد خود را نسبت به یکدیگر دارند. گونزالس در مورد آنها میگوید:
ما میخواستیم مطمئن شویم که دنیای بازی Horizon دارای تاریخ و گذشته برای خود باشد. گذشتهای که این حوادث بسیار بزرگ و تکان دهندهای که باعث دگرگونی دنیای بازی شد را به خوبی نشان دهد. اتفاقات بزرگی که جای خود را در میان این قبایل باز کرده است و پس لرزههای آن همچنان در طریقه زندگی و ارتباط میان آنها با دنیای اطراف قابل مشاهده باشد.
بازی Horizon Zero Dawn دنیای جالبی دارد که به راحتی میتوان در آن غرق شد. اتفاقات عجیبی که در آن رخ داده است، بر اساس دلایلی منطقی به وقوع پیوستهاند، نه حوادث فراطبیعی
این قبایل در طول بازی با شما همکاری نخواهند کرد و قرار نیست همراه با آنها به ماجراجویی بپردازید، اما خرید و فروش ابزار و اسلحهها و دریافت ماموریتهای جانبی از جمله کارهایی هستند که بعد از یافتن آنها قابل انجام است. همچنین ماموریتهای جانبی برای کمک به این قبایل قرار داده شدهاند که با انجام آنها به آیتمهای ارزشمندی دست پیدا خواهیم کرد. بازی Horizon Zero Dawn دنیای جالبی دارد که به راحتی میتوان در آن غرق شد، اما در عین حال استودیو گوریلا گیمز سعی دارد تا مطمئن شود این اثر داستان شخصی و منحصر به فردی برای بازگو کردن داشته باشد و اعضای استودیو در تلاش هستند تا دلایلی بسیار پرمعنی و قابل توجهی برای شروع ماجراجویی آلوی تدارک ببینند.
پیش به سوی هدف
بعد از معرفی بازی در E3 سال ۲۰۱۵، کارکتر اصلی Horizon Zero Dawn یعنی آلوی «Aloy» نگاه خیلی از بازیکنان را به خود متمرکز کرد. دختر مو قرمزی که با تجربه و زیرکی بسیار بالای خود رباتها را از پای در میآورد و حتی قادر است تله کار بگذارد و رباتها را به شکل خیلی خفنی نابود کند. اما به نظر میرسد که آلوی شخصیتی بیشتر از یک شکارچی تمرین داده شده باشد. در این بازی، او در حال ماجراجویی در یک ماموریت شخصی است و سعی دارد تا سرچشه و مبدا خود، و از همه مهمتر این را که مادر او چه کسی بود پیدا کند. آلوی در قبیلهای به نام نورا (Nora) بزرگ شده است، اما او از زمان تولدش توسط قبیله اجتناب میشد. درست از زمانی که کنترل او را به دست میگیرید، همه حضور او را در اطراف خود نادیده میگیرند. اگر سعی کنید تا با افراد قبیله ارتباط برقرار کنید، آنها دوستانه برخورد نمیکنند و به شما خواهند گفت که آنها را تنها بگذارید و حاضر نیستند با آلوی هم صحبت شوند. آلوی در تمام طول زندگیاش نادیده گرفته میشد و هیچکس دلیل این موضوع را به او نمیگفت. اگرچه آلوی در زندگی خود داری جایگاهی ناهنجار با پستی و بلندیهایی ناجوانمردانه بود، اما با این شرایط او با اخلاقی خشن و طلبکارانه با دیگران برخورد نمیکند. همین موضوع باعث شده تا او شخصی مهربان به نظر برسد. گونزالس در مورد او میگوید:
علاوه بر این که آلوی شخصی بسیار قدرتمند و به خود متکی است، اما در عین حال او به خاطر ترد شدن توسط دیگر اعضای قبیله احساساتی جریحه دار شده دارد و این موضوع برای او درد بزرگی به شمار میرود. به عنوان یک انسان، چنین دردهایی برای آلوی، باعث میشود حس غمخواری و دلسوزی در دل او رشد کند. زمانهای زیادی در بازی فرا خواهد رسید که او با افرادی رو به رو خواهند شد که مشکلات مختلفی را به دوش میکشند و به همین دلیل، آلوی با مهربانی و دلسوزی خود به آنها کمک خواهد کرد؛ که گاهی خود را برای چنین دلسوزیهایی سرزنش میکند.
جالب است بدانید که آلوی تنها شخص ترد شده در میان افراد قبیله نیست و حتما برای شما این سوال پیش آمده که او این همه قدرت و مهارت را از کجا یاد گرفته است؟ آلوی توسط شخصی به نام روست «Rost» در طبیعت وحشی دنیای بازی بزرگ شده است. جالب است بدانید که روست نیز همانند آلوی جزو افراد ترد شده و منفور قبیله نورا محسوب میشود و از روی خواسته خودش آلوی را تربیت نکرده است، بلکه این یک درخواست از سوی خود قبیله بوده است. گونزالس در مورد او شرح میدهد:
این چیزی نبود که روست خودش انتخاب کند، بلکه خواستهای بود که از سوی قبیله به او داده شد. همین موضوع نیز باعث ایجاد سوالات جدیدی میشود: چرا وقتی قبیلهای یک شخص را از خود دور میکند و آن را نادیده میگیرد، اما با این حال از شخص منفور دیگری درخواست میکنند تا آلوی را تربیت کند؟ هدف آنها از این موضوع چیست؟ اصلا چرا روست باید برخلاف میل خود به آلوی درس زندگی بدهد؟ این چه معنایی برای روست خواهد داشت؟
رابطه میان آلوی و روست یکی از بخشهای مهم بازی را تشکیل داده است. روست تنها شخص بانفوذ و قدرتمند برای زندگی او محسوب میشود و آلوی او را به عنوان تنها شخص از عضو خانواده خود میبیند. روست از آن دست آدمهای سختگیر و نسبتا مغرور است، اما با این حال او بهترینها را برای آلوی میخواهد. او سعی میکند در همه حال از آلوی محافظت کند، اما در عین حال در تلاش است تا او را به قدری خوب آموزش دهد که بتواند با مهارتهای خود در دنیای بازی جان سالم به در ببرد. یکی از کشمکشهای میان آلوی و روست این است که آلوی مجذوب تکنولوژی دنیا و دستساختههای کهن است، مخصوصا وقتی که او با کنجکاوی تمام سعی دارد تا بفهمد این ماشینها و تکنولوژیهایی که از سالها قبل به وجود آمدهاند چگونه کار میکند. گونزالس در مورد این مسئله میگوید:
قبیلهای که آلوی را همیشه نادیده میگیرد، تمامی این تکنولوژیها و ساختههای کهن مردمان گذشته را به شدت حرام و بدشگون میدانند. روست همیشه این احساس را دارد که یک خانواده خوب برای آلوی محسوب میشود و باید جلوی او را از دخالت به این تکنولوژیها بگیرد، چرا که دوست ندارد آلوی در این زمینه صدمهای ببیند. زمانی که او نتوانست جلوی آلوی را از این اتفاق بگیرد، احساس شکست به او دست خواهد داد، اما خیلی زود متوجه میشود که این همان دختر کوچکی است که نه چیزی برای از دست دادن دارد و نه قبیله به او احترام میگذارند. بنابراین آلوی نیاز به یک هدف دارد، نیاز به چیزی که راه زندگی خود را در آن مشخص کند.
آلوی هیچوقت بیرون روستای خود قدم نگذاشته بود، بنابراین هر چیزی که کشف میکنید، آلوی نیز همانند شما شگفتزده خواهد شد
Horizon: Zero Dawn دارای مراحلی است که ما را به کودکی آلوی خواهد برد و کمی از گذشته او را برایمان شفاف خواهد کرد. بخش قابل توجهای از بازی مربوط به پیدا کردن سرنخهای مختلف از گذشته آلوی میشود و این که چرا دنیا به این روز درآمده است. به دلیل این که روست به قوانین سفت و سخت قبیله پای بند است، او نمیتواند سرنوشت ظالمانه آلوی و دلیل بدرفتاری دیگران با او را برای آلوی توضیح دهد. بنابراین آلوی همیشه سعی دارد تا دنبال راهی باشد که افراد قبیله را وادار به صحبت در مورد جوابهایی که او به دنبالشان است کند. خوشبختانه موقعیتی سر راه او قرار خواهد گرفت تا بتواند این بدرفتاریهای اعضای قبیله را برای همیشه از بین ببرد؛ پیروزی در «اثبات»اثبات که در بازی به نام The Proving با آن رو به رو خواهید شد، اتفاقی است که با پیروزی در آن شخص برنده میتواند هرچیزی را از رییس قبیله طلب کند. جالب است بدانید که آلوی به قبیله و تمام کردن بد رفتاریهای آنها اهمیت نمیدهد. او تنها سعی دارد تا بفهمد خانواده او چه کسانی بودهاند؟ داستان کلی بازی در مرکز خواستههای آلوی، یعنی همان پیدا کردن جواب برای سوالهای بیشمار آغاز خواهد شد، اما کنجکاوی بیش از حد او، آلوی را در تصادم اتفاقاتی بسیار اسرارآمیزتر در دنیا قرار خواهد داد. البته همه چیز به این آرامی نیست و حوادثی ناگوار بیخ گوش قبیله و مردمی که در آن زندگی میکنند وجود دارد؛ اتفاقاتی که همه چیز را دگرگون خواهد کرد. این اتفاقات، که البته به دلیل لو رفتن داستان هیچی از آن نمیدانیم، باعث خواهد شد تا آلوی برای یافتن پاسخها به خارج از روستا سفر کند و با اتفاقاتی بزرگ رو به رو شود.
در قسمت بعدی مقاله به ماجراجویی اصلی آلوی، گیمپلی بازی و ستونهای اصلی Horizon Zero Dawn نگاهی خواهیم انداخت.