منتخب مصاحبه های هیدئو کوجیما در رابطه با بازی Death Stranding
- Death Stranding، بازی جدید هیدئو کوجیما با هنرپیشگی نورمن ریداس [E3 2016]
- Death Stranding، بازی جدید هیدئو کوجیما با هنرپیشگی نورمن ریداس [E3 2016]
- هفته نامه ویدیویی ۹: از اضافه شدن لیگ ژاپن به فیفا 17 تا توضیحات کوجیما درباره تریلر Death Stranding
- هفته نامه ویدیویی ۹: از اضافه شدن لیگ ژاپن به فیفا 17 تا توضیحات کوجیما درباره تریلر Death Stranding
- موشکافی اولین تریلر بازی Death Stranding
- تصاویر و جزئیاتی از پشت صحنه تریلر معرفی Death Stranding منتشر شد [E3 2016]
هیدئو کوجیما بدون شک یکی از برترین بازیسازان تاریخ و مغزهای متفکر این صنعت است. تاثیر او بر روی تکامل حوزه بازیهای ویدیویی چنان بزرگ است که میتوان به نوعی فروغ آن را مدیون جمع کوچکی از بازیسازان به رهبری شخص هیدئو کوجیما دانست. ویژگی جهان هیدئو کوجیما وجود رگههای اجتماعی، فلسفی، انسانی و سیاسی در ساختههای او است. چه با هدف نکوهش تجارت جنگ قلم فرسایی کند و چه بر روی موضوع مهم و در عین حال کمتر پرداخته شده گرمای زمین و از بین رفتن محیط زیست مانور دهد، در هر دو حالت هیدئو کوجیما محصولی ارائه خواهد که از نظر کمال در جایگاهی دست نیافتی به سر میبرد. تک تک عناصر جهان هیدئو کوجیما به زیبایی در کنار هم چیده شدهاند و تجربهای را خلق میکنند که نیاز به تفکر و حتی از سرگیری دوباره دارد. پس از انتشار Metal Gear Solid V: The Phantom Pain، جدایی از کمپانی کونامی، تاسیس استودیو مستقل کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) و همکاری با کمپانی سونی، نام هیدئو کوجیما بیش از پیش بر سر زبانها افتاد. اما هیچیک از این اتفاقات با معرفی Death Stranding در نمایشگاه E3 2016 قابل قیاس نیستند. پس از این رویداد بود که سیل رسانههای مختلف با هدف مصاحبه و کسب اطلاعات بیشتر از جدیدترین ساخته هیدئو کوجیما، به سمت او سرازیر شدند. در ادامه با مهمترین نکات ذکر شده توسط هیدئو کوجیما در مصاحبههای مختلف آشنا میشویم:
در ابتدای امر هیدئو کوجیما در مصاحبه با وبسایت آیجیان (IGN) به این نکته اذعان میکند که مقصود او ساخت یک بازی متفاوت به مانند اولین بازی سری Metal Gear است:
اولین بازی Metal Gear یک بازی اکشن بود. اما روش آن به شکلی بود که به مخفی شدن نیاز داشت. در آن زمان چنین سبکی وجود خارجی نداشت و در حال حاضر آن را مخفیکاری مینامند. بازی Death Stranding نیز در سبک اکشن ساخته میشود اما قصد من ساخت یک تجربه تازه و متفاوت است.
هیدئو کوجیما در بازی Death Stranding به سراغ مفاهیم بنیادین زندگی رفته است و وابستگی حیات و مرگ را در تریلر معرفی این بازی را به نمایش درآورده است. وی در مصاحبه با مجله گیم اینفورمر (Game Informer) در این باره میگوید:
در تریلر معرفی Death Stranding، خرچنگ، وال، دلفین، دستبند و یک بچه وجود دارد. تمامی اینها به یکدیگر مرتبط هستند. تم کلی بازی همین ارتباط است.
پیش از این آیاکو تراشیما، دستیار شخصی هیدئو کوجیما در پستی در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده بود که نام بازی Death Stranding از خودکشی دسته جمعی نهنگها برگرفته شده است. اما واژه «Strand» در مبحث روانشناسی میتواند بار معنایی «نظریه رشته» را داشته باشد. به زبان ساده میتوان این نظریه را تشبیه حس گروهگرایی به در هم تنیدن رشتههای نازک طناب و ساخت طناب ضخیمتر تعبیر کرد. همچین این واژه «زنجیر» یا «وابستگی» نیز ترجمه میشود. هیدئو کوجیما در مورد استفاده از نظریه رشته در بازی Death Stranding میگوید:
من یکی از طرفداران سرسخت نویسندهای به نام هستم. یکی از داستانهای او The Box Man نام دارد. کوبو آبه یک رمان کوتاه به نام «طناب» نوشته است که در آن نویسنده اعتفاد دارد که اولین اختراع بشریت چماق بوده است. هدف از این اختراع دور کردن دشواریها و استفاده به عنوان سلاح بوده است. پس از آن بود که بشریت طناب را برای اولین بار اختراع کرد.
چماق و طناب علاوه بر تفاوتهای ظاهری، در باطن نیز با یکدیگر متفاوت هستند: هدف چماق دور کردن و هدف طناب در کنار یکدیگر نگه داشتن است. هیدئو کوجیما اعتقاد دارد که اکثر بازیهای کنونی با استفاده از ویژگیهایی از جمله تیراندازی، کشتار و مبارزه به مانند چماق قصد دارند که مردم را از یکدیگر دور کنند، اما او در بازیهای Death Stranding قصد دارد جوامع بشری را به یکدیگر نزدیک کرده و توجه آنها را به مسئلهای مهم و خطیر جلب کند. هیدئو کوجیما به خلق «هماهنگی» فوقالعاده در بین المانها و عناصر بازیهایش مشهور است و این ویژگی را به زیبایی هرچه تمامتر در مجموعه «متال گیر» مشاهده کردیم. وی در مصاحبه با وبسایت دیجیتال اسپای اعلام کرده که Death Stranding از قاعده بازیسازی او به دور نیست و ویژگی «هماهنگی» در این بازی نیز وجود دارد:
هدف من در این بازی هماهنگی بین داستان، جهان، گیمپلی، شخصیتها، بازیکن و المانهای مرگ و زندگی است.
اگر موزیک متن تریلر Death Stranding را با دقت گوش کنید متوجه خواهید شد که I'll Keep Coming به امواجی که بینهایت بار به سوی ساحل میآیند، اشاره دارد. هیدئو کوجیما نیز خود را چنین تشبیه میکند و وعده میدهد که بازیهای بیشتری از او خواهیم دید و هدف او لذت بردن از جهان بازیهای ویدیویی در کنار بازیکنان است. علیرغم این که موتور استفاده شده برای خلق تریلر معرفی Death Stranding نتیجه فوقالعادهای ارائه داده است، این موتور برای ساخت بازی به کار گرفته نخواهد شد و تنها به منظور نمایش آنچه که استودیو کوجیما پرداکشنز از لحاظ بصری در سر دارد، استفاده شده است. پس از انتخاب موتور، بازی Death Stranding وارد مرحله توسعه و ساخت خواهد شد.
کوجیما پروداکشنز در زمان تاسیس در سال ۲۰۱۵ تنها ۴ عضو داشت که همگی در دفتری موقت با یک میز و یک رایانه به ازای هر نفر ساکن شده بودند
استودیو کوجیما پروداکشنز در زمان تاسیس در سال ۲۰۱۵ تنها ۴ عضو داشت که همگی در دفتری موقت با یک میز و یک رایانه به ازای هر نفر ساکن شده بودند. اما هیدئو کوجیما میگوید که در چند ماه اخیر درخواست استخدامهای فراوانی دریافت کرده است و امیدوار است که به واسطه معرفی بازی Death Stranding این تعداد همچنان رو به افزایش باشد. بر طبق گرفته هیدئو کوجیما، اکنون که استودیو کوجیما پروداکشنز دفتر، امکانات و تسهیلات خاص خود را در اختیار دارد و نیروی انسانی این استودیو به حد کفایت است، زمان آن رسیده که بازی Death Stranding وارد فاز تست و آزمایش شود.
در ادامه کوجیما اعلام میکند که قصد ندارد به مانند گذشته استودیو بزرگی در کشورهای غربی تاسیس کند. پیش از این هیدئو کوجیما در شهر لس آنجلس، ایالت کالیفرنیا استودیویی تاسیس کرده بود که پس از اختلافهای او با کمپانی کونامی و حذف نام وی از تبلیغات و وبسایتهای سری «متال گیر» به استودیو Konami Los Angeles تغییر نام داده شد. تریلر معرفی بازی Death Stranding، بیش از آنکه به سوالات طرفداران پاسخ دهد، علامت سوالهای بیشتری در ذهن علاقهمندان به جهان هیدئو کوجیما به جا گذاشت. اما باید گفت این تریلر دقیقا همان مسیری را طی کرده است که هیدئو کوجیما از آن لذت میبرد و به آن وفادار است. وی در این باره میگوید:
من قصد دارم که این رویکرد را ادامه دهم. در واقع هدف از انتشار این دست تریلرها و اطلاعات جزئی، تشویق بازیکنان به نظریهپردازی و تفکر است. من از این روند لذت میبرم. باور دارم که بازیهای ویدیویی این فرصت را در اختیار من قرار میدهند. این اعمال و کردار عمدی هستند.
در پایان لازم به ذکر است که یکی از خصوصیتهای اخلاقی هیدئو کوجیما، تغییر در رسومات و عرفهای صنعت بازیهای ویدیویی است، و بدعتهای او طیف گستردهای از شیوه روایت داستان، پرداختن به مسائل روز و احتماعی و هستههای گیمپلی را در برمیگیرد. حال این سوال پیش میآید که در بازی Death Stranding، هیدئو کوجیما قصد دارد به سراغ کدامیک از مفاهیم رفته و آن را چار تغییر و تحول کند؟ پاسخ این سوال «مفهوم مرگ و زندگی» است. هیدئو کوجیما به این نکته اشاره میکند که قانون بازگشت دوباره پس از مرگ، ۳۵ سال است که در بازیهای ویدیویی بدون تغییر باقی مانده است و وی قصد دارد این رویکرد را تغییر کرده و معنای تازهای به مرگ و زندگی در بازیهای ویدیویی ببخشد.
تهیه شده در زومجی براساس مقاله منتشر شده در وبسایت Metal Gear Informer