نویسنده: محمدامیر جلالی
// دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

فریم ۸۹: نقد و بررسی سریال Succession - وراثت

در قسمت ۸۹ برنامه فریم، به نقد و بررسی سریال Succession «وراثت» که موفق به کسب عنوان بهترین سریال درام در مراسم امی ۲۰۲۰ شد می‌پردازیم. با زومجی همراه باشید.

لوگان که مدیریت یک شرکت بزرگ در زمینه رسانه را سال‌ها بر عهده داشته، رو به زوال است. هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روانی. سه پسر به نام‌های کانر، کندال، رومن و یک دختر به نام شیو دارد. اگر پرسش اصلی تنها حول محور این موضوع بود که به واقع چه کسی جانشین این پدر خواهد شد، قطعا با ذهنیتی بد بینانه به سراغ این سریال می‌رفتیم. احتمالا نمونه‌های مشابه زیادی را در ذهن می‌آوردیم که سرشار از توطئه‌های فامیلی بر سر موضوع جانشینی بودند و در رویکردی جدی و دراماتیک به این موضوع، این پیرنگ را به غایت ظرفیت خود رسانده بودند.

این برنامه برای کسانیست که فصل اول و دوم سریال Succession را تماشا کرده‌اند!

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

اما در گام اول، سازندگان سریال به خوبی نسبت به این موضوع اشراف داشته‌اند و با رویکردی هجو آمیز به این داستان کلیشه‌ای، انتظارات همیشگی ما را به بازی می‌گیرند. هجو به واقع این بستر را فراهم می‌کند که با تمام کلیشه‌های یک ژانر یا یک تم مشخص، بازی شود. آن وقت از دل همین تمسخر، پرداخت تازه‌ای به میان می‌آید که هم گاهی ما را می‌خنداند و هم پشت پرده‌ای وحشتناک را توی صورتمان می‌زند. هجو اما شمشیر دو لبه هم است. اگر بیش از حد وجه تمسخر آمیزش پر رنگ شود، به‌گونه‌ای که در وهله اول خودِ کاراکتر‌ها مسیرشان را جدی نگیرند و به‌دنبال آن مخاطب نیز به ماجرا اهمیت ندهد، می‌تواند بیش از اندازه سطحی جلوه کند. از سوی دیگر نیز اگر بیش از اندازه دراماتیک شود، تفاوتش با آثار کلیشه‌ای پیش از خود چندان معین نیست. پس هجوی موفق است که تعادلی قدرتمند میان درام و کمدی برقرار کند. هر صحنه همانقدر دراماتیک باشد که در عین حال ماهیتش مضحک است.

در قسمت ۸۹ برنامه فریم، به بررسی رویکرد هجو آمیز سریال، تمایزش نسبت به آثار مشابه، نقاظ ضعف و نقاظ قوت و پیش‌بینی مسیر آینده آن در فصل سوم پرداخته‌ایم. امیدواریم از تماشای این برنامه لذت ببرید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده