// یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

فریم قسمت ۸۳: سینمای استنلی کوبریک

در این قسمت از برنامه فریم، به بررسی عناصر سینمایی یکی از مهم‌ترین فیلمسازان تاریخ آمریکا، یعنی استنلی کوبریک می‌پردازیم. با زومجی همراه باشید.

در میان تمام توصیفاتی که از استنلی کوبریک شنیده‌ام، بهترین توصیف به عقیده من این جمله است: «فیلمسازی فراتر از زمانه خود». نه فقط به این خاطر که فیلمی همچون «ادیسه فضایی :۲۰۰۱» را در کارنامه‌اش دارد که هربار تماشایش کنی، باورت نمی‌شود ۵۲ سال پیش تا این اندازه در خلق تمام تصورات فضایی بشر دقیق عمل کرده است. یا حتی نه فقط به این خاطر که ابداعاتی در پیشبرد تجهیزات سینمایی، همچون لنز‌هایی که ساخته، داشته است. در این قسمت از برنامه فریم، به شما می‌گوییم که کوبریک فراتر از زمانه خود بود چرا که بر فضا و زمان تسلط یافته بود.

این را هم در پرسپکتیو قاب‌هایش، هم در انتخاب موقعیت‌های مکانی فیلم‌هایش و هم در شکل تدوین و بستر نامحدود زمانی‌اش به ما نشان می‌دهد. به این عناصر، ارجاعات تاریخی فراوان او را هم اضافه کنید که چشم ما را به جهان پیرامونمان باز می‌کند. خوب نگاه کنید. باید به ذات خود و این جهان اشراف پیدا کنید. هر حادثه‌ای در گذشته، جایی دیگر، رد پایی از خود به جا خواهد گذاشت. این را چه کسانی می‌فهمند؟ «!Things that only people with shine can see»

دانلود از آپارات


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده