نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۵

تام کروز جوایز گلدن گلوب خود را به نشانه اعتراض پس فرستاد

تام کروز در ادامه‌ی اعتراضات به سیاست‌های نژادپرستانه و جنسیت زده‌ی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، طی اقدامی نمادین سه جایزه‌ی گلدن گلوب خود را پس فرستاد.

فقدان تنوع نژادی در میان اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA)، موضوعی است که اخیراً حواشی زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرده و اعتراضات گسترده‌ای را در دنباله داشته است. در جدیدترین اخبار مرتبط با این قضیه، تام کروز، سوپراستار ۵۸ ساله‌ی سینمای هالیوود، سه جایزه گلدن گلوب خود را به نشانه‌ی اعتراض به HFPA پس فرستاده است. هنرپیشه‌ی فیلم‌های مأموریت غیرممکن، این سه جایزه را برای فیلم‌های Born on the Fourth of July (بهترین بازیگر مرد، درام)، Jerry Maguire (بهترین بازیگر مرد، کمدی یا موزیکال) و Magnolia (بهترین بازیگر نقش مکمل مرد) دریافت کرده بود.

تام کروز تاکنون به همراه اسکارلت جوهانسون و مارک روفالو از مهم‌ترین چهره‌هایی بوده که اقدام به رد جوایز خود از انجمن HFPA کرده است. ستارگان مطرح هالیوودی ضمن انجام این اقدام نمادین، تا زمانی‌که اصلاحات اساسی در ساختار انجمن مطبوعات خارجی هالیوود ایجاد شود، خواستار کناره گیری کلیه‌ی فعالان صنعت سینما از جوایز گلدن گلوب شدند. نتفلیکس، آمازون و وارنرمدیا نیز اعلام کردند که HFPA را تحریم خواهند کرد. شرکت NBCUniversal نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که شبکه NBC پخش مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۲ را لغو کرده است.

تام کروز و جوایز گلدن گلوب

ایوا دوورنی، کارگردان فیلم‌های Selma و 13TH نیز در پست توییتری خود اقدام تام کروز را تحسین کرده و در اینباره می‌نویسد:

«زمانی‌که تام کروز سه جایزه گلدن گلوب خود برای فیلم‌های Jerry Maguire، Magnolia و Born on the Fourth of July را در اعتراض به رویکرد نژادپرستانه، هوموفوبیک و جنسیت زده‌ی HFPA در یک جعبه‌ی واقعی به میز پذیرش آن‌ها پس فرستاد، یک لحظه‌ی تاریخی و به یاد ماندنی بود.»

HFPA در تاریخ سوم ماه می اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۱ با هدف افزایش ۵۰ درصدی تعداد اعضای این انجمن در یک دوره‌ی ۱۸ ماهه، بیست عضو جدید را به اعضای این انجمن اضافه خواهد کرد که همه‌ی آن‌ها با تمرکز بر جذب گروه‌های کم نماینده انتخاب خواهند شد. این تصمیم سه روز بعد توسط کلیه‌ی اعضای HFPA که کمتر از ۹۰ نفر هستند نیز تأیید شد، اما این افراد هیچ اقدامی در راستای محکومیت سیاست‌های این نهاد انجام ندادند. اولین‌بار نشریه لس آنجلس تایمز بود که با انتشار مطلبی مبنی بر عدم حضور حتی یک عضو سیاه پوست در انجمن مطبوعات خارجی هالیوود خبرساز شده بود. مهر تاتنا، رئیس سابق HFPA نیز در مصاحبه با نشریه ورایتی گفته بود این گروه حداقل از سال ۲۰۰۲ هیچ عضو سیاه پوستی نداشته است.

گلدن گلوب

معترضین به سیاست‌ها و اقدامات HFPA خواستار برخورد با رفتارهای ویژه، مزایای مجلل و اظهارات نژادپرستانه، هوموفوبیک و جنسیت زده‌ی اعضای انجمن در رویدادهای مطبوعاتی هستند. حتی این انجمن در ماه آوریل مجبور به اخراج فیل برک، رئیس سابق HFPA شد که دلیل آن، توصیف جنبش Black Lives Matter تحت عنوان «یک حرکت نژادپرستانه‌ی برخواسته از تنفر» در یک پیام ایمیل و همچنین «مارکسیست» خطاب کردن پاتریس کولارس، از بنیانگذاران HFPA بود.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده