نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۴

افزایش تعداد سینماگران زن در تولید فیلم‌های پرفروش ۲۰۲۰ نسبت به سال‌های قبل

زنان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال‌های قبل حضور پررنگ‌تری درمیان کارگردانان و عوامل تولید فیلم‌های پرفروش داشته‌اند.

سال ۲۰۲۰ با تمام حوادث عجیب و غریب خود از جمله همه‌گیری ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن برای صنایع مختلف مثل سینما به پایان رسیده و این روزها شاهد انتشار آمار و ارقام جالبی در مورد این سال هستیم. یکی از این موارد هم به حضور پررنگ سینماگران زن در سال ۲۰۲۰ مربوط می‌شود که طبق مطالعات انجام‌شده، نسبت به سال‌های قبل نقش بیشتری در این صنعت ایفا کرده‌اند.

«مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و سینما» که در دانشگاه ایالتی سن‌دیگو واقع شده، هر سال به بررسی نقش زنان در صنعت سرگرمی می‌پردازد و به گزارش این مرکز از بین ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰، رقمی معادل ۱۶٪ از آن‌ها توسط کارگردانان زن ساخته شده‌اند؛ آماری که در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۲٪ و در سال ۲۰۱۸ هم ۴٪‌ بود و نشان‌دهنده‌ی رشد خوبی در این زمینه است.

دکتر مارتا لوزن، مدیر این مرکز که به مدت دو دهه در حال بررسی و ارائه‌ی آمار از حضور زنان در صنعت سینما است، با ابراز خوشحالی از این اتفاق می‌گوید: «خبر خوب اینکه برای دومین سال متوالی شاهد رشد حضور کارگردانان زن هستیم و این‌بار برخلاف سال‌های گذشته که یکی درمیان با افزایش و کاهش درصد کارگردانان زن مواجه بودیم، آمار برای مدتی طولانی صعودی بوده است. خبر بد هم اینکه بیش‌از ۸۰٪ فیلم‌ها بدون حضور زنان در مقام کارگردان تولید شده‌اند.»

هرچند زنان در سال گذشته بیش‌از هر زمان دیگری کارگردانی آثار سینمایی را به‌دست گرفته بودند ولی همان‌طور که لوزن می‌گوید، آمار جالب‌تر به رشد متوالی حضور زنان در دو سال پیاپی مربوط می‌شود. درعین‌حال در فهرست ۱۰۰ فیلم پرفروش سال، ۱۸٪‌ از تدوین‌گران، ۱۲٪ از نویسندگان و ۳٪ از فیلمبرداران را هم زنان تشکیل می‌دهند.

آمار حضور زنان فیلمبردار هم هرچند خیلی کم به نظر می‌رسد، ولی با رشد یک درصدی نسبت به قبل همراه بوده است. از طرف دیگر آمار تدوین‌گران و نویسندگان زن به‌ترتیب با پنج و هشت درصد کاهش نسبت به گذشته مواجه بوده است. اما پررنگ‌ترین سهم زنان به تهیه‌کنندگی مربوط می‌شود و آن‌ها ۲۸٪ از تهیه‌کنندگان و ۲۱٪‌ از مدیران اجرایی تولید را در سال ۲۰۲۰ شامل می‌شوند.

پوستر فیلم Wonder Woman 1984 با طرح گل گدوت در لباس عقاب طلایی

دکتر لوزن و همکاران او برای اولین‌بار در مطالعات خود سری هم به ۲۰ فیلم پرتماشاگر خانگی زده‌اند و با مطالعه‌ی فهرستی که «گروه سرگرمی‌های دیجیتال» بین ماه‌های مارس تا دسامبر ۲۰۲۰ تهیه کرده، به این نتیجه رسیده‌اند که ۱۹٪ از کارگردانان، نویسندگان، تهیه‌کنندگان، مدیران اجرایی تولید، تدوین‌گران و فیلمبرداران این آثار را زنان تشکیل می‌دهند. دراین‌میان سهم زنان کارگردان از ۲۰ فیلم پرتماشاگر خانگی هم ۱۰٪‌ است، یعنی ۶٪ کمتر از کارگردانان زن ۱۰۰ فیلم پرفروش سال.

به‌علت اینکه این تحقیق آثاری را در نظر گرفته که وارد بازار شده و فروش داشته‌اند، خبری از فیلم‌های تولیدشده در سال ۲۰۲۰ که سال آینده اکران می‌شوند نیست؛ فیلم‌هایی مثل اترنالز (Eternals) به کارگردانی کلویی ژائو و بلک ویدو (Black Widow) از کیت شورتلند که هر دو در صورت اکران در سال گذشته می‌توانستند آمار حضور زنان در صنعت سینما و مخصوصاً فیلم‌های پرفروش را پررنگ‌تر کنند.

این آمار و ارقام درحالی منتشر شده که پتی جنکینز، یکی از فیلمسازان زن مطرح آثار ابرقهرمانی به‌تازگی پس‌از نمایش فیلم واندر وومن 1984 (Wonder Woman 1984) از کارگردانی سومین قسمت آن گفته و اشاراتی هم به مشکلات سر راه تولید اولین نسخه از این فیلم و بحث‌های زیاد با مسئولان شرکت برادران وارنر در مورد نحوه‌ی نمایش قهرمانان زن روی پرده‌ی سینما داشته است.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده