// یکشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۲

فیلم Mank فینچر در ابتدا قرار بود با بازی کوین اسپیسی و جودی فاستر ساخته شود

فیلم Mank با بازی گری اولدمن هم‌اکنون در حال اکران داخل سینماها است. ولی سال‌ها قبل فینچر می‌خواست نقش اصلی این فیلم را کوین اسپیسی بازی کند.

مقاله مرتبط:

دیوید فینچر نقشی در نگارش فیلم‌نامه‌ی هیچ‌کدام از آثار سینمایی خود ندارد و فقط به کارگردانی آن‌ها می‌پردازد. به همین خاطر وقتی در دهه‌ی ۹۰ میلادی استودیوها تمایلی به ساخت فیلم Mank نداشتند، نمی‌توانست با تغییر فیلم‌نامه آن‌ها را راضی کند. از طرفی از خواسته‌ی خود برای ساخت فیلم با تصاویر سیاه‌وسفید هم کوتاه نمی‌آمد و همین باعث شد که مدت‌ها بعد بالاخره شانس کارگردانی «منک» را داشته باشد. زیرا برای نتفلیکس پرداخت بیشتر از ۳۰ میلیون دلار برای ساخت فیلمی سیاه‌وسفید که تقریبا بدون مخاطب در نظر گرفته می‌شود، منطقی به‌نظر می‌رسد. زیرا یک شبکه آنلاین در این شرایط با چنین فیلمی می‌تواند تعداد جوایز سینمایی و اعتبار کلی خود را افزایش دهد. حتی اگر فیلم تماشاگری نداشته باشد.

«منک» اکنون برای جلب رضایت بیشتر اعضای آکادمی اسکار وارد دوران اکران محدود سینمایی شده است و کمتر از دو هفته‌ی دیگر از نتفلیکس پخش می‌شود. به همین خاطر حالا فینچر برای تبلیغ فیلم Mank، بیشتر از گذشته به صحبت درباره‌ی آن می‌پردازد.

تصویر گری اولدمن در فیلم سیاه و سفید منک شبکه آنلاین نتفلیکس

فینچر اعلام کرد که وقتی در دهه‌ی ۹۰ میلادی می‌خواست مشغول ساخت «منک» شود، آرزو داشت کوین اسپیسی را در نقش اصلی (هرمن جی. منکیویچ ملقب به منک) ببیند و نقش ماریون دیویس را هم به جودی فاستر بدهد. در نسخه‌ی فعلی فیلم Mank نیز همان‌گونه که می‌دانید، دو نقش نام‌برده به گری اولدمن و آماندا سایفرد رسیدند.

مشکل اصلی استودیوها این بود که فینچر حتی قبول نمی‌کرد که فیلم را به‌صورت رنگی فیلم‌برداری کند و سپس آن را به شکل سیاه‌وسفید دربیاورد. چرا که استودیوها می‌خواستند حداقل در آرشیو خود نسخه‌ی رنگی را داشته باشند و اگر فیلم سیاه‌وسفید تبدیل به فاجعه‌ی باکس‌آفیسی شد، از آن کمک بگیرند. ولی فینچر می‌گفت باید با تجهیزات قدیمی و به‌صورت سیاه‌وسفید فیلم‌برداری کند. وقتی هم که نتفلیکس به امید کسب جوایز سینمایی همچون اسکار و گلدن گلوب با پرداخت بیشتر از ۳۰ میلیون دلار برای ساخت فیلم موافقت کرد، فینچر گفت که برخلاف برخی از فیلم‌سازهای بزرگ دیگر، مشکلی با اکران نشدن سینمایی اثر و پخش خانگی آن ندارد.

البته که ستایش شدن نتفلیکس توسط فینچر طبیعی است. او تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی با این شبکه آنلاین/استریم‌محور قرارداد انحصاری دارد و فقط می‌تواند برای آن محصول تولید کند. کارگردان فیلم Mank می‌گوید که از همکاری با نتفلیکس خوشحال است و وجود آثار بسیار متفاوت در این شبکه را دوست دارد.

«منک» به نویسندگی جک فینچر (پدر مرحوم دیوید فینچر که فقط همین یک فیلم‌نامه را در کل عمر خود نوشت) در تاریخ ۴ دسامبر (۱۴ آذر) از نتفلیکس پخش می‌شود. فیلم Mank برشی از زندگی هرمن جی. منکیویچ، نویسنده‌ی اصلی فیلم Citizen Kane را به تصویر می‌کشد.


منبع The Playlist
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده