نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم The New Mutants - جهش یافته‌های جدید

فیلم جهش یافته‌های جدید (The New Mutants)، با اینکه در ماه اوت نمایش داده شده بود، اما منتقدان از سر لجبازی حالا نقدهای خود را منتشر کردند که خیلی هم نتیجه عالی‌ای ندارد.

فیلم The New Mutants یا در زبان فارسی «جهش یافته‌های جدید» یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی تخیلی و ترسناک والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دست کارگردان هنرمند و نسبتا کم کاری به نام جاش بون، که کارگردانی فیلم The Fault in Our Stars (بخت پریشان)، فیلم Stuck in Love (درگیر عشق)، تهیه‌کنندگی و نویسندگی فیلم The Cat and the Moon (گربه و ماه)، فیلم The Pretenders (مدعیان)، فیلم Horseshoe Theory (نظریه نعل اسب)، فیلم Cardboard Boxer (بوکسور مصنوعی)، فیلم All We Had (همه چیزی که داشتیم) و غیره را در رزومه خود دارد، ساخته شده است. در فیلم جهش یافته‌های جدید، بازیگران محبوب و بااستعدادی مانند آنیا تیلور-جوی در نقش ایلیانا راسپوتین/مجیک، میسی ویلیامز در نقش رین سینکلر/ولفزبین، چارلی هیتون در نقش ساموئل «سم» گاثری/کنون بال، آلیس براگا در نقش دکتر سیسیلیا ریز، بلو هانت در نقش دنیل «دنی» موون استار/میراژ، هنری زاگا در نقش روبرتون «بابی» دا کاستا/سان اسپات، آدم بیچ در نقش ویلیام لون استار و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جهش یافته‌های جدید در تاریخ ۲۸ اوت (۷ شهریور) در سرتاسر ایالات متحده به نمایش درآمد. تا به این لحظه این فیلم اکشن سال ۲۰۲۰ و علمی تخیلی امتیاز ۴۳ را از بین ۱۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود جاش بون و نیت لی بوده است. این دو هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس شخصیت‌های کمیکی گروه جهش یافته‌های جدید که توسط کریس کلیرمونت و باب مک‌لئود خلق شده بودند، نوشته‌اند. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم کارن روزنفلت، لورن شولر دانر و سایمون کینبرگ فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش متوسط و رو به پایین قرار داشتند. اکثر منتقدان بر این باور بودند که در این اثر لایق ستایش است اما خیلی داستان کلی و عمومی‌ای دارد. شرکت دیزنی در ابتدا تصمیم داشت که این فیلم را به‌عنوان اولین قسمت از یک سه‌گانه اکران کند اما ماجراهایی که حول محور آن پیش آمد، باعث شد تا احتمال ساخت هرگونه دنباله‌ای از بین برود. علاوه‌بر اینکه اکران این فیلم بیش از ۴ بار تغییر کرد، به خاطر وضعیت کرونا، خیلی از منتقدان دوست داشتند که این فیلم به‌صورت اختصاصی برایشان نمایش داده شود یا حداقل سازنده‌ها اجازه دهند که آن‌ها این فیلم را در خانه‌های خود تماشا کنند. از آنجایی که دیزنی اجازه این کار را نداد، برخی از رسانه‌ها هم تصمیم گرفتند که نقدهای خود را با چند ماه تأخیر منتشر کنند. از طرف دیگر هم ۹۰ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۳۴ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم The New Mutants در ایالات متحده به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The New Mutants از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در یک بیمارستان دور افتاده و پرت، یک سری جهش یافته جوان از لحاظ روانی و روانپزشکی تحت مراقبت و نظارت قرار گرفتند تا تک تک رفتارهای آن‌ها بررسی شود. زمانی‌که یک سری اتفاقات عجیب و غریب شروع به رخ دادن می‌کند، آن‌ها مجبور هستند تا به هر کاری دست بزنند که بتوانند زنده از این مخمصه بیرون بیایند؛ در همین شرایط هم دوستی و هم توانایی‌های جدید جهش یافته آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به چالش کشیده می‌شود.

شخصیت فیلم The New Mutants که سر خود را در دست گرفته است

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The New Mutants بیندازیم:

متیو موناگل | پلی فهرست

۷۵ از ۱۰۰

اگر فیلم جهش یافته‌های جدید بخواهد چیزی را نشان بدهد، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که آینده فیلم‌های ترسناک نوجوانان روشن است؛ حتی اگر چنین آینده‌ای بخواهد از دل اموال چندین میلیارد دلاری بیرون بیاید.

تریسی براون | لس آنجلس تایمز

۶۰ از ۱۰۰

فیلم بون نشان می‌دهد که راه‌های مختلفی برای رسیدن به چنین مجموعه‌هایی وجود دارد. راه‌هایی به جز همان حالت باینری خنده‌دار/روشن و تاریک/عبوسانه که این روزها دنیای ژانر ابرقهرمانی را در خودش غرق کرده است.

پیتر دبروژ | ورایتی

۵۰ از ۱۰۰

فیلم‌برداری مجدد، تدوین مجدد و به‌نوعی نجات از یک تاریکی کامل باعث شد تا فیلم بون کاملا هم بد نشود. البته نمی‌توان لقب خوب را هم به آن داد. این فیلم رسما فقط یک اثر خوب و مناسب برای افرادی است که از قرنطینه خسته شده‌اند و دوست دارند سلامت خود را واقعا به خطر بیاندازند.

میسی ویلیامز در فیلم The New Mutants

آندریا ایرس | پولیگان

۴۲ از ۱۰۰

فیلم جهش یافته‌های جدید اصلا فیلمی نیست که برای نوجوانان ساخته شده باشد. حتی به سختی می‌توان گفت که این اثر حول محور نوجوانان هم ساخته شده است.

ریچارد ویتاکر | آستین کرونیکل

۳۰ از ۱۰۰

غم‌انگیزترین نکته‌ای که وجود دارد، این است که سازندگان می‌توانستند با این فرصت عالی، یک خط داستانی سرنوشت‌ساز و بسیار فوق‌العاده را به روی پرده سینماها بیاورند. اما در عوض آن‌ها این فرصت را تلف کردند و یک اثر سبک، بی‌معنی و ضعیف را به وجود آوردند.

جیمز موترام | توتال فیلم

۲۰ از ۱۰۰

یک خطای بسیار بزرگ که حتی متعصب‌ترین و دوآتیشه‌ترین طرفداران دنیای مردان ایکس هم نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند. تا می‌توانید، از دیدن آن دوری کنید.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The New Mutants نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و تا حدودی سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده