// جمعه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰

یونیورسال شاید شانس اکران فیلم های خود در سینماهای Regal را از دست دهد

پس از آن که AMC Theaters، بزرگ‌ترین زنجیره‌ی سینمایی جهان خبر عدم اکران فیلم‌های یونیورسال از جمله «جیمز باند» جدید تا اطلاع ثانوی را اعلام کرد، اکنون تیم ریاست Regal هم به این استودیو هشداری جدی داده است.

No Time to Die

شرکت مادر سالن‌های پخش فیلم Regal که Cineworld نام دارد، به‌تازگی در یک بیانه خطاب به استودیو یونیورسال اعلام کرد که به هیچ عنوان آثاری را اکران نمی‌کند که قانون آغاز پخش درون سینماها را محترم نشمارند. یونیورسال پس از آن که انیمیشن Trolls World Tour را در دوران مواجهه‌ی دنیا با ویروس کرونا/کووید 19 بدون هیچ‌گونه جلسه‌گذاری و هماهنگی با سالن‌های سینما به‌صورت مستقیم به بازار خانگی آنلاین فرستاد، به‌شدت توسط سینمادارها مورد نکوهش قرار گرفت. ولی وقتی که این استودیو با افتخار از موفقیت مالی اثر در اکران آنلاین گفت و نتیجه‌ی حاصل‌شده را بیش از حد بزرگ دانست، خون کنترل‌کنندگان زنجیره‌ی سینمایی AMC Theaters به جوش آمد و برخوردها به مراتب شدیدتر شدند. مخصوصا به این خاطر که یونیورسال ادعا کرد باتوجه‌به موفقیت از راه رسیده، شاید زین‌پس برخی فیلم‌های دیگر را هم بدون رعایت قانون ۳ ماه آغازین (الگویی که مطابق آن استودیوهای فیلم‌سازی پس از بسته شدن قرارداد اکران یک فیلم در سینما تا سه ماه بعد از آغاز افتتاحیه به هیچ عنوان حق پخش خانگی آن را ندارند) همزمان به روی پرده‌های نقره‌ای و نمایشگرهای حاضر در خانه‌های تماشاگرها بفرستد.

مناقشه به قدری بزرگ شده است که اکنون حتی مشخص نیست در انتها کدام طرف آن باید پذیرای بیشترین آسیب‌ها باشد

پس‌لرزه‌های این صحبت تا حدی بود که پس از تاکید مدیر اجرایی یونیورسال روی اهمیت ندادن آن‌چنانی به دستورهای سینماگرها، زنجیره‌ی سینمایی Odeon در انگلستان هم از اکران نکردن ساخته‌های این استودیو تا اطلاع ثانوی خبر داد. این یعنی اکنون یونیورسال هروقت که بخواهد فیلمی را به سالن‌های سینما بفرستد، می‌داند که دست کم به بیش از ۵۰۰۰ سالن سینما در سرتاسر جهان دسترسی نخواهد داشت و قطعا نمی‌تواند نهایت سودآوری را از محصولات خویش بیرون بکشد. استودیو حالا اگر شرایط را تغییر ندهد باید بپذیرد که بخشی از سود ممکن برای فیلم‌هایی مثل «سریع و خشن» جدید و «جیمز باند» ۲۵ را از دست داده است! تازه در صورتی که سالن‌های سینمایی بیشتری نسبت به تصمیمات استودیو واکنش نشان ندهند.

فیلم Fast and Furious 9

تیم ریاست سینماهای Regal که تعداد آن‌ها به ۵۶۴ سالن پخش فیلم می‌رسد، به‌تازگی گفته است که برخلاف یونیورسال تمام استودیوهای دیگر هالیوود به سینمادارها قول داده‌اند که پس از پایان دوران جنگیدن جهان با کووید 19 به رعایت قانون همیشگی بازمی‌گردد و فیلم‌های قراردادبسته برای اکران در سالن‌های سینما را تا ۳ ماه پس از شروع فعالیت در گیشه به گیشه‌ی خانگی نمی‌فرستند. موکی گریدینگر، مدیرعامل Cineworld می‌گوید:

دیگر استودیوهای بزرگ هالیوودی همه‌ی ما را به جلسات خود فرا خواندند و درخواست کردند که فیلم‌های اکران‌شده روی پرده‌ها به مدت کوتاه پیش از تعطیلی سالن‌ها را به سرعت و بدون رعایت قانون «۳ ماه آغازین» به بازار خانگی بفرستند. ما هم طی جلسات درست با آن‌ها به توافق رسیدیم. حتی درنهایت این‌گونه شد که برخی از این استودیوها تعدادی از فیلم‌هایی را که پتانسیل پایین‌تری برای فروش قدرتمند در گیشه داشتند، با اینکه پیش‌تر قرارداد اکران آن‌ها بسته شده بود، به‌صورت مستقیم به گیشه‌ی خانگی بردند. آن‌ها قول دادند که هیچ‌چیزی عوض نشده است و اوضاع به شکل سابق می‌ماند؛ تنها همه منتظریم تا مشکلات جهان حل شوند.

Regal

یونیورسال هم البته ساکت ننشست و پس از هماهنگ‌شده و هدف‌دار خطاب کردن این رفتارها از سوی مدیریت‌کنندگان سالن‌های سینما، در بیانیه‌ای تازه گفت:

باتوجه‌به واکنش پراشتیاق بینندگان به فیلم Trolls World Tour که کاملا به‌صورت خانگی اکران شد، ما متوجه شدیم که تصمیم درستی را اتخاذ کرده‌ایم. بااین‌حال، یونیورسال به تجربه‌ی فیلم در سالن‌های سینما و حس‌وحال خاص آن نیز اعتقاد دارد و نمی‌خواهد قانون به‌خصوصی را بشکند. استودیو یونیورسال تنها تصمیم گرفته است که زین‌پس برای وضعیت پخش هر فیلم، تدابیر دقیق‌تری داشته باشد؛ اگر یک فیلم سینمایی روی کاغذ بتواند بهترین عملکرد خود را با مدل همیشگی (حداقل سه ماه اکران مطلق در سالن‌های سینما و پس از آن پخش به‌صورت دیجیتالی) به نمایش بگذارد، بدون هیچ مشکلی مطابق قانون «۳ ماه آغازین» آن را تقدیم سالن‌های پخش فیلم می‌کنیم. اگر یک فیلم نشان دهد که با اکران همزمان به‌صورت خانگی و گیشه‌ای موفق‌تر است، به عرضه‌ی این‌گونه‌ی آن می‌اندیشیم. اگر هم به این نتیجه برسیم که اثر X می‌تواند به‌جای نود روز ماندن انحصاری در سالن‌های سینما با یک ماه پخش در سالن‌ها و رسیدن سریع‌تر به شبکه‌ی نمایش خانگی موفق شود، شاید دقیقا آن را به همین شکل تحویل بیننده‌ها دادیم.

نکته‌ی مهم آن است که سینمادارها بیش از هر موضوع دیگر، از خودسری یونیورسال در اکران آنلاین Trolls World Tour بدون هماهنگی با آن‌ها عصبانی هستند. وگرنه شرکت برادران وارنر هم به‌تازگی خبر اکران آنلاین انیمیشن سینمایی Scoob در شبکه‌ی HBO Max را داد؛ فیلمی که قرار بود در سالن‌های سینما اکران شود. اصلا دیزنی هم با فرستادن فیلم Artemis Fowl به شبکه‌ی دیزنی پلاس بدون هیچ‌گونه اکران سینمایی دقیقا همین حرکت را انجام داد. ولی تفاوت آن‌جایی رقم خورد که برادران وارنر و دیزنی هفته‌ها به مذاکره‌ی محترمانه با سالن‌های پخش فیلم سینمایی پرداختند. نه اینکه مثل یونیورسال تنها ۲۰ دقیقه قبل از اعلام عمومی خبر اکران آنلاین، سینمادارها را هم برای رفع وظیفه در جریان بگذارند.

در صورتی که یونیورسال موفق به راضی کردن دوباره‌ی شرکت‌های کنترل‌کننده‌ی سالن‌ها نشود، روی کاغذ احتمال از دست رفتن چند صد میلیون دلار سود این استودیو تا انتهای سال ۲۰۲۲ میلادی وجود دارد

ولی چرا زنجیره‌های سینمایی تا این اندازه نسبت به اقدام‌های استودیوهای فیلم‌سازی حساس شده‌اند؟ فشارهای مالی سنگین. به بیان بهتر از آن‌جایی که بسیاری از شرکت‌هایی همچون AMC Theaters و Regal از تعداد قابل توجهی از سالن‌های اجاره‌ای بهره می‌برند، اوضاع در ماه‌های اخیر به‌شدت برای آن‌ها ترسناک شده است. چون اجاره‌ها قطع نمی‌شوند و همزمان فیلمی به روی پرده نمی‌رود که درصد نه‌چندان بالای سود آن به سینمادارها برسد و وظیفه‌ی بازگشت هزینه‌ها و درآمدزایی سالن‌های پخش فیلم را برعهده داشته باشد. AMC Theaters برای زنده ماندن به‌شدت به آغاز دوباره‌ی اکران بلاک‌باسترها و کسب سود خود از فروش بلیط آن‌ها احتیاج دارد.

یونیورسال

پس واضح است که وقتی استودیوها مدام تعداد فیلم‌های آماده برای اکران در دوران پسا-کرونا را کاهش می‌دهند، هیچ راهی به جز عصبانی شدن برای کنترل‌کنندگان چنین کسب‌وکاری باقی نماند. چه برسد به اینکه یک استودیو با خودسری قوانین را بشکند و عملا به ماهیت تجارت آن‌ها توهین کند.

ماجرا برای سالن‌های پخش فیلم انقدر احساسی شده است که بیش از ۵۵۰۰ سینما حاضر شده‌اند که به فیلم‌هایی احتمالا میلیاردی از سوی یونیورسال همچون Jurassic World: Dominion نیز نه بگویند. تازه گزارش‌های جدید خبر از این می‌دهند که چندین و چند زنجیره‌ی سینمایی پس از اعلام خبر پافشاری کریستوفر نولان روی اکران فیلم سینمایی TENƎꓕ در همان تاریخ پیش‌تر اعلام‌شده، در تماس با شرکت برادران وارنر اعلام کرده‌اند که حتی اگر درنهایت تعداد سالن‌های پخش فیلمِ تعطیل‌مانده در آن تاریخ به قدری زیاد باشد که «تنت» هم مجبور به تغییر تاریخ اکران شود، آن‌ها با جدیت این احترام‌گذاری کارگردان به تجربه‌ی سینمایی را تا سال‌ها از یاد نمی‌برند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده