// چهار شنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۱

بیش از پنج هزار سالن سینما دیگر فیلم های استودیو یونیورسال را نمایش نخواهند داد

AMC Theatres، بزرگ‌ترین زنجیره‌ی سینمایی جهان به‌صورت رسمی اعلام کرد که باتوجه‌به رفتار اخیر استودیو یونیورسال دیگر هرگز فیلمی تولیدشده توسط آن را در سالن‌های خود نمایش نخواهد داد.

در صورت حل نشدن مشکلات به وجود آمده احتمالا طی سال‌های آتی ضررهای جبران‌ناپذیری به استودیو یونیورسال و مجموعه‌هایی مانند «جیمز باند» وارد خواهد شد

پس از شیوع ویروس کرونا/کووید 19 و درگیری جهان با آن، سالن‌های سینما هم به سرعت بسته شدند و شرکت‌های کنترل‌کننده‌ی خود را تحت فشار جدی قرار دادند. یکی از عظیم‌ترین ضررها هم به AMC Theatres وارد شد که پس از ماه‌ها بازسازی و به‌روزرسانی تعداد قابل توجهی از سینماهای خود تازه در مرحله‌ی جبران هزینه‌ها قرار گرفته بود. به بیان بهتر دقیقا در همان هفته‌ای که سالن‌های پخش فیلم AMC Theatres سودآوری مجدد را شروع کرده بودند و فاصله‌ای با پرداخت ماهانه‌ی بدهی‌ها و بعد هم درآمدزایی خالص نداشتند، کرونا سینماها را زمین زد. نتیجه هم شد آن که وضعیت به اندازه‌ای اسفناک شود که AMC Theatres در خطر ورشکستگی قرار بگیرد. در همین حین طبیعتا زنجیره‌ی سینمایی مورد بحث درکنار بسیاری از برندهای مشابه انتظار این را داشت که استودیوها فیلم‌های پتانسیل‌دار خود را اکران نکنند تا بعد از باز شدن سینماها شانس قابل توجهی برای سودآوری مجدد و جبران ضررهای واردشده بر سالن‌های پخش فیلم وجود داشته باشد. به همین خاطر هم اکثر استودیوهای هالیوودی برای اکران دیجیتالی به سراغ فیلم‌های کوچک‌تر خود رفتند و تازه برای پخش خارج از سالن آن‌ها بدون اکران سینمایی هم هفته‌ها به مذاکره‌ی دوستانه با شرکت‌هایی چون AMC پرداختند.

در این بین استودیو یونیورسال شیوه‌ی متفاوتی را دنبال کرد؛ در جلسه‌های داخلی خود برای اکران دیجیتالی فیلمی دارای قابلیت بالا برای فروش برنامه‌ریزی کرد و بدون کوچک‌ترین گفت‌وگویی با سینمادارها، انیمیشن Trolls World Tour را به پلتفرم‌های اجاره و فروش دیجیتالی فیلم‌های سینمایی فرستاد. این تصمیمِ بدون هماهنگی که در بیانیه‌ی گره‌خورده به آن گفته شده بود اکران نشدن سینمایی فیلم به خاطر تعطیلی سالن‌ها است و ربطی به یونیورسال ندارد، سینمادارها را به‌شدت عصبانی کرد. ماجرا تا جایی جلو رفت که برخی از اعضای اتحادیه گفتند یونیورسال به‌زودی نتیجه‌ی اعمال خود را می‌بیند.

سینما

حالا اما وضعیت به مراتب از قبل هم پیچیده‌تر شده است. چون Trolls World Tour در اکران دیجیتالی به موفقیت غیرمنتظره و عجیبی دست یافت که یونیورسال هم به آن افتخار می‌کند. جف شل، مدیر اجرایی برند NBCUniversal این موفقیت را تأثیرگذار در آینده حتی پس از پایان دوران مواجهه‌ی جهان با کووید 19 خواند و به‌شدت سینمادارها را حتی از قبل هم عصبانی‌تر کرد.

جف شل عملا گفت باتوجه‌به فروش بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلاری انیمیشن Trolls World Tour فقط در آمریکای شمالی که اصلا اختلاف خاصی با فروش فیلم اول در سالن‌های سینما حتی با احتساب نرخ تورم ندارد، استودیوها باید اکران دیجیتالی را جدی‌تر بگیرند. او حتی گفت که شاید زین‌پس یونیورسال برخی فیلم‌ها را همزمان به سالن‌های سینما و پلتفرم‌های پخش دیجیتالی بفرستد و ماجرای «تعهد سه‌ماهه به اکران فیلم‌ها فقط در سالن‌های سینما» را از یاد ببرد. پاسخ AMC Theatres اما به مراتب تندتر از حد انتظار اکثر سینماروها بود:

از امروز دیگر هیچ‌کدام از فیلم‌های یونیورسال در سالن‌های پخش فیلم سینمایی AMC Theatres، از اروپا و خاورمیانه تا آمریکا اکران نخواهند شد. «جیمز باند» ۲۵، Fast & Furious (سریع و خشن) جدید و دیگر فیلم‌های این استودیو هرگز روی پرده‌های بیش از ۵۰۰۰ سالن سینمای ما دیده نمی‌شوند. ما این تهدید را جدی می‌گیریم.

یونیورسال

این مسئله به هیچ عنوان بار مثبتی ندارد و یونیورسال را به‌شدت تهدید می‌کند. ماجرا تا حدی جدی است که یا AMC Theatres زودتر از حد انتظار به ورشکستگی کامل می‌رسد و این‌گونه ۵۰۰۰ سالن سینما در سرتاسر جهان تعطیل می‌شوند یا یونیورسال باید با فروش میلیاردی فیلم‌های خود تا ابد خداحافظی کند. هالیوود به‌شدت تحت تاثیر این شرایط عجیب قرار دارد و هیچ‌کس نمی‌داند که نبردی این‌چنین بزرگ و غیرمنتظره چگونه به پایان می‌رسد. به قول جولیا الکساندر، خبرنگار وب‌سایت Verge، شاید کمتر کسی تا چند روز قبل فکر می‌کرد که به‌زودی Trolls World Tour نقشی کلیدی در تاریخ هنر هفتم بازی کند!


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده