// پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: از سومین صدرنشینی متوالی Avengers: Infinity War تا بزرگ‌ترین نقطه ضعف Solo

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره عملکرد فیلم Avengers: Infinity War در هفته‌ی سوم اکرانش و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War) شروع می‌کنیم که درست چند روز مانده به آغاز اکران «ددپول ۲» (Deadpool 2)، اولین رقیب واقعی‌اش، در بازار چین روی پرده رفت و رکوردهای جدیدی را از خود بر جای گذاشت. سرعت این فیلم در رسیدن به رکوردهای غیرقابل‌تصور باکس آفیس آن‌قدر زیاد است که تماشای آن همچون تماشای عبورِ یک اتوموبیل فرمول یک با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت از جلوی رویتان می‌ماند که مجبورتان می‌کند طوری سرتان را برای از دست ندادنِ ماشینی که از دست نگاه‌تان فرار می‌کند بچرخانید که صدای طرق طروق استخوان‌های گردنتان را بشنوید. اولین چیزی که باید در گزارش این هفته درباره‌ی «جنگ اینفینیتی» بدانید این است که این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی تعداد قابل‌توجه‌ای از بازارهای سرتاسر دنیا تبدیل شده است. «اونجرز ۳» بعد از تنها سه هفته‌ای که از اکرانش گذشته، به پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی برزیل (۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، بولیوی (یک میلیون و ۵۱۷ هزار دلار)، ونزوئلا (یک میلیون و ۳۷۰ هزار دلار)، فیلیپین (۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار)، اندونزی (۲۸ میلیون دلار)، مالزی (۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، سنگاپور (۸ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار)، هند (۴۱ میلیون دلار)، ویتنام، منطقه‌ی آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی شده است. «جنگ اینفینیتی» اما در سومین آخرهفته‌ی اکرانش ۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در چارچوب سه روز جمعه تا یکشنبه فروخت که آن را پشت سر «بلک پنتر» (۶۴ میلیون دلار)، «آواتار» (۶۸ میلیون دلار) و «نیرو برمی‌خیزد» (۹۰ میلیون دلار) در جایگاه سوم بزرگ‌ترین درآمدهای هفته‌ی سوم تاریخ و با احتساب نرخ تورم در جایگاه هفتم بزرگ‌ترین درآمدهای هفته‌ی سوم قرار می‌دهد.

این در حالی بود که «اونجرز ۳» اکرانش در چین را با کسب ۷۱ میلیون دلار در روز جمعه، کسب ۷۷ میلیون دلار در روز شنبه و کسب ۵۱ میلیون دلار در روز یکشنبه آغاز کرد که روی هم به معنی افتتاحیه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری این فیلم در این کشور است. این رقم اگرچه از لحاظ دلار بیشتر از افتتاحیه‌ی ۱۸۷ میلیون دلاری «شکار هیولا ۲» (Monster Hunt 2) و افتتاحیه‌ی ۱۸۳ میلیون دلاری «سریع و خشن ۸» (the Fate of the Furious) است، اما از لحاظ واحد پول محلی پشت سر هشتمین فیلم «سریع و خشن» قرار می‌گیرد و آن را به دومین افتتاحیه‌ی بزرگ تاریخ چین تبدیل می‌کند. این رقم اما به این معنی است که «جنگ اینفینیتی» در زمینه‌ی واحد پول محلی، در همان سه روز اول توانسته به پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ چین تبدیل شود. البته که این فیلم در زمینه‌ی دلار، هنوز پشت سر درآمد ۲۴۰ میلیون دلاری «اونجرز: دوران اولتران» قرار می‌گیرد، اما کافی است یکی-دو روزی بهش فرصت بدهیم تا آن را هم پشت سر بگذارد. در حال حاضر سوال این است که از اینجا به بعد چه اتفاقی برای «اونجرز ۳» خواهد افتاد. آیا فیلم بعد از افتتاحیه‌ی طوفانی‌اش با کله سقوط خواهد کرد یا شبیه به «ترنسفورمرها: عصر انقراض» (۳۲۵ میلیون دلار) ظاهر خواهد شد؟ آیا فیلم می‌تواند به فروش دو فیلم اخیر «سریع و خشن» (دور و اطراف ۳۹۲ میلیون دلار) برسد یا حتی به درآمد بالای ۵۰۰ میلیون دلاری «عملیات دریای سرخ» (The Operation Red Seas) و «پری دریایی» (The Mermaid) نزدیک خواهد شد؟

فعلا هیچ چیزی مشخص نیست. اگر «جنگ اینفینیتی» بتواند در مقابل «یک مکان ساکت» (A Quiet Place) که این هفته در چین روی پرده می‌رود دوام بیاورد، لازم نیست تا نگران هیچ رقیب دیگری باشد. چون نه تنها «ددپول ۲» حالاحالا‌ها در چین اکران نخواهد شد، بلکه «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» هم توسط چینی‌ها مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. تمام اینها در حالی بود که «اونجرز ۳» در پایان سومین آخرهفته‌ی نمایشش به ۵۴۷ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد که به معنی پشت سر گذاشتن «در جستجوی دوری» (۴۸۶ میلیون دلار)، «دیو و دلبر» (۵۰۴ میلیون دلار)، «روگ وان» (۵۳۲ میلیون دلار) و «شوالیه‌ی تاریکی» (۵۳۴ میلیون دلار) است. «اونجرز ۳» تا پایان آخرهفته‌ی سومش پشت سر «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۶۲۰ میلیون دلار)، «اونجرز» (۶۲۳ میلیون دلار)، «دنیای ژوراسیک» (۶۵۲ میلیون دلار)، «تایتانیک» (۶۵۹ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (۶۹۶ میلیون دلار)، «آواتار» (۷۶۰ میلیون دلار) و «نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون دلار) در گیشه‌ی خانگی قرار دارد. این یعنی هم‌اکنون هشت‌تا از ۱۲ فیلم پرفروشِ باکس آفیس خانگی متعلق به کمپانی والت دیزنی هستند. درآمد «جنگ اینفینیتی» (۵۴۷ میلیون و ۸۲۹ هزار دلار) اما با احتساب نرخ تورم، آن را بین دو فیلم «مصائب مسیح» (رده‌ی شصت و ششم با ۳۷۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ / ۵۴۶ میلیون دلار به امروز) و «خانه‌ی حیوانات» (۱۴۱ میلیون دلار در ۱۹۷۸ / ۵۴۸ میلیون دلار به امروز)، در جایگاه شصت و پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی خانگی با احتساب نرخ تورم قرار می‌دهد. «اونجرز ۳» اگر بتواند به ۶۵۲ میلیون دلار فروش خانگی برسد، می‌تواند به جایگاه سی و پنجم این جدول دست پیدا کند، اما عبور از درآمد ۶۹۶ میلیون دلاری «بلک پنتر» (جایگاه ۳۰ام این جدول) غیرممکن به نظر می‌رسد. «جنگ اینفینیتی» همچنین تا پایان آخرهفته‌ی سومش یک میلیارد و ۵۹ میلیون دلار در گیشه‌ی خارجی فروخته است که آن را در جایگاه پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌ها در گیشه‌‌های خارج از آمریکای شمالی قرار داده است. «جنگ اینفینیتی» در این زمینه پشت سر «نیرو برمی‌خیزد» (یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار)، «خشن ۷» (یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار)، «تایتانیک» (یک میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار) قرار می‌گیرد.

خلاصه اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیافتد، از همین حالا می‌توان رسیدن «جنگ اینفینیتی» به جایگاه سوم در جدول بهترین درآمدهای خارجی پشت سر دو فیلم جیمز کامرون را تضمین کرد. بعد نوبت «آواتار ۲» یا «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» خواهد بود که قدرت کافی برای تغییر جایگاه «جنگ اینفینیتی» در این جدول را خواهند داشت. «اونجرز: جنگ اینفینیتی» اما تا پایان آخرهفته‌ی سومش یک میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار در جریان ۱۹ روزی که از اکران جهانی‌اش گذشته است از سرتاسر دنیا کسب کرده است. این یعنی «اونجرز ۳» در همین مدت کوتاه از مجموع درآمد جهانی «یخ‌زده» (یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (یک میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار)، «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» (یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار)، «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار)، «خشن ۷» (یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار) و بالاخره قسمت اول «اونجرز» (یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار) عبور کرده است. «جنگ اینفینیتی» هم‌اکنون پشت سر «دنیای ژوراسیک» (یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار)، «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار) در جایگاه پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ جهان قرار دارد.

Avengers: Infinity War

«جنگ اینفینیتی» با یک میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلاری که در دنیا به دست آورده است، فقط چند میلیون دلار دیگر برای عبور از درآمد «دنیای ژواسیک» (یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار) فاصله دارد. به محض اینکه این اتفاق بیافتد، «جنگ اینفینیتی» نه تنها به جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم دنیا صعود می‌کند، بلکه به بزرگ‌ترین فیلم تابستانی تاریخ هم تبدیل خواهد شد. از آنجایی که «نیرو برمی‌خیزد»، «تایتانیک» و «آواتار» به ترتیب در هجدهم دسامبر ۲۰۱۵، نوزدهم دسامبر ۱۹۹۷ و هجدهم دسامبر ۲۰۰۹ اکران شده‌اند، پرفروش‌ترین فیلمی که در تابستان اکران شده است، به‌طور اتوماتیک «جنگ اینفینیتی» خواهد بود. این در حالی است که «اونجرز ۳» در عرض ۱۷ روز به ۵۴۷ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرده است که آن را پشت سر فروش ۱۷ روزه‌ی «نیرو برمی‌خیزد» (۷۴۲ میلیون دلار)، در جایگاه دوم پرسرعت‌ترین فیلم پرفروش آمریکای شمالی قرار می‌دهد. فیلم در این زمینه جلوتر از درآمد ۱۷ روزه‌ی «آخرین جدای» (۵۱۷ میلیون دلار) قرار می‌گیرد و آن‌قدر جلو است که احتمالا با وجود بهره بردن «آخرین جدای» از تعطیلات کریسمس و پیدا شدن سروکله‌ی رقیب اصلی‌ «اونجرز ۳» در قالب «ددپول ۲»، از آن عقب نخواهد افتاد. هفته‌ی سوم اکران «آخرین جدای» با دومین هفته‌ی تعطیلات پایان سال میلادی مصادف شد و همین باعث شد تا این فیلم درآمد دوشنبه تا پنج‌شنبه‌ی بهتری در مقایسه با درآمد معمول داشته باشد. فیلم ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در جریان روزهای هجدهم تا بیست و یکم اکرانش کسب کرد و مجموع درآمد ۲۱ روزه‌اش را به ۵۴۹ میلیون دلار رساند. حتی اگر «جنگ اینفینیتی» در جریان روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه‌ی این هفته، ۱۳ میلیون دلار هم بفروشد، کماکان در آغاز آخرهفته‌ی چهارمش ۵۶۰ میلیون دلار در خزانه خواهد داشت.

ولی قبل از اینکه به تازه‌اکران‌ها برسیم بگذارید سراغ «ددپول ۲» برویم و ببینیم تحلیلگران چه جور اکرانی را برای آن پیش‌بینی می‌کنند و وضعیت فیلم قبل از آغاز اکرانش چطور است. بعد از اینکه «اونجرز: جنگ اینفینیتی» فصل تابستانی سینما را از خواب بیدار کرد، حالا نوبت «ددپول ۲»، محصول فاکس قرن بیستم است که به هیجان تابستان امسال را قبل از اینکه نزول کند، دوباره به اوج برگرداند. فاکس از مارس ۲۰۱۷ که «لوگان» را با انتشار تیزری از این فیلم اکران کرد و آن تیزر توسط ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بیننده روی یوتیوب دیده شد تبلیغاتِ «ددپول ۲» را شروع کرده بود. نتیجه این است که تحلیلگران هم‌اکنون انتظار دارند که جدیدترین فیلم رایان رینولدز به ۳۰۵ تا ۳۵۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی دست پیدا کند که ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون دلارش مربوط به آمریکای شمالی و ۱۷۵ تا ۲۰۰ میلیون دلارش مربوط به کشورهای خارجی می‌شود. در ابتدا «ددپول ۲» قرار بود در آخرهفته‌ی روز یادبود اکران شود. همان روزی که «واندر وومن» یک سال پیش اکرانش را آغاز کرد، اما بعد از اینکه مارول تاریخ اکران «جنگ اینفینیتی» را به آوریل تغییر داد، فاکس هم تصمیم گرفت تا تاریخ اکران فیلمش را به این هفته تغییر بدهد. قسمت اول «ددپول» دو سال پیش در جریان روز ولنتاین و تعطیلی چهار روزه‌ی روز ریاست جمهوری روی پرده رفت و با کسب ۱۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در جریان سه روز اول و ۱۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در جریان چهار روز اول، جایگاه اول بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم بزرگسالانه (R) را به دست آورد. «ددپول ۲» اگر بتواند به ارقامی بالای این دو دست پیدا کند، رکوردشکنی خواهد کرد. این در حالی است که آن فیلم کارش در کشورهای خارجی را با کسب ۱۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار شروع کرد. در نهایت «ددپول» به ۴۲۰ میلیون دلار فروش خارجی و ۷۸۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروش جهانی دست پیدا کرد و در هر دو زمینه به پرفروش‌ترین فیلم بزرگسالانه‌ی تاریخ تبدیل شد.

«ددپول ۲» در چهار هفته‌ی اخیر که تحلیلگران در حال بررسی مقدار هایپ آن بوده‌اند در اوج بحث و گفتگوهای رسانه‌ای باقی مانده است. وبسایت بلیت‌فروشی فندنگو به تازگی اعلام کرد که «ددپول ۲» با عبور از «پنجاه طیف گری» (Fifty Shade of Grey)، بهترین آمار پیش‌فروش بلیت فیلم‌های بزرگسالانه در ۲۴ ساعت اول را داشته است. همچنین این فیلم دو شب پیش برای منتقدان به نمایش در آمد و تاکنون امتیاز ۸۵ را در سایت راتن‌تومیتوز به دست آورده است که دو امتیاز بهتر از امتیاز راتن‌تومیتوز اصلی قسمت اول است. این در حالی است که «ددپول ۲» با وجود ۴ هزار و ۳۳۲ سینمایی که برای نمایش در اختیار دارد، گسترده‌ترین اکران تاریخ را برای یک فیلم بزرگسالانه ثبت کرده است و رکورددار قبلی در این زمینه یعنی «آن» (It) با ۴ هزار و ۱۰۳ سینما را پشت سر گذاشته است و البته با عبور از «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۲» (How to Train Your Dragon 2) با ۴ هزار و ۲۵۳ سینما، لقب گسترده‌ترین اکران تاریخ فاکس قرن بیستم را هم به دست آورده است. تحلیلگران فکر می‌کنند این عدد نشان‌دهنده‌ی عطش دیوانه‌واری است که هم‌اکنون سینماروها برای فیلم‌های بزرگسالانه دارند. تمام اینها در حالی است که فاکس در طول یک سال و نیم گذشته مدام از هر فرصتی که گیر آورده برای یادآوری «ددپول ۲» به مردم استفاده کرده است. از کلیپی که حکم پارودی برنامه‌ی نقاشی باب راس را داشت تا حضور خستگی‌ناپذیر رایان رینولدز در کشورهای خارجی. رینولدز همراه با جاش برولین در ایتالیا در برنامه‌ی تلویزیونی «رقص با ستارگان» حضور پیدا کردند. در بریتانیا این دو همراه با دیوید بکهام در تاک‌شوی گراهام نورتون حاضر شدند. همزمان یک ویدیوی معذرت‌خواهی از سوی فاکس روی یوتیوب منتشر شد که در جریان آن ددپول سعی می‌کرد به خاطر یکی از شوخی‌هایش با دیوید بکهام، از او عذرخواهی کند که ۱۶ میلیون بار دیده شد. همچنین در ویدیوی دیگری که به تازگی منتشر شده، ددپول را می‌بینیم که به باشگاه منچستر یونایتد سر می‌زند. همه‌ی اینها در حالی است که رینولدز در کره‌ی جنوبی هم در برنامه‌ی «پادشاه خوانندگان نقاب‌دار» حاضر شد. مسابقه‌ای پرطرفدار در این کشور که خوانندگان در ابتدا با لباس و نقاب، آواز می‌خوانند و بعد هویتشان را فاش می‌کنند. رینولدز در ظاهر یک اسب تک‌شاخ صورتی کودکانه روی استیج رفت.

thank you for your service

اما در زمینه‌ی تازه‌اکران‌های این هفته که مصادف با روز مادر بود، از کمدی «پایه مهمانی» (The Life of the Party)‌ شروع می‌کنیم که ۱۸ و نیم میلیون دلار در جریان آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش کسب کرد. رقمی که شروع خوبی برای محصول ۳۰ میلیون دلاری برادران وارنر محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این فیلم که میانگین امتیاز B را از تماشاگرانش دریافت کرده است، عملکردی شبیه به «سارق هویت» (The Identity Theft)، «حرارت» (The Heat) و «تامی» (Tommy) با ضریب ۳/۵ تا ۴ داشته باشد، تا «رییس» (The Boss)، «شکارچیان ارواح» یا «ربوده‌شدگان» (Snatched) با ضریب ۲/۳۵ تا ۲/۷. «پایه مهمانی» مثل اکثر فیلم‌های ملیسا مک‌کارتی، مخصوصا آنهایی که با شوهرش بن فالکونه می‌سازد، با نقدهای منفی و ضد و نقیضی روبه‌رو شده است. اگرچه «پایه مهمانی» از زمانی که مک‌کارتی هفت سال پیش با «ساق‌دوش‌ها» (The Bridesmaids) به نام شناخته‌شده‌ای تبدیل شد، اولین فیلم اوست که با افتتاحیه‌ای کمتر از ۲۰ میلیون دلار آغاز به کار کرده است، اما تحلیلگران آینده‌ی خطرناکی را برای او پیش‌بینی نمی‌کنند. از آنجایی که ستاره‌های مرد سفیدپوستِ اندکی هستند که توانایی کسب چنین افتتاحیه‌هایی را دارند، افتتاحیه‌ی «پایه مهمانی» کماکان نشان از قدرت ستاره‌ای کم‌نظیر ملیسا مک‌کارتی می‌دهد. اگر این فیلم مثل «ربوده‌شدگان» با کله سقوط کند، فروش خانگی نهایی ۴۳ و نیم میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود، اما حتی عملکردی شبیه به «شکارچیان ارواح» هم می‌تواند این فیلم را به فراتر از ۵۰ میلیون دلار هم برساند. البته اگر فیلم اکرانی شبیه به «نامه‌هایی به ژولیت» (The Letters to Juliet)، «چه اتفاقی در وگاس می‌افتد» (What Happens in Vegas)، «حرارت» یا «سارق هویت» داشته باشد، فروش خانگی قابل‌قبول ۷۳ میلیون دلاری‌اش نیز امکان‌پذیر به نظر می‌رسد. دومین تازه‌اکران این هفته اما تریلر «به زور داخل شدن» (Breaking In) بود که اگرچه کارش را با کسب ۴ و نیم میلیون دلار در روز افتتاحیه کمی ضعیف شروع کرد، اما موفق شد در روزهای بعدی خودش را جمع و جور کند. محصول استودیوی ویل پکر که با ۶ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۱۶ و نیم میلیون دلار در جریان آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش کسب کرد که بیشتر از افتتاحیه‌ی ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری «مری مغرور» (Proud Mary) از ژانویه گذشته است. این رقم شروع خوبی برای این فیلم که به تلاش مادری برای نفوذ به درون یک عمارت محافظت شده برای نجات بچه‌هایش می‌پردازد است. مخصوصا اگر بتواند اکران قابل‌قبولی را تجربه کند. اما حتی اگر فیلم از فردا سقوط کند هم باز هرطور شده خودش را به ۳۵ میلیون دلار فروش خانگی خواهد رساند که موفقیت نسبی خوبی برای کمپانی یونیورسال حساب می‌شود.

در زمینه‌ی دیگر فیلم‌های قدیمی جدول که «اونجرز: جنگ اینفینیتی» نیستند، بگذارید از «آنسوی عرشه» (Overboard)، محصول لاینزگیت بگویم که ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در جریان دومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد. این رقم مجموع درآمد ۱۰ روزه‌ی این کمدی ۱۲ میلیون دلاری را به ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رساند که دوام قابل‌قبولی برای فیلم ایگونیو دربرز و آنا فاریس حساب می‌شود و به این معنا است که این فیلم احتمالا شانس عبور از درآمد ۴۴ میلیون دلاری «فاقد دستورالعمل» (Instructions Not Included)، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های قبلی ایگونیو دربر را خواهد داشت. راستی، این فیلم این هفته در مکزیک هم روی پرده رفت و ۱۰ و نیم میلیون دلار به عنوان افتتاحیه به جیب زد و منهای «جنگ اینفینیتی»، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌ی این کشور در سال ۲۰۱۸ قرار گرفت. «آنسوی عرشه» همچنین بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی کارنامه‌ی ایگونیو دربز را هم رقم زده است و بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ در میان تمام فیلم‌های کمدی غیراسپانیایی‌زبان این کشور هم حساب می‌شود. فیلم ترسناک «یک مکان ساکت» (A Quiet Place) این هفته از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش خارجی عبور کرد و راهش را به سوی پیوستن به جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ باز کرد. این فیلم ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دیگر در ششمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به رقم باورنکردنی ۱۶۹ و نیم میلیون دلار رساند. این فیلم در حال حاضر دوام بهتری در مقایسه با «احضار» (The Conjuring) از خود نشان داده است و تقریبا دوام یکسانی با «گسست» (Split) دارد. «یک مکان ساکت» با احتساب نرخ تورم در جایگاه بیستم پرفروش‌ترین فیلم ترسناک اورجینال و بدون احتساب نرخ تورم پشت سر «برو بیرون» (۱۷۵ میلیون دلار)، «نشانه‌ها» (۲۲۹ میلیون دلار) و «حس ششم» (۲۹۳ میلیون دلار)، در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلمihd ترسناک اورجینال تاریخ گیشه‌ی خانگی قرار می‌گیرد. این در حالی است که ساخته‌ی جان کراسینسکی تاکنون ۲۶۶ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرده است.

thank you for your service

کمدی «من احساس زیبایی می‌کنم» (I Feel Pretty)، محصول استودیوی اس.تی.ایکس اینترتینمنت کمی بهتر از چیزی که انتظار می‌رفت ظاهر شد و با کسب ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در چهارمین هفته‌ی اکرانش، مجموع درآمد ۲۴ روزه‌اش را به ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رساند. این فیلم که ایمی شومر را به عنوان ستاره‌ی اصلی‌اش دارد تا پایان دوره‌ی اکرانش از مجموع درآمد ۴۶ میلیون دلاری «ربوده‌شدگان» (Snatched)، فیلم قبلی شومر عبور خواهد کرد. اگر این فیلم ۳۲ میلیون دلاری بتواند در کشورهای خارجی هم درآمد نسبتا خوبی به جیب بزند، می‌تواند به یک موفقیت کوچک تبدیل شود. اکشن فاجعه‌ای «رمپیج» (Rampage)، محصول برادران وارنر سه میلیون و ۳۸۰ هزار دلار دیگر در پنجمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رساند. این فیلم اگرچه از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور نخواهد کرد، اما تا حالا ۳۰۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از کشورهای خارجی کسب کرده و مجموعا ۳۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از سرتاسر دنیا به دست آورده است. این یعنی «رمپیج» رسما از مجموع فروش خارجی ۲۸۵ میلیون دلاری «رزیدنت ایول: فصل آخر» (Resident Evil: The Final Chapter) عبور کرده است تا پشت سر «وارکرفت» (۳۸۶ میلیون دلار)، جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم ویدیو گیمی خارج از آمریکای شمالی را به دست بیاورد. روی هم رفته، این ارقام به معنی موفقیت این فیلم ۱۲۰ میلیون دلاری است. مخصوصا با توجه به اینکه «رمپیج» رسما پرفروش‌ترین فیلم ویدیو گیمی‌ای حساب می‌شود که به شکستِ تجاری منجر نشده است. برخلاف «وارکرفت» که اگرچه بیشتر از «رمپیج» فروخته است، اما درآمدش برای جلوگیری از شکست تجاری غول‌پیکر این فیلم کافی نبود.

کمدی درام «تالی» (Tully)، محصول فوکس فیچرز دو میلیون و ۲۴۰ هزار دلار در دومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به مجموع درآمد ۱۰ روزه‌ی ۶ میلیون و ۹۸۰ هزار دلار دست پیدا کرد که برای چنین فیلم تحسین‌شده‌ای که در این دوره و زمانه زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرند بد نیست. کمدی «مخالفان» (The Blockers)، محصول یونیورسال که با ۲۲ میلیون دلار بودجه تهیه شده تا حالا ۵۸ میلیون دلار در خانه و ۸۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است. این در حالی است که «حقیقت یا شجاعت» (Truth or Dare) که با ۵ میلیون دلار بودجه ساخته شده، تاکنون به ۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش خانگی دست پیدا کرده است. انیمیشن «جزیره‌ی سگ‌ها» (Isle of Dogs)، هشتمین هفته‌ی اکرانش را با دستیابی به ۲۹ میلیون دلار فروش خانگی تمام کرده است. «چین‌خوردگی در زمان» هم که برای روز مادر به یک هزار و ۹۸۴ سینما بازگشته بود، ۸۰۰ هزار دلار فروخت و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۹۶ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار و مجموع فروش جهانی‌اش را به ۱۲۷ میلیون دلار رساند که کماکان تغییری در وضعیت شکست‌خورده‌ی این فیلم ایجاد نمی‌کند. «سوپر تروپرها ۲» (Super Troopers 2)، محصول فاکس سرچ‌لایت یک میلیون و ۲۵ هزار دلار در چهارمین آخرهفته‌ی نمایشش کسب کرد و به فروش ۲۴ روزه‌ی ۲۷ میلیون و ۴۲۵ هزار دلار دست پیدا کرد. «نیکوکار بد» (The Bad Samaritan) پس از تجربه‌ی ۷۰ درصد افت فروش در هفته‌ی دومش، ۵۱۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۳ میلیون دلار رساند. «بازیکن شماره یک آماده» (Ready Player One) تا حالا ۵۷۳ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است که آن را بین «کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۲» (۵۴۴ میلیون دلار) و «عملیات دریای سرخ» (۵۷۹ میلیون دلار) به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۸ که متعلق به دیزنی و مارول نیست تبدیل می‌کند.

بالاخره به «بلک پنتر» (Black Panther) می‌رسیم که بعد از سه ماهی که از آغاز اکرانش می‌گذرد، بالاخره هفته‌ی گذشته به آخرین هفته‌‌اش که در بین ۱۰ فیلم برتر جدول قرار داشت تبدیل شد. این فیلم در حالی پشت سر «آواتار» و «نیرو برمی‌خیزد» در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم گیشه‌ی خانگی قرار دارد که این هفته با قرار گرفتن در رده‌ی نهم پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا، یک دستاورد دیگر هم به جمع دستاوردهایش اضافه کرد. ساخته‌ی رایان کوگلر ۲ میلیون دلار دیگر در سیزدهمین هفه‌ی نمایشش کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۶۹۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رساند. این فیلم آن‌قدر روی پرده‌ها باقی می‌ماند تا به‌طور رسمی از مرز ۷۰۰ میلیون دلار فروش در آمریکای شمالی عبور کند. این در حالی است که فیلم ۶۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در کشورهای خارجی و یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است. رقمی که بالاخره آن را جلوتر از «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» (یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار) قرار‌ می‌دهد. اگرچه زدن رکورد «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم»، «بلک پنتر» را باید در جایگاه هشتم می‌گذاشت، اما حتما خبر دارید که «اونجرز: جنگ اینفینیتی» از راه رسید و کار خودش را کرد. همان‌قدر که هایپ و علاقه‌ی عموم مردم به اپیزود یکی مانده به آخر دنیای سینمایی مارول باعث مورد توجه قرار گرفتن دوباره‌ی «بلک پنتر» در هفته‌‌های اخیر شد، به همان اندازه هم استقبال مردم از «بلک پنتر»، طرفداران و عموم مردم را بیش از پیش برای «جنگ اینفینیتی» هیجان‌زده و علاقه‌مند کرد. بالاخره «بلک پنتر» از زمان آغاز اکران «جنگ اینفینیتی» تاکنون، ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است. «بلک پنتر» در زمینه‌ی بیشترین بلیت‌های فروخته شده در ۴۰ سال گذشته، پشت سر «گریس» (Grease)، «امپراتوری ضربه می‌زند»، «بازگشت جدای»، «پارک ژوراسیک»، «شیر شاه»، «فارست گامپ»، «تایتانیک»، «تهدید شبح»، «آواتار»، «اونجرز»، «دنیای ژوراسیک» و «نیرو برمی‌خیزد» در جایگاه سیزدهم قرار می‌گیرد. این در حالی است که به جز «اونجرز ۴»، «یخ‌زده ۲»، «جنگ ستارگان ۹» و «آواتار ۲»، هیچ فیلم دیگری در آینده‌ی نزدیک به چشم نمی‌خورد که توانایی به چالش کشیدن فروش خانگی «بلک پنتر» را داشته باشد. این فیلم شاید برای مدت زیادی در بین ۱۰ فیلم برتر دنیا باقی نماند، اما حالاحالا‌ها یکی از اعضای بزرگ‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی خانگی باقی خواهد ماند.

Black Panther

در نهایت اما بیایید به مناسبت انتشار دومین تریلر «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» (Mission Impossible: Fallout) و نزدیک شدن به زمان انتشار این فیلم، این سوال را مطرح کنیم که آیا ششمین حضور تام کروز در قالب ایتن هانت فراتر از انتظارات ظاهر خواهد شد یا نه؟ اگر «پروتکل شبح» حکم بازگشتِ «کازینو رویال»‌گونه‌ای را برای این سری قدیمی داشت، «فال‌اوت» می‌تواند حکم «اسکای‌فال» یا «سریع و خشن ۵» را داشته باشد که قرار است تبدیل به یکی از پخته‌ترین و بهترین دنباله‌های مجموعه شود. مجموعه‌ی «ماموریت غیرممکن»، در طول ۲۲ سالی که از عمرش می‌گذرد به مجموعه‌ی جالبی تبدیل شده است. قسمت اول در سال ۱۹۹۶ با وجود قرار دادن بزرگ‌ترین ستاره‌ی دنیا در یک مجموعهِ اکشنِ پرطرفدار از ایده‌ی نسبتا تازه‌ای بهره می‌برد و در سال ۲۰۱۸ به یکی از اندک مجموعه‌های ستاره‌محوری تبدیل شده است که با تمرکز روی اکشن‌ها و بدلکاری اولد-اسکول، حکم فیلمی که یادآور خاطرات سینمای اکشن پیش از ابرقهرمانان را دارد را پیدا کرده است. دو فیلم اول «ماموریت غیرممکن» (در سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰) به خاطر حضور تام کروز در یک فیلم اکشن پرخرج به عنوان فیلم‌هایی که قرار بودند به یکی از پرفرو‌ش‌ترین فیلم‌های تابستان‌های اکرانشان تبدیل شوند شناخته می‌شدند و هر دو کم و بیش در حد انتظارات ظاهر شدند. «ماموریت غیرممکن»، ساخته‌ی برایان دی‌پالما به ۷۵ میلیون دلار افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی چهارشنبه تا دوشنبه دست پیدا کرد. فیلم اگرچه بعد از افتتاحیه‌ی قوی‌اش با سقوط نسبتا شدیدی روبه‌رو شد، اما کماکان به ۱۸۱ میلیون دلار فروش خانگی و ۴۵۸ میلیون دلار فروش جهانی از ۸۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد که یک موفقیت بی‌حرف و حدیث حساب می‌شود. «ماموریت غیرممکن ۲»، ساخته‌ی جان وو با دو چیز شناخته می‌شود. اول اینکه این فیلم نشان داد این مجموعه حکم مجموعه‌ای را دارد که از یک مسیر ثابت پیروی نمی‌کند و هر کارگردان می‌تواند فرم و ویژگی‌های سینمای خودش را به آن منتقل کند و قسمت منحصربه‌فرد خودش را بسازد. همان‌قدر که قسمت اول کاملا به عنوان یک فیلم برایان دی‌پالمایی شناخته می‌شود، «ماموریت غیرممکن ۲» آن‌قدر بیش از اندازه دنباله‌روی سینمای جان وو است که بعضی‌وقت‌ها به مرز پارودی هم نزدیک می‌شود. همچنین این فیلم جایی بود که تام کروز را رسما به عنوان بدلکار بی‌باک و نترس سینما که به زودی به نسخه‌ی غربی جکی چان تبدیل می‌شد معرفی کرد. در نهایت این فیلم به  ۲۱۵ میلیون دلار فروش خانگی و ۵۴۷ میلیون دلار فروش جهانی از ۱۲۵ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد.

«ماموریت غیرممکن ۳» از روی بدشانسی یک سال بعد از تمام جنجال‌های مربوط به آشنایی تام کروز با کیتی هولمز روی پرده رفت که روی کمپین تبلیغاتی «جنگ دنیاها» (War of the Worlds) استیون اسپیلبرگ در سال ۲۰۰۵ هم تاثیر منفی گذاشت. آن فیلم اگرچه کماکان به موفقیت غول‌آسایی دست پیدا کرد (۲۳۴ میلیون دلار خانگی / ۵۹۲ میلیون دلار جهانی)، اما اظهار عشقِ تام کروز به کیتی هولمز که چندان مورد علاقه‌ی رسانه‌ها نبود و در آغوش کشیدن آشکارِ کلیسای ساینتولوژی توسط کروز منجر به آغاز دوران تازه‌ای برای ستاره‌ای که دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید شد. در نتیجه «ماموریت غیرممکن ۳» که توسط جی. جی. آبرامز ساخته شده بود در سال ۲۰۰۶ در حالی روی پرده رفت که کمپین تبلیغاتی‌اش به خاطر زندگی شخصی تام کروز ضربه‌ی منفی خورد. آن فیلم که با نقدهای مثبتی هم روبه‌رو شده بود، از لحاظ تجاری بربای این مجموعه نقش یک‌جور عقب‌گرد را داشت. می‌خواست به خاطر اتفاقات زندگی شخصی تام کروز باشد یا عدم علاقه‌ی مردم به اکشن‌های اولد-اسکول در زمان افزایش مجموعه‌های فانتزی، هرچه بود «ماموریت غیرممکن ۳» فقط ۱۳۴ میلیون دلار در خانه و ۳۹۸ میلیون دلار در دنیا از ۱۶۰ میلیون دلار بودجه به دست آورد. اگر استقبال نه چندان گرم مردم از «ماموریت غیرممکن ۳» به معنی به پایان رسیدن دوران تام کروز به عنوان بزرگ‌ترین ستاره‌ی سینما بود (در حالی که ویل اسمیت در جریان سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ از او پیشی می‌گرفت)، «ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح» در اواخر ۲۰۱۱ حکم فیلمی را داشت که جایگاه او را دوباره احیا می‌کرد. «پروتکل شبح» که توسط برد بِرد ساخته شده بود، نقش یک‌جور ریبوت بی‌سروصدا را برای این مجموعه طولانی‌مدت داشت. این فیلم اگرچه به تاریخ این مجموعه به‌طرز زیرکانه‌ای اشاره می‌کرد، اما همزمان قصد داشت تا دوباره ثابت کند که چرا تماشای تام کروز در حال انجام ماموریت‌های غیرممکن هیجان‌انگیز است. نتیجه یکی از بهترین اکشن‌های ۳۰ سال گذشته است که یکی از به‌یادماندنی‌ترین‌هایشان بدلکاری‌های تام کروز روی در و دیوار برج خلیفه‌ی دبی است. صحنه‌ای که جان می‌دهد برای شکوه سینماهای آیمکس. فیلم که پنج روز زودتر در سینماهای آیمکس روی پرده رفته بود، ۱۳ میلیون و ۳۸۵ هزار دلار از ۴۲۵ سینما کسب کرد و بعد به ۷۵ و نیم میلیون دلار افتتاحیه‌ در آخرهفته‌ی کریسمس دست پیدا کرد و از آنجا رفت تا به ۲۰۹ میلیون دلار فروش خانگی برسد. فیلم که با ۱۴۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، به رقم فک‌انداز ۶۹۲ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد و به بزرگ‌ترین موفقیت کارنامه‌ی تام کروز تبدیل شد.

mission impossible fallout

«ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» (Rouge Nation) هم در جولای ۲۰۱۵ با تکیه بر خاطره‌ی خوبی که مردم از «پروتکل شبح» به یاد داشتند و معرفی یک کاراکتر فم فاتال پرسروصدای جدید در قالب ربکا فرگوسن، بازگشت پرقدرت این مجموعه با فیلم قبلی را ادامه داد. «قوم سرکش» که با ۱۵۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، کارش را با ۵۵ میلیون دلار شروع کرد و به ۱۹۵ میلیون دلار فروش خانگی و ۵۸۵ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. با این تفاصیر، اگر «پروتکل شبح» حکم ریبوتی شبیه به «کازینو رویال» را داشت، «قوم سرکش» حکم نسخه‌ی محبوب‌ترِ «ذره‌ای آرامش» (Quantum of Solace) را داشت که به اندازه‌ی «کازینو رویال» فروخت. سوال این است که اگر با همین فرمان جلو برویم، «فال‌اوت» به موفقیت غیرمنتظره‌ای در مایه‌های «اسکای‌فال» تبدیل می‌شود یا نه؟ «فال‌اوت» از این جهت با قسمت‌های قبلی فرق می‌کند که کریستوفر مک‌کوئری، نویسنده و کارگردان «قوم سرکش» برای نشستن روی صندلی کارگردانی این یکی هم برمی‌گردد که در طول این مجموعه سابقه نداشته است. همچنین «فال‌اوت» اولین فیلم مجموعه است که در فرمت سه‌بعدی هم اکران می‌شود که به معنی اکران قوی‌تری در کشورهای خارجی نسبت به آمریکای شمالی خواهد بود. اگر تصور کنیم که با فیلم خوبی طرف خواهیم بود که از تریلرهای فیلم همین‌طور به نظر می‌رسد، «فال‌اوت» نه تنها حکم ششمین قسمت مجموعه‌ای را دارد که هیچ‌وقت ریبوت نشده و هیچ‌وقت تعطیل نشده است، بلکه از خاطره‌ی خوشی که طرفداران از دو فیلم قبلی دارند هم استفاده می‌کند. اینها به‌علاوه‌ی بازگشت ربکا فرگوسن که در فیلم قبلی به اندازه‌ی تام کروز در مرکز توجه‌ی طرفداران و رسانه‌ها قرار گرفته بود و اضافه شدن سیبیلِ هنری کویل کافی است تا آن را به عنوان یک اکشنِ ستاره‌محور، به یک رویداد سینمایی واقعی در تابستان امسال تبدیل کند. «قوم سرکش» با حدود ۲ درصد افت فروش در گیشه‌ی جهانی (۶۸۲ میلیون دلار در مقایسه با ۶۹۴ میلیون دلار «پروتکل شبح») مواجه شد که برابر با افت فروش «ذره‌ای آرامش» (۵۸۶ میلیون دلار) در مقایسه با «کازینو رویال» (۵۹۹ میلیون دلار) بود. همچنین «ذره‌ای آرامش» (۱۶۸ میلیون دلار) با اختلاف اندکی به فروش بهتری نسبت به «کازینو رویال» (۱۶۷ میلیون دلار) در گیشه‌ی خانگی دست پیدا کرد. با وجود اینکه افتتاحیه‌ی «کازینو رویال» بهتر از «ذره‌ای آرامش» بود (۶۷ میلیون دلار علیه ۴۰ میلیون دلار).

خب، اگر این الگو به همین شکل باقی بماند، پس می‌توان فروش خانگی ۳۵۲ میلیون دلاری و فروش جهانی یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلاری «فال‌اوت» را پیش‌بینی کرد. اما باید بدانید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. «اسکای‌فال» به عنوان فیلمی با نقدهای بسیار مثبت که با پنجاهمین سالگرد این مجموعه‌ی سینمایی مصادف شده بود در موقعیت منحصربه‌فردی قرار داشت. اما اگر واقع‌گرایانه‌تر به موضوع نگاه کنیم، «فال‌اوت» با عملکردی شبیه به «قوم سرکش» می‌تواند به ۲۱۶ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کند که آن را پشت سر «جنگ دنیاها» به دومین فیلم پرفروش کروز در گیشه‌ی خانگی تبدیل می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که «فال‌اوت» دور و اطراف «آسمان‌خراش» (Skyscraper) با بازی دواین جانسون، «اکولایزر ۲» (The Equalizer 2) با بازی دنزل واشنگتن و «۲۲ مایل» (Mile 22) با بازی مارک والبرگ عرضه می‌شود. پس «فال‌اوت» به عنوان یک اکشنِ ستاره‌محور در موقعیت منحصربه‌فردی قرار ندارد و با وجود امثال «انت‌من و وسپ» (Ant-Man and Wasp)، «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» و «ددپول ۲»، تنها دنباله‌ای هم نیست که سینماروها قسمت قبلی‌اش را دوست داشتند. فعلا باید صبر کرد و دید «فال‌اوت» چگونه ظاهر خواهد شد، اما تحلیلگران انتظار اعداد و ارقامی غافلگیرکننده را می‌کشند. چون نه تنها اکثر فیلم‌های این مجموعه خوب بوده‌اند، بلکه این مجموعه در دو قسمت اخیر به آرامی تمرکزش را تغییر داده است و موفق شده از تاریخ ریبوت‌نشده‌‌اش به عنوان یک نقطه‌ی قوت استفاده کند. توانسته شخصیت‌پردازی‌های طولانی‌مدت، گروه بازیگران رنگارنگش و تمرکزش روی بدلکاری‌های واقعی به جای نوع کامپیوتری‌اش به عنوان ویژگی‌های خاصی در دوران سینمای پسا-مارول معرفی کند. اگر «فال‌اوت» بتواند به جای ۷۰۰ میلیون دلار، فروشی نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار داشته باشد، آن وقت می‌توانیم امروز را به خاطر بیاوریم و پیش خودمان بگوییم که انتظارش را داشتیم.

Solo: A Star Wars Story

روزهای اخیر همچنین میزبان انتشار اولین نقدهای «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo) بوده است که تاکنون امتیاز ۷۳ را در راتن‌تومیتوز به دست آورده است. این یعنی ۷۳ درصد از منتقدان حداقل نمره‌ی ۶ از ۱۰ را برای این فیلم در نظر گرفته‌اند. فیلم هشت روز دیگر روی پرده می‌رود و هنوز نقدهای تعداد زیادی از منتقدان منتشر نشده است. حدود ۳۸۰ منتقد برای سه فیلم اخیر «جنگ ستارگان» که توسط دیزنی ساخته شده‌اند، نقد نوشته‌اند. اینکه آیا امتیاز راتن‌تومیتوز «سولو» در پایان به زیر امتیاز ۶۶ «حمله‌ی کلون‌ها» (Attack of the Clones) سقوط می‌کند یا نه معلوم نیست. اما تقریبا مطمئنیم که «تهدید شبح» با امتیاز ۵۵، کماکان بدترین فیلم «جنگ ستارگان» در این زمینه باقی خواهد ماند. اما امتیاز مهم‌تری که در راتن‌تومیتوز باید دنبال کنیم، میانگین امتیاز منتقدان است که وضعیت فیلم‌ها را خیلی بهتر و باظرافت‌تر بازتاب‌ می‌دهند. میانگین امتیاز منتقدان «سولو» تاکنون ۶ و نیم از ۱۰ است (پایین‌تر از امتیاز ۶/۷ از ۱۰ «حمله‌ی کلون‌ها»). تحلیلگرانی که فیلم را دیده‌اند باور دارند که بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت «سولو» به عنوان یک فیلم، بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعفش به عنوان یک برند است. این یعنی «سولو» شاید اولین فیلم جنگ ستارگان است که هیچ تلاشی برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رویداد سینمایی تابستان امسال نمی‌کند. بلکه تنها چیزی که برای تبدیل شدن به یک رویداد دارد، به یدک کشیدنِ برند پرطرفدار جنگ ستارگان خلاصه می‌شود. منتقدان باور دارند که «سولو» فقط «یک» داستان جنگ ستارگانی معمولی است، نه «آن» داستان جنگ ستارگانی که دنیا را تکان خواهد داد. با یک ملودرام جنایی/وسترن بی‌مووی‌وار طرفیم که خب، از قضا ۲۰۰ میلیون دلار خرج برداشته است و بخشی از یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های سینما است. تحلیلگران می‌گویند «سولو» به هیچ‌وجه روایتگر خفن‌ترین قصه‌ای که تاکنون با محوریت هان سولو دیده‌ایم نیست، بلکه حکم یک اپیزود از ماجراجویی‌های این شخصیت را برعهده دارد. فیلمی که بیشتر حکم داستان ریشه‌ای هان سولو را دارد و سعی نمی‌کند تا به بزرگ‌ترین فیلم جنگ ستارگان که تاکنون دیده‌ایم تبدیل شود.

اکثر منتقدان باور دارند که «سولو» تمام چیزهایی را که از یک فیلم سرگرم‌کننده‌ی قابل‌قبول بخواهیم را گرد هم آورده است که بتوان تماشای یک‌باره‌ی آن را پیشنهاد کرد، اما روی هم رفته فیلمی است که اگر نام «جنگ ستارگان» را در عنوانش یدک نمی‌کشید، این‌قدر جدی گرفته نمی‌شد. در نتیجه با اولین فیلم جنگ ستارگان طرفیم که حال و هوای یک رویداد سینمایی را ندارد و در زمانی عرضه می‌شود که با گزینه‌های خیلی بزرگ‌تری محاصره شده است. ساخته‌ی ران هاوارد در مقایسه با غول‌هایی مثل «اونجرز: جنگ اینفینیتی» و «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» خیلی کوچک‌تر است. همچنین این فیلم از تازگی «ددپول ۲» یا «هشت یار اوشن» (The Ocean's 8) هم بهره نمی‌برد. این فیلم نه تنها یکی از آن جنگ ستارگان‌هایی نیست که انتظار فرمانروایی فصل ازش نمی‌رود،‌ بلکه حتی پتانسیل تبدیل شدن به بزرگ‌ترین اکران دیزنی را هم ندارد و احتمالا پشت سر «جنگ اینفینیتی» و «شگفت‌انگیزان ۲» (Incredibles 2)، سومین فیلم پرفروش دیزنی در تابستان امسال خواهد بود. تمام این حرف‌ها به معنی گله و شکایت کردن نیست. فقط نکته این است که اگر والت دیزنی می‌خواهد هر سال یک فیلم جنگ ستارگان عرضه کند، باید مطمئن شود که آنها فارغ از زمان اکرانشان، رویدادهای سینمایی باقی بمانند. سه‌گانه‌ی اورجینال «جنگ ستارگان» به این دلیل اتفاق بزرگی بود که چیزی را که آن فیلم‌ها ارائه می‌کردند در جای دیگری نمی‌توانستید پیدا کنید. حتی پیش‌درآمدها هم حکم بلاک‌باسترهای فانتزی بزرگی را داشتند که در کنار سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» و دنباله‌های «ماتریکس»، تنها نمونه از نوع خودشان بودند. اما فیلم‌های جدید جنگ ستارگان باید در دنیایی برای موفقیت تلاش کنند که دیگر تنها مجموعه بزرگ سینما نیستند، بلکه فقط یکی از ده‌ها مجموعه بازار محسوب می‌شوند.

فروش جهانی بالای یک میلیارد دلاری این سه فیلم نشان می‌دهد که دیزنی تاکنون در فروش این فیلم‌ها به عنوان رویدادهای سینمایی موفق بوده است. دیزنی نه تنها در ارائه‌ی «اسپکتکل»‌های قابل‌انتظار این فیلم‌ها موفق بوده است، بلکه با تغییر قهرمانان مجموعه به زنان و اقلیت‌ها، در جذب گروه‌های مختلف جامعه هم موفق ظاهر شده است. «سولو» اما از صفر طوری طراحی شده است که حال و هوای یکی از آن فیلم‌های قدیمی جنگ ستارگان را داشته باشد. یعنی اگر این فیلم نام «جنگ ستارگان» را یدک نمی‌کشید، به خودی خود چیز تازه‌ای برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین مدعیان تابستان امسال را نداشت. برای اولین بار با یک پیش‌درآمد/دنباله‌ی «جنگ ستارگان» مواجه‌ایم که تکیه‌ی اصلی‌اش روی برند است. نکته این است که لوکاس‌فیلم هر از گاهی می‌تواند دست به چنین کاری بزند، اما این کار نباید به عادتش تبدیل شود. این موضوع از این نظر جالب است که باید صبر کنیم و ببینیم برند «جنگ ستارگان» آن‌قدر قوی است که بتواند به تنهایی از «سولو» در مقابل رقبای بزرگ‌تر و احتمالا بهتری که دارد دفاع کند یا نه. اگر دیزنی می‌خواهد فیلم‌های «جنگ ستارگان» را به یک روند سالانه تبدیل کند، باید مطمئن شود که تمامی‌شان به عنوان رویدادهای سینمایی حساب شوند. به محض اینکه طرفداران احساس کنند که دیزنی سعی می‌کند تا یک سری فیلم‌های معمولی را با سوءاستفاده از نام «جنگ ستارگان» بفروشد، این برند ارزش خودش را از دست می‌دهد. اینکه «سولو» حال و هوای یک بی‌مووی را دارد در زمینه‌ی جدا کردن این فیلم از فیلم‌های اخیر این مجموعه نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود، اما همزمان بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعفش برای کل مجموعه هم به شمار می‌رود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفته
۱Avengers: Infinity War۶۱/۸ میلیون دلار
۲Life of the Party۱۸/۲ میلیون دلار
۳Breaking In۱۶/۵ میلیون دلار
۴Overboard ۱۰/۱ میلیون دلار
۵A Quiet Place۶/۳ میلیون دلار
۶I Feel Pretty۳/۶ میلیون دلار
۷Rampage ۳/۴ میلیون دلار
۸Tully ۲/۲ میلیون دلار
۹Black Panther۱/۹ میلیون دلار
۱۰Blockers ۱/۱ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده