// چهار شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۱

گزارش باکس آفیس: Avengers: Infinity War به جمع باشگاه بازنده های ۱۰۰ میلیون دلاری پیوست

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره عملکرد فیلم Avengers: Infinity War در هفته‌ی دوم اکرانش و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را نه با تازه‌اکران‌ها، بلکه با «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War)، محصول والت دیزنی شروع می‌کنیم که ۱۱۲ و نیم میلیون دلار دیگر در جریان آخرهفته‌ی دومش (جمعه تا یکشنبه) کسب کرد که به معنی ۵۶/۳ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ۲۵۸ میلیون دلاری‌اش است. این رقم «جنگ اینفینیتی» را یک پله پایین‌تر از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۱۴۹ میلیون دلار) و یک پله بالاتر از «بلک پنتر» (۱۱۱ میلیون دلار)، در جایگاه دوم بهترین درآمد‌های هفته‌ی دوم تاریخ قرار می‌دهد. درآمد هفته‌ی دوم «جنگ اینفینیتی» با احتساب نرخ تورم آن را پشت سر «مرد عنکبوتی» (۷۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ / ۱۱۲/۶ میلیون دلار به امروز)، «اونجرز» (۱۰۳ میلیون دلار در ۲۰۱۲ / ۱۱۶/۲ میلیون دلار به امروز)، «دنیای ژوراسیک» (۱۰۶/۵ میلیون دلار در ۲۰۱۵ / ۱۱۸/۳ میلیون دلار به امروز) و «نیرو برمی‌خیزد» (۱۵۷ میلیون دلار به امروز) در جایگاه پنجم بزرگ‌ترین درآمد‌های هفته‌ی دوم تمام ادوار جای می‌دهد. نکته‌ی دیگری که درباره‌ی عملکرد «اونجرز ۳» باید بدانید این است که این فیلم در هفته‌ی دومش، ۱۴۵ میلیون دلار کمتر از درآمد آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش به دست آورده است. این با اختلاف کمی فقط کمی بالاتر از سقوط ۱۴۸ میلیون و ۴۴۴ هزار دلاری «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۲۲۰ میلیون افتتاحیه / ۷۱ میلیون دلار هفته‌ی دوم) است. به این ترتیب «جنگ اینفینیتی» رسما به جمع فیلم‌هایی می‌پیوندد که در هفته‌ی دومشان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پول از دست داده‌اند. این لزوما آمار بدی نیست. اصولا وقتی فیلم‌ها در هفته‌ی افتتاحیه‌شان با استقبال خیلی بزرگی روبه‌رو می‌شوند، افت فروشِ عادی‌شان در هفته‌ی دوم باعث می‌شود که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمتر از افتتاحیه فروخته باشند. گروه فیلم‌هایی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در هفته‌ی دومشان از دست داده‌اند تاکنون ۱۰ عضو دارد که «جنگ اینفینیتی» یک پله پایین‌تر از «آخرین جدای» در جایگاه دومش قرار می‌گیرد.

اعضای این گروه به دو گروه کوچک‌تر تقسیم می‌شوند. گروه اول فیلم‌هایی هستند که سقوط هفته‌ی دومشان یک دلیل دارد. مثلا «گرگ و میش: ماه جدید» (The Twilight: The New Moon) در سال ۲۰۰۹ بعد از افتتاحیه‌ی ۱۴۲ میلیون و ۸۴۰ هزار دلاری‌اش، ۴۲ میلیون و ۸۷۰ هزار دلار در هفته‌ی دومش کسب کرد که به معنی ۹۹/۹ میلیون دلار فروش کمتر است. یا وقتی «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» بعد از افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌‌ی ۱۶۹ میلیون دلاری‌اش، به درآمد هفته‌ی دوم ۱۲۱ میلیون دلار دست پیدا کرد، تحلیلگران می‌دانستند اگرچه این فیلم بدجوری مورد توجه طرفداران حماسه‌ی هری پاتر قرار گرفته است، اما در جذب عموم مردم به همان اندازه موفق نبوده است. «آخرین جدای» اگرچه به موفقیت تجاری دست پیدا کرد، اما سقوط ۱۴۹ میلیون دلاری‌اش بیشتر به خاطر این بود که فیلم مخاطبانش را به دور گروه موافق و مخالف تقسیم کرده بود. سقوط ۹۹/۹ میلیون دلاری «گرگ و میش: ماه جدید» هم نشان داد که این فرانچایز فقط و فقط مورد استقبال طرفداران قرار گرفته است و بعد از اینکه طرفداران در هفته‌ی اول به سینماها هجوم آوردند، دیگر کسی نبود تا جای آنها را در هفته‌ی دوم پُر کند. چنین چیزی درباره‌ی «بتمن علیه سوپرمن» با سقوط ۱۱۴/۷ میلیون دلار (۱۶۶ میلیون دلار افتتاحیه / ۵۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار درآمد هفته‌ی دوم) نیز صدق می‌کند. گروه دوم اعضای جدولِ فیلم‌هایی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در هفته‌ی دومشان از دست داده‌اند، شامل فیلم‌هایی می‌شوند که اگرچه در ظاهر با سقوط غول‌آسایی در هفته‌ی دومشان مواجه شده‌اند، اما کماکان یکی از بزرگ‌ترین درآمدهای باکس آفیس خانگی را به دست آورده‌اند. البته که فیلم‌هایی مثل «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، «دنیای ژوراسیک»، «مرد آهنی ۳» و «اونجرز» همه در هفته‌ی دومشان ۱۰۲ تا ۱۰۶ میلیون دلار از دست دادند، اما همزمان از مرز ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار فروش نهایی عبور کردند که آنها را در جمع موفقیت‌های بزرگ تاریخ باکس آفیس دسته‌بندی می‌کند. و اگرچه «دوران اولتران» در هفته‌ی دومش با سقوط شدید ۱۱۴/۱ میلیون دلار روبه‌رو شد (۱۹۱/۳ میلیون دلار افتتاحیه / ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار هفته‌ی دوم)، اما نه تنها کماکان به ۴۵۹ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد، بلکه احتمالا افت فروش این فیلم بیشتر از هر چیز دیگری، ناشی از درگیری‌اش با رقیب‌هایی مثل «مد مکس: جاده‌ی خشم» (Mad Max: Fury Road) و «پیچ پرفکت ۲» (Pitch Perfect 2) بود که رقیب‌های سرسخت‌تری در مقایسه با درگیری «اونجرز» با «سایه‌های تاریک» (Dark Shadows) و «کشتی جنگی» (Battleship) محسوب می‌شوند.

Avengers: Infinity War

یکی از دستاوردهای تحسین‌برانگیز «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» این بود که با سقوط ۹۸/۷ میلیون دلاری‌اش در هفته‌ی دوم (۲۴۷/۹ میلیون دلار افتتاحیه / ۱۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار درآمد هفته‌ی دوم)، موفق شد از قرار گرفتن در جمع این فیلم‌ها قسر در برود. خب ، از بین ۱۰ فیلمی که در این جدول قرار می‌گیرند با دوام‌ترین‌هایشان در باکس آفیس به ترتیب «آخرین جدای»، «اونجرز»، «دنیای ژوراسیک»، «دوران اولتران»، «مرد اهنی ۳»، «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲»، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، «گرگ و میش: ماه جدید» و «بتمن علیه سوپرمن» هستند. از آنجایی که «جنگ اینفینیتی» برخلاف «آخرین جدای» با اکثر مخاطبان ارتباط برقرار کرده است و از آنجایی که این فیلم برخلاف «ماه جدید» و «بتمن علیه سوپرمن»، علاوه‌بر طرفداران، عموم مردم را نیز به جذب کرده، پس این سه فیلم را از پروسه‌ی مقایسه حذف می‌کنیم. همچنین بگذارید «اونجرز» (که فروشی شبیه به آن «جنگ اینفینیتی» را به ۷۵۳ میلیون دلار فروش خانگی می‌رساند) و «دنیای ژوراسیک» (۷۳۰ میلیون دلار) را هم در دسته‌ی نتیجه‌های «غیراحتمالی، اما ممکن» بگذاریم. به این ترتیب اگر واقع‌گرایانه به ماجرا نگاه کنیم، «جنگ اینفینیتی» با عملکردی شبیه به «جنگ داخلی» به ۶۶۲ میلیون دلار و با عملکردی شبیه به «دوران اولتران» به ۶۵۹ میلیون دلار دست پیدا می‌کند که کمی بالاتر از «تایتانیک» (۶۵۸ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک» (۶۵۲ میلیون دلار) است. میانگین عملکرد «دوران اولتران»، «یادگاران مرگبار قسمت دوم»، «مرد آهنی ۳» و «جنگ داخلی» هم می‌تواند «جنگ اینفینیتی» را به ۶۳۹ میلیون دلار فروش خانگی برساند که قابل‌انجام به نظر می‌رسد. اما از پیش‌بینی‌ها که بگذریم، «جنگ اینفینیتی» تا پایان روز دهم اکرانش ۴۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخت که آن را بین فروش نهایی «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۴۴۸ میلیون دلار) و «اونجرز: دوران اولتران» (۴۵۸ میلیون دلار) قرار می‌دهد. این رقم به راحتی «جنگ اینفینیتی» را پشت سر «نیرو برمی‌خیزد» (۵۴۰ میلیون دلار) در جایگاه دوم بهترین فروش‌های ۱۰ روزه‌ی تاریخ قرار می‌دهد. همان‌طور که در گزارش هفته‌ی پیش هم گفتم، فروشِ سرسام‌آور «نیرو برمی‌خیزد» مثال بارز یک اتفاق منحصربه‌فرد است؛ آن‌قدر منحصربه‌فرد که باید از مقایسه‌ی آن با دیگر فیلم‌ها خودداری کنیم. پس با توجه به این موضوع «جنگ اینفینیتی» یک‌جورهایی جایگاه اول را به دست می‌آورد.

«اونجرز ۳» اما به اندازه‌ی آمریکای شمالی، در کشورهای خارجی هم غوغا به پا کرده است. فیلم تا پایان روز یازدهم اکرانش، ۷۱۳ میلیون دلار در کشورهای خارجی فروخته که شامل افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۱۷/۹ میلیون دلاری‌اش در بازار روسیه هم می‌شود. این رقم مجموع درآمد فیلم را به یک میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلار می‌رساند. «جنگ اینفینیتی» با یک میلیاردی شدن در کمتر از یازده روز، موفق شد حتی بالاتر از «نیرو برمی‌خیزد» در جایگاه اول سریع‌ترین یک میلیاردی تاریخ باکس آفیس قرار بگیرد. همچنین این رقم به این معنی است که هنوز هیچی نشده، این فیلم موفق شده درآمد جهانی «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (یک میلیارد و ۸۵ میلیون دلار)، «جنگ داخلی» (یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار و «مینیون‌ها» (یک میلیارد و ۵۹ میلیون دلار) را پشت سر بگذارد و در جایگاه پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ گیشه‌ی جهانی قرار بگیرد. هدف بعدی «جنگ اینفینیتی» عبور از مجموع درآمد یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلاری «مرد آهنی ۳» خواهد بود. تحلیلگران فکر می‌کنند از آنجایی که «دوران اولتران» به ۲۴۰ میلیون دلار و «جنگ داخلی» به ۱۹۰ میلیون دلار درآمد از بازار چین دست پیدا کرد، پس می‌توان فروش حدودا ۲۰۰ میلیون دلاری «جنگ اینفینیتی» را در این کشور پیش‌بینی کرد. از آنجایی که «ددپول ۲» فعلا در چین روی پرده نمی‌رود و چینی‌ها پشیزی برای «جنگ ستارگان» اهمیت قائل نیستند، پس جدیدترین فیلم رایان رینولدز و «سولو» در این کشور برای «جنگ اینفینیتی» دردسرساز نخواهند شد.

«اونجرز ۳» همچنین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار هم در روز دوشنبه در آمریکای شمالی کسب کرد که به معنی ۶۶ درصد افت فروش نسبت به درآمد ۲۴/۷ میلیون دلاری فیلم از دوشنبه‌ی هفته‌ی قبل است. این رقم مجموع درآمد فیلم را به ۴۶۱ میلیون و ۴۰۰ هزار می‌رساند که آن را بالاتر از «دوران اولتران» (۴۵۹ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان» (۴۶۰ میلیون دلار) در جایگاه سیزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی خانگی قرار می‌دهد. تحلیلگران فکر می‌کنند «جنگ اینفینیتی» تا یکی-دو روز آینده، با عبور از درآمد ۴۸۶ میلیون دلاری «در جستجوی دوری»، جایگاه یازدهم یا دوازدهم پرفروش‌ترین‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. این فیلم همچنین ۲۲ میلیون دلار دیگر از کشورهای خارجی در روز دوشنبه به دست آورد که مجموع درآمدش را به یک میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار رساند. فیلم احتمالا همین لحظه که داریم صحبت می‌کنیم مرز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را پشت سر گذاشته است و به سرعت آماده می‌شود تا درآمد یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلاری «مرد آهنی ۳» را پشت سر بگذارد و تا فردا از «سریع و خشن ۸» (یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار) عبور کند و جایگاه سیزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا را به چنگ بیاورد. تمام اینها به‌علاوه‌ی افتتاحیه‌ی احتمالا بزرگ این فیلم در چین در جمعه‌ی این هفته به این معنی است که «جنگ اینفینیتی» به احتمال زیاد تا یکشنبه‌ی هفته‌ی بعد به یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار دست پیدا خواهد کرد. این یعنی فروش جهانی ۲ میلیارد دلاری فیلم بی‌برو برگرد اتفاق خواهد افتاد.

Avengers: Infinity War

اما حالا که بحثِ «اونجرز: جنگ اینفینیتی» داغ است بگذارید «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» را هم فراموش نکنیم که گرچه یکی از تنها فیلم‌های تابستان امسال است که توانایی نزدیک شدن به فروش‌های رکوردشکنانه‌ی فیلم مارول را دارد، اما چند روزی می‌شود زیر خبرهای مربوط به «جنگ اینفینیتی» گم شده است. قضیه این است که اگرچه دنبال کردن عملکرد «جنگ اینفینیتی» به عنوان فیلمی که اولین فیلم از نوع خودش محسوب می‌شود جذاب است، اما «دنیای ژوراسیک ۲» هم خودش را در موقعیت عجیبی پیدا کرده است که بررسی عملکرد احتمالی‌اش را کنجکاوی‌برانگیز کرده است. با اینکه اکران فیلم تازه از ششم ژوئن در کشورهای خارجی و بیست و دوم ژوئن در آمریکای شمالی آغاز می‌شود، اما «پادشاهی سقوط کرده» در حال حاضر انتظار می‌رود که به یکی از بزرگ‌ترین یا کم‌استقبال‌ترین فیلم‌های تابستان تبدیل شود. این فیلم به همان اندازه که پتانسیل تکرار فروش‌های سرسام‌آور قسمت اول را دارد، به همان اندازه هم آینده‌ی سیاهی را پیش خود می‌بیند. دلیلش به خاطر این است که اگرچه منتقدان و تحلیلگران از زمان انتشار «دنیای ژوراسیک» تاکنون، حسابی آن را زیر باد انتقاد خود گرفته‌اند، اما با این وجود آن فیلم به یک میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. چیزی که به این معنی است که این فرانچایز خیلی هم سرحال و سرزنده است. ولی همزمان واکنش منفی منتقدان و مردم به متریال‌های تبلیغاتی «پادشاهی سقوط کرده» باعث شده تا این‌طور به نظر برسد که یونیورسال تصمیم اشتباهی برای ساخت دنباله‌ی فیلمی که رکورد فروش افتتاحیه را شکست و به فیلم بادوام‌تری در آمریکای شمالی در مقایسه با «اونجرز» تبدیل شد و از ۱۵۰ میلیون دلار بودجه، به ۶۵۲ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد گرفته است.

«دنیای ژوراسیک» از زمان اکرانش تاکنون در موقعیت جالبی قرار گرفته است. به همان اندازه که آمارِ باکس آفیس این فیلم خبر از موفقیتی رویایی می‌دهند، یادداشت‌های آنلاین بلاگ‌نویس‌ها، فیلم بدی را ترسیم می‌کنند که هیچ‌وقت نباید دنباله‌اش ساخته می‌شد. چیزی که تریلرهای نه چندان امیدوارکننده‌ی «پادشاهی سقوط کرده» هم نتوانستند کمکی به برطرف کردن آن کنند و در عوض همچون هیزم بیشتری در آتش عمل کردند. بنابراین سوال این است که وقتی نوبت اکرانِ «پادشاهی سقوط کرده» برسد کدامیک از این دو فاکتور روی فروش آن تاثیر می‌گذارد. از یک طرف عدم علاقه‌ی نه چندان قوی مردم به دنباله‌ی «دنیای ژوراسیک» را داریم و در طرف دیگر موفقیت طوفانی‌اش در باکس آفیس و واکنش کم و بیش مثبت منتقدان به آن در زمان اکران. از یک طرف تیزرها و تریلرهای نه چندان هیجان‌انگیز «پادشاهی سقوط کرده» را داریم و در طرف دیگر جذابیتِ بیشتر «سولو» (Solo)، «ددپول ۲» (Deadpool 2) و «شگفت‌انگیزان ۲» (The Incredibles 2) برای جماعت نِرد و گیک. بنابراین در این برحه سوال تحلیلگران این است که «پادشاهی سقوط کرده» از لحاظ کیفیت هنری چقدر خوب است؟ و تماشاگران چگونه به این دنباله که به عنوان فیلم ترسناک‌تری معرفی می‌شود واکنش نشان خواهند داد؟ چرا که نه تنها «پادشاهی سقوط کرده» اولین فیلم مجموعه بعد از ۲۲ سال نیست، بلکه برخلاف «دنیای ژوراسیک»، از شعار تبلیغاتی جذابی مثل «پارک دوباره باز شده است» نیز بهره نمی‌برد. آیا در حالی که منتقدان فیلم را به باد انتقاد می‌گیرند، فیلم حسابی مورد توجه‌ی تمام کسانی که عاشق دایناسورهای بزرگ و جنس بازی کریس پرت هستند قرار می‌گیرد؟ یا آیا فیلم دچار همان مشکلی می‌شود که «توم ریدر» دچارش شد؟ فیلم با اینکه مورد توجه منتقدان قرار می‌گیرد، اما عموم مردم که بعد از فیلم قبلی از دایناسورها سیراب شده‌اند، آن را تحویل نمی‌گیرند؟ آیا «پادشاهی سقوط کرده» به یک «سریع و خشن» دیگر تبدیل می‌شود و اگرچه در گیشه‌ی خانگی سقوط می‌کند، اما در کشورهای خارجی روی فُرم باقی می‌ماند؟ یا آیا نه تنها فیلم مورد استقبال منتقدان قرار می‌گیرد، بلکه عملکرد تجاری‌اش هم آن‌قدر به قسمت اول نزدیک می‌شود که تبدیل به یک ضدحال اساسی برای بدبین‌ها می‌شود؟ شاید هم با ترکیبی از تمام این اتفاقات طرف باشیم.

Jurassic World: Fallen Kingdom

«دنیای ژوراسیک» آن‌قدر پول در آورد که افت فروشی شبیه به «سریع و خشن ۸» (در مقایسه با «خشن ۷»)، آن را به ۴۱۷ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار فروش جهانی خواهد رساند. این در حالی است که افت فروشی نظیر «دنیای گم‌شده» (The Lost World) هم به معنی ۴۱۸ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون دلار درآمد جهانی خواهد بود. خلاصه اگر «ددپول ۲»، «شگفت‌انگیزان ۲» یا «سولو» عملکردی فراتر از انتظارات نداشته باشند، «پادشاهی سقوط کرده» این شانس را دارد تا به فیلمی تبدیل شود که منهای «جنگ اینفینیتی»، هیچ فیلم دیگری توانایی زدن رکورد جهانی‌اش را نخواهد داشت. همه‌ی اینها به این معنی است که باید با احتیاط به «پادشاهی سقوط کرده» نزدیک شویم و ببنیم آیا ایده‌ی درگیری دایناسورهای فوتورئالیستی با یکدیگر و آدم‌ها و یک دنباله‌ی کم و بیش ترسناک‌تر به‌علاوه‌ی محبوبیت کریس پرت بین بچه‌ها می‌تواند به آن کمک کند تا مردم را دوباره به خود جذب کند یا نه. فعلا که تاریخ اکرانِ «پادشاهی سقوط کرده» که خیلی جلوتر از تاریخ اکران خانگی‌اش است کمی نگران‌کننده است. چون با نگاهی به فیلم‌هایی مثل «کشتی جنگی»، «پن» (Pan)، «شکارچی: جنگ زمستان» (The Huntsman: The Winter’s War) و غیره می‌بینیم که اصولا فیلم‌های اندکی هستند که جلوتر از گیشه‌ی خانگی در کشورهای خارجی روی پرده بروند و بعد با نقدهای مثبت و عملکرد قدرتمندی در خانه روبه‌رو شوند. پس «پادشاهی سقوط کرده» خود را در موقعیت متضادی پیدا کرده است. از یک سو ازش انتظار می‌رود که به یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های تابستان تبدیل شود، اما از سوی دیگر از همین حالا از آن به عنوان یک اشتباه یاد می‌کنند و انتظار می‌رود که به یک شکست هنری تمام‌عیار تغییر شکل بدهد. فقط باید صبر کرد و دید آیا «پادشاهی سقوط کرده» آن‌قدر خوب است که وجودش را توجیه کند یا آن‌قدر بزرگ ظاهر خواهد شد که کیفیت هنری‌اش هیچ اهمیتی نداشته باشد.

اما از «اونجرز: جنگ اینفینیتی» و «پادشاهی سقوط کرده» که بگذریم، به تازه‌اکران‌های این هفته می‌رسیم. اولین و پرفروش‌ترین تازه‌اکران این هفته کمدی رومانتیک «آنسوی عرشه» (Overboard)، بازسازی فیلمی به همین نام از سال ۱۹۸۷ با بازی کرت راسل و گلدی هان است. این فیلم که اوگینو دربز، سوپراستار مکزیکی و آنا فاریس را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار از اکران در یک هزار و ۶۲۳ منطقه کسب کرد که برای چنین فیلمی با ۱۲ میلیون دلار بودجه، عملکرد خیلی خوبی محسوب می‌شود. تحلیلگران دلیل اصلی افتتاحیه‌ی قابل‌قبول این فیلم را قدرت ستاره‌ای اوگینو دربز به عنوان ستاره‌ای شناخته‌شده بین اسپانیایی‌زبان‌های آمریکایی می‌دانند که دو فیلم قبلی‌اش یعنی «فاقد دستورالعمل‌« (Instructions Not Included) و «چگونه یک عاشق لاتین باشیم» (How to be a Latin Lover) هم مورد استقبال مردم قرار گرفته بودند. «فاقد دستورالعمل» که با ۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، کارش را با ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار افتتاحیه شروع کرد و به ۴۴ میلیون دلار فروش خانگی و ۹۹ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. «چگونه یک عاشق لاتین باشیم» هم بعد از افتتاحیه‌ی ۱۲ میلیون دلاری‌اش، به ۳۲ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد. تحلیلگران فکر می‌کنند که دلیلی برای اینکه «آنسوی عرشه» هم این نتایج را تکرار نکند وجود ندارد. در رده‌ی ششم جدول به دومین تازه‌اکران این هفته «تالی» (Tully) با بازی شارلیز ترون و مکنزی دیویس برمی‌خوریم. این فیلم پس از اکران در یک هزار و ۳۵۳ سالن سینما، ۳ میلیون و ۱۸۵ هزار دلار کسب کرد که عملکرد ضعیفی حساب می‌شود. این فیلم اگرچه با واکنشِ مثبت منتقدان مواجه شده، اما  همان‌طور که انتظار می‌رفت چنین فیلم‌های جمع و جوری شانس زیادی برای جذب مخاطب در دوران فرمانروایی نت‌فلیکس ندارند. تازه‌اکران آخر این هفته اما «نیکوکار بد» (The Bad Samaritan) است که بدون هیچ‌گونه سروصدای رسانه‌ای و قدرت ستاره‌ای روی پرده رفت. اگرچه این تریلر که دیوید تننت را به عنوان آنتاگونیست اصلی‌اش دارد با استقبال منتقدان مواجه شده است، اما اولین اکران سینمایی کمپانی الکتریک اینترتینمنت فقط یک میلیون و ۷۵۸ میلیون دلار از اکران در دو هزار سینما کسب کرد که به معنی میانگین سینما به سینمای افتضاح ۸۷۶ هزار دلار است. به این ترتیب «نیکوکار بد» در جایگاه هشتم بدترین افتتاحیه‌های فیلم‌هایی که در دو هزار سینما به بالا اکران شده‌اند قرار می‌گیرد و احتمالا به جمع یکی دیگر از فیلم‌های اکران شده در دو هزار سینما می‌پیوندد که کمتر از ۱۰ میلیون دلار خواهد فروخت.

thank you for your service

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول اما بگذارید از «یک مکان ساکت» (A Quiet Place) شروع کنیم که ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دیگر در پنجمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و مجموع درآمد ۲۴ روزه‌اش را به رقم دیوانه‌وارِ ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رساند. این فیلم ترسناک ۱۷ میلیون دلاری تاکنون ۲۵۵/۳ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته که آن را جلوتر از درآمد جهانی ۲۵۵ میلیون دلاری «برو بیرون» (Get Out) قرار می‌دهد و این در حالی است که «یک مکان ساکت» هنوز در چین، فرانسه و ژاپن روی پرده نرفته است. به این ترتیب به نظر می‌رسد این فیلم تمام تمرکزش را روی این گذاشته است تا قبل از اتمام اکرانش به مرز ۱۸۰ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کند. اگر «آسمان‌خراش» (Skyscraper) به‌طرز غیرمنتظره‌ای مورد استقبال قرار نگیرد، «یک مکان ساکت» به راحتی می‌تواند حداقل در آمریکای شمالی، به بزرگ‌ترین اکران اورجینال ۲۰۱۸ تبدیل شود. کمدی «من احساس زیبایی می‌کنم» (I Feel Pretty) در سومین هفته‌ی اکرانش با قدرت دوام آورد، ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و به درآمد ۱۷ روزه‌ی ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم که با ۱۷ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود با وجود تمام نقدهای منفی‌اش نشان داد که هنوز مخاطبی برای کمدی‌های اولد-اسکول زن‌محور وجود دارد. اکشن فاجعه‌ای «رمپیج» (Rampage)، محصول برادران وارنر چهار میلیون و ۶۲۰ هزار دلار دیگر در چهارمین هفته‌ی اکرانش به دست آورد و مجموع فروش ۲۴ روزه‌اش را به ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رساند. این فیلم با اینکه هیچ‌وقت در خانه ۱۰۰ میلیون دلاری نخواهد شد، اما همین الانش ۳۷۷ میلیون دلار در دنیا فروخته است که آن را جلوتر از «پرندگان خشمگین» (۳۵۲ میلیون دلار) در جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های ویدیو گیمی تاریخ قرار می‌دهد. اگرچه فیلم موفق نخواهد شد تا از «وارکرفت» (۴۳۳ میلیون دلار) عبور کند، اما در عوض بودجه‌ی کمتری هم نسبت به بودجه‌ی ۱۶۵ میلیون دلاری «وارکرفت» دارد. پس «رمپیج» حداقل در مقایسه با استانداردهای اقتباس‌های ویدیو گیمی یک موفقیت بی‌حرف و حدیث است.

«حقیقت یا شجاعت» (Truth or Dare) با کسب ۳ و نیم میلیون دلار دیگر و رسیدن به ۳۸/۲ میلیون دلار فروش خانگی و ۵۸/۴ میلیون دلار فروش جهانی نشان داد که توانسته در کنار «یک مکان ساکت» دوام بیاورد. کمدی «مخالفان» (Blockers) هم تاکنون به ۵۶/۱ میلیون دلار فروش خانگی و ۸۱ میلیون دلار فروش جهانی از ۲۲ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرده است. در همین حین، «سوپر تروپرها ۲» (Super Troopers 2)، محصول فاکس سرچ‌لایت با کسب فقط یک میلیون و ۸۱۵ هزار دلار در هفته‌ی سومش به روند نزولی‌اش ادامه داد. این رقم مجموع فروش ۱۷ روزه‌ی این فیلم را به ۲۵ میلیون و ۴۴۵ هزار دلار می‌رساند که آن‌قدر خوب است که آن را به یک دنباله‌ی نیمه‌موفق تبدیل می‌کند. اگرچه «بازیکن شماره یک آماده» (Ready Player One) بعد از شش هفته‌ای که از اکرانش گذشته، ۱۳۳ میلیون دلار در خانه فروخته است، اما این فیلم در کشورهای خارجی رسما ترکانده است. فیلم به ۴۳۳ میلیون دلار فروش خارجی و ۵۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروش جهانی دست پیدا کرده است که آن را بالاتر از «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» (۵۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) قرار می‌دهد و آن را پشت سر «ایندیانا جونز و قلمروی جمجمه‌ی بلورین» و «پارک ژوراسیک» به سومین فیلم پرفروش استیون اسپیلبرگ در کشورهای خارجی تبدیل می‌کند. راستی، «جزیره‌ی سگ‌ها» (Isle of Dogs)، جدیدترین ساخته‌ی وس اندرسون هم تاکنون ۴۷ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

در نهایت «بلک پنتر» (Black Panther) که با شروع اکران «اونجرز ۳» با استقبال دوباره‌ای از سوی سینماروها روبه‌رو شده است، سه میلیون و ۱۴۶ میلیون دلار در دوازدهمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به ۶۹۳ میلیون و ۱۲۶ هزار دلار فروش خانگی دست پیدا کرد. این فیلم در حال حاضر «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (یک میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار) را در گیشه‌ی جهانی پشت سر گذاشته است و آماده می‌شود تا خودش را به ۷۰۰ میلیون دلار فروش خانگی رسانده و شاید بتواند درآمد جهانی یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلاری «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» را نیز پشت سر بگذارد که در آن صورت در جایگاه هشتم (یا نهم اگر «جنگ اینفینیتی» ازش عبور کند) پرفر‌وش‌ترین فیلم‌های دنیا قرار بگیرد. چیزی که درباره‌ی «بلک پنتر» اهمیت دارد قدرت دوام آوردنِ ‌کم‌نظیرش در جدول است. این فیلم تاکنون با ۶۹۳ میلیون و ۴۷۰ هزار دلاری که کسب کرده در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌ها با احتساب نرخ تورم بالاتر از «شوالیه‌ی تاریکی» (۵۳۴ میلیون در ۲۰۰۸ / ۶۸۳ میلیون دلار به امروز) و «تاندربال» (۶۵ میلیون دلار در ۱۹۶۵ / ۶۸۶ میلیون دلار به امروز) در جایگاه ۳۰ام قرار گرفته است و رسما به فیلمی تبدیل شده که بزرگ‌تر از تمام فیلم‌های بتمن و جیمز باند است. این یعنی «بلک پنتر» با ۶۹۴ میلیون دلاری که تاکنون کسب کرده یکی از بادوام‌ترین فیلم‌هایی است که با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افتتاحیه اکرانشان را آغاز کرده‌اند. ساخته‌ی رایان کوگلر تا حالا ۳/۴۳ برابر افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی ۲۰۲ میلیون دلاری‌اش در اواسط ماه فوریه فروخته است. و این در حالی است که این فیلم هنوز در یک هزار و ۶۷۲ سینما روی پرده است که آن را به اکران گسترده‌تری در مقایسه با «بازیکن شماره یک آماده» و تمام فیلم‌هایی که قبل از هفته‌ی اول آوریل اکران شده‌اند تبدیل می‌کند.

در زمینه‌‌ی آمار دوامِ بعد از افتتاحیه باید گفت که «بلک پنتر» فقط ۲۹/۱ درصد از درآمد خانگی‌اش را از طریق افتتاحیه‌ی ۲۰۲ میلیون دلاری‌اش کسب کرده است. «بلک پنتر» هم‌اکنون در میان تمام فیلم‌هایی با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افتتاحیه که اولی‌اش به قسمت اول «مرد عنکبوتی» (۱۱۴ میلیون دلار افتتاحیه / ۴۰۳ میلیون دلار) بازمی‌گردد، بادوام‌تر از «شوالیه‌ی تاریکی» و «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» ظاهر شده است که آن را در رده‌ی یازدهم جدول بادوام‌ترین فیلم‌ها با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افتتاحیه، جای داده است. «بلک پنتر» دقیقا پشت سر این فیلم‌ها قرار دارد: «انتقام سیث» (فقط ۲۸ درصد از درآمدش مربوط به افتتاحیه است)، «کتاب جنگل» (۲۸ درصد)، «مرد عنکبوتی» (۲۸ درصد)، «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (۲۸ درصد)، «در جستجوی دوری» (۲۷ درصد)، «ترنسفورمرها: انتقام سقوط کرده‌ها» (۲۷ درصد)، «داستان اسباب‌بازی ۳» (۲۶ درصد)، «نیرو برمی‌خیزد» (۲۶ درصد)، «واندر وومن» (۲۵ درصد) و «شرک ۲» (۲۴ درصد). سه‌تا از این فیلم‌ها («شرک ۲»، «ترنسفورمرها ۲» و «جنگ ستارگان ۳»)، فیلم‌هایی هستند که اکرانشان را در روز پنج‌شنبه یا چهارشنبه شروع کرده‌اند. پس با حذف آنها، «بلک پنتر» در جایگاه هشتم بادوام‌ترین فیلم‌ها که اکرانشان را در روز جمعه آغاز کرده‌اند قرار می‌گیرد. همچنین چهارتا از فیلم‌هایی که اکرانشان را در روز جمعه آغاز کرده‌اند انیمیشن هستند («کتاب جنگل»، «زندگی مخفی حیوانات خانگی»، «در جستجوی دوری» و «داستان اسباب‌بازی ۳»). پس با حذف آنها، «بلک پنتر» پشت سر «مرد عنکبوتی»، «نیرو برمی‌خیزد» و «واندر وومن» در جایگاه چهارم بادوام‌ترین فیلم‌های لایو اکشن که در روز جمعه اکرانشان را آغاز کرده‌اند قرار می‌گیرد. این هم از یک رکورد دیگر برای تی‌چالا. حالا تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا «بلک پنتر» می‌تواند از مرز ۷۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کند یا دیزنی بالاخره بی‌خیال آن می‌شود تا تمام تمرکزش را روی «سولو» بگذارد؟

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد هفتگی  
۱Avengers: Infinity War۱۱۲/۴ میلیون دلار
۲Overboard۱۴/۷ میلیون دلار
۳A Quiet Place۷/۶ میلیون دلار
۴I Feel Pretty۴/۹ میلیون دلار
۵Rampage۴/۶ میلیون دلار
۶Tully۳/۱ میلیون دلار
۷Black Panther۳/۱ میلیون دلار
۸Truth or Dare۱/۸ میلیون دلار
۹Super Troopers 2۱/۸ میلیون دلار
۱۰Bad Samaritan۱/۷ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده