نامزدهای جشنواره فیلم فجر در گزارش روز هشتم
ساعتی پیش، روابط عمومیجشنواره فیلم فجر، نامزدهای دریافت سی و پنجمین دوره این مراسم را اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی جشنواره فجر نامزدهای این مراسم، به شرح زیر هستند:
نامزدهای بهترین عکس:
- امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم رگ خواب
- امید صالحی برای مجموعه عکس های فیلم اسرافیل
- مریم تخت کشیان برای مجموعه عکس های فیلم نگار
- احمدرضا شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم خفگی
- سحاب زریباف برای مجموعه عکس های فیلم ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین چهرهپردازی:
- سودابه خسروی برای اسرافیل
- عبدالله اسکندری برای خوب، بد، جلف
- ایمان امیدواری برای زیر سقف دودی
- مهرداد میرکیانی براییک روز بخصوص
- علی بهرامی فر برایایتالیا ایتالیا
نامزدهای بهترین جلوههای بصری:
- محمد لطفعلی برایآباجان
- مهدی قاسمی برای ویلایی ها
- سینا قویدل برای رگ خواب
- محمدرضا نجفی امامی برای بیست و یک روز بعد
- کامران سحرخیز و امیر سحرخیز برای پشت دیوار سکوت
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی:
- آرش آقابیک برای خفهگی / رگ خواب
- حمید رسولیان برای گشت ۲/ چراغ های ناتمام
- ایمان کرمیان برای ویلایی ها
- آرشا اقدسی برای سارا و آیدا / یک روز بخصوص
- محسن روزبهانی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین طراحی صحنه:
- کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص
- امیرحسین قدسی برای نگار
- کیوان مقدم برای تابستان داغ
- محسن نصراللهی برای بدون تاریخ، بدون امضاء
- بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین طراحی لباس:
- نگار نعمتی برای نگار
- نازنین خزاعی برای تابستان داغ
- بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز
- مه لقا ناقد برای ویلاییها
- کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص
نامزدهای بهترین صدابرداری:
- عباس رستگارپور برای زیرسقف دودی
- پرویز آبنار برای فراری
- داریوش صادقپور و محمود کاشانی برای تابستان داغ
- امین میرشکاری برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
- وحید مقدسی برای نگار
نامزدهای بهترین صداگذاری:
- پرویز آبنار برای فراری
- سیدعلیرضا علویان برای بدون تاریخ، بدون امضاء
- حسین ابوالصدق برای نگار
- محمدرضا دلپاک برای زیر سقف دودی
- امیرحسین قاسمی برای تابستان داغ
نامزدهای بهترین موسیقی:
- حامد ثابت برای تابستان داغ
- پیمان یزدانیان برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
- ستار اورکی برای ویلایی ها
- یحیی سپهری شکیب برای فراری
- کریستف رضاعی برای نگار
نامزدهای بهترین تدوین:
- سپیده عبدالوهاب برای سد معبر
- بهرام دهقان برای نگار
- حسن حسندوست برای فراری
- سهراب خسروی برای تابستان داغ
- احمد مرادپور برای سارا و آیدا
نامزدهای بهترین فیلمبرداری:
- مسعود سلامی برای گشت ۲
- پیمان شادمانفر برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
- بهرام بدخشانی برای نگار
- محمد آلادپوش برای سوفی و دیوانه
- هومن بهمنش برای تابستان داغ
نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن:
- گیتی قاسمی برای سدمعبر و ویلاییها
- مینا ساداتی برای تابستان داغ
- زکیه بهبهانی برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
- ثریا قاسمی برای ویلایی ها
- شبنم مقدمی برای آباجان
نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد:
- ساعد سهیلی برای گشت ۲
- نوید محمدزاده برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
- هادی حجازی فر برای ماجرای نیمروز
- نادر فلاح برای سدمعبر و انزوا
- جواد عزتی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد:
- امیر آقایی برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
- محسن تنابنده برای فراری
- مهرداد صدیقیان برای ماجرای نیمروز
- علی مصفا برای تابستان داغ
- حمید فرخ نژاد برای خوب، بد، جلف
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن:
- مریلا زارعی برای زیر سقف دودی
- لیلا حاتمی برای رگ خواب
- پریناز ایزدیار برای تابستان داغ
- غزل شاکری برای سارا و آیدا
- سارا بهرامی برای ایتالیا ایتالیا
- هدیه تهرانی برای اسرافیل
نامزدهای بهترین فیلمنامه:
- منیر قیدی و ارسلان امیری برای ویلاییها
- کامبوزیا پرتوی برای فراری
- پیام کرمی برای تابستان داغ
- سعید روستایی برای سدمعبر
- وحید جلیلوند و علی زرنگار برای بدون تاریخ، بدون امضاء
نامزدهای بهترین کارگردانی:
- وحید جلیلوند برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
- ابراهیم ایرج زاد برای تابستان داغ
- پوران درخشنده برای زیر سقف دودی
- حسین مهدویان برای ماجرای نیمروز
- علیرضا داوودنژاد برای فراری
- رامبد جوان برای نگار
نامزدهای بهترین فیلم:
- جهانگیرکوثری برای فراری
- جواد نوروزبیگی برای تابستان داغ
- پوران درخشنده برای زیر سقف دودی
- سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز
- علی جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضا
قاتل اهلی در هیچ شاخهای نامزد دریافت جایزه نشده و شاید بخش زیادی از این ماجرا به حواشی فیلم بازگردد چرا که در شاخه کارگردانی، فیلمبرداری و بازیگری شانسهایی برای دریافت جایزه داشت. در ادامه نگاه کوتاهی به این فیلم خواهیم انداخت.
به شخصه از طرفداران پروپاقرص مسعود کیمیایی به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران نیستم. اما خیلی از فیلمهای او را دوست دارم و تسلط او را در این حرفه میستایم. قاتل اهلی آخرین ساخته مسعود کیمیایی بیش از تمامی فیلمهای جشنواره حاشیه داشت. مشکلاتی در مسیر ساخت فیلم به وجود آمد که همه را به جان هم انداخت تا در نهایت به نقطه کنونی رسید. بحثها بیش از همه مربوط به اضافه بودن برخی پلانهای فیلم از نظر تهیه کننده و طولانی بودن فیلم بود. اما به عنوان یک تماشاگر بیطرف بدون نگاه کردن به حاشیه هنگام تماشای فیلم بسیار کم احساس خستگی کردم.
فیلم بسیار تند و نفس گیر شروع میشود. بازی پرویز پرستویی در سکانس ابتدایی چشم نواز و مهیج است. آنقدری گیرایی دارد که مطمعناً فراموش میکنید در این میان به تیتراژ نگاهی بیاندازید. دیالوگنویسی به خصوص کیمیایی و تدوین با ضرباهنگ تند بهرام توکلی همگی دست به دست هم دادهاند تا یکی از بهترین شروعهای جشنواره سی و پنجم را رقم بزنند. نوع تدوین فیلم همانطور که خود کیمیایی در کنفرانس خبری اشاره کرد از نوع آیزنشتاینی است و معنایش آن است که مفهومی اصلی اثر از کنار هم قرار گرفتن پلانها که مربوط به فضاها و شخصیتها متفاوت است دریافت میشود و این نیاز به دیدن چند باره برای درک آن را موجب میشود.
در مورد بازی بازیگران نکته مهم قابل توجه آن است که بازیگران شبیه به نقشهای پیشین خود بازی نمیکنند بلکه همگی از بزرگان تا دیگران شبیه فیلمهای کیمیایی بازی میکنند و این تسلط و قدرت فیلمساز را در کنترل اثرش نشان میدهد. فرشاد محمدی که امسال فیلبرداری فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله را نیز به عهده داشته یکی از بهترین تصویربرداریها را در بین فیلمهای جشنواره انجام داده که بدون شک جایش بین نامزدهای بهترین فیلمبرداری خالی است.
کیمیایی در تازهترین اثرش بر موضوعی بسیار مهم و حیاتی در کشور ایران دست گذاشته که جسارت بسیاری میخواهد. شاید اگر هر کس دیگر جز او کارگردان این فیلم بود اجازه ساخت فیلم داده نمیشد و هنوز هم معلوم نیست فیلم بتواند مجوز اکران عمومی بگیرد. موضوع فیلم از زاویهای در مورد اقتصاد بیمار ایران در سالهای اخیر است و از طرف دیگر تقابل دو طیف و جریان همیشگی بین مردم ایران از مشروطه به بعد با یکدیگر است یعنی: طرقیخواهان و اصولگرایان. اما در این فیلم مرز این دو طیف محو شده و هر شخصیت بخشی از طیف را تشکیل داده است. قضاوت کردن شخصیتها از قهرمان گرفته تا ضدقهرماناش کار بسیار سختی است و همه اینها یعنی مسعود کیمیایی بلاخره فیلمی ساخته که مشخصاً کاراییاش در زمان ساخت فیلم است. دیگر کسی نمیتواند او را متهم کند که در سالهای پیش از انقلاب گیر افتاده است چون او در قاتل اهلی نشان داده که یکی از مطلعترین فیلمسازان امروز از جامعه و وضعیت سیاسی کشورش ایران است.