// دوشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۹

گزارش باکس آفیس: من نفرت‌ انگیز، سودآورترین مجموعه انیمیشن‌ تاریخ

در گزارش باکس آفیس این هفته اُفت فروش شدید ثور: عشق و تندر را تحلیل کرده و درباره‌ی بدل شدن سری منِ نفرت‌انگیز به سودآورترین مجموعه‌ی انیمیشنی تاریخ صحبت می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با ثور: عشق و تندر آغاز می‌کنیم که در دومین آخرهفته‌اش ۴۶ میلیون دلارِ تازه کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۲۳۲ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی دست یافت. این رقم به‌معنی اُفت فروشِ شدیدِ ۶۸ درصدی این فیلم در مقایسه با افتتاحیه‌ی ۱۴۴ میلیون دلاری‌اش است. این آمار بدتر از تمام فیلم‌های مارول در دوران کرونا است که عبارت‌اند از: دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون (۶۷ درصد اُفت فروش از ۱۸۷ میلیون دلار افتتاحیه)، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (منفی ۶۷ درصد از ۲۶۰ میلیون دلار افتتاحیه)، جاودانگان (منفی ۶۲ درصد)، شانگ‌چی (منفی ۵۴ درصد) و بلک‌ویدو (منفی ۶۸ درصد؛ هرچند این فیلم به‌طور همزمان روی دیزنی‌پلاس منتشر شده بود). همچنین، عشق و تندر اُفت فروش شدیدتری را در مقایسه با قسمت اول ثور (منفی ۴۷ درصد)، ثور: دنیای تاریک (منفی ۵۷ درصد) و ثور: رگناروک (منفی ۵۳ درصد) تجربه کرده است. اُفت فروش ثور ۴ در مقایسه با بتمنِ مت ریوز (منفی ۵۰ درصد از افتتاحیه‌ی ۱۳۴ میلیون دلاری‌اش)، پُرفروش‌ترین فیلم کامیک‌بوکیِ غیرمارولی امسال نیز ضعیف‌تر است.

اما آیا این بدین معنا است که دنیای سینمایی مارول به دردسر اُفتاده است؟ فعلا نه. چراکه عشق و تندر همچنان در مسیرِ عبور از ۳۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی و ۷۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی قرار دارد. تقریبا تمامِ فیلم‌های مارول که در اواسط ماه ژوئیه اکران شده‌اند (مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه، انت‌من و وسپ و بلک‌ویدو) گرچه با اُفت فروشِ شدیدی در دومین آخرهفته‌شان مواجه شدند، اما دوتا از آن‌ها (منهای بلک‌ویدو که همزمان روی دیزنی‌پلاس منتشر شده بود) از هفته‌ی سوم به بعد جبران مافات کردند و دوامِ بلندمدتی را در طولِ تابستان تجربه کردند. بنابراین اگر عشق و تندر عملکردی شبیه به انت‌من و وسپ و بازگشت به خانه داشته باشد و ۱/۶ برابرِ درآمد ۱۰ روزه‌اش بفروشد، درآمدِ نهایی ۳۷۰ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود (برابر با درآمدِ خانگی بتمنِ مت ریوز) و اگر اکرانی نزدیک به بلک‌ویدو، دکتر استرنج ۲ و جاودانگان را تجربه کند و ۱/۴ برابرِ درآمدِ ۱۰ روزه‌اش بفروشد، به چیزی بین ۳۱۵ تا ۳۲۵ میلیون دلار فروشِ نهایی دست خواهد یافت؛ رقمی که یا با درآمدِ خانگی ثور: رگناروک (۳۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ / ۳۲۱ میلیون دلار به نرخ امروز) برابر خواهد بود یا آن را پشت سر خواهد گذاشت.

کریس همسورث و ناتالی پورتمن در فیلم ثور: عشق و تندر

خبر بد این است که نقدهای عشق و تندر اکثرا منفی هستند، تبلیغات دهان به دهانِ فیلم ضعیف است و همه می‌دانند که ساخته‌ی تایکا وایتیتی تنها بعد از ۴۵ روز روی دیزنی‌پلاس منتشر خواهد شد. اما خبر خوب این است که عشق و تندر تا زمانِ اکران مجدد آواتار در بیست و سوم سپتامبر (اول مهر ۱۴۰۱) یا زمانِ اکران بلک آدام در بیست و یکم اُکتبر (۲۹ مهر ۱۴۰۱) تنها بلاک‌باسترِ خانواده‌پسندِ سینماها خواهد بود. درحال حاضر تنها فیلمی که جامعه‌ی مخاطبانِ هدفش می‌تواند با عشق و تندر هم‌پوشانی داشته باشد، اَبرحیوانات لیگ دی‌سی (DC League of Super-Pets)، انیمیشن ابرقهرمانیِ برادران وارنر است که در بیست و نهم ژوئیه (هفتم مرداد ۱۴۰۱) روی پرده خواهد رفت. درنهایت، اینکه چهارمین فیلم خدای رعدِ مارول که چیزی بیش از یک دنباله‌ی استاندارد نیست (مثلا برخلاف کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی که خودش را به‌عنوانِ یک نیمچه‌انتقام‌جویان که شامل رونمایی از نسخه‌ی جدید مرد عنکبوتی و بلک‌پنتر می‌شد تبلیغات کرده بود) توانسته به درآمدی نزدیک به سومین فیلمِ مجموعه دست پیدا کند نباید به‌عنوان یک فاجعه‌ی تجاری تفسیر شود.

عشق و تندر اُفت فروش شدیدتری را در مقایسه با قسمت اول ثور، ثور: دنیای تاریک و ثور: رگناروک تجربه کرده است

عشق و تندر همین الان که مشغولِ خواندن این مقاله هستید از مرز ۵۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کرده است و به‌زودی ونوم ۲ (۵۰۵ میلیون دلار) را پشت سر خواهد گذاشت. قابل‌ذکر است که ثور: رگناروک در سال ۲۰۱۷ به ۸۵۴ میلیون دلار فروشِ جهانی دست یافت که درکنار مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۸۸۱ میلیون دلار) و نگهبانان کهکشان ۲ (۸۶۹ میلیون دلار) حکم یک موفقیتِ انکارناپذیر را داشت. درآمدِ ثور: رگناروک منهای پولی که از بازارهای چین و روسیه به‌دست آورده بود، حدود ۷۱۵ میلیون دلار می‌بود. بنابراین، اگر ثور ۴ به درآمدی برابر با ثور: رگناروک دست پیدا کند، معنایش شکستِ دنیای سینمایی مارول نیست. حتی اگر درآمدِ ثور ۴ به انت‌من و وسپ (۶۲۰ میلیون دلار) نزدیک‌تر باشد، مارول می‌تواند کمبودهایش را با موفقیتِ غول‌آسای مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) و دکتر استرنج ۲ (۹۵۵ میلیون دلار؛ پُرفروش‌ترین فیلم غیرمردآهنی‌محور/غیراسپایدرمن‌محور دنیای سینمایی مارول) جبران کند. اگر بلک‌پنتر: واکاندا برای همیشه با استقبالِ ضعیف منتقدان مواجه شود و به‌جای ۹۰۰ میلیون دلار به درآمدی نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار دست پیدا کند و اگر نگهبانان کهکشان ۳ هم در تابستانِ سال بعد اُفت فروش مشابه‌ای را تجربه کند، آن وقت تمام مدارکِ لازم برای ابراز نگرانی درباره‌ی آینده‌ی دنیای سینمایی مارول را خواهیم داشت. اما در حال حاضر عملکردِ ثور ۴ که در بدترین حالت ممکن با ثور: رگناروک برابر خواهد بود، حداقل از لحاظ تجاری چیزی بیش از یک لغزشِ ناچیز تعبیر نمی‌شود.

باب و استوارت در پوستر فیلم مینیون ها ۲

در جایگاهِ دوم جدول اما به انیمیشن مینیون‌ها: ظهور گرو (Minions: The Rise of Gru) برمی‌خوریم که ۲۶ میلیون دلارِ تازه در سومین آخرهفته‌ی نمایشش کسب کرد و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ۲۶۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسید. گرچه این فیلم به افتتاحیه‌ای در حد و اندازه‌ی قسمت اول مینیون‌ها (۱۱۵ میلیون دلار) دست یافت، اما میزانِ استقامتش در هفته‌های پسا-افتتاحیه‌اش شبیه به منِ نفرت‌انگیز ۳ (۲۷۲ میلیون دلار از ۹۹ میلیون دلار افتتاحیه در سال ۲۰۱۷) بوده است. مینیون‌ها ۲ که با ۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، اگر با همین فرمان ادامه بدهد به چیزی بین ۳۳۶ تا ۳۷۱ میلیون دلار فروشِ خانگی دست خواهد یافت؛ رقمی که به احتمال زیاد بیشتر از درآمدِ نهایی ثور: عشق و تندر (۳۲۴ تا ۳۷۰ میلیون دلار) و دنیای ژوراسیک ۳ (۳۷۰ تا ۳۷۵ میلیون دلار) خواهد بود. سؤال این است که آیا مینیون‌ها ۲ با عقب ماندن از این دو فیلم به پنجمین فیلم پُرفروشِ باکس آفیس تابستان امسال بدل خواهد شد یا اینکه پشت سرِ دکتر استرنج ۲ (۴۱۲ میلیون دلار) و تاپ گان: ماوریک (۶۱۷ میلیون و اندی) جایگاهِ سوم را تصاحب خواهد کرد؟

محصول یونیورسال و ایلومینیشن ۴۴ میلیون و ۴۲۶ هزار دلارِ تازه هم از بازارهای خارجی کسب کرد و به مجموعِ ۲۷۰ میلیون دلار فروش خارجی و ۵۳۲ میلیون و ۷۸۱ هزار دلار درآمدِ جهانی دست یافت. این رقم مینیون‌ها ۲ را به هشتمین فیلمِ ۵۰۰ میلیون دلاری تاریخ استودیوی ایلومینیشن و اولین انیمیشنی که از زمانِ فروزن ۲ (یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار در اواخر ۲۰۱۹) به این رقم دست یافته است، بدل می‌کند. مینیون‌ها ۲ در همه‌جای دنیا جز کره‌جنوبی (بیستم ژوئیه) و ایتالیا (هجدهم اوت) اکران شده است (قسمت اول مینیون‌ها مجموعا ۴۱ میلیون دلار از این دو بازار کسب کرده بود). مینیون‌ها ۲ تا پایانِ دوره‌ی اکرانش حداقل ۷۵۰ میلیون دلار در سراسر دنیا خواهد فروخت. میزانِ فروش مینیون‌ها ۲ تا این لحظه ۱۳ درصد کمتر از قسمت اول مینیون‌ها (یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵) و ۳ درصد بهتر از منِ نفرت‌انگیز ۳ (یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷) در مدتِ مشابه است. پس این فیلم هنوز شانسِ این را دارد تا درکنار تاپ گان: ماوریک به دومین یک میلیاردیِ باکس آفیسِ امسال بدل شود. این فیلم حتی در صورت کسب ۸۰۰ میلیون دلار هم به درآمدی ۱۲ برابرِ بودجه‌ی ۷۶ میلیونی‌اش دست خواهد یافت.

مجموعه‌ی پنج قسمتی منِ نفرت‌انگیز مجموعا بیش از ۴ میلیارد دلار از مجموعِ ۳۷۴ میلیون دلار بودجه، فروخته است

مجموعه‌ی پنج قسمتیِ منِ نفرت‌انگیز که شامل منِ نفرت‌انگیز (۵۴۴ میلیون در سال ۲۰۱۰)، منِ نفرت‌انگیز ۲ (۹۷۵ میلیون در ۲۰۱۳)، مینیون‌ها (یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون در ۲۰۱۵)، منِ نفرت‌انگیز ۳ (یک میلیارد و ۳۵ میلیون در ۲۰۱۷) و مینیون‌ها ۲ (۵۳۰ میلیون و اندی) می‌شود، مجموعا بیش از ۴ میلیارد دلار از مجموعِ ۳۷۴ میلیون دلار بودجه، فروخته است. رقمی که این مجموعه را به پُرفروش‌ترین مجموعه‌ی انیمیشنی تاریخ باکس آفیس و سودآورترین مجموعه تاریخ از لحاظ نرخ بازگشتِ سرمایه بدل می‌کند. رده‌های بعدی به ترتیب عبارت‌اند از: سری پنج قسمتی شرک (۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع ۵۷۵ میلیون دلار بودجه)، سری پنج قسمتی عصر یخبندان (۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون از مجموع ۴۳۰ میلیون بودجه)، سری چهار قسمتی ماداگاسکار (۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون از مجموع ۵۰۲ میلیون بودجه) و سری چهار قسمتی داستان اسباب‌بازی (۳ میلیارد و ۵۵ میلیون از مجموع ۵۰۲ میلیون بودجه).

حالا که حرف است تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick) شد باید گفت که این فیلم ۱۲ میلیون دلارِ تازه در هشتمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۶۱۷ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی دست یافت. درآمدِ این فیلم در آخرهفته‌ی هشتمش پشت سرِ تایتانیک (۲۳ میلیون دلار در سال ۱۹۹۸)، آواتار (۲۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۰) و تنها در خانه (۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در سال ۱۹۹۱)، چهارمین درآمدِ برتر تاریخِ آخرهفته‌های هشتم حساب می‌شود. این فیلم با پشت سر گذاشتنِ تایتانیکِ جیمز کامرون (۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ و ۶۵۹ میلیون دلار با احتساب اکرانِ مجددش در سال ۲۰۱۲)، اکنون پُرفروش‌ترین فیلمِ تاریخ استودیوی پارامونت در گیشه‌ی آمریکای شمالی به شمار می‌آید. اکشنِ تحسین‌شده‌ی تام کروز تاکنون یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار در دنیا فروخته است و از آنجایی که فاکس قرن بیستم مسئولیتِ پخش تایتانیک (۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) را در بازارهای خارجی برعهده داشت، پس این بدین معنی است که تاپ گان ۲ در بینِ فیلم‌هایی که تمامش به پارامونت تعلق دارد نیز پُرفروش‌ترین فیلم تاریخ این استودیو در باکس آفیسِ جهانی حساب می‌شود.

تام کروز در کابین خلبانی یک جت جنگنده فیلم تاپ گان ماوریک

تاپ گان ۲ که با ۱۷۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، با پیشی گرفتن از مرد آهنی ۳ (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار) و سریع و خشن ۸ (یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار)، هم‌اکنون در رده‌ی بیستم پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ دنیا و در رده‌ی پنجم پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ که به دیزنی یا یونیورسال تعلق ندارند، جای می‌گیرد. به محض اینکه این فیلم از شگفت‌انگیزان ۲ (یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار) سبقت بگیرد، پشت سرِ انتقام‌جویان: دوران اولتران (یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) و فروزن ۲ (یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار) در رده‌ی سوم پُرفروش‌ترین دنباله‌هایی که قسمت دومِ یک مجموعه حساب می‌شوند قرار می‌گیرد. تاپ گان ۲ همچنین در بینِ تمام دنباله‌های تاریخ بزرگ‌ترین رشدِ فروش را در مقایسه با قسمتِ اول مجموعه تجربه کرده است: درآمدِ این فیلم در گیشه‌ی خانگی ۴۲۶ میلیون دلار و در گیشه‌ی جهانی ۸۳۲ میلیون دلار بیشتر از قسمت اول تاپ گان (۱۸۰ میلیون دلار / ۳۷۶ میلیون دلار در سال ۱۹۸۶) است.

درآمد تاپ گان ۲ در گیشه‌ی خانگی ۴۲۶ میلیون دلار و در گیشه‌ی جهانی ۸۳۲ میلیون دلار بیشتر از قسمت اول تاپ گان است

حتی رشد فروش فیلم چینی گرگ جنگجو ۲ (۸۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷) فقط ۷۸۸ میلیون دلار بهتر از قسمت اول گرگ جنگجو (۸۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵) بود. به بیان دیگر، درآمد تاپ گان ۲ در گیشه‌ی خانگی ۳/۳۶ برابرِ قسمت اول و در گیشه‌ی جهانی ۳/۲ برابرِ قسمت اول حساب می‌شود و تازه این درحالی است که این دستاورد بدون کمک چین محقق شده است. رشدِ فروش تاپ گان ۲ حداقل از نظر درصد یک رکوردِ بی‌سابقه نیست: برای مثال، جومانجی: به جنگل خوش آمدید ۹۶۴ میلیون دلار در دنیا فروخت که ۳/۶ برابرِ درآمد ۲۶۷ میلیون دلاری قسمت اول جومانجی در سال ۱۹۹۵ حساب می‌شد. با وجود این، تاپ گان ۲ نخستین فیلم اکشنِ غیرفانتزیِ سینما است که از زمانِ مأموریت غیرممکن ۲ (۲۱۵ میلیون دلار / ۵۴۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰) صدر جدولِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های تابستان را تصاحب می‌کند.

در رده‌ی پنجم جدول به موزیکالِ اِلویس (Elvis) برمی‌خوریم که با کسب ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلارِ تازه در چهارمین آخرهفته‌اش، به مجموعِ ۲۴ روزه‌ی ۱۰۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دست یافت. این فیلم نه‌تنها گودزیلا علیه کونگ (۱۰۰ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته است، بلکه به‌زودی از تل‌ماسه (۱۰۸ میلیون دلار) هم سبقت خواهد گرفت؛ اتفاقی که آن را منهای بتمنِ مت ریوز (۳۷۰ میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلمِ برادران وارنر از زمان جوکر (۳۳۵ میلیون دلار در اُکتبر ۲۰۱۹) بدل خواهد کرد. جایگاهِ ششم جدول به فیلم ترسناک تلفن سیاه (The Black Phone) تعلق دارد که این هفته مجموعِ درآمد کُل فیلم‌های استودیوی بلام‌هوس را از مرز ۵ میلیارد دلار عبور داد. ساخته‌ی تحسین‌شده‌ی اسکات دِریکسون ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار دلارِ تازه در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد. این فیلم که با ۱۹ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۷۲ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۱۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. دنیای ژوراسیک: قلمرو (Jurassic World Dominion) ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلارِ دیگر کسب کرد و به مجموعِ خانگی ۳۵۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. این فیلم که ۱۵۰ میلیون دلار در چین فروخته است، از مرز ۹۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کرده است و تا پایانِ دوره‌ی اکرانش حداقل ۹۳۵ میلیون دلار خواهد فروخت. انیمیشن لایت‌یر (Lightyear) در پنجمین آخرهفته‌اش یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کسب کرد. اسپین‌آفِ ۲۰۰ میلیون دلاری داستان اسباب‌بازی تاکنون فقط ۱۱۶ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۲۱۳ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

انیمیشن رزمی Paws of Fury

پُرفروش‌ترین تازه‌اکران این هفته درام تاریخی جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند (Where the Crawdads Sing)، محصول سونی بود که با وجودِ واکنش منفی منتقدان (امتیاز ۳۷ در راتن‌تومیتوز) به افتتاحیه‌ی قوی ۱۷ میلیون دلار دست یافت؛ رقمی که ۷۰ درصد بهتر از پیش‌بینی‌های ۱۰ میلیون دلاری‌اش است. گرچه این رقم بهتر از افتتاحیه‌‌ی اقتباس‌های مشابه‌ای مثل دفترچه خاطرات (۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۴)، طولانی‌ترین سواری (۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵) و شهرهای کاغذی (۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۵) است، اما پایین‌تر از امثال جان عزیز (۳۰ میلیون دلار) و بخت پریشانِ جان گرین (۴۸ میلیون دلار) قرار می‌گیرد. این فیلم که اقتباسی از رُمانِ محبوب خانم دیلیا اونز (۱۲ میلیون نسخه فروش) است، با فقط ۲۴ میلیون دلار بودجه تهیه شده است. پس، این افتتاحیه موفقیتِ بزرگی برای سونی و برای فیلم‌های بزرگسالانه‌ی غیرفرنچایزی که بیشتر مورد پسندِ زنان هستند، حساب می‌شود. ۵۵ درصد از تماشاگران این فیلم زنانِ بالای ۲۵ سال بوده‌اند و ۳۰ درصد آن‌ها تماشای آن را به خاطر اینکه از قبل طرفدارِ کتاب منبعِ اقتباسش بوده‌اند انتخاب کرده‌اند.

دومین تازه‌اکرانِ این هفته انیمیشن پنچه‌های خشم: افسانه‌ی هنک (Paws of Fury: The Legend of Hank)، محصول پارامونت است که به تنها ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار افتتاحیه دست یافت؛ رقمی که ۱۴ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری ران خراب شده (Ron's Gone Wrong)، ۲۶ درصد کمتر از رایا و آخرین اژدها (۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار؛ هرچند این فیلم همزمان روی دیزنی‌پلاس منتشر شده بود) و ۳۵ درصد کمتر از کرودها: عصر جدید (۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار؛ هرچند این فیلم پیش از واکسیناسیون کرونا منتشر شده بود) است.

اولین دلیلِ شکست پنجه‌های خشم این است که هیچکس انتظار نداشت مینیون‌ها ۲ تا این حد بر گیشه سلطه پیدا کند و دو هفته فاصله بینِ اکران این دو فیلم هوشمندانه به نظر می‌رسید. دومین علتش هم این است که پنجه‌های خشم به‌عنوانِ یک فیلم رزمی با محوریتِ حیواناتِ سخنگو خیلی به پاندای کونگ‌فوکار شباهت دارد (با این تفاوت که پنجه‌های خشم در ژاپن جریان دارد و لوکیشنِ پاندای کونگ‌فوکار چین است). همین که این فیلم در نگاهِ عموم سینماروها شبیه نسخه‌ی دسته‌دومِ چیزی که قبلا دیده‌اند به نظر می‌رسد، بدون تاثیرِ منفی نبوده است. سومین و آخرینِ تازه‌اکران این هفته اما خانم هریس به پاریس می‌رود (Mrs Harris Goes to Paris)، محصول فوکس‌فیچرز است که از نمایش در ۹۸۰ سینما، یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کسب کرد و در رده‌ی نهم جدول جای گرفت. نکته‌ی قابل‌توجه درباره‌ی این فیلم تحسین‌شده (امتیاز ۹۳ در راتن‌تومیتوز) این است که ۷۰ درصد تماشاگرانش زن بوده‌اند و سنِ ۳۹ درصدِ آن‌ها ۵۵ سال به بالا بوده است.

مجموع درآمدِ کُل فیلم‌های آخرهفته‌ی اخیر حدود ۱۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بود که ۴۵ درصد کمتر از مجموع درآمدِ آخرهفته‌ی گذشته (۲۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که ثور: عشق و تندر با کسب ۱۴۴ میلیون دلار صدرنشین جدول بود. همچنین، درآمد این آخرهفته ۸ درصد بهتر از درآمدِ آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۲۱ (۱۱۹ میلیون دلار) است؛ آخرهفته‌ای که بلک‌ویدو با کسب ۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صدرنشین جدول بود. درآمد این آخرهفته ۲ درصد بهتر از آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۱۹ (۱۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که مرد عنکبوتی: دور از خانه با کسب ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای دومین هفته‌ی متوالی صدرنشین بود. مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ ۲۰۲۲ از ابتدای سال تا این لحظه ۴ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار برآورد شده است؛ این رقم ۳/۲۲ برابرِ مجموع درآمد باکس آفیسِ ۲۰۲۱ (یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار) و ۲۸ درصد کمتر از مجموع درآمد سال ۲۰۱۹ (۶ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار) در مدتِ مشابه است. تا این لحظه پُردرآمدترین استودیوهای فیلمسازیِ سال ۲۰۲۲ در گیشه‌ی آمریکای شمالی به ترتیب عبارت‌اند از: پارامونت (یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار)، یونیورسال (۹۵۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، دیزنی (۷۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، برادران وارنر (۵۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و سونی (۵۰۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار).

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (پانزدهم تا هفدهم ژوئیه ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

Thor: Love and Thunder

۴۶ میلیون دلار۲۳۳ میلیون و ۲۷۱ هزار دلار۲
۲

Minions: The Rise of Gru

۲۶ میلیون دلار۲۶۲ میلیون و ۵۶۸ هزار دلار۳
۳

Where the Crawdads Sing

۱۷ میلیون دلار۱۷ میلیون دلار۱
۴

Top Gun: Maverick

۱۲ میلیون دلار۶۱۷ میلیون و ۹۶۲ هزار دلار۸
۵Elvis۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار۱۰۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار۴
۶Paws of Fury: The Legend of Hank۶ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار۶ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار۱
۷The Black Phone۵ میلیون و ۳۱۰ هزار دلار۷۲ میلیون دلار۴
۸

Jurassic World Dominion

۴ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار۳۵۹ میلیون و ۷۰۹ هزار دلار۶
۹

Mrs Harris Goes to Paris

یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلاریک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار۱
۱۰

Lightyear

یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار۱۱۵ میلیون و ۴۹۸ هزار دلار۵


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده