// دوشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

گزارش باکس آفیس: اُفت فروش شدید دکتر استرنج ۲

چرا درآمد دکتر استرنج ۲ در دومین آخرهفته‌ی اکرانش با سقوطی کم‌سابقه مواجه شد؟ در گزارش باکس آفیس این هفته علاوه‌بر بررسی این سؤال، ۱۰ فیلم برتر جدول را مرور می‌کنیم.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با دکتر استرنج در مولتی‌ورسِ جنون‌ شروع می‌کنیم که پس از تجربه‌ی اُفت فروشِ شدیدِ ۶۷/۳ درصدی در دومین آخرهفته‌ی نمایشش، ۶۱ میلیون دلارِ تازه کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۲۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی رسید. این اُفت فروش نه‌تنها بیشتر از قسمت اول دکتر استرنج (منفی ۴۹ درصد) است، بلکه سقوط شدیدتری در مقایسه با بتمنِ مت ریوز (منفی ۵۰ درصد)، شانگ‌چی (منفی ۵۴ درصد) و جاودانگان (منفی ۶۲ درصد) نیز حساب می‌شود. گرچه درآمدِ این فیلم به‌طور مستقل بزرگ است، اما چنین سقوطی (آن هم در حالتی که هیچ‌گونه رقیبِ قابل‌توجه‌ای وجود ندارد) به این معنی است که این فیلم در جلبِ رضایتِ تمام و کمالِ عموم سینماروها ناموفق بوده است. با اینکه در این آخرهفته هیچ رقیبِ سرسختی که قادر به صدمه زدن به دکتر استرنج ۲ باشد اکران نشده است، اما با وجود این، ساخته‌ی سم ریمی پشت‌سرِ بلک‌ویدو (منفی ۶۷/۸ درصد که باتوجه‌به پخش همزمانش روی دیزنی‌پلاس قابل‌درک است) و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (منفی ۶۷/۵ درصد که باتوجه‌به همزمان شدنِ دومین جمعه‌ی اکران این فیلم با روزِ عید کریسمس قابل‌درک است) در رده‌ی سوم بزرگ‌ترین اُفت فروش‌های آخرهفته‌ی دوم در تاریخِ دنیای سینمایی مارول جای می‌گیرد.

همچنین، اُفت فروش ۶۷/۳ درصدی دکتر استرنج ۲ با مرد پولادین (منفی ۶۷/۹ درصد پس از افتتاحیه‌ی ۱۲۸ میلیونی‌اش) و ریبوتِ چهار شگفت‌انگیز (منفی ۶۸/۲ درصد پس از افتتاحیه‌ی ۲۵ میلیونی‌‌ و ۷۰۰ هزار دلاری‌اش) هم برابری می‌کند. همه‌ی این حرف‌ها به این معنا است که دکتر استرنج ۲ با کسب ۱۲۶ میلیون دلار کمتر از درآمدِ افتتاحیه‌اش، رسما به جدیدترین عضوِ باشگاهِ بازندگانِ ۱۰۰ میلیون دلاری بدل شده است؛ این باشگاه از فیلم‌هایی تشکیل شده است که درآمدِ آخرهفته‌ی دومشان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمتر از درآمدِ افتتاحیه‌شان است. پیوستنِ دکتر استرنج ۲ به جمع این فیلم‌ها الزاما اتفاق بدی نیست. اصولا وقتی فیلم‌ها در هفته‌ی افتتاحیه‌شان با استقبال خیلی بزرگی روبه‌رو می‌شوند، افت فروشِ عادی‌شان در هفته‌ی دوم باعث می‌شود که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمتر از افتتاحیه فروخته باشند. مجددا باید تاکید کرد دکتر استرنج ۲ پس از گذشتِ تنها ۱۰ روز از آغاز اکرانِ جهانی‌اش، ۲۹۲ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۶۸۸ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است.

علاوه‌بر این، نه‌تنها این فیلم هنوز تا قبل از اکرانِ تاپ گان: موریک سینماها را در دو هفته‌ی آینده در اختیارِ خودش خواهد داشت، بلکه جامعه‌ی مخاطبانِ اکثرا بزرگسالِ دانتون اَبی: یک عصر جدید (Downton Abbey: A New Era) هم با جامعه‌ی مخاطبانش هم‌پوشانی ندارد و برایش دردسرساز نخواهد شد. بنابراین، اگر دکتر استرنج ۲ عملکردی شبیه به کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، جاودانگان، مرد عنکبوتی ۳، بلک‌ویدو، وولورین و دیگر فیلم‌های ابرقهرمانیِ‌ مشابه‌ای که اُفت فروشِ شدیدی را در دومین آخرهفته‌شان تجربه کرده بودند داشته باشد، درآمدِ نهایی حدودا ۴۰۰ میلیون دلاری‌اش در گیشه‌ی آمریکای شمالی پیش‌بینی می‌شود. اما اگر این فیلم فروشی شبیه به بتمن علیه سوپرمنِ زک اسنایدر (۱/۲۶۹ برابرِ درآمد ده روزه‌اش) یا هالکِ اَنگ لی (۱/۳۱۳ برابرِ درآمدِ ده روزه‌اش) را تجربه کند، به چیزی بینِ ۳۷۰ تا ۳۸۴ میلیون دلار دست خواهد یافت که بیشتر از بتمنِ مت ریوز (۳۶۹ میلیون دلار) خواهد بود.

اسکارلت ویچ در فیلم دکتر استرنج ۲

در مولتی‌ورس جنون ۸۳ و نیم میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد و مجموعِ فروشش در گیشه‌ی خارجی را به ۳۹۶ میلیون دلار رساند؛ پردرآمدترین بازارهای خارجیِ دکتر استرنج ۲ به ترتیب عبارت‌اند از: کره‌جنوبی (۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار)، بریتانیا (۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، مکزیک (۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و برزیل (۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار). اگر این فیلم روندِ فعلی‌اش در کشورهای خارجی را حفظ کند (به این معنی که ۴۲ درصد از درآمدِ جهانی‌اش را از گیشه‌ی خانگی و ۵۸ درصدش را از بازارهای خارجی به‌دست بیاورد)، آن وقت به چیزی بینِ ۸۷۲ تا ۹۵۵ میلیون دلار فروشِ جهانی دست پیدا خواهد کرد؛ رقمی که آن را با عبور دادن از فیلم چینی نبرد دریاچه‌ی چانگ‌جین (۹۰۵ میلیون دلار)، به دومین فیلم برترِ دوران کرونا بدل خواهد کرد (رده‌ی اول به مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست تعلق دارد). باز دوباره باید تاکید کرد که صحبت از یک فیلمِ ۲۰۰ میلیون دلاری است که در بدترین حالت ۲۹ درصد و در بهترین حالت ۴۱ درصد بهتر از قسمت اول دکتر استرنج (۶۷۷ میلیون دلار) خواهد فروخت.

دکتر استرنج ۲ در بدترین حالت ۲۹ درصد و در بهترین حالت ۴۱ درصد بهتر از قسمت اول دکتر استرنج (۶۷۷ میلیون دلار) خواهد فروخت

درواقع، تا پیش از موفقیتِ فراتر از انتظارِ بلک‌پنتر (۷۰۰ میلیون دلار خانگی و یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار جهانی در سال ۲۰۱۸) و کاپیتان مارول (۴۲۶ میلیون خانگی و یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون جهانی در سال ۲۰۱۹)، پُرفروش‌ترین فیلمِ غیرمردآهنی‌محورِ مارول نگهبانان کهکشان ۲ (۳۹۰ میلیون خانگی و ۸۶۹ میلیون جهانی در سال ۲۰۱۸) بود. قابل‌ذکر است که مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست هم متر و معیارِ عادلانه‌ای برای سنجشِ عملکردِ دکتر استرنج ۲ نیست؛ سومین فیلمِ اسپایدرمنِ تام هالند نه‌تنها از دوامِ استثنایی دوران کریسمس بهره می‌بُرد، بلکه نقش یک نوستالژی چندنسلی را برای طرفدارانِ مارول، طرفدارانِ سه‌گانه‌ی سم ریمی و طرفدارانِ فیلم‌های مرد عنکبوتیِ اَندرو گارفیلد ایفا می‌کرد. در مقایسه، دکتر استرنج ۲ چیزی بیش از یک دنباله‌ی مرسوم و سنتیِ دیگر نیست. درآمدِ دکتر استرنج ۲ با هر متر و معیارِ استانداردِ دیگری به‌طرز بی‌حرف و حدیثی بزرگ است (مخصوصا باتوجه‌به محدودیت‌های دوران کرونا و عدمِ اکرانش در چین، روسیه و اوکراین). حتی اگر این فیلم به کسب چیزی حدود ۸۷۵ میلیون دلار هم رضایت بدهد، تنها چیزی که جلوی یک میلیاردی شدنش را می‌گیرد، عدم اکرانش در چین خواهد بود.

با همه‌ی اینها، اُفت فروشِ شدید فیلم می‌تواند به این معنا باشد که یا عموم مخاطبان با تصمیماتِ نسبتا ساختارشکنانه‌ی سم ریمی و عناصرِ ترسناکِ فیلم ارتباط برقرار نکرده‌اند یا تعهدِ فیلم به بدل کردنِ واندا ماکسیموف به یک تبهکارِ مرگبار به مزاقشان خوش نیامده است (اتفاقی که با هرچه محافظه‌کارتر شدنِ دیزنی می‌تواند پیامدهای بدی به همراه داشته باشد). علاوه‌بر اینها، همان‌طور که کارشناسِ وبسایت ددلاین هم گفته است، سینماروها برای اینکه به دیدن دوباره‌ی یک فیلم تمایل داشته باشند، باید آن را به اندازه‌ی کافی دوست داشته باشند. احتمال اینکه ارزشِ بازبینی چندباره‌ی دکتر استرنج ۲ اندک باشد نیز وجود دارد. برای مثال، طبق نتیجه‌ی نظرسنجی از تماشاگرانِ دکتر استرنج ۲ در آخرهفته‌ی افتتاحیه، ۲۷ درصدِ آن‌ها به تماشای دوباره‌ی فیلم ابراز علاقه کرده بودند؛ آماری که درصد پایین‌تری در مقایسه با مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۳۶ درصد) و شانگ‌چی (۳۴ درصد) است. همچنین، فقط ۲۲ درصد از تماشاگرانِ جاودانگان (کم‌درآمدترین فیلم تاریخ مارول در آمریکای شمالی) به تماشای دوباره‌ی آن ابراز اشتیاق کرده بودند. خلاصه اینکه گرچه اُفت فروشِ دکتر استرنج ۲ به‌علاوه‌ی واکنشِ ضد و نقیض طرفداران و تبلیغاتِ دهان به دهانِ نه چندان مثبتش (میانگین امتیاز B مثبت) به نفعِ تاپ گان: موریک خواهد بود، اما الزاما به صدا درآورنده‌ی زنگ خطر برای دنیای سینمایی مارول هم نیست.

سونیک و سگ در حال تماشا تلویزیون در فیلم Sonic the Hedgehog 2

اما از دکتر استرنج ۲ که بگذریم، اولین تازه‌اکرانِ این هفته آتش‌افروز (Firestarter)، محصول استودیوهای بلام‌هوس و یونیورسال است که به تنها ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار افتتاحیه‌ی خانگی و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلارِ درآمدِ جهانی دست یافت و میانگین امتیازِ افتضاحِ C منفی را از تماشاگرانش دریافت کرد. این فیلم که دومین اقتباسِ سینمایی از رُمانی از استیون کینگ به همین نام به شمار می‌رود، به‌طور همزمان روی سرویسِ استریمینگِ پیکاک نیز منتشر شده است. درواقع، این فیلم بعد از باهام ازدواج کن (۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار)، بچه رئیس: بیزینس خانوادگی (۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در مقایسه با درآمد ۱۷۵ میلیونی قسمت اول) و هالووین می‌کُشد (۹۲ میلیون دلار در مقایسه با درآمد ۱۵۹ میلیونی قسمت قبلی)، چهارمین فیلم یونیورسال است که به‌طور همزمان در سینماها و پیکاک پخش می‌شود.

از قضا پیکاک میزبانِ نسخه‌ی اورجینالِ آتش‌افروز به‌علاوه‌ی دنباله‌ی تلویزیونیِ سه ساعته‌اش هم است. پس، سؤال این است که وقتی نسخه‌ی قدیمی‌تر و بهترِ این داستان قابل‌دسترس است، چرا یک نفر باید تماشای نسخه‌ی جدیدتر و ضعیف‌ترش را انتخاب کند؟ مشکلِ آتش‌افروز همان چیزی است که بازسازیِ ضعیف ربکای آلفرد هیچکاک توسط نت‌فلیکس، بازسازی جادوگران توسط رابرت زمه‌کیس یا ریبوتِ کابوسِ خیابان اِلم در سال ۲۰۱۰ از آن رنج می‌بُردند: اگر کسی تصادفا به دیدنِ یکی از این فیلم‌ها تمایل داشته باشند، احتمالا منفورترین نسخه‌ی موجود از آن را انتخاب نخواهد کرد. خبر خوب این است که حداقل فیلم‌های بعدیِ یونیورسال که شامل دانتون اَبی: یک عصر جدید (از این هفته اکران می‌شود)، تلفن سیاه (بیست و چهارم ژوئن / ۳ تیر ۱۴۰۱)، دنیای ژوراسیک: قلمرو (دهم ژوئن/ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱) و مینیون‌ها: ظهور گرو (یکم ژوئیه / ۱۰ تیر ۱۴۰۱) می‌شوند، شانسِ بالاتری برای موفقیت دارند.

پوستر فیلم آتش افروز

از تازه‌اکران‌ها که بگذریم، در رده‌ی دوم جدول به انیمیشن آدم‌بدها (The Bad Guys)، محصول دریم‌ورکس برمی‌خوریم که با کسب ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلارِ دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش، به مجموعِ خانگی ۶۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار و مجموعِ جهانی ۱۶۶ میلیون دلار رسید. این فیلم که از جمعه‌ی گذشته در پلتفرم‌های اجاره‌ی فیلم پخش شده است، با ۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده و اکرانش را با کسب حدود ۱۹۵ میلیون دلار در دنیا به سرانجام خواهد رساند. رده‌ی سوم جدول به سونیکِ خارپشت ۲ (Sonic the Hedgehog 2) تعلق دارد که ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار دلارِ تازه در آمریکای شمالی کسب کرد و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلارِ دیگر در بازارهای خارجی فروخت تا به مجموعِ ۱۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروشِ خانگی و ۳۶۳ میلیون دلار در گیشه‌ی جهانی دست پیدا کند. درآمد این فیلم در گیشه‌ی خانگی ۲۰ درصد بهتر از قسمت اول (۱۴۶ میلیون دلار) است. این فیلم هم‌اکنون پشت سر آنچارتد (۳۹۵ میلیون دلار)، رمپیج (۴۲۸ میلیون دلار)، پوکمون: کاراگاه پیکاچو (۴۳۳ میلیون دلار) و وارکرفت (۴۳۸ میلیون دلار)، پنجمینِ فیلم ویدیوگیمی برترِ تاریخ باکس آفیسِ دنیا حساب می‌شود. درآمدِ ۱۷۶ میلیون دلاری این فیلم در گیشه‌ی آمریکای شمالی، آن را بدون احتساب نرخ تورم به پُرفروش‌ترین فیلم ویدیوگیمی تاریخِ گیشه‌ی خانگی بدل می‌کند، اما این فیلم با احتساب نرخ تورم یک پله پایین‌تر از توم ریدرِ آنجلینا جولی (۱۳۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ / ۲۱۲ میلیون دلار به نرخ امروز) قرار می‌گیرد.

رده‌ی پنجم جدول در اختیارِ همه‌چیز همه‌جا ناگهان (Everything Everywhere All at Once)، محصول استودیوی A24 است که با تجربه‌ی تنها ۶ درصد اُفت فروش نسبت به هفته‌ی گذشته، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر در هشتمین آخرهفته‌اش کسب کرد. این فیلم در طولِ ۶ آخرهفته‌ی گذشته همچنان بینِ ۶ فیلم برتر جدول باقی مانده است. این اکشنِ فانتزیِ بسیار تحسین‌شده و پُرسروصدا تاکنون ۴۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است و به‌زودی با پیشی گرفتن از لیدی برد (۴۹ میلیون دلار) و الماس‌های تراش‌نخورده (۵۰ میلیون دلار) به پُرفروش‌ترین فیلمِ تاریخِ استودیوی A24 در گیشه‌ی خانگی بدل خواهد شد. علاوه‌بر این، این فیلم تا دو هفته‌ی آینده با غلبه بر خاندان گوچی (۵۲ میلیون دلار)، تمام فیلم‌های فصل اُسکارِ ۲۰۲۱ را هم پشت سر خواهد گذاشت (طبیعتا منهای درآمد ۱۰۸ میلیون دلاری تلماسه). در رده‌ی ششم جدول به جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور (The Secrets of Dumbledore)، محصولِ برادران وارنر برمی‌خوریم که ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و به مجموعِ ۳۱ روزه‌ی ۹۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی رسید. این فیلم که با ۲۰۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۳۷۳ میلیون دلار در دنیا فروخته است که نشان‌دهنده‌ی اُفت فروشِ وحشتناکی در مقایسه با جرایم گریندل‌والد (۶۵۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸) است.

مجموعِ درآمد کُل فیلم‌های این آخرهفته حدود ۸۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده که ۶۰ درصد کمتر از مجموعِ درآمد هفته‌ی گذشته (۲۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) است؛ زمانی‌که دکتر استرنج ۲ به ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار افتتاحیه دست یافت. درآمد این آخرهفته اما ۳/۷ برابرِ مجموع درآمدِ همین آخرهفته در سال ۲۰۲۱ (۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) است؛ زمانی‌که باکس آفیس به تدریج درحال بازگشت به شرایط نُرمال بود و خشم مردانه‌ی جیسون استاتهام با کسب ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صدرنشین جدول بود. همچنین، درآمد این آخرهفته ۴۷ درصد کمتر از همین آخرهفته در سال ۲۰۱۹ (۱۶۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) است؛ زمانی‌که انتقام‌جویان: پایان بازی با کسب ۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سومین آخرهفته‌اش صدرنشین جدول بود و کاراگاه پیکاچو هم اکرانش را با کسب ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افتتاحیه آغاز کرده بود. مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ ۲۰۲۲ از ابتدای سال تا این لحظه ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که ۴/۶ برابرِ مجموع درآمد باکس آفیسِ ۲۰۲۱ (۴۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و ۴۲ درصد کمتر از مجموع درآمد سال ۲۰۱۹ (۳ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار) در مدتِ مشابه است. تا این لحظه پُردرآمدترین استودیوهای فیلمسازیِ سال ۲۰۲۲ در گیشه‌ی خانگی به ترتیب عبارت‌اند از: سونی (۴۸۳ میلیون دلار)، برادران وارنر (۴۷۰ میلیون دلار)، پارامونت (۴۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، دیزنی (۲۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و یونیورسال (۲۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار).

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۱۳ تا ۱۵ مِی ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

Doctor Strange in the Multiverse of Madness

۶۱ میلیون دلار۲۹۱ میلیون و ۸۶۲ هزار دلار۲
۲

The Bad Guys

۶ میلیون و ۸۹۹ هزار دلار۶۶ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار۴
۳

Sonic the Hedgehog 2

۴ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار۱۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار۶
۴

Firestarter

۳ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار۳ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار۱
۵Everything Everywhere All at Once۳ میلیون و ۳۰۲ هزار دلار۴۷ میلیون و ۱۰۳ هزار دلار۸
۶Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore۲ میلیون و ۴۲۰ هزار دلار۹۰ میلیون دلار۵
۷The Lost Cityیک میلیون و ۷۳۰ هزار دلار۹۷ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار۸
۸

The Northman

یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار۳۱ میلیون و ۱۵۸ هزار دلار۴
۹

Family Camp

یک میلیون و ۴۲۶ هزار دلاریک میلیون و ۴۲۶ هزار دلار۱
۱۰

The Unbearable Weight of Massive Talent

یک میلیون دلار۱۸ میلیون و ۲۱۷ هزار دلار۴


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده