شخصیت های کارتونی معروف | از باب اسفنجی تا سوباسا

شخصیت های کارتونی معروف | از باب اسفنجی تا سوباسا

جمعه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۹

در این مقاله به معرفی شخصیت های کارتونی معروف خواهیم پرداخت. شخصیت‌هایی که هرکدام از آن‌ها کوهی از خاطره را برای ما به یادگار گذاشته‌اند. با زومجی همراه باشید.

در صد سال گذشته هزاران شخصیت کارتونی در انیمیشن‌ها و انیمه‌های مختلف، مهمان خانه‌های ما شده‌اند و همه ما با بعضی از آن‌ها خندیدیم و با برخی از آن‌ها گریه کردیم. دراین‌میان صدها شخصیت کارتونی وجود دارند که هیچوقت از یاد ما نخواهند نرفت؛ نه‌تنها از یاد ما که از یاد همه مردم جهان. شخصیت‌هایی که تنها با فکر کردن به اسم آن‌ها کلی خاطره ریز و درشت جلوی چشم‌های ما نقش خواهد بست. شخصیت‌هایی که با آن‌ها بزرگ شدیم و در کودکی، در نوجوانی و حتی در بزرگسالی عاشق آن‌ها بودیم و هستیم.

باور کنید انتخاب محبوب ترین شخصیت های کارتونی اصلا کار آسانی نیست. شخصیت‌های محبوب کارتونی فرد به فرد فرق دارند و هر فرد عاشق یک سری از شخصیت‌های خلق شده در کارتون‌هایی می‌شود که در طول زندگی خود دیده است. بااین‌حال کارتون‌هایی هم وجود دارند که نه‌تنها یک شخصیت از کاراکترهای آن که دو یا چند شخصیت از آن‌ها می‌توانستند در این فهرست قرار بگیرند ولی تصمیم گرفتیم با اشاره یکی از کاراکترهای اصلی فهرست را مرتب کنیم و در توضیحات هر بخش، اشاره کوچکی به سایر شخصیت‌های محبوب آن نیز داشته باشیم. پس این شما و این ۶۰ شخصیت محبوب دنیای انیمه و انیمیشن.

«شخصیت‌های حاضر در این مقاله با نظر تیم تحریریه زومجی انتخاب و براساس حروف الفبا مرتب شده‌اند»


شخصیت های کارتونی معروف دختر و پسر

شخصیت‌های کارتون شهر آجیلی

۱- شخصیت کارتونی آقای بادوم

کارتون شهر آجیلی (Nutsberry Town)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: آقای پیاز، آقای گردو

مقاله محبوب‌ترین شخصیت های کارتونی را با شخصیت آقای گردو از کارتون شهر آجیلی شروع کنیم که بدون شک برای بسیاری از ما خاطره‌های ریز و درشت زیادی خلق کرده است. آقای بادوم با نام پی‌وی درکنار سایر شخصیت‌های اصلی این کارتون یعنی اسنپی یا همان آقای پیاز و وندی یا همان آقای گردو به‌همراه کلی شخصیت دیگر کاراکترهای این انیمیشن را شامل می‌شوند. آقای بادوم و سایر شهروندان شهر آجیلی که همه آن‌ها سبزی، آجیل یا میوه هستند باطنی انسان‌گونه دارند و در شهری سرسبز و بسیار زیبا درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند. دراین‌میان افرادی هم حضور دارند که باعث آزار و اذیت دیگران می‌شوند که آقای بادوم و سایر کاراکترهای شهر آجیلی با آن‌ها مقابله می‌کنند.


شخصیت کارتونی آقای خط

۲- شخصیت کارتونی آقای خط

کارتون آقای خط (La Linea)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۷۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: آقای طراح

آقای خط نشان می‌دهد که در اوج سادگی می‌توان به شهرتی جهانی رسید. یک خط ساده و صاف در صفحه‌ای یک دست و یک رنگ وجود دارد که همین خط تبدیل به یک مرد می‌شود که همه ما او را با نام آقای خط می‌شناسیم. آقای خط که خودش جزیی از آن خط صاف و ساده به‌شمار می‌رود همواره روی این خط صاف درحال راه رفتن است که موانعی جلوی راه او سبز می‌شوند و معمولا از آقای طراح می‌خواهد تا با مدادش برای او راه‌حلی بکشد یا اینکه راهش را هموار کند. همین ایده بسیار ساده دو بعدی توسط آقای اوسوالدو کاواندولی برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۱ پخش شد و خیلی سریع محبوبیتی جهانی پیدا کرد. تابه‌امروز ۹۰ قسمت از آقای خط منتشر شده که هر قسمت از آن زمانی ۲ تا ۴ دقیقه‌ای دارد.


شخصیت های کارتونی معروف

۳-شخصیت کارتونی اسکوبی دو

کارتون اسکوبی‌دو کجایی؟ (Scooby Doo, Where Are You)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۶۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: فرد جونز، دافنه بلک، شگی

شخصیت اسکوبی‌دو از آن دسته شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که به‌دلیل محبوبیت بسیار زیادش تابه‌امروز در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی حضور داشته و همچنین اسپین‌آف‌های زیادی هم برای او ساخته شده است. اسکوبی‌دو نام یک سگ بامزه است که به‌همراه دوستانش پا به ماجراجویی‌های جذاب و هیجان‌انگیزی می‌گذراند که این ماجراجویی‌ها از سال ۱۹۶۹ تابه‌امروز ادامه داشته است. اسکوبی معمولا مشکلات و ماجراجویی‌های گروه را با یک سری از کارهای به ظاهر احمقانه و خنده‌دار حل می‌کند و در این مسیر شخصیت‌هایی مانند شگی، دافنه، فرد و ولما نیز همیشه همراه او هستند. تابه‌امروز بیش از ۱۰ سریال مختلف و چند فیلم تلویزیونی و سینمایی درباره این شخصیت ساخته شده که اگر به اسکوبی‌دو علاقه داشته باشید می‌توانند برای شما سرگرم‌کننده باشند.


بهترین شخصیت های کارتونی

۴- شخصیت کارتونی معروف استاد شیفو

انیمیشن پاندای کنگ‌فوکار (Kung fu Panda)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پو، تای لانگ، استاد ببری

استاد شیفو یکی از معدود شخصیت‌های این فهرست به‌شمار می‌رود که حتی از شخصیت اصلی انیمیشن‌هایی که در آن حضور داشته هم محبوب‌تر است. استاد شیفو که استادِ پاندای کنگ‌فوکار تلقی می‌شود در مجموعه انیمیشن‌های Kung fu Panda حضور داشت. او که استاد بزرگ قلعه یشم حساب می‌شود استاد شخصیت پو و پنج آتشین است و به آن‌ها کنگ‌فو آموزش می‌دهد. استاد شیفو دومین شخصیت اصلی این مجموعه قلمداد می‌شد و شخصیتی آرام و نیکو داشت. شخصیت تای‌لانگ،‌ پسر خوانده و یکی از دانش‌آموزان استاد شیفو که برعلیه او می‌شود قصد نابود کردن استاد را داشت ولی استاد شیفو با فرستادن پو او را شکست می‌دهد. تابه‌امروز سه فیلم سینمایی و سه سریال تلویزیونی درباره پاندای کنگ‌فوکار ساخته شده است.


محبوب ترین شخصیت های کارتونی

۵- شخصیت کارتونی دختر: السا

انیمیشن یخ‌زده (Frozen)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پرنسس آنا، کریستوف، اولاف

السا یا همان پرنسس السا پس از اکران انیمیشن Frozen در سال ۲۰۱۳ به محبوبیتی بسیار زیاد در سراسر جهان دست پیدا کرد و بسیاری از دخترهای کودک و نوجوان سعی می‌کردند مانند او لباس بپوشند. او را با نام ملکه السا نیز می‌شناسند؛‌ شخصیتی که به‌عنوان محافظ جنگل افسون شده در این داستان حضور دارد و همچنین به‌دلیل قدرت ابرانسانی خودش می‌تواند برف و یخ تولید کند. السا به‌همراه خواهر کوچک خودش یعنی آنا زمانی‌که درحال برف‌بازی بودند مشکلی برایشان پیش می‌آید و با بیهوش شدن آنا، السا باید او را برای مداوا به سرزمینی ببرد که ترول‌های سنگی با قدرت‌های خاص خود در آن مکان زندگی می‌کنند. با محبوبیت زیاد شخصیت السا قسمت دوم انیمیشن یخ‌زده در سال ۲۰۱۹ اکران شد که وظیفه صداگذاری این شخصیت بار دیگر برعهده ایدینا منزل قرار گرفت.


شخصیت های کارتونی دختر

۶- شخصیت کارتونی معروف: امیلی

انیمیشن عروس مرده‌ (Corpse Bride)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: ویکتور، ویکتوریا

انیمیشن عروس مرده به احتمال بسیار زیاد تاریک‌ترین و تلخ‌ترین اتمسفر را درمیان سایر انیمیشن‌های این فهرست دارد و سرانجام شخصیت محبوب آن یعنی شخصیت امیلی شاید برای خیلی‌ها ناراحت‌کننده تلقی شود. امیلی عروسی که توسط یک لرد مورد خیانت قرار گرفت و کشته شد. دراین‌میان با حضور شخصیت ویکتور در جنگل و دیدن دست امیلی که از خاک درآمده او را می‌بیند و امیلی عاشق وی می‌شود. کارگردانی تیم برتون و موسیقی متن بسیار زیبای دنی الفمن درکنار صداگذاری جانی دپ و هلنا بونهام کارتر که او را در نقش بلاتریکس در مجموعه هری پاتر دیده بودیم، از جمله جنبه‌های مثبت این انیمیشن سینمایی تلقی می‌شوند.


شخصیت های کارتونی دختر معروف

۷- آن شرلی

کارتون آن شرلی با موهای قرمز (Anne Of Green Gables)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۷۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: دایانا، ریچل

«آنه، تکرار غریبانه روزهایت چگونه گذشت وقتی روشنی چشم‌هایت در پشت پرده‌های مه‌آلودِ اندوه پنهان بود؟ با من بگو از لحظه‌لحظه‌های مبهم کودکیت، از تنهایی معصومانه دست‌هایت».

آن شرلی، دختری دوست‌داشتنی با موهای قرمز که برای بسیاری تداعی‌کننده خاطرات ریز و درشتی از دوران کودکی به‌شمار می‌رود. دختری که در یتیم‌خانه بزرگ شد و به‌خاطر هوش بالایش داری قوه تخیل بسیاری قدرتمندی است. آن شرلی با امید و پشت‌کار و از همه مهم‌تر با مهربانی معصومانه خود سعی می‌کند زندگی جدیدی را آغاز کند و ناراحتی‌های گذشته خود را به‌دست فراموشی بسپارد. آینده‌ای که برای او به‌قدری زیبا تلقی می‌شود که حاضر است با هر مشکلی که سر راهش قرار می‌گیرد دست‌وپنجه نرم کند. انیمه ۵۰ قسمتی آن شرلی با موهای قرمز با اقتباس از کتابی با همین نام در سال ۱۹۷۹ روی آنتن رفت و به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کارتونی در کشور ما تبدیل شد.


باب اسفنجی پاتریک اختاپوس سندی

۸- باب اسفنجی

کارتون باب اسفنجی (SpongeBob SquarePants)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پاتریک، اختاپوس، آقای خرچنگ

اگر قصد داشتیم تنها ۱۰ شخصیت محبوب تاریخ انیمیشن‌ها را نام ببریم بدون شک شخصیت باب اسفنجی یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رفت. شخصیتی که آنقدر در جهان محبوب شد که سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و بازی‌های ویدیویی زیادی از روی آن ساخته شده است. حتی می‌توانیم به حضور کیانو ریوز بازیگر فیلم‌های ماتریکس و جان ویک در فیلم‌های باب اسفنجی اشاره کنیم. شخصیت باب اسفنجی به‌همراه دوستان بامزه‌اش یعنی پاتریک و اختاپوس در اعماق یک اقیانوس زندگی می‌کنند و هر روز داستان متفاوتی جلوی آن‌ها قرار می‌گیرد. باب اسفنجی پیشخدمت یک رستوران تلقی می‌شود که در اوقات فراغتش همراه‌با پاتریک به ماجراجویی می‌پردازد و داستان‌های بامزه‌ای را خلق می‌کنند.


والپیپر مشکی از باگز بانی

۹- باگز بانی

انیمیشن‌های لونی تونز (Looney Tunes)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۴۰ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: لولا، المر فاد

شخصیت باگز بانی هم دقیقا مانند باب اسفنجی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کارتونی نه‌تنها در جهان که در کشور خودمان به‌شمار می‌رود. شخصیتی که می‌توانیم از او به‌عنوان اصلی‌ترین شخصیت کارتون‌های لونی‌تونز یاد کنیم؛ کارتون‌هایی که چندتا از شخصیت‌های مهم دیگر آن هم در این فهرست حضور دارند. ماجراهای باگز بانی و المر فاد بیش از نیم قرن است که از جذاب‌ترین ماجراهای این سری کارتون‌ها تلقی می‌شوند. ماجراهایی که البته معمولا به نفع باگز بانی پیش می‌روند. باگز بانی یک خرگوش خاکستری و سفید با خصوصیات انسانی است که و شخصیتی ناآگاه و بامزه دارد که معمولا او را با کارهای فریب‌کارانه‌اش به خاطر می‌آوریم.


شخصیت های کارتونی پسر

۱۰ - شخصیت کارتونی معروف پسر: بن ۱۰

کارتون بن ۱۰ (Ben 10)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: مکس، گوئن

شخصیت بن ۱۰ یکی از جدید‌ترین شخصیت‌های این فهرست به‌شمار می‌رود که در همین یکی دو دهه‌ای که از خلق آن می‌گذرد به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی جهان تبدیل شده است. بنجامین تنیسون نام شخصیت اصلی داستان‌های بن ۱۰ تلقی می‌شود که در یک روز و در اثر برخورد یک شهاب سنگ با زمین درمیان بقایای پرت شده آن روی سطح زمین یک شی ساعت‌مانند پیدا می‌کند که به کمک آن می‌تواند به موجوداتی ابرانسانی و فضایی تبدیل شود و همین موضوع داستان‌های اصلی این شخصیت محبوب را شکل می‌دهند. تابه‌امروز بیش از ۵ سریال تلویزیونی مختلف با محوریت شخصیت بن ۱۰ روی آنتن رفته که تک‌تک قسمت‌های آن برای طرفداران این شخصیت فوق‌العاده جذاب و سرگرم‌کننده هستند.


شخصیت‌های اصلی انیمیشن پپا پیگ

۱۱- پپا پیگ

انیمیشن پپا خوکه (Peppa Pig)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: جورج، ربکا، سوزی

شخصیت پپا پیگ یا همان پپا خوکه در جهانی حضور دارد که تمام شخصیت‌های حاضر در آن را گونه‌های مختلف حیوانات شکل می‌دهند و او درکنار خانواده و دوستانش زندگی خوبی را سپری می‌کند. داستان این شخصیت که معمولا زمان خودش را با برادرش جورج و دوستان دیگرش سپری می‌کند درباره کارهای روزمره انسان‌ها جریان دارد که از نگاه این خوک دوست‌داشتنی و سایر شخصیت‌های این سریال به مخاطبان خودش نشان داده می‌شود. محبوبیت انیمیشن پپا پیگ به‌قدری زیاد شد که از زمان خلق آن تابه‌امروز در پیش از ۱۸۰ کشور مختلف در جهان پخش شده و همچنین درکنار چند سریال کارتونی یک فیلم سینمایی هم با محوریت این شخصیت در سال ۲۰۱۷ اکران شده است.


The Story of Perrine

‍۱۲- پرین

انیمه باخانمان (The Story of Perrine)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۷۸ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پاریکال

پرین نام دختری زیبا و شیرین است که زندگی سختی را تجربه می‌کند. او پدر خودش را از دست می‌دهد و به‌خاطر بیماری مادرش مجبور می‌شود الاغ دوست‌داشتنی خودش را برای به‌دست آوردن پول دارو به فروش برساند ولی این مشکلات همه قصه نیستند و بازهم مشکلات بزرگ دیگری سر راه دختر قصه ما قرار می‌گیرند. انیمه The Story of Perrine یا همان باخانمان در سال ۱۹۷۸ در کشور ژاپن پخش شد و خیلی سریع توانست راهش را به سایر کشورهای جهان نیز باز کند و در کشور خودمان هم یکی از انیمه‌های بسیار خاطره‌انگیز قدیمی به‌شمار می‌رود. این انیمیشن توسط هیروشی سایتو با اقتباس از رمان با خانواده اثر هکتور مالو ساخته شده است.


شخصیت پسر شجاع در انیمیشن دان چاک

۱۳- پسر شجاع

کارتون دان چاک (Don Chuck Monogatari)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: خانم کوچولو، خرس مهربون، پدرِ پسرِ شجاع

امکان ندارد در کشور ما از افراد بالای ۲۵ سال بپرسید پسر شجاع را می‌شناسند یا خیر و آن‌ها او را نشناسند. شخصیتی که نه‌تنها خودش که سایر شخصیت‌های این انیمه نیز از محبوبیت بسیار زیادی در کشور ما برخوردار هستند. شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی مانند خانم کوچولو، خرس مهربون و از همه مهم‌تر شخصیت پدرِ پسرِ شجاع همگی خاطرات ریز و درشت زیادی برای ما خلق کرده‌اند. استقبال از کارتون پسر شجاع در دهه ۶۰ و ۷۰ در کشور ما به‌قدری زیاد بود که روزنامه اطلاعات در آن زمان مقاله‌ای مفصل درباره آن نوشت و از آن به‌عنوان محبوب‌ترین کارتون ایران یاد کرد. داستان هر قسمت از این انیمه جدا بود و ماجراهای این شخصیت‌ها را درمقابل شخصیت‌های شروری مانند شیپورچی و روباه به‌تصویر می‌کشید.


والپیپر پلنگ صورتی

۱۴- پلنگ صورتی

کارتون پلنگ صورتی (The Pink Panther)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۶۳ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: بازرس کلوزو، دو دو

مگر می‌شود پلنگ صورتی را نشناخت و او را دوست نداشت؟ شخصتی که همان‌طور که از نامش پیداست یک پلنگِ صورتی به‌شمار می‌رود و از سال ۱۹۶۴ مهمان خانه‌های زیادی در سراسر جهان شد. در سال ۱۹۶۴ اولین قسمت انیمیشن پلنگ صورتی که در آن پلنگ قصه ما با یک شخصیت دیگر روی رنگ خانه دعوا می‌کنند، برنده جایزه اسکار شد که همین موضوع خیلی سریع پلنگ لاغر صورتی رنگ این انیمیشن را سر زبان‌ها انداخت. پلنگی که معمولا با بازرس کلوزو درگیری پیدا می‌کند و همیشه به روش‌هایی خنده‌دار موفق می‌شود او را شکست دهد. پلنگ صورتی بدون شک یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های انیمیشنی در تاریخ تلقی می‌شود.


پوستر زرد رنگ از شخصیت پیکاچو

۱۵- پیکاچو

انیمه پوکمون (Pokémon anime series)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۶ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: میستی، کچوم

شخصیت پیکاچو یکی دیگر از جدیدترین شخصیت‌های این فهرست به‌شمار می‌رود که بااین‌وجود اصلا نمی‌توانیم منکر محبوبیت بسیار زیادش در جهان و در کشور خودمان شویم. شخصیتی که برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت نینتندو خلق شد و پس از حضور در مجموعه انیمه‌های پوکمون به محبوبیتی بسیار زیاد دست پیدا کرد. شخصیت پیکاچو که نقطه قوت او الکتریسیته تلقی می‌شود در بازی پوکمون‌گو نیز حضور داشت و یکی از باارزش‌ترین و کمیاب‌ترین پوکمون‌های این بازی قلمداد می‌شد. همچنین در فیلم کارآگاه پیکاچو شخصیت اصلی این فیلم بود که درکنار رایان رینولدز فیلمی بسیار جذاب و سرگرم‌کننده را برای طرفداران این شخصیت و طرفداران پوکمون‌ها خلق کردند.


شخصیت پینوکیو

۱۶- پینوکیو

کارتون پینوکیو (Pinocchio)

  • نخستین حضور: در سال ۱۸۸۳ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پدر ژپتو، فرشته مهربان

به یکی از قدیمی‌ترین شخصیت‌های این مقاله رسیدیم. شخصیت پینوکیو در سال ۱۸۸۳ در یک رمان ایتالیایی به نام ماجراهای پینوکیو (Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino) توسط کارلو کلودی خلق شد و پس از گذشت بیش از نیم دهه یک اقتباس سینمایی از آن روی پرده سینماها رفت که داستان پینوکیو را به‌تصویر می‌کشید. داستانی که درباره یک نجار پیر به نام ژپتو جریان دارد که فرزندی نداشت و به‌همین‌دلیل فرشته مهربان یکی از مجسمه‌های چوبی او را به یک موجود جان‌دار به‌نام پینوکیو تبدیل می‌کند. شخصیتی که مهم‌ترین المان او این موضوع به‌شمار می‌رفت که وقتی دروغ می‌گفت دماغش درازتر می‌شد. فیلم پینوکیو محصول سال ۱۹۴۰ در گنجینه ملی فیلم آمریکا به‌عنوان یکی از ۱۰ انیمیشن برتر تاریخ قرار گرفته است.


شخصیت تارزان روی شاخه درخت

۱۷- تارزان

فیلم تارزان فرزند گوریل‌ها (Tarzan of the Apes)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۱۸ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: جین پورتر، منگانی

تارزان یا همان پسر جنگل یک نجیب‌زاده انگلیسی به‌شمار می‌رود که پس از گم شدن در جنگل‌های آفریقا توسط یک گوریل به نام منگانی در همان جنگل‌ها بزرگ می‌شود و مانند حیوانات غذا می‌خورد، مانند حیوانات صحبت می‌کند و مانند یک میمون روی شاخ و برگ درخت‌ها زندگی می‌کند و می‌خوابد. تا اینکه پس از سال‌ها توسط چند مکتشف پیدا می‌شود و کم‌کم او را به جهان انسان‌ها برمی‌گردانند. تابه‌امروز چندین فیلم سینمایی و انیمیشن سینمایی درباره شخصیت تارزان ساخته شده است و همچنین اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های ویدیویی زیادی هم با اقتباس از داستان تارزان ساخته شده‌اند. این شخصیت برای نخستین بار در فیلم فیلم تارزان فرزند گوریل‌ها (Tarzan of the Apes) در سال ۱۹۱۸ میلادی روی پرده سینماها رفت.


شخصیت تام سایر

۱۸- تام سایر

فیلم تام سایر (Tom Sawyer)

  • نخستین حضور: ۱۸۷۶ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: هاکلبری فین، بکی تچر

تام سایر در سال ۱۸۷۶ برای نخستین بار در رمانی با نام ماجراهای تام سایر (The Adventures of Tom Sawyer) خلق شد و به‌دلیل داستان زیبا و سرگرم‌کننده‌اش خیلی سریع میان مردم و به‌خصوص میان نوجوانان به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. داستان‌های تام سایر معمولا با اقتباس از تجربه‌های واقعی نویسنده آن رمان یعنی مارک تواین نوشته شده‌اند. شخصیت تام سایر نماینده پسرهای نوجوان بی‌دغدغه پیش از وقوع جنگ داخلی آمریکا به‌شمار می‌رود که سنی حدود ۱۴ الی ۱۶ سال داشتند. انیمیشن سینمایی تام سایر در سال ۲۰۰۰ با اقتباس از همین رمان روی پرده سینماها رفت که در آن شخصیت تام و سایر شخصیت‌های داستان به‌جای اینکه انسان باشند، حیوان‌های انسان‌نما هستند ولی بااین‌حال اقتباس خوبی از رمان مارک تواین تلقی می‌شود.


تیتراژ کلاسیک کارتون تام و جری

۱۹- تام

کارتون تام و جری (Tom and Jerry)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۴۰ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: جری

حتی اگر به‌هیچ‌وجه اهل تماشای انیمیشن نبوده باشید باز هم بدون شک تام و جری را می‌شناسید. موش و گربه‌ای که برای سال‌ها تو سروکله یکدیگر می‌زدند و هیچ‌وقت این دشمنی آن‌ها به پایان نرسید. البته درباره این موضوع که تام شخصیت محبوب‌تری به‌شمار می‌رود یا جری همیشه بحث‌های فراوانی بوده ولی بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم منکر محبوبیت دیوانه‌وار این دو شخصیت در تمام جهان شویم. این دو شخصیت برای نخستین بار در سال ۱۹۴۰ روی آنتن رفتند و نخستین سریال مربوط‌به آن‌ها پس از پخش ۱۱۴ قسمت در سال ۱۹۵۸ به پایان رسید. انیمیشن‌های تام و جری برای دهه‌ها مهمان خانه‌های زیادی در دنیا بودند که جدیدترین اقتباس از آن‌ها مربوط می‌شود به فیلم لایواکشن تام و جری که در سال ۲۰۲۱ اکران شد.


واپیپر شخصیت تن تن

۲۰- تن تن

انیمیشن ماجراهای تن تن (The Adventures of Tintin)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۲۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: ناخدا هادوک، پروفسور تورنسل، میلو

ماجراهای تن تن از سال ۱۹۲۹ در قالب کتاب‌های کمیک مسیر خودشان را آغاز کردند و به چنان محبوبیتی در جهان رسیدند که خیلی زود اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی از این داستان در دستور کار تهیه‌کنندگان قرار گرفت. شخصیت تن تن یک خبرنگار شجاع و نترس به‌شمار می‌رود که به‌همراه سگ خود یعنی میلو ماجراجویی‌های زیاد و جذابی را پشت‌سر گذاشته‌اند. سایر شخصیت‌های مهم داستان‌های تن تن مانند کاپیتان هادوک و پروفسور تورنسل نیز محبوبیت زیادی درمیان طرفداران داستان‌های تن تن دارند. کتاب‌های کمیک تن تن به‌دلیل تصویرپردازی واقع‌گرایانه و داستان‌های جذابش می‌توانند جزو محبوب‌ترین کمیک‌های تاریخ قلمداد شوند. همچنین در سال ۲۰۱۲ استیون اسپیلبرگ، کارگردان برجسته هالیوود یک اقتباس لایواکشن از داستان تن تن را کارگردانی کرد و روی پرده سینماها برد.


شخصیت توییتی

۲۱- توییتی

کارتون داستان دو بچه گربه (A Tale of Two Kitties)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۴۲ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: بابیت

توییتی یکی دیگر از شخصیت‌های بسیار محبوب بچه‌های ایران به‌شمار می‌رود که تقریبا همه کارتون‌های او را در دوران کودکی تماشا کرده‌اند. یک قناری زرد کوچک و دوست‌داشتنی که معمولا در یک قفس فلزی زندگی می‌کرد و شخصیت بابیت که یک گربه شرور بود همیشه قصد داشت توییتی را شکار کند. می‌توانیم داستان این دو شخصیت را مانند شخصیت‌های تام و جری بدانیم که گربه داستان ما به‌جای اینکه دنبال موش باشد در این کارتون به‌دنبال یک قناری زرد کوچک بود و اکثر اوقات دستش به او نمی‌رسید. توییتی برای نخستین بار در انیمیشن داستان دو بچه گربه به‌تصویر کشیده شد و تا همین امروز در انیمیشن‌های مختلف لونی تونز حضوری دائم داشته است.


شخصیت جودی ابوت در انیمیشن بابا لنگ دراز

۲۲- جودی ابوت

کارتون بابا لنگ‌دراز (Watashi No Ashinaga Ojisan)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۰ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: بابا لنگ‌دراز

انیمه بابا لنگ‌دراز با اقتباس از رمانی با همین نام به قلم جین وبستر ساخته شد و داستان دختری یتیم به نام جودی ابوت را به‌تصویر می‌کشد که با کمک‌های مالی شخصی که تنها یک بار سایه او را دیده، موفق می‌شود به دبیرستان برود. جودی ابوت یک دختر سرزنده و باهوش است که در کودکی پدر و مادر خودش را از دست داد و پس از مرگش او را در خیابان‌های نیویورک پیدا کردند و به پرورشگاه سپردند. جودی ابوت تنها یک بار سایه حامی خود را دید و به‌خاطر پاهای درازش همیشه او را با نام بابا لنگ‌دراز صدا می‌کرد. انیمه بابا لنگ‌دراز در سال ۱۹۹۰ روی آنتن رفت و پس از پایان یافتن محبوبیت بسیار زیادی به‌دست آورده بود که همین موضوع این انیمه را به تلویزیون‌های ایران آورد و در کشور خودمان نیز بسیار محبوب شد و تقریبا همه جودی ابوت را دوست داشتند.


شخصیت جیمبو

۲۳- جیمبو

کارتون جیمبو و جت ست (Jimbo and the Jet-Set)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۶ میلادی

به هواپیمای دوست‌داشتنی و محبوب تلویزیون رسیدیم. انیمیشن جیمبو که امکان ندارد تیتراژ آن از یادمان رفته باشد؛ تیتراژی که با صدا زدن جیمبو توسط شخصیت‌های مختلف و «جیمبوووووووو» گفتن آن‌ها خیلی سریع به انیمیشنی محبوب تبدیل شد و احتمالا همه ما حداقل یک بار در زمان سوار شدن به هواپیما یاد هواپیمایی با نام جیمبو افتاده‌ایم. شخصیت جیمبو به این صورت متولد شد که در کارخانه ساخت هواپیما یک روز مهندسان به‌جای استفاده از واحد اینچ از واحد سانتی‌متر استفاده کردند و هواپیمایی که قرار بود یک جامبوجت باشد در ابعاد کوچک‌تری ساخته شد و آن را جیمبو نام‌گذاری کردند. شخصیت جیمبو همیشه سعی می‌کرد به دیگران کمک کند و با دیدن فرد یا افرادی که به کمک نیاز داشتند خیلی سریع به آن‌ها کمک می‌رساند و این کار را با پرواز کردن خیلی خوب انجام می‌داد.


والپیپر شخصیت دافی داک

۲۴- دافی داک

کارتون لونی تونز (Looney Tunes)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۳۷ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: باگز بانی

شخصیت دافی داک یک مرغابی سیاه رنگ انسان‌نما به‌شمار می‌رود که به‌عنوان بهترین دوست شخصیت باگز بانی در انیمیشن‌های لونی تونز حضور پررنگی داشته است. او پس از شخصیت باگز بانی بیشترین حضور را در انیمیشن‌های لونی تونز داشت و خیلی‌ها او را به‌عنوان محبوب‌ترین شخصیت‌های این سری انیمیشن‌ها می‌دانند. دافی داک به انتخاب TV Guide در فهرست ۵۰ شخصیت برتر تاریخ انیمیشن‌ها توانسته رتبه چهاردهم را به خودش اختصاص دهد که همین موضوع به‌خوبی محبوبیت بسیار زیاد او را نشان می‌دهد. این شخصیت برای نخستین بار در سال ۱۹۳۷ میلادی به‌تصویر درآمد و همچنان پس از گذشت تقریبا ۹ دهه همچنان حضور پررنگی در سینما و تلویزیون دارد.


کاور سینمایی از شخصیت دامبو

۲۵- دامبو

انیمیشن دامبو (Dumbo)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۴۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: تیموتی، ماتریارک

شخصیت دامبو یک فیل دوست‌داشتنی و مظلوم بود که در سیرک به‌خاطر بزرگ بودن گوش‌هایش مورد تمسخر قرار گرفت و روزهای سختی را سپری می‌کرد تا اینکه به کمک بهترین دوستش متوجه شد که می‌تواند به کمک این گوش‌های بزرگ پرواز کند تا نه‌تنها این گوش‌های بزرگ مسخره نباشند که به یک اتفاق بسیار مهم و بزرگ برای او تبدیل شوند و برخلاف سایرین که او را مسخره می‌کردند بتواند هروقت که دلش می‌خواهد پرواز کند. شخصیت دامبو برای نخستین بار در سال ۱۹۴۱ روی پرده سینماها رفت و آخرین فیلم لایواکشن درباره این شخصیت در سال ۲۰۱۹ به کارگردانی تیم بورتون و نقش‌افرینی کالین فارل و مایکل کیتون اکران شد.


دوقلوهای افسانه‌ای

۲۶- دوقلو های افسانه‌ای

کارتون دوقلو های افسانه‌ای (The Twins of Destiny)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پودونگ، شائوکو

جولی و جولز را به‌عنوان دوقلوهای افسانه‌ای نمی‌توانستیم از یکدیگر جدا کنیم و هردوی آن‌ها را در یک مورد معرفی خواهیم کرد. جولی یک دختر انگلیسی و جولز یک پسر چینی که از والدینی متفاوت در یک زمان و در یک مکان مشترک به دنیا آمدند و مادرشان در زمان تولد آن‌ها از دنیا رفت. این دوقلوی افسانه‌ای قدرتی ماورایی دارند؛ زمانی‌که این دو نفر دست یکدیگر را می‌گیرند نیرویی ابرانسانی پیدا می‌کنند و به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتند با کمک گرفتن از این نیرو درمقابل حکومت ظالمانه امپراتریس در چین بایستند. این انیمیشن در سال ۱۹۹۱ روی آنتن رفت و با تغییرات مهمی در تلویزیون ایران به‌تصویر درآمد ولی بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم محبوبیت دوقلوهای افسانه‌ای را در دهه ۷۰ خورشیدی انکار کنیم.


شخصیت‌های اصلی کارتون رابین هود

۲۷- رابین هود

کارتون رابین هود (Robin Hood)

  • نخستین حضور: قرن ۱۴ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: ماریان، جان کوچولو

رابین هود درمیان شخصیت‌های این مقاله قدیمی‌ترین شخصیت خلق شده به‌شمار می‌رود که برای نخستین بار در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی در اشعاری مختلف حضور پیدا کرد و خیلی سریع درمیان مردم عامه به محبوبیت زیادی رسید. شخصیتی که کار با تیروکمان را بسیار حرفه‌ای بلد است و هدف اصلی او کمک کردن به مردم تهی‌دست به‌شمار می‌رود که زندگی سختی دارند. رابین هود در انیمیشن های دیزنی در قالب یک روباه به‌تصویر درآمد و سایر شخصیت‌های این انیمیشن نیز حیوان‌هایی انسان‌نما هستند. رابین هود همیشه سعی می‌کند از افراد قدرتمند و پولدار دزدی کند و دزدی‌های خودش را برای کمک به مردم عادی با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد.


شخصیت راپونزل در انیمیشن گیسوکمند

۲۸- راپونزل

انیمیشن گیسوکمند (Tangled)

  • نخستین حضور:‌ سال ۱۷۹۰ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: فلین، مادر گوتل، یوجین

راپونزل یا راپانزل یکی از افسانه‌های قدیمی به‌شمار می‌رود که شباهت بسیار زیادی به شخصیت رودابه در شاهنامه فارسی دارد. شخصیت راپانزل شاهدخت زیبایی است که موهایی بسیار بلند دارد ولی از میراث سلطنتی خود خبر ندارد و در کودکی توسط یک پیرزن خبیث به نام مادر گوتل زندانی می‌شود تا او بتواند به کمک نیروی شفابخش موهای راپونزل برای همیشه جوان بماند. راپونزل همیشه دوست داشت از آن زندان خارج شود و درنهایت به کمک موهای بلند خود و کمک گرفتن از شخصی نجات‌دهنده موفق می‌شود از آن زندان فرار کند. داستان راپونزل و شخصیت رودابه در شاهنامه به‌دلیل داشتن موهای بلند و کمک گرفتن دیگران از قدرت موی آن‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند.


شخصیت رنگو انیمیشن RANGO

۲۹- رنگو

انیمیشن رنگو (Rango)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۱۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: بینز

شخصیت رنگو تنها شخصیت این مقاله به‌شمار می‌رود که نه‌تنها از تولدش خیلی نمی‌گذرد که آثار زیادی هم درباره او ساخته نشده اما محبوبیت دیوانه‌وار او به‌قدری بوده که بتواند به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کارتونی در این فهرست حضور داشته باشد. انیمیشن رنگو در سال ۲۰۱۱ روی پرده سینماها رفت و خیلی سریع به محبوبیتی بسیار زیاد دست پیدا کرد. شخصیت رنگو یک آفتاب‌پرست است که اتفاقی از آکواریوم خود خارج و وارد یک دنیای جدید می‌شود و برای پذیرفته شدن در آن دنیا به‌طور مدام پُز کارهای نکرده خودش را می‌دهد. او با داستان‌های دروغ خود عنوان کلانتر شهر را در اختیار می‌گیرد ولی نمی‌داند که با مشکلات و خطرهای بزرگ طرف خواهد بود و دروغ‌های او این بار در دنیای واقعی کمکی به او نخواهند کرد.


والپیپر شخصیت زورو

۳۰- زورو

انیمیشن ماجراجویی‌های جدید زورو (The New Adventures of Zorro)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۱۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: برنارد، تورنادو

شخصیت زورو خیلی دیر به‌صورت انیمیشن درآمد و میان نخستین اقتباس سینمایی آن تا نخستین اقتباس آن در قالب انیمیشن دهه‌ها فاصله است. شخصیتی که ماندگارترین امضای شخصیت‌های تلویزیونی را به خودش اختصاص داده و همیشه روی کمر قربانی‌های خود یا روی دیوار علامتش یعنی حرف Z را با شمشیر حک می‌کرد. زورو با نام واقعی دون دیه‌گو دلاوگا اشراف‌زاده‌ای به‌شمار می‌رفت که همیشه دلش به حال فقرا می‌سوخت و همیشه قصد داشت به آن‌ها کمک کند. این شخصیت برای اولین‌بار در سال ۱۹۱۹ توسط داگلاس فربنکس روی پرده سینماها رفت و در طول تاریخ بازیگران سرشناس زیادی مانند آنتونی هاپکینز، آلن دلون و آنتونیو باندراس در نقش وی نقش‌آفرینی کرده‌اند.


کاور سینمایی انیمیشن زیبای خفنه

۳۱- زیبای خفته (آرورا)

انیمیشن زیبای خفته (Sleeping Beauty)

  • نخستین حضور: سال ۱۶۹۷ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پرنس فیلیپ، ملفیست

شخصیت زیبای خفته یا همان شخصیت آرورا، پرنسس بسیار زیبایی به‌شمار می‌رود که به‌دلیل طلسم یک جادوگر خبیث به یک خواب عمیق فرو می‌رود. درواقع آن جادوگر قصد کشتن پرنسس ما را داشت ولی به‌خاطر دخالت یک پری خوش‌قلب شخصیت آرورا به خوابی عمیق می‌رود که تنها با بوسه یک عشق واقعی از آن خواب می‌تواند بیدار شود. شخصیت زیبای خفته برای نخستین بار در سال ۱۶۹۷ میلادی در رمانی با همین نام اثر شارل پرو خلق شد و در سال ۱۹۵۹ نخستین اقتباس از آن به‌تصویر درآمد. دیزنی در سال‌های اخیر انیمیشن‌ها و فیلم‌های لایو اکشنی را برپایه داستان شخصیت زیبای خفته و جادوگر خبیث این داستان یعنی ملفیست تهیه و اکران کرده است که اخیر آن‌ها فیلم ملفیست: بانوی اهریمنی با بازی آنجلینا جولی به‌شمار می‌رود.


شخصیت‌های بل و سباستین

۳۲- سباستین

کارتون بل و سباستین (Belle and Sebastian)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: بل، سیسیل، آنجلینا

انیمه بل و سباستین به‌دلایل بسیار زیادی درمیان بچه‌های دهه ۶۰ خورشیدی محبوبیت زیادی دارد چراکه سباستین می‌توانست برای بسیاری از بچه‌ها آینه تمام‌قدی از خودشان باشد. پسری بازیگوشی که مادرش او را ترک کرده و به‌همین‌دلیل توسط سایر کودکان مورد تمسخر قرار می‌گیرد. بهترین دوست سباستین سگی به‌شمار می‌رود به نام بل که به‌طور اتفاقی او را پیدا کرد و خیلی زود به بهترین دوست سباستین تبدیل شد. سگی مهربان که بدون شک مانند خود سباستین از محبوبیت بسیار زیادی در داستان این انیمه برخوردار است. سباستین همراه‌با بل ماجراجویی بزرگی را برای یافتن مادرش آغاز می‌کند که داستان اصلی این انیمه را شکل می‌دهد. انیمه بل و سباستین در سال ۱۹۸۱ در کشور ژاپن روی آنتن رفت و خیلی سریع در سایر کشورها نیز بسیار محبوب شد.


کارتون سفید برفی و هفت کوتوله

۳۳- سفید برفی

انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs)

  • نخستین حضور: سال ۱۸۱۲ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: ملکه خبیث، شاهزاده

سفید برفی یکی دیگر از شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که خیلی از ما با وی خاطرات ریز و درشت زیادی داریم. سفید برفی یک نامادری بدجنس دارد که از قضا ملکه آن سرزمین تلقی می‌شود و حسادت بسیار زیادی به سفید برفی می‌ورزد. ملکه به یکی از شکارچیان خود دستور می‌دهد سفید برفی را به قتل برساند ولی شکارچی این کار را انجام نمی‌دهد و سفید برفی را در جنگل رها می‌کند تا او به‌همراه هفت کوتوله که در معدن کار می‌کنند، زندگی کند. داستان سفید برفی برای نخستین بار در سال ۱۸۱۲ توسط برادران گریم در کتاب‌های داستان آن‌ها منتشر شد و خیلی سریع به محبوبیتی دیوانه‌وار رسید تا اینکه در سال ۱۹۳۷ توسط والت دیزنی در قالب یک فیلم سینمایی روی پرده سینماها رفت تا محبوبیت این شخصیت در جهان از قبل هم بیشتر شود.


بازی Captain Tsubasa J: The Way to World Youth

۳۴- سوباسا

انیمه کاپیتان سوباسا (Captain Tsubasa)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: کاکرو، واکابایاشی، تارو

کیه که سوباسا و داستان‌ها او را نشناسد؟ داستانی که درباره فوتبالیستی جوان به نام سوباسا اُزارا جریان دارد و داستان تبدیل شدن او از یک فوتبالیست ساده در مدرسه به یک قهرمان ملی را روایت می‌کند. او با واکابایاشی آشنا می‌شود و مهم‌ترین رقیب آن‌ها کاکرو به‌شمار می‌رود که فوتبالیستی بسیار حرفه‌ای و تنومند است. رقابت آن‌ها باعث پیشرفت سوباسا می‌شود و سرانجام به‌همراه تارو، کاکرو، واکابایاشی و سایر هم‌تیمی‌هایشان به تیم ملی ژاپن کمک می‌کنند تا قهرمان جام جهانی فوتبال شود و در فینال مسابقات تیم ملی آلمان را به‌همراه ستاره خود یعنی کارل هاینز اشنایدر شکست می‌دهند. مانگا و انیمه کاپیتان سوباسا در تمام کشورهای جهان به‌قدری محبوب است که به‌تازگی یک بازی ویدیویی با همین نام نیز برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شده است.


شخصیت سیمبا در انیمیشن شیرشاه

۳۵- سیمبا

انیمیشن شیرشاه (The Lion King)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: موفاسا، تیمون، پومبا

سیمبا نه‌تنها یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کارتونی به‌شمار می‌رود که مجموعه سینمایی شیرشاه نیز یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین مجموعه‌های تاریخ سینما تلقی می‌شود. شخصیت سیمبا در این انیمیشن پسر پادشاه موفاسا است که پس از پدرش پادشاهی جنگل به او می‌رسد. عموی او یعنی اسکار که توقع داشت این عنوان به او برسد از آن‌ها کینه به دل می‌گیرد و همین موضوع داستان اصلی فیلم را شکل می‌دهد. نخستین قسمت انیمیشن شیرشاه در سال ۱۹۹۴ روی پرده سینماها رفت و فروش شگفت‌انگیز ۹۵۰ میلیون دلاری را تجربه کرد که دو قسمت دیگر نیز به‌عنوان دنباله‌ای برای آن ساخته شد. همچنین در سال ۲۰۱۹ نسخه لایواکشن قسمت نخست شیرشاه به کارگردانی جان فاورو توسط دیزنی با بودجه‌ای ۲۶۰ میلیون دلاری تولید و اکران شد که این اثر هم فروش فوق‌العاده ۱.۶۶ میلیارد دلاری را به نام خودش ثبت کرد تا به‌خوبی محبوبیت این مجموعه را به همه نشان دهد.


شخصیت سیندرلا و پری مهربان

۳۶- سیندرلا

انیمیشن سیندرلا (Cinderella)

  • نخستین حضور: سال ۱۶۹۷ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پری مهربان، شاهزاده

سیندرلا یکی دیگر از آن شخصیت‌هایی است که در دوران بچگی خیلی‌ها نقش بسیار پررنگی داشته است. داستان خلق شخصیت سیندرلا حواشی زیادی دارد؛ چراکه برخی براین‌باورند که این شخصیت در سال ۸۶۰ در افسانه‌های کشور چین خلق شده، برخی باور دارند این شخصیت در ادبیات ایتالیا در سال ۱۶۳۴ متولد شده ولی اصلی‌ترین منبع الهام آن را می‌توانیم به داستان‌های شارل پرو در سال ۱۶۹۷ در فرانسه مربوط بدانیم. سیندرلا، شخصیتی که در یک مهمانی عاشق یک شاهزاده می‌شود ولی به‌خاطر از بین رفتن طلسم خود سریع به خانه برمی‌گردد و یک لنگه از کفشش را در قصر پادشاه جا می‌گذارد تا به‌این‌ترتیب شاهزاده برای پیدا کردن عشق خود به‌دنبال صاحب آن لنگه کفش بگردد. محبوب‌ترین انیمیشن سیندرلا در سال ۱۹۵۰ اکران شد و جدیدترین اقتباس از داستان این شخصیت فیلم لایواکشن سیندرلا محصول سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود.


شرک، خره و پرنسس فیونا لبخند می زنند انیمیشن شرک

۳۷- شرک

انیمیشن شرک (Shrek)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: خرِ شرک، پرنسس فیونا، گربه چکمه‌پوش

باور کنید امکان ندارد شرک را دوست نداشته باشیم. غول سبز مهربانی که به‌همراه دوستِ خرِ دوست‌داشتنی و بامزه‌اش تصمیم می‌گیرد پرنسس فیونا را از قصر اژدها نجات دهد. ماموریتی که از جانب پادشاه وضع شده و برای کسی که بتواند این وظیفه را انجام دهد جایزه بسیار ارزشمندی درنظر گرفته است؛ چراکه قصد دارد پس از آزادی فیونا با او ازدواج کند. شرک در این مسیر و پس از آزاد کردن پرنسس فیونا کم‌کم به او علاقمند می‌شود و همین موضوع داستان اصلی انیمیشن شرک را شکل می‌دهد. نخستین قسمت انیمیشن شرک در سال ۲۰۰۱ روی پرده سینماها رفت که پس از محبوبیت سرسام‌آور آن قسمت‌های بعدی نیز ساخته شدند و همچنین یک اسپین‌آف درباره گربه چکمه‌پوش نیز تهیه و اکران شد.


غول داستان فیلم The Iron Giant و هوگارت روی دستان او

۳۸- غول آهنی

انیمیشن غول آهنی (The Iron Giant)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: هوگارت

داستان غول آهنی روایت‌گر یک پسر ۹ ساله به نام هوگارت است که آرزو دارد یک حیوان خانگی داشته باشد. او با مادرش تنها زندگی می‌کند و یک شب متوجه می‌شود که آنتن تلویزیون خانه آن‌ها گم شده است. یک غول بسیار بزرگ آهنی در سال ۱۹۵۷ به زمین آمده که از آنتن خانه‌ها و ماشین‌ها و کلا از فلزهای مختلف تغذیه می‌کند و هوگارت در مسیر پیدا کردن آنتن خانه‌شان او را می‌بیند و علاوه‌بر اینکه این غول بزرگ را از برق گرفتگی در نیروگاه برق نجات می‌دهد یک رابطه دوستی میان او و ربات شکل می‌گیرد. او مجبور می‌شود دوست بسیار بزرگ خودش را از مادرش و دولت فدرال مخفی نگه دارد. انیمیشن غول آهنی بااینکه برخلاف سایر انیمیشن‌ها تعداد قسمت‌های زیادی ندارد ولی بااین‌حال به‌خاطر داستان تاثیرگذارش به یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های سینمایی تبدیل شده است.


Aladdin

۳۹- غول چراغ جادو (جینی)

انیمیشن علاءالدین (Aladdin)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: علاءالدین، جعفر

شخصیت غول چراغ جادو یا همان جینی یکی دیگر از معدود شخصیت‌های حاضر در این مقاله به‌شمار می‌رود که از شخصیت اصلی داستان محبوب‌تر هستند. شخصیتی که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ در فیلم موزیکال علاءالدین با صداپیشگی رابین ویلیامز به‌تصویر درآمد و خیلی سریع به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد. شخصیت جینی که یک غول چراغ جادو است که برای صاحب چراغ جادو می‌تواند سه آرزو را برآورده کند ولی هیچوقت داستان به همین سادگی پیش نمی‌رود. از سال ۱۹۹۴ تا سال ۱۹۹۵ یک سریال انیمیشن تلویزیونی با محوریت این داستان روی آنتن رفت و همچنین چند فیلم سینمایی نیز به‌عنوان دنباله برای قسمت نخست فیلم علاءالدین ساخته شد که جدیدترین فیلم این مجموعه فیلم علاءالدین محصول سال ۲۰۱۹ به‌شمار می‌رود که ویل اسمیت وظیفه نقش‌آفرینی در نقش غول چراغ جادو را برعهده داشت.


والپیپر انیمیشن کارآگاه گجت

۴۰- کارآگاه گجت

کارتون کارآگاه گجت (Inspector Gadget)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۳ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پنی، کوئینی

انیمیشن کارآگاه گجت نه‌تنها یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های تلویزیونی به‌شمار می‌رفت که به‌خاطر داستان و قابلیت‌های شخصیت اصلی خود یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌های آن زمان تلقی می‌شد. کارآگاهی که فراموش‌کار و شلخته به نام کارآگاه گجت که ظاهرش کاملا شبیه به انسان است ولی مانند ربات‌ها، گجت‌ها و وسایل مختلفی در جای‌جای بدن او قرار گرفته که در شرایط مختلف می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. جذابیت این شخصیت به این خاطر بود که همیشه می‌توانستیم او را درحال استفاده از گجت‌های جدید و متفاوت تماشا کنیم. این انیمیشن برای نخستین بار در سال ۱۹۸۳ روی آنتن رفت و پس از محبوبیت بسیار زیاد خودش به تلویزیون کشور ما نیز راه پیدا کرد و به یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های پخش‌شده از تلویزیون ایران تبدیل شد.


کارل در حال سفر با خانه اش در انیمیشن بالا

۴۱- کارل فردریکسن

انیمیشن بالا (Up)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: چارلز، راسل

کارل بادکنک فروشی است که در تمام عمرش همراه‌با همسر خود آرزوی سفر به آبشار بهشت در آمریکای جنوبی را داشته است. بعد از اینکه الی می‌میرد کارل تصمیم می‌گیرد که این آرزو را محقق کند او چند هزار بادکنک را به خانه‌اش می‌بندد و به‌همراه یک پسربچه، یک سگ و یک پرنده از روی زمین کنده می‌شود و به آسمان می‌رود تا در آبشار بهشت فرود بیایند. شخصیت کارل فردریکسن بااینکه مانند بسیاری از شخصیت‌های این مقاله حضوری طولانی و پررنگ در سینما و تلویزیون نداشته است ولی بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم دوست‌داشتنی بودنش و محبوب بودن او را نادیده بگیریم. همان‌طور که انیمیشن Up را خیلی راحت می‌توانیم یکی از بهترین آثار استودیوی پیکسار بدانیم.


گربه نره و روباه مکار

۴۲- گربه نره

کارتون گربه نره و روباه مکار (The Fox and the Cat)

  • نخستین حضور: سال ۱۸۸۳ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پینوکیو، روباهِ مکار

شخصیت گربه نره برای نخستین بار در کتاب ماجراهای پینوکیو اثر کارلو کلودی در سال ۱۸۸۳ خلق شد و همراه‌با روباه مکار خیلی سریع به محبوبیتی بسیار زیاد در داستان‌های پینوکیو دست پیدا کردند. این دو البته در اقتباس‌های تلویزیونی کارتونی منحصربه‌ خودشان نیز داشتند و حضور آن‌ها در تلویزیون تنها محدود به انیمیشن‌های پینوکیو نمی‌شد. بااین‌حال گربه نره و روباه مکار معمولا سعی داشتند تا با گول زدن پینوکیو و فریب دادن او به اهداف شوم خود برسند و همین موضوع داستان‌های اصلی این دو شخصیت را شکل می‌دهد. این دو شخصیت‌ که در انیمیشن‌های پینوکیو با ظاهرهای متفاوتی به‌تصویر کشیده شده‌اند در تلویزیون ایران نیز حضور پیدا کردند و به یکی از شخصیت های محبوب کارتونی در دهه‌های گذشته تبدیل شدند.


گرومیت و والاس

۴۳- گرومیت

انیمیشن والاس و گرومیت (Wallace and Gromit)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: والاس

گرومیت نیز مانند تعداد محدودی از شخصیت‌های این مقاله در دسته‌ای قرار می‌گیرند که محبوبیت بسیار زیاد آن‌ها از شخصیت اصلی داستان نیز بیشتر شده و به‌همین‌دلیل جلوتر از شخصیت اصلی به‌عنوان محبوب‌ترین شخصیت داستان تلقی می‌شوند. داستان‌های والاس و گرومیت خیلی سریع محبوب شدند. والاس یک مخترع به‌شمار می‌رود که البته بسیاری از اختراع‌های او آن‌طور که انتظار دارد پیش نمی‌روند و از آن طرف شخصیت گرومیت، سگ دست‌آموز والاس که بهترین دوست وی نیز به‌شمار می‌رود شخصیتی بسیار باهوش و تحصیل‌کرده تلقی می‌شود. از نخستین حضور این شخصیت‌ها در تلویزیون در سال ۱۹۸۹ تابه‌امروز چهار مجموعه سریالی اصلی از آن‌ها روی آنتن رفته است که اگر از علاقه‌مندان والاس و گرومیت باشید، تک‌تک قسمت‌های این مجموعه‌ها برای شما بسیار لذت‌بخش خواهند بود.


شخصیت گوسکو در انیمیشن زندگی جدید امپراتور

۴۴- گوسکو

انیمیشن زندگی جدید امپراتور (The Emperor's New Groove)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: پاچا، کرانک

احتمالا با من موافق خواهید بود که محبوبیت انیمیشن زندگی جدید امپراتور در کشور خودمان نسبت‌به سایر نقاط جهان بیشتر خواهد بود و این موضوع هم برمی‌گردد به دوبله فوق‌العاده به‌یادماندنی این انیمیشن که بسیاری از دیالوگ‌های آن را برای همیشه در ذهن ما حک کرده است. شخصیت گوسکو، امپراتوری به‌شمار می‌رود که توسط یک جادوگر خبیث به نام ایزما به یک شتر تبدیل می‌شود تا ایزما بتواند بر تخت پادشاهی بنشیند. شترِ حرف بزنِ قصه ما به کمک شخصیت پاچا سعی دارد که به کاخ خودش برگردد و بار دیگر به امپراتور آن سرزمین تبدیل شود ولی بااین‌تفاوت که در این مسیر متوجه یک درس مهم می‌شود که باید حواسش به مردم بیشتر باشد و از خودخواه بودنش کم کند.


شخصیت‌های اصلی انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجا

۴۵- لاک‌پشت‌های نینجا

انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجا (Teenage Mutant Ninja Turtles)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۴ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: استاد اسپلینتر

کم‌تر کسی پیدا می‌شود که لاک‌پشت‌های نینجا را دوست نداشته باشد و به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتیم تا یک نفر از آن‌ها را در این مورد از سایر جدا نکنیم. پس از پخش اولین قسمت این مجموعه و وجود طنز بسیار زیبای آن مورد توجه بسیاری از اهالی سینما به‌خصوص نوجوانان قرار گرفت. TMNT که نام کوچک‌شده این مجموعه است ناگهان به یک برند جهانی تبدیل شد و با ساخت عروسک‌ها و مواردی از این قبیل از روی شخصیت‌های این مجموعه سود بسیار زیادی را برای این برند به‌همراه داشت. استاد اسپلینتر شخصیت بسیار محبوب این انیمیشن و استاد لاک‌پشت‌های حاضر در این انیمیشن یعنی لئوناردو، رافائل، داناتلو و مایکل‌آنجلو جمله معروفی دارد که می‌گوید: «زندگی کنید، بمیرید و درست مانند برادر کنار یکدیگر مبارزه کنید. به یاد داشته باشید که هیچ چیز مهم‌تر و قوی‌تر از خانواده نیست».


شخصیت لوک خوش‌شانس و برادران دالتون

۴۶- لوک خوش شانس

انیمیشن لوک خوش شانس (Lucky Luke)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۴۶ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: برادران دالتون، بوشوگ، جالی جامپر

شخصیت لوک خوش‌شانس و داستان‌های او برای نخستین بار در مجله‌ای بلژیکی به نام اسپیرو به‌تصویر کشیده شد و خیلی سریع محبوبیت بسیار زیادی در کشورهای مختلف پیدا کرد. البته از زمان چاپ داستان‌های این شخصیت تا اقتباس تلویزیونی از آن، شخصیت لوک خوش‌شانس هم از نظر ظاهری و هم از نظر رفتاری دست‌خوش تغییرات زیادی شده است. لوک خوش‌شانس یک کابوی تنها به‌شمار می‌رود که به‌همراه اسب خود رانتانپلان (بوشوگ) و سگ دست‌وپاچلفتی خود یعنی جالی جامپر دوست دیگری ندارد و همیشه سعی می‌کند تبهکاران را دستگیر کند تا به اهداف شومشان نرسند. نکته جالب درباره انیمیشن لوک خوش‌شانس این است که تقریبا تمام شخصیت‌های فرعی آن شخصیت‌هایی به‌شمار می‌روند که در واقعیت نیز حضور داشته‌اند.


مایک و سالیوان در کارخانه هیولاها

۴۷- مایک وازوفسکی

انیمیشن کارخانه هیولا ها (Monsters,Inc)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: سالیوان

کارخانه هیولاها یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال یکی از محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های استودیوی پیکسار به‌شمار می‌رود. شخصیت مایک وازوفسکی به‌همراه سالیوان و سایر هیولاهای این کارخانه سعی می‌کنند با ترساندن بچه‌ها انرژی موردنیاز شرکت را تأمین کنند ولی رفته‌رفته سالیوان و مایک متوجه می‌شوند که بچه‌ها برای هیولاها خطری ندارند و می‌توانند با خنداندن آن‌ها انرژی بیشتری تولید کنند. پس از محبوبیت دیوانه‌وار این انیمیشن در جهان در سال ۲۰۰۱ استودیوی پیکسار قسمت دوم آن را تحت عنوان Monsters University تولید و اکران کرد و همچنین در سال ۲۰۲۱ یک مجموعه تلویزیونی با عنوان Monsters at Work به‌عنوان دنبال قسمت نخست این انیمیشن باحضور شخصیت‌های محبوب این داستان روی آنتن رفت.


واپیپر شخصیت ملوان زبل

۴۸- ملوان زبل

انیمیشن ملوان زبل (Popeye the Sailor)

  • نخستین حضور:‌ سال ۱۹۲۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: آلیو، بلوتو

به احتمال بسیار زیاد شما هم مانند خیلی‌های دیگه در دوران بچگی سعی می‌کردید تا با خوردن اسفناج مانند ملوان زبل قوی شوید و واقعا هم این انتظار را از خوردن اسفناج داشتید که شما را قوی کند. خیلی‌ها اصلا به‌خاطر ملوان زبل به خوردن اسفناج علاقه پیدا کردند. ملوانی که برای نخستین بار در سال ۱۹۲۹ در یک کتاب داستان مصور به‌تصویر کشیده شد و محبوبیت بسیار زیادش باعث تهیه اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی زیادی از آن شد. ملوان زبل با خوردن اسفناج نیروی مضاعفی پیدا می‌کرد و ماجراجوهای زیادی را پشت‌سر می‌گذاشت که مهم‌ترین آن‌ها ملوان قوی هیکلی به نام بلوتو به‌شمار می‌رفت که دردسرهای زیادی را برای ملوان زبل ایجاد می‌کرد و ملوان زبل هم با خوردن اسفناج و کسب قدرت بیشتر او را مدام شکست می‌داد.


کارتون مورچه و مورچه‌خوار

۴۹- مورچه خوار

کارتون مورچه و مورچه‌خوار (The Ant and the Aardvark)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۶۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: مورچه (چارلی)، مورچه‌خوارِ سبز

انیمیشن مورچه و مورچه‌خوار یکی دیگر از انیمیشن‌هایی به‌شمار می‌رود که داستانش شباهت زیادی به داستان‌های تام و جری دارد. شخصیت مورچه‌خوار که در این انیمیشن نامی ندارد همیشه در تلاش است تا یک مورچه قرمز رنگ به نام چارلی را به دام بیاندازد و درنهایت او را نوش جان کند که معمولا در این مسیر با شکست روبه‌رو می‌شود. این انیمیشن برای نخستین بار در بازه زمانی مان سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ روی آنتن رفت و پس از غیبتی بسیار طولانی نسخه جدید آن در سال ۲۰۱۰ تهیه و پخش شد. این انیمیشن تلویزیونی در دهه ۴۰ میلادی به تلویزیون ایران راه پیدا کرد و خیلی سریع به یکی از محبوب‌ترین کارتون‌های درحال‌پخش تبدیل شد و این محبوبیت بسیار زیاد این انیمیشن را برای دهه‌ها در تلویزیون ایران نگه داشت.


موش سرآشپز در انیمیشن ratatouille

۵۰- موش سرآشپز (رمی)

انیمیشن موش سرآشپز (Ratatouille)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۷ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: آلفردو

به یکی دیگر از شخصیت‌های تأثیرگذار و بسیار محبوبِ خلق شده توسط استودیوی پیکسار رسیدیم؛ انیمیشن موش سرآشپز و شخصیت رمی. رمی موشی است که در پاریس زندگی می‌کند. او با دیگر اعضای خانواده‌اش و دیگر موش‌ها متفاوت است و برای اینکه به آشپزی ماهر تبدیل شود در رستورانی همراه‌با آلفردو، دوست صمیمی خود کار می‌کند. او برای رسیدن به این هدف مشکلاتی را سر راهش دارد از جمله اینکه باید خانواده اش را راضی نگه دارد و همچنین در بیشتر قسمت‌های داستان باید خودش را از دید عموم دور نگاه دارد. انیمیشن Ratatouille یا همان موش سرآشپز در سال ۲۰۰۷ روی پرده سینماها رفت و خیلی سریع در تمام جهان محبوبیتی بی‌سابقه به‌دست آورد؛ به‌قدری که در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان رستوران‌هایی با الهام گرفتن از داستان و شخصیت‌های این انیمیشن شروع به فعالیت کردند.


شخصیت‌های اصلی کارتون میتی کومان

۵۱- میتی کومان

کارتون سفر های میتی کومان (Manga Mito Kōmon)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۱ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: داداش کایکو، تسوکه، زُمبه

انیمه سفرهای میتی کومان نه‌تنها یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کارتونی در ایران را برای ما به ارمغان آورد که یکی از شخصیت‌های مهم واقعی تاریخ ژاپن را به‌تصویر کشید. این انیمه روایت‌گر داستان زندگی توکوگاوا میتسوکونی ملقب به میتی کومان است؛ فردی شوخ‌طبع و دوست‌داشتنی و البته یک پزشک و غذاشناس ماهر. میتی کومان در نقش مامور مخصوص حاکم بزرگ به‌عنوان یک مامورِ مخفی باکفایت و با هویت‌های ساختگی به استان‌های مختلف ژاپن سر می‌زد تا ببیند عملکرد حاکم‌های هر استان چگونه است. این انیمه بسیار خاطره‌انگیز شخصیت‌های بسیار محبوب بیشتری در خود جای داده که می‌توان به شخصیت‌هایی مانند داداش کایکو، تسوکه و زُمبه اشاره کنیم که قطعا برای ما خاطرات زیادی خلق کرده‌اند.


والپیپر قرمز شخصیت میکی ماوس

۵۲- میکی ماوس

انیمیشن کشتی بخار ویلی (Steamboat Willie)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۲۸ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: فلیسیتی، مورتی و فردی

میکی ماوس بدون هیچ شکی یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های خلق شده توسط والت دیزنی به‌شمار می‌رود که در تقریبا یک قرن گذشته محبوبیت دیوانه‌واری در جهان به‌دست آورده است. میکی ماوس نخستین شخصیت کارتونی قلمداد می‌شود که در پیاده‌روی مشاهیر در هالیوود یک ستاره به نام او ثبت شده است. میکی ماوس به‌عنوان موش دوست‌داشتنی دیزنی برای نخستین بار در سال ۱۹۲۸ در انیمیشن کشتی بخار ویلی (Steamboat Willie) به‌تصویر درآمد و پس از کسب محبوبیت بسیار زیاد تابه‌امروز در بیش از ۱۳۰ عنوان مختلف سینمایی حضور داشته و همچنین مجموعه‌های سریالی زیادی با حضور وی روی آنتن رفته‌اند.


شخصیت های میگ میگ و گرگه

۵۳- میگ میگ (رودرانر)

انیمیشن کایوت و رودرانر (Wile E. Coyote and Road Runner)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۴۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: کایوت

انیمیشن کایوت و رودرانر که در ایران این انیمیشن را بیشتر با نام میگ‌میگ و گرگه می‌شناسند یکی دیگر از آن انیمیشن‌هایی به‌شمار می‌رود که یکی از شخصیت‌های اصلی آن به‌دنبال دیگری است و قصد دارد او را به دام خود بیاندازد. شخصیت میگ‌میگ یکی از معدود شخصیت‌های حاضر در این فهرست است که باوجود محدودیت دیالوگ بسیار محبوب شده است. او در تمام قسمت‌های این انیمیشن تنها عبارت «میگ‌ میگ» را ادا می‌کند و معمولا حرف‌های خودش را با پلاکاردهای دست‌نوشته به مخاطب می‌رساند. شخصیت کایوت انواع و اقسام روش‌ها را آزمایش می‌کند و از انواع و اقسام وسایل استفاده می‌کند تا بتواند رودرانر را به چنگ آورد ولی معمولا در این مسیر با سرانجام‌هایی دردناک روبه‌رو می‌شود.


شخصیت واتو واتو

۵۴- واتو واتو

کارتون واتو واتو، پرنده اعجاب‌انگیز (Wattoo Wattoo Super Bird)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۷۸ میلادی

شخصیت واتو واتو و انیمیشن واتو واتو، پرنده اعجاب‌انگیز احتمالا یکی از ناشناخته‌ترین شخصیت‌ها و انیمیشن‌های این فهرست به‌شمار می‌روند ولی بااین‌حال برای بسیاری‌ها خاطرات ریز و درشت زیادی خلق کرده‌اند. این انیمیشن فرانسوی در سال ۱۹۷۸ میلادی توسط رنه بورگ به‌تصویر کشیده شد و خیلی سریع در کشورهای اروپایی و پس از آن در سایر کشورهای جهان روی آنتن رفت و در انتهای دهه ۵۰ خورشیدی مهمان تلویزیون ایران شد. انیمیشنی که با هدف آموزش اخلاق درست به کودکان تهیه شد و پس از پخش ۵۶ قسمت ۵ دقیقه‌ای به پایان خودش رسید. خیلی‌ها انتظار داشتند قسمت‌های جدیدی از این انیمیشن ساخته شود ولی این اتفاق هیچوقت رخ نداد.


نمایی نزدیک از شخصیت wall-e و چشمان او رو به آسمان

۵۵- وال‌-ای

انیمیشن وال-ای (Wall.E)

  • نخستین حضور: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: ایوا

انیمیشن‌های پیکسار به‌قدری تأثیرگذار هستند که شخصیت‌های آن‌ها در همان یک انیمیشن جای خودشان را برای همیشه در قلب ما پیدا می‌کنند و به این راحتی‌ها هم عزیز بودنشان برای ما کم نخواهد شد. شخصیت وال-ای دقیقا یکی از همان شخصیت‌ها به‌شمار می‌رود. شخصیتی که با وجود حداقل دیالوگ‌های ممکن اشک ما را درآورد. وال‌-ای ربات تنهایی تلقی می‌شود که ۷۰۰ سال پس از ترک زمین توسط انسان‌ها وظیفه جمع کردن آشغال‌های این کره خالی را برعهده دارد تا اینکه یک روز یک سفینه به زمین می‌آید و وال-ای متوجه می‌شود که شخصیتی به نام ایوا به زمین آمده است. وال-ای علاقه زیادی به ایوا پیدا می‌کند و همین موضوع به داستان اصلی و بسیار تأثیرگذار این انیمیشن تبدیل می‌شود.


شخصیت وروجک در کارتون وروجک و آقای نجار

۵۶- وروجک (پوموکل)

کارتون وروجک و آقای نجار (Master Eder and his Pumuckl)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۲ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: آقای نجار (استاد ادر)

وروجک یکی دیگر از آن شخصیت‌های قدیمی تلویزیون است که باتوجه‌به اندازه و شکل حضور خود در انیمیشن وروجک و آقای نجار خیلی سریع به دل همه نشست و خیلی سریع به یکی از شخصیت‌های محبوب کارتونی تلویزیون تبدیل شد. وروجک موجودی بود کوچک و گاهی اوقات می‌توانست خودش را نامرئی کند و از دنیایی ناشناخته در کارگاه نجاری استاد ادر حضور داشت. بااینکه او خرابکاری می‌کرد ولی درعین‌حال مهربان و دوست‌داشتنی بود و خیلی وقت‌ها به استاد ادر در کارهای کوچیک نجاری کمک می‌کرد. داستان‌های وروجک و آقای نجار در دهه ۷۰ خورشیدی به تلویزیون ایران آمد و باصدای فراموش‌نشدنی اصغر افضلی و پرویز ربیعی برای همیشه در خاطره دوست‌داران این انیمیشن باقی خواهد ماند.


شخصیت وودی در کاور انیمیشن toy story 4

۵۷- وودی

انیمیشن داستان اسباب‌بازی‌ها (Toy Story)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: باز لایتیر، کله سیب‌زمینی، اندی

باز هم پیکسار و باز هم شخصیت‌هایی به‌یادماندنی. همه ما وقتی بچه بودیم با تماشای انیمیشن‌های داستان اسباب‌بازی‌ها فکر می‌کردیم که اسباب‌بازی‌های ما هم ممکن است زمانی‌که ما خواب هستیم، واقعی شوند، باهم صحبت کنند و زندگی خودشان را داشته باشند. موضوعی که به داستان اصلی انیمیشن‌های Toy Story تبدیل شده بود و شخصیت‌های این انیمیشن که اسباب‌بازی‌های شخصیت اندی به‌شمار می‌روند مانند انسان‌های عادی زندگی مخصوص به خودشان را دارند. درکنار شخصیت وودی که قطعا می‌تواند محبوب‌ترین شخصیت این مجموعه لقب بگیرد می‌توانیم به شخصیت‌هایی مانند باز لایتیر و کله سیب‌زمینی نیز اشاره کنیم که آن‌ها هم از محبوبیت بسیار زیادی درمیان دوست‌داران این انیمیشن‌ها برخوردار هستند.


نقاشی شخصیت وینی پو

۵۸- وینی پو

انیمیشن وینی پو (Winnie the Pooh)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۲۶ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: کریستوفر رابین، پیگلت، تایگر

داستان‌های وینی پو درابتدا با عنوان وینی د پو در سال‌ ۱۹۲۶ توسط آ.آ. میلن خلق شد و خیلی سریع به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و سال‌ها بعد والت دیزنی با خرید حق امتیاز این شخصیت انیمیشن‌های سریالی و سینمایی بسیار زیادی را درباره این شخصیت محبوب تهیه کرد. شخصیت پو خرس مهربانی به‌شمار می‌رود که عاشق عسل است و عشق او به عسل را تقریبا در تمام آثار سینمایی و تلویزیونی مربوط‌به او می‌توان دید؛ از نخستین فیلم درباره این شخصیت یعنی The Many Adventures of Winnie the Pooh محصول سال ۱۹۷۷ گرفته تا نخستین سریال این شخصیت یعنی The New Adventures of Winnie the Pooh که در سال ۱۹۸۸ روی تلویزیون رفت تا آخرین فیلم‌ها و سریال‌هایی که با اقتباس از داستان پو ساخته و منتشر شده‌اند.


والپیپر زرد از شخصیت هومر سیمپسون

۵۹- هومر سیمپسون

انیمیشن سیمپسون ها (The Simpsons)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: بارت، مارج، مگی

انیمیشن سیمپسون‌ها قطعا یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های دوره مدرن تلویزیون به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۸۹ روی آنتن رفت و پخش آن تا همین امروز ادامه داشته و تا امروز بیش از ۷۰۰ قسمت از آن در قالب ۳۲ فصل پخش شده است. شخصیت هومر سیمپسون که پدر این خانواده تلقی می‌شود در نگاه اول شخصی تنبل، عصبی و البته احمق است که خیلی راحت عصبانی می‌شود و کارهای احمقانه زیادی انجام می‌دهد. وی مسئول بخش امنیتی نیروگاه اتمی است و به‌خاطر کارهای احمقانه خود بارها از کارش اخراج شده و معمولا سر کار می‌خوابد. انیمیشن سیمپسون‌ها درکنار شخصیت هومر شخصیت‌های محبوب و بسیار بامزه دیگری مانند بارت، مارج و مگی دارد که همه آن‌ها درمیان علاقه‌مندان این انیمیشن بسیار محبوب هستند.


شخصیت یوگی خرسه

۶۰- یوگی

انیمیشن ماجراهای یوگی خرسه (The Yogi Bear Show)

  • نخستین حضور: سال ۱۹۵۸ میلادی
  • سایر شخصیت‌های محبوب: بوبو خرسه، هاکلبری هاوند

به آخرین شخصیت حاضر در فهرست محبوب‌ترین شخصیت های کارتونی تاریخ رسیدیم. شخصیت بسیار دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز یوگی که درابتدا به‌عنوان یکی از شخصیت‌های فرعی انیمیشن The Huckleberry Hound Show در این برنامه به‌تصویر کشیده شد و پس از محبوبیت بسیار زیادش سازندگان آن تصمیم گرفتند تا برنامه تلویزیونی مخصوص به یوگی را تهیه کنند.

سریال‌های انیمیشنی محبوبی مانند سریال The Yogi Bear Show، سریال Yogi Bear & Friends و سریال Yogi's Gang نخستین سریال‌های با محوریت این شخصیت محبوب به‌شمار می‌روند که خیلی سریع به تلویزیون ایران آمدند و در کشور خودمان هم به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کردند. آخرین سریال ساخته شده با حضور شخصیت یوگی انیمیشن سریال !Jellystone تلقی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ روی آنتن رفت و تابه‌امروز دو فصل از آن اکران شده است.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی تاریخ چیست؟ به‌نظر شما جای کدام‌یک از شخصیت‌های کارتونی در این فهرست خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- محبوب‌ترین شخصیت های کارتونی کدام‌اند؟

از میان محبوب‌ترین شخصیت های کارتونی می‌توان به آن شرلی، بن تن، ملون زبل و دوقلو‌های افسانه‌ای اشاره کرد. فهرست کامل ۶۰ شخصیت دوست داشتنی کارتون‌ها را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- شخصیت های دوست داشتنی دنیای انیمیشن کدام‌اند؟

از میان شخصیت‌های انیمیشنی می‌توان به رنگو، گیسو کند، السا و زیبای خفته اشاره کرد. فهرست کامل ۶۰ شخصیت دوست داشتنی کارتون‌ها را می‌توانید در زومجی بخوانید.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده