نویسنده: مریم اصلانی
// جمعه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۹

معروف ترین خوراکی های دنیای انیمه | از کوفته برنجی دانگو تا رامِن

آشپزی در دنیای انیمه، سِحر و افسونی خاص دارد و ما شاید بسیاری از انیمه‌ها و کاراکتر‌هایشان را با یک غذای خاص به یاد آوریم. در مرور جذاب‌ترین خوراکی های دنیای انیمه با زومجی همراه باشید.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش محبوبیت انیمه هم در میان نوجوانان و هم دیگر اقشار جامعه هستیم. خلاقیت و تنوع خطوط داستانی باعث شده است که هر کدام از سریال‌های انیمه‌ای با هر محتوا و موضوع، طرفدارانی خاص خود پیدا کند. برای همین چندان عجیب نیست که شخصیت‌های دوست داشتنی انیمه‌ها به سرعت توجه افراد را به خود جلب کرده و به شهرت می‌رسند.

صبحانه خوردن در انیمه قعله متحرک هاول

یکی از دلایل جذابیت انیمه، تصاویر زیبا و جلوه‌های بصری خیره کننده‌ی آن‌ها است. رنگ‌هایی زنده و روشن، دنیاهایی خارق‌العاده و جادویی که بیننده را افسون می‌کند و البته انواع خوراکی و غذاهای جذاب و جالب توجه که حتی از نمونه‌های مشابه‌شان در دنیای واقعی، خوشمزه‌تر به نظر می‌رسند.

همین مسئله باعث می‌شود طرفداران دنیای انیمه هم مشتاق امتحان کردن غذاهای مختلف شده یا حتی سعی کنند نمادین‌ترین آن‌ها را خود در خانه تهیه و سرو کنند. به عبارت دیگر از آنجایی که انیمه در سال‌های اخیر به بخشی اساسی از فرهنگ پاپ مدرن تبدیل شده است، طبیعی است که سبک زندگی افراد را هم تحت تأثیر خود قرار دهد و دراین بین هنر آشپزی هم بی‌نصیب نماند.

با محبوبیت آثاری همچون حمله به تایتان‌، آکادمی قهرمان من، ناروتو و شیطان کش که قلب میلیون‌ها نفر را در گوشه و کنار جهان تسخیر کردند، چندان عجیب نیست که بسیاری به‌دنبال شناخت غذاهای محبوب شخصیت‌های مورد علاقه خود باشند، افرادی که دوست دارند حتی در مورد طرز تهیه آن‌ها هم اطلاعات بیشتری به‌دست آورند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با محبوب‌ترین غذاهای ژاپنی دنیای انیمه آشنا شده و ببینیم کدام شخصیت‌ها در کدام انیمه‌ها به این خوراکی‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

نان صبحانه طالبی شکل در انیمه

۱۴- Melon Pan

نان صبحانه به شکل طالبی

Melon Pan یکی از شناخته‌ شده‌ترین میان وعده‌های ژاپنی است. این نان ژاپنی طعمی شیرین و بافتی نرم و پفکی داشته و قسمت پوسته بیرونی نان ترد و شکری است و طرح شبکه‌ای مانند آن شبیه پوست طالبی به نظر می‌رسد. اگرچه اسم آن نان صبحانه طالبی است، اما طعم این میوه ندارد و به‌جای آن طعم‌هایی از آن مثل شکلات، ماچا و توت فرنگی در دسترس است. اکثر فروشگاه‌ها و نانوایی‌های ژاپنی این نان را عرضه می‌کنند.

نان صبحانه طالبی شکل در انیمه‌های دیده می‌شود که شخصیت اصلی آن دیر به مدرسه یا محل کار می‌رسد و حین حرکت چیزی برای خوردن تهیه می‌کند. این میان وعده خوشمزه، مورد علاقه شخصیت شانا در انیمه «Shakugan No Shana» است. در انیمه‌هایی مثل « Free!»، گینتاما، کتاب دوستان ناتسومه، آماگامی (Amagami SS) و «Saekano: How to Raise a Boring Girlfriend» هم از نان Melon Pan استفاده شده است.


پارفیت ژاپنی در انیمه

۱۳- The Japanese Parfait

پارفیت ژاپنی (پارفه)

پارفیت یکی از دسرهای خوشمزه و بسیار محبوب در ژاپن است که به‌خصوص نوعی از آن با طعم موز و شکلات بسیار پرطرفدار است. اگرچه این دسر جزو خوراکی‌های سنتی این کشور نیست، اما به اندازه‌ای محبوب است که در بسیاری از کافه‌های ژاپنی سرو می‌شود. سنتی‌ترین راه برای آماده کردن پارفیت به سبک ژاپنی استفاده از موادی همچون بستنی، موچی، لوبیا قرمز، ذرت، انواع میوه و مواد ترد مثل پوکی است.

پارفیت یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌‌ها در دنیای انیمه‌ است که در آثار متنوعی همچون سیلور مون، توکیو غول (Tokyo Ghoul: Root A)، «شوالیه خون‌آشام یا ومپایر نایت» (Vampire Knight)، «می‌یو پرنسس خون‌آشام» (Vampire Princess Miyu )، «حماسه سرزمین زامبی‌ها» (Zombieland Saga)، «پس از باران» (After the Rain)، فوکا (Fuuka)، «آکامه گا کیل» (Akame ga Kill) و گینتاما (Gintama) استفاده شده است.


میگوی سرخ کرده در انیمه

۱۲- Ebi Fry

میگوی سرخ شده

Ebi Fry، نوعی غذای ساده تهیه شده از میگوی سرخ شده است. این نوع خوراک در بسیاری از کشورهای آسیایی همچون ژاپن، کره و فیلیپین سرو می‌شود. از میگوی سرخ شده در آماده کردن جعبه بنتو، انواع میان وعده و غذاهای خانگی استفاده می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده آن هم ساده است که شامل پنج ماده اصلی میگو، تخم مرغ، آرد ساده، آرد سوخاری و سس دلخواه است.

میگوی سرخ شده در بسیاری از انیمه‌ها دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به «ناتسومه و کتاب دوستان» (Natsume's Book of Friends)، سیلور مون، «تاری تاری» (Tari Tari)، اوراهارا (Urahara)، «رستورانی در دنیای دیگر» (Restaurant to Another World)، «دختر اختاپوسی» (Squid Girl)، «رانتارو پسر نینجایی» (Ninjaboy Rantaro) و «ورود به افق» (Log Horizon) اشاره کرد.


خوراکی به نام گیوزا در انیمه

۱۱- Gyoza

گیوزا

این خوراکی جذاب با الهام از پیراشکی تهیه می‌شود، خمیری نازک که با مخلوطی از انواع گوشت یا سبزیجات پر شده و درکنار سس سویا سرو می‌شود. به همین خاطر گیوزا خوراکی است که هم مناسب افراد گیاهخوار است و هم برای دوست‌داران طعم انواع گوشت دلپذیر است. در رستوران‌های مخصوص عرضه رامن، گیوزا را درکنار رامن یا قبل از سرو غذای اصلی و به‌عنوان پیش غذا سرو می‌کنند.

گیوزا غذای مورد علاقه شخصیت‌های انیمه «iDOLM@ster» است، به‌علاوه از این خوراکی در انیمه‌های دیگری همچون جنگ غذاها، ساکورا، دوروهه‌دورو (Dorohedoro) و «خانم کویزومی نودل رامن دوست دارد» (Ms. Koizumi Loves Ramen Noodles)، استفاده شده است.


غذایی به نام نیکومان در انیمه

۱۰- Nikuman

نیکومان یا نیکومن

نیکومان نوعی نان پف دار و بخار پز شده به سبک ژاپنی است که قسمت میانی آن را با گوشت چرخ کرده پر می‌کنند. خمیر را پس از آماده شدن داخل ظرف‌های مخصوص بخارپز از جنس بامبو چیده و بعد از آماده شدن، آن را به‌صورت گرم سرو می‌کنند. نیکومان یک میان وعده خوشمزه و راحت است که به‌ویژه سرو آن در شب‌های سرد سال متداول است. همچنین می‌توان آن را به‌صورت آماده از سوپرمارکت‌ها خریده یا در انواع جشنواره‌ها تهیه کرد.

چیهیرو از انیمه شهر اشباحی یکی از طرفداران این خوراکی است

انواع مختلفی از نیکومان وجود دارد که با طعم‌هایی همچون خمیر لوبیا قرمز، کاری یا طعم سبزیجات ارائه می‌شوند. این میان وعده به‌ویژه محبوب شخصیت شویو هیناتا از انیمه هایکیو (Haikyuu) است که از خوردن آن لذت می‌برد. همچنین شخصیت اوساگی از انیمه سیلور مون و چیهیرو از انیمه شهر اشباح هم جز طرفداران این خوراکی هستند.


میان وعده پوکی در انیمه

۹- Pocky

پوکی

پوکی به‌نوعی شبیه چوب شور است، استیکی بیسکوئیتی که با روکشی از شکلات پوشیده شده است. پوکی یکی از معروف‌ترین تنقلات ژاپنی است که می‌توان آن را به‌سادگی در همه سوپرمارکت‌ها پیدا کرد. پوکی طعم‌های مختلفی دارد، مثل توت فرنگی، چای سبز ماچا، موز، شکلات، کلوچه، خامه‌ای و انواع دیگر.

این اسنک معروف در بسیاری از انیمه‌ها دیده می‌شود، مثل انیمه «Ga-Rei: Zero»، جایی که دو شخصت یومی و کاگورا مشغول بازی دونفره پوکی هستند. بازی که از آن به‌عنوان نسخه ژاپنی بازی چرخاندن بطری هم یاد می‌شود.


اومو رایس در انیمه

۸- Omurice

اومو- رایس

اومو- رایس خوراکی املت مانند است که با موادی همچون برنج سرخ شده، انواع سبزیجات و مرغ پر شده است. درنهایت روی آن را با سس قرمز (کچاپ) تزئین و درکنار مقداری سبزیجات پخته یا بخارپز شده سرو می‌کنند. یک وعده‌ی غذایی خوشمزه که مناسب هر زمان از روز است.

اومورایس یکی از غذاهای نمادین دنیای انیمه است، برجسته‌ترین نمونه آن در انیمه حمله به تایتان‌ها (اتک آن تایتان) بود. غذای محبوب خاطرات کودکی جان (ژان) که باعث شد او در دوئل آشپزی موفق شده و از ساشا ببرد. همچنین در فیلم جن‌گیر آبی (Blue Exorcist: The Movie)، شخصیت رین یک بشقاب اومورایس را برای اوسامارو آماده می‌کند.


جعبه غذای بنتو باکس در انیمه

۷- Bento Box

جعبه بنتو

وقتی پای انیمه در بین باشد، حتما حضور جعبه بنتو در شکل کلاسیک آن هم به چشم می‌خورد که یکی از عناصر اصلی است. غذایی خانگی متشکل از برنج، مرغ یا ماهی و انواع مختلف سبزیجات که داخل یک جعبه چیده می‌شود، یک وعده غذایی عالی برای کسانی که به‌دنبال یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستند. از طرف دیگر این ظرف مخصوص به افراد امکان می‌دهد هرچیزی که دوست دارند را آماده کرده و با خود به مدرسه یا محیط کار ببرند.

جعبه بنتو به‌ویژه در انیمه‌هایی با موضوع مدرسه و دانش آموزان بسیار مورد استفاده قرار دارد، به‌عنوان نمونه در انیمه‌هایی همچون سیلور مون و ساکورا (Sakura the Cardcaptor) از این نوع سرو غذا بسیار استفاده شده است. درکنار آن جعبه بنتو در انیمه‌هایی مثل پوکمون یا اینویاشا (Inuyasha) که شخصیت‌های آن‌ اوقات زیادی را در سفر سپری می‌کنند هم پرکاربرد است.


تاکویاکی خوشمزه در انیمه

۶- Takoyaki

تاکویاکی

تاکویاکی هم خوراکی جذاب ژاپنی دیگری است که مورد علاقه شخصیت‌های انیمه‌ای قرار دارد. تاکویاکی از خمیر گندم توپی شکلی تهیه می‌شود که با موادی همچون قطعات خرد شده هشت پا، پیازچه، تمپورا و زنجیل پر شده است و درون تابه سرخ می‌شود. معمولا این خوراکی را همراه‌با سس مایونز ژاپنی یا سس تاکویاکی و چاشنی‌های مختلف سرو می‌کنند. همچنین می‌توان این گلوله‌های خمیری را به سیخ کشیده یا داخل ظرف ریخت و با خلال دندان یا چاپستیک میل کرد.

خوردن تاکویاکوی روی بهبود توانایی‌های شخصیت تاماکی در انیمه آکادمی قهرمان من، تأثیرگذار است

اما کدام شخصیت‌های انیمه‌ای بیش از دیگران به تاکویاکی علاقه دارند؟ همان‌طور که گفتیم بسیاری از آن‌ها، اما در این بین شخصیت‌هایی همچون Fat Gum و تاماکی از آکادمی قهرمان من حضوری پررنگ‌تر دارند. به‌خصوص تاماکی که هر روز تاکویاکی می‌خورد، چون معتقد است این غذا روی توانایی‌های او اثر خوبی دارد. قابلیت خاص تاماکی به او امکان می‌دهد که حین مبارزه با افراد شرور، انگشتان خود را به شاخک‌های هشت پا تبدیل کند که این هم از اثرات خوردن تاکویاکی است.


کوفته برنجی دانگو در انیمه

۵- Mitarashi Dango

میتاراشی دانگو (کوفته برنجی دانگو)

انواع مختلفی دانگو وجود دارد، اما در میان آن‌ها میتاراشی دانگو یکی از محبوب‌ترین‌ها است. دانگو در اصل از چهار الی ۵ عدد کوفته برنجی تشکیل شده است که بعد از کباب شدن با لعابی از سس سویا پوشیده شده‌اند. این گلوله‌های برنجی را با سیخی از جنس چوب بامبو سرو می‌کنند، خوراکی جذابی که اغلب در فصل بهار خورده می‌شود. از طرف دیگر این میان وعده شیرین و خوشمزه اغلب با چای یا به‌عنوان دسر سرو می‌شود.

شخصیت‌های انیمه‌ای مختلفی بارها و بارها علاقه خود را به این کوفته برنجی‌های رنگارنگ نشان دادند که از آن جمله می‌توانیم به شخصیت‌های انیمه ناروتو، سیلور مون، سبد میوه‌ها، شیطان کش و Clannad اشاره کرد. درمجموع اگر اهل تماشای انیمه باشید، بدون تردید با این خوراکی آشنایی دارید.


کاتسودون در انیمه

۴- Katsudon

کاتسودون

کاتسودون یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار ژاپنی و محبوب دنیای انیمه است. برای تهیه این غذا مقداری برنج ژاپنی را ته کاسه ریخته و روی آن تونکاتسو (گوشت سرخ شده در روغن زیاد) قرار می‌دهند. درنهایت مواد دیگری همچون داشی، پیاز و سس سویا را کمی تفت داده و تخم مرغ را به آن اضافه می‌کنند و روی گوشت می‌ریزند.

این خوراکی را بیشتر با انیمه «یوری روی یخ» (Yuri!! On Ice) می‌شناسند، چون یکی از شخصیت‌های اصلی یعنی یوری کاتسوکی بعد از هر برد در مسابقه اسکیت، یک کاسه کاتسودون می‌خورد. کاتسودون همچنین غذای مورد علاقه ایزوکو میدوریا از انیمه مدرسه قهرمانه من (My Hero Academia) است و به جز این انیمه در آثار دیگری همچون «جنگ غذاها: شوکوگکی نو سوما» (Food Wars!: Shokugeki no Soma) و «هیگه‌هیرو» (Higehiro) هم مورد توجه قرار داشت.


تایاکی در دست دکو در انیمه آکادمی قهرمان من

۳- Taiyaki

تای یاکی

تای یاکی (تایاکی)، نوعی شیرینی به شکل ماهی است که داخل آن را با خمیر لوبیا قرمز پر می‌کنند. البته طعم‌های دیگری از آن هم برای آن دسته از افرادی که دوست دارند مزه‌های دیگر را امتحان کنند، وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توان آن را با شکلات یا کرم کاستارد پر کرد، همچنین در فصل بهار از ساکورا یا همان شکوفه‌های گیلاس هم برای تهیه آن استفاده می‌شود و البته برای لذت بردن از یک میان وعده خوشمزه، نوع پنیری آن هم موجود است.

تای یاکی، این شیرینی نرم و لذیذ در انیمه‌های بسیاری به تصویر کشیده شده است که از آن جمله می‌توان به دو انیمه بوروتو (Boruto) و کانون (Kannon) اشاره کرد. بااین‌حال یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات به تصویر کشیدن تای یاکی، در قسمت چهاردم از فصل دوم انیمه مدرسه قهرمانه من است. جایی که گرن تورینو که یکی از معلمان و دوست آلمایت است، درحال آموزش دادن به دکو (ایزوکو میدوریا) است. علاقمندان این انیمه به‌سادگی با تماشای این قسمت متوجه می‌شوند که نه‌تنها گرن تورینو به این میان وعده علاقه زیادی دارد، بلکه از آن برای توضیح دادن درسی ارزشمند به دکو هم استفاده می‌کند.


اونیگیری در انیمه های ژاپنی

۲- Onigiri

اونیگیری

یکی دیگر از خوراکی‌های رایج در دنیای انیمه اونیگیری است، یک گلوله برنجی که مثلث شکل است. اونیگیری را اغلب با مخلوط سبزیجات یا گوشت پر کرده و دور آن را با جلب دریایی تزئین می‌کنند. اگرچه این غذا از جهاتی به سوشی شباهت دارد، اما در اونیگیری از گوشت ماهی خام استفاده نمی‌شود.

این گلوله‌های برنجی هم به‌دلیل در دسترس بودن و هم قیمت مناسب‌شان محبوبیت زیادی برای خود دست و پا کرده‌اند. ضمن آنکه اونیگیری یک میان وعده آسان به‌ویژه برای افرادی است که دائما در حال تعقیب و گریز هستند. از جمله انیمه‌هایی که حضور اونیگیری در آن‌ها بسیار پررنگ است می‌توان به شیطان کش (Demon Slayer)، پوکمون (Pokemon)، سیلور مون (Sailor Moon) و سبد میوه (Fruits Basket) اشاره کرد.


رامن در انیمه

۱- Ramen

رامن

درنهایت به یکی از رایج‌ترین و نمادین‌ترن خوراک‌های ژاپنی می‌رسیم که حضوری پررنگی در دنیای انیمه دارد. بله، یک کاسه رامن همیشه می‌تواند تصویری اشتهاآور و جذاب داشته باشد، غذایی که اتفاقا خوراکی محبوب یکی از شخصیت‌های شناخته شده این ژانر یعنی ناروتو است.

ناروتو عاشق خوردن رامن میسو چاشو در فروشگاه ایچیراکو رامن است. از دیگر شخصیت‌های عاشق این خوراکی می‌توان به گوکو و بیروس از انیمه دراگون بال (Dragon Ball) و سنکو از انیمه دکتر استون (Dr. Stone) اشاره کرد که این آخری به اندازه‌ای عاشق رامن است که حتی در عصر حجر هم از طریقی موفق به اختراع آن شد.

اما رامن چیست که این همه طرفدار دارد؟ این خوراکی در اصل یک کاسه سوپ به سبک ژاپنی است که شامل نودل، آب سبزیجات یا گوشت و پیازچه است که درنهایت روی آن را با یک عدد تخم مرغ آب‌پز برش خورده تزئین می‌کنند.

خوردن رامن در انیمه پونیو

نکته‌ی جالب توجه در مورد تهیه رامن این است که اضافه کردن انواع سبزیجات یا مواد غذایی دلخواه به آن آزاد است، یعنی دست شما باز است تا کاسه سوپ خود را هرطور که دوست دارید آماده کنید. مثلا مردم گاهی مثل ناروتو به رامن خود پیازچه، جوانه لوبیا یا مواد دیگر اضافه می‌کنند. حتی می‌توان این خوراکی را با طعم تند هم تهیه کرد و همه اینها به ذائقه فرد بستگی دارد. درمجموع رامن برای هرکسی که عاشق خوردن آن است، یک خوراکی عالی و راحت است.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور و همراهی با زومجی لذت برده باشید. خوراکی محبوب شما کدام یکی از موارد فوق بود؟ جای خالی کدام خوراکی جذاب دنیای انیمه در این فهرست خالی است؟ آیا شما هم تجربه سرو این خوراکی‌ها را در خانه دارید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.


منبع gamerant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده