نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۲

حقایق جالب فیلم Don't Look Up | انقراض بشر به دست یک ستاره دنباله‌دار

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Don't Look Up یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

زمانی‌که نخستین اطلاعات از فیلم Don't Look Up ساخته جدید آدام مک‌کی منتشر شد، این فیلم سینمایی عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ را به خودش اختصاص داد. علاوه‌بر داستان جالب و جذاب خودش حضور بازیگرانی بسیار برجسته و محبوب مانند لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لاورنس، مارک رایلنس، کیت بلانشیت و مریل استریپ درکنار اسامی دیگری مانند تیموتی شالامی، راب مورگان، مارک رایلنس و آریانا گرانده باعث شد تا همه اهالی سینما بی‌صبرانه منتظر پخش آن باشند. بااینکه پس از پخش این فیلم نظرات ضد و نقیض زیادی درباره آن وجود داشت ولی بااین‌حال نمی‌توانیم منکر سرگرم‌کننده بودن آن باشیم.

فیلم Don't Look Up داستان دو پروفسور اخترشناس را به‌تصویر می‌کشد که کسی آن‌ها را نمی‌شناسد و همین افراد متوجه می‌شوند که یک ستاره دنباله‌دار قرار است به‌زودی به زمین برخورد کند و نسل انسان‌ها را مانند نسل دایناسورها از روی کره زمین محو کند. این فیلم درام کمدی رویکرد دولت و افرادی را نشان می‌دهد که سعی دارند از این اتفاق سود مالی ببرند و در مقابل آن‌ها افرادی حضور دارند که از صمیم قلب دلسوزی خودشان را نشان می‌دهند. به بهانه پخش این فیلم تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نگاهی داشته باشیم به نکات و حقایق جالب فیلم Don't Look Up؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم Don't Look Up را برای شما اسپویل کند»

بازیگران کنار هم در فیلم به بالا نگاه نکن

۱- انتخاب بازیگران فیلم

بدون شک دیدن نام‌هایی به بزرگی بازیگران فیلم Don't Look Up هیجان‌انگیز است. این اتفاق در سال‌های اخیر برای نخستین بار رخ داده که این تعداد از بازیگران برجسته و پرافتخار در یک فیلم غیرابرقهرمانی و در یک فیلم کمدی درام حضور داشته باشند. تیم بازیگران فیلم به بالا نگاه نکن در مجموع شامل هشت نامزد کسب جایزه اسکار می‌شود که پنج نفر از آن‌ها توانسته‌اند این جایزه را به خودشان اختصاص دهند. این پنج نفر یعنی لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لاورنس، مارک رایلنس، کیت بلانشیت و از همه مهم‌تر مریل استریپ بازیگران این فیلم هستند که برنده جایزه اسکار به‌شمار می‌روند. نکته جالب جایی است که مریل استریپ یکی از معدود بازیگران تاریخ سینما تلقی می‌شود که توانسته در سه دهه مختلف برنده جایزه اسکار شود.

بسیاری از منتقدین اعتقاد داشتند حضور این تعداد از اسامی بزرگ در یک فیلم سینمایی می‌تواند مثالی باشد از ضرب‌المثل «آشپز اگر دو تا شود، غذا یا شور می‌شود یا شیرین». بااین‌حال نظرهای منفی درباره نقش‌آفرینی این بازیگران شاید کمی بی‌انصافی باشد. درکنار این اسامی بزرگ حتی می‌توانیم به بازیگرانی در این فیلم اشاره کنیم که به احتمال بسیار زیاد در سال‌های پیش رو می‌توانند به چهره‌های برجسته سینما تبدیل شوند؛ بازیگرانی مانند تیموتی شالامی که امسال با ایفای نقش در فیلم Dune نشان داد که پتانسیل بسیار زیادی در تبدیل شدن به یکی از بازیگران بزرگ سینما در خود می‌بیند. باتوجه‌به همه این نکات به نظر شما حضور این تعداد از بازیگران برجسته و بزرگ می‌تواند به سود یک اثر سینمایی باشد یا به ضرر آن؟

لئوناردو دی کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم Don't Look Up

۲- ایفای نقش لئوناردو دی‌کاپریو

فکر نمی‌کنم نیازی به تعریف و تمجید از لئوناردو دی‌کاپریو و نقش‌آفرینی این بازیگر برجسته سینما باشد. بازیگری که برای بازی در هر نقش خود در فیلم‌های مختلف تلاش بسیار زیادی می‌کند تا نقش آن شخصیت را به طبیعی‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشد تا بیننده از ایفای نقش دی‌کاپریو و به طبع آن از شخصیت او و درنهایت از آن فیلم رضایت داشته باشد. از فیلم‌های ابتدایی او گرفته مانند تایتانیک تا نقش‌آفرینی خارق‌العاده او در فیلم‌هایی مانند The Revenant و The Wolf of Wall Street. حضور لئوناردو دی‌کاپریو در این فیلم نیز مانند نقش‌آفرینی‌های قبلی او تحسین‌برانگیز است و او برای حضور در این فیلم اقدامات و تلاش‌های بسیار جالبی انجام داده است.

همان‌طور که اطلاع دارید لئوناردو دی‌کاپریو در این فیلم نقش یک پروفسور اخترشناسی را بازی می‌کند و به‌خاطر نقش‌آفرینی طبیعی او ما می‌توانیم خیلی راحت این شخصیت را باور کنیم. دلیل این موضوع هم چیزی نیست به جز تلاش‌های دی‌کاپریو قبل از شروع مراحل فیلم‌برداری فیلم به بالا نگاه نکن. او در ملاقاتی با امی مینزر، اخترشناس برجسته آمریکایی توانست تمام مطالبی که شخصیت او باید از آن‌ها اطلاع داشته باشد را یاد بگیرد تا به‌طور طبیعی در نقش یک اخترشناس بازی کند.

اگر این موضوع خیلی تحسین‌برانگیز نیست باید به این نکته اشاره کنیم که لئوناردو دی‌کاپریو به مدت ۶ ماه قبل از شروع مراحل تولید این فیلم سینمایی در کلاس‌هایی مربوط‌به حرفه اخترشناسی حضور یافت و درس‌های این رشته را به دقت مطالعه کرد و همچنین در آزمون‌های دانشگاهی این رشته شرکت کرد تا به‌طور کامل به‌عنوان یک اخترشناس در مراحل فیلم‌برداری این فیلم حضور پیدا کند. بازیگران بزرگ به این دلیل فراموش نمی‌شوند که آن‌ها به نقشی که برعهده گرفته‌اند، تعهد دارند و برای نقش‌آفرینی بدون نقص تلاش زیادی می‌کنند؛ لئوناردو دی‌کاپریو بدون شک یکی از همان بازیگر‌ها تلقی می‌شود.

والپیپر رسمی و آبی رنگ شبکه آنلاین پارامونت پلاس

۳- پخش فیلم توسط پارامونت

فیلم Don't Look Up به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آدام مک‌کی درابتدا قرار بود توسط پارامونت پیکچرز روی پرده سینماها برود و از سرویس اینترنتی این شرکت پخش شود ولی بااین‌حال شبکه استریم‌محور نتفلیکس زودتر از آن‌ها حق پخش آن را خریداری کرد. به احتمال بسیار زیاد با این موضوع موافق خواهید بود که خریداری حق پخش این فیلم سینمایی توسط نتفلیکس بهترین تصمیم برای پخش آن به‌شمار می‌رفت.

پروژه عظیم آدام مک‌کی با سیل عظیمی از بازیگران برجسته اگر روی پرده سینماها می‌رفت و به فروش خوبی دست پیدا نمی‌کرد احتمالا به‌عنوان یک شکست بسیار بزرگ شناخته می‌شد. در روزهایی که به‌خاطر اثرات همه‌گیری ویروس کرونا تنها فیلم‌های ابرقهرمانی و فیلم‌های مجموعه‌های سینمایی محبوب می‌توانند فروشی قابل قبول در گیشه‌های داشته باشند، به احتمال بسیار زیاد فیلم به بالا نگاه نکن نمی‌توانست موفقیت مالی خوبی به‌دست آورد. از طرفی این فیلم توانست به سومین فیلم پربازدید نتفلیکس تبدیل شود و به‌همین‌دلیل نه‌تنها از یک شکست مالی فرار کرد که توانست این موضوع را به یک پیروزی بسیار شایسته تبدیل کند.

میندی و کیت در حال کار با موبایل در فیلم به بالا نگاه نکن

۴- تلفن‌های هوشمند حاضر در فیلم

تلفن‌های همراه هوشمند چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید به عضوی غیرقابل انکار از زندگی بشریت تبدیل شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را از زندگی مردم حذف کرد. به‌همین‌دلیل شرکت‌های بزرگ تولید گوشی‌های هوشمند تمام تلاش خودشان را به‌کار می‌گیرند تا بتوانند محصولات خودشان را در فیلم‌های بزرگ هالیوود به معرض نمایش قرار دهند و سازندگان فیلم‌های سینمایی هم از این طریق می‌توانند پول نسبتا خوبی کسب کنند. این موضوع هم از لحاظ تبلیغات برای شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند و هم از لحاظ مالی برای سازندگان فیلم‌های سینمایی مفید خواهد بود. بااین‌حال داستان بسیار جالبی درباره گوشی‌های استفاده شده در این فیلم وجود دارد.

رئیس جمهور: «شما نمی‌تونی همینطوری پاشی بری به مردم بگی که ۱۰۰ درصد قراره به‌زودی بمیرن»

گوشی‌های هوشمندی که در فیلم Don't Look Up استفاده شده‌اند گوشی‌های هیدروژنی شرکت RED هستند؛ گوشی‌هایی که به‌دلیل قیمت بسیار زیاد آن‌ها با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه نشدند و بیشتر به‌عنوان یک کالای نسبتا لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. درابتدا قرار بود از گوشی‌های نسل جدید شرکت سامسونگ در این فیلم استفاده شود که پس از پیشنهاد شرکت RED گوشی‌های این شرکت به‌دلیل ظاهر جالبی که دارند در این فیلم مورد استفاده قرار گرفتند. سازندگان این فیلم به‌این‌خاطر که گوشی‌های این شرکت می‌تواند حس پیشرفته و آینده‌نگر بودن را به مخاطب القا کند، از آن‌ها در فیلم به بالا نگاه نکن استفاده کردند.

کیت و میندی در برنامه تلویزیونی در فیلم به بالا نگاه نکن

۵- شکستن دندان جنیفر لاورنس در زمان فیلم‌برداری

در مورد دوم این مقاله درباره نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو صحبت کردیم و نوبت به جنیفر لاورنس رسیده است تا درباره ایفای نقش او و مشکلاتی که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کرد، صحبت کنیم. جنیفر لاورنس به‌عنوان برنده جایزه اسکار یکی از بازیگران محبوب و بسیار توانای سینمای جهان به‌شمار می‌رود که در زمان حضور در مراحل ساخت فیلم Don't Look Up با مشکل بسیار بزرگی مواجه شد. یکی از دندان‌های او در روزهای ابتدایی فیلم‌برداری به‌طور کامل شکست و دندان او برای ترمیم به یک عمل جراحی نیاز داشت.

لاورنس در صورت جراحی کردن دندان خود نمی‌توانست در ادامه مراحل فیلم‌برداری این فیلم حضور پیدا کند یا سازندگان فیلم مجبور می‌شدند که مراحل ساخت فیلم را به زمان دیگری موکول کنند که هیچ‌کدام از این تصمیم‌ها گرفته نشد. جنیفر لاورنس تمام مدت زمان ساخت فیلم را بدون یکی از دندان‌های خودش به پایان رساند و یکی از دندان‌های او در تمام مدت فیلم‌برداری شکسته بود.

خوشبختانه به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی تمام صحنه‌هایی که جنیفر لاورنس در آن‌ها حضور دارد در زمان تدوین ویرایش شدند و از تصاویر دندان‌های او مربوط‌به روزهای ابتدایی فیلم‌برداری به‌جای تصاویر دندان شکسته او استفاده شد. برخلاف اتفاقی که برای هنری کویل در فیلم Justice League افتاد،‌ استفاده از تصاویر کامپیوتری هیچ‌گونه مشکلی در ظاهر کلی جنیفر لاورنس و در نقش‌آفرینی او ایجاد نکرد و تیم جلوه‌های ویژه این فیلم سینمایی خیلی خوب توانستند دندان‌های او را مثل روز اول به تصویر بکشند. البته جنیفر لاورنس پس از اتمام مراحل فیلم‌برداری دندانش را عمل کرد و دوره نقاهت خود را نیز گذراند.

مریل استریپ و دیکاپریو در حال راه رفتن در فیلم به بالا نگاه نکن

۶- ایده جونا هیل

کیف زنانه‌ای که شخصیت جیسون با بازی جونا هیل همیشه همراه خود داشت را به یاد دارید؟ کیفی که متعلق به رئیس‌جمهور آمریکا بود و کدهای موشک‌های هسته‌ای درون آن قرار داشت. این کیف ۳۰ هزاردلاری را همیشه جیسون به‌عنوان رئیس ستاد ریاست جمهوری و البته پسر رئیس‌جمهور همراه خودش حمل می‌کرد. ایده حمل این کیف زنانه توسط شخصیت جیسون به‌طور کامل توسط جونا هیل ارائه شد و این موضوع به‌هیچ‌وجه در فیلم‌نامه ابتدایی قرار نداشت.

شخصیت جونا هیل با اینکه جزو مهم‌ترین شخصیت‌های فیلم به‌شمار نمی‌رفت ولی بدون شک از بامزه‌ترین شخصیت‌های این فیلم قلمداد می‌شد. هیل با ارائه این پیشنهاد قصد داشت تا شخصیت جیسون را کمی مهم‌تر جلوه دهد و داستان او را برای بینندگان جذاب‌تر کند. وجود داشتن کدهای مربوط‌به موشک‌های هسته‌ای در این کیف باعث می‌شد تا این شخصیت بتواند در هر لحظه‌ای که رئیس‌جمهور دستور می‌دهد، آن‌ها را به سمت هدف‌های مشخص شده شلیک کند و همین موضوع احتمالا اهمیت این شخصیت را در داستان فیلم بیشتر می‌کند.

دکتر میندی در حال خرید در فیلم به بالا نگاه نکن

۷- ظاهر بازیگران فیلم

از نقش‌آفرینی و مشکلات بازیگران در زمان فیلم‌برداری صحبت کردیم و وقت آن رسیده که درباره ظاهر بازیگران و داستان‌های جالبی که درباره این موضوع وجود دارد، صحبت کنیم. این مورد را با بازیگر نقش اصلی فیلم یعنی لئوناردو دی‌کاپریو شروع می‌کنیم. بازیگری که بدون شک در تقریبا تمام فیلم‌های قبلی خود به‌دلیل جذابیت ظاهریش مورد توجه بسیاری قرار می‌گرفت؛ البته تعداد بسیار محدودی از فیلم‌های او مانند The Revenant از این موضوع مستثنی هستند. بااین‌حال در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو به‌طور کامل از آن جذابیت ظاهری همیشگی خود فاصله دارد و این موضوع کاملا عمدی به این شکل در فیلم به بالا نگاه نکن اعمال شده است.

طراحان لباس، سازندگان و مسئولان گریم این فیلم تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند تا ظاهر لئوناردو دی‌کاپریو در این فیلم هیچگونه جذابیتی از نظر ظاهری نداشته باشد و به‌طور کامل در نقش یک اخترشناس در این فیلم حضور پیدا کند. پروفسوری که مانند بسیاری از پروفسورها ساده لباس می‌پوشد و اصلا به‌دنبال المان‌های ظاهری نیست. به‌همین‌دلیل شخصیت دکتر میندی با بازی لئوناردو دی‌کاپریو در این فیلم یک کلاه گیس با طرحی بسیار ساده، یک کاپشن گشاد و بسیار ساده و از همه مهم‌تر یک عینک به سبک و سیاق افراد باهوش استفاده می‌کند تا ظاهرش دقیقا همان ظاهری باشد که از یک پروفسور انتظار داریم.

بازیگر دیگری که قصد داریم درباره ظاهر او صحبت کنیم تیموتی شالامی است. بااینکه وی در ابتدای مسیر تبدیل شدن به یک ستاره بزرگ هالیوود قرار دارد ولی بدون شک درحال‌حاضر یکی از بازیگران محبوب سینما به‌شمار می‌رود. شخصیت یول با بازی تیموتی شالامی یکی از شخصیت‌های فرعی فیلم Don't Look Up بود ولی بااین‌حال به‌خاطر نقش‌آفرینی شالامی به خوبی به تصویر کشیده شد. این شخصیت در فیلم‌نامه ابتدایی موهایی کاملا کوتاه و مرتب داشت و همچنین لباس‌هایی مرتب و منظم برتن می‌کرد.

به‌دلیل به تعویق افتادن مراحل ساخت فیلم به مدت چند ماه، تیموتی شالامی در این مدت موهای خودش را کوتاه نکرد و قصد داشت تا در اولین روز حضورش در مراحل ساخت فیلم و در اتاق گریم این کار را انجام دهد. آدام مک‌کی پس از دیدن ظاهر جدید تیموتی شالامی از مدل مو و لباس‌های او خوشش آمد و تصمیم گرفت ظاهر شخصیت یول را به کل تغییر دهد و از ظاهر جدید تیموتی شالامی برای ظاهر یول استفاده کند. موها و لباس مرتب و منظم برای شخصیتی که از مغازه‌ها دزدی می‌کند احتمالا ظاهر مناسبی نخواهد بود و این تصمیم آدام مک‌کی برای تغییر ظاهر شخصیت یول تصمیم درستی تلقی می‌شد.

در انتها به آریانا گرانده می‌رسیم؛ خواننده و بازیگر محبوبی که حضور کوتاهی در این فیلم داشت ولی به خوبی توانست وظیفه نقش‌آفرینی خودش را انجام دهد. طبق صحبت‌های سوزان متسون،‌ طراح لباس فیلم Don't Look Up لباس سفید رنگ آرایانا گرانده در این فیلم یکی از خطرناک‌ترین لباس‌هایی بوده که او در دوران حرفه کاری خودش دیده است. متسون درباره این موضوع گفت که لباس آریانا گرانده یکی از خطرناک‌ترین لباس‌ها از نظر خطر آتش‌سوزی به‌شمار می‌رفت و تنها یک جرقه یا یک اتفاق بسیار کوچک نیاز بود تا در چند ثانیه تمام لباس او در آتش بسوزد. به‌همین‌دلیل تیم سازنده این فیلم سعی می‌کردند تا آرایانا گرانده به هیچ‌وجه در نزدیکی مواد آتش‌زا قرار نگیرد و همچنین در تمام لحظات حضور وی جلوی دوربین چند کپسول خاموش کردن آتش در آن اطرافش قرار می‌دادند تا از یک فاجعه خطرناک جلوگیری کنند.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Don't Look Up چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم در نظر دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است،‌ آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده