بهترین انیمه های فانتزی | معرفی ۳۰ انیمه جادویی با خلاصه داستان

بهترین انیمه های فانتزی | معرفی ۳۰ انیمه جادویی با خلاصه داستان

جمعه, ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

تخیل و جلوه‌های خیال‌انگیز، بخشی جدایی ناپذیر از دنیای انیمه است. اما گاهی این بخش چنان رنگ و لعابی به خود می‌گیرد که برای همیشه در ذهن ماندگار می‌شود. درمرور بهترین انیمه های فانتزی و جادویی با زومجی همراه باشید.

این روزها انیمه بیش از گذشته مورد توجه مخاطبان در گوشه و کنار جهان قرار گرفته است. دراین میان نمی‌توان به نقش پررنگ کارگردانان برتر این حوزه بی‌توجه بود که با خلق آثاری تماشایی و منحصربفرد، به خوبی از پس اقناع ذائقه مخاطبان برآمدند. دنیای انیمه به خودی خود، خیال‌انگیز و رؤیایی است، اما گاهی کفه ترازو به سمت تخیل بی‌انتها و رنگارنگ سنگین‌تر است که نتیجه‌ی آن، تولید مجموعه‌ای از انیمه های جادویی و انیمه های فانتزی جذاب است.

درادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به مرور فهرستی از بهترین انیمه های فانتزی دوران بپردازیم که مطمئنا بسیاری از شما همراهان همیشگی زومجی، به خوبی با داستان آن‌ها آشنایی دارید.

فهرست انیمه‌ها براساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و رتبه بندی شده‌اند.


بهترین انیمه های فانتزی

انیمه های جادویی

۳۰. انیمه Mary And The Witch's Flower

انیمه ماری و گل جادوگر

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: هیروماسا یونه‌بایاشی
  • سال اکران و مدت پخش: ۷ ژوئیه ۲۰۱۷ - یک ساعت و ۴۳ دقیقه
  • استودیو سازنده: Studio Ponoc

انیمه ماری و گل جادوگر، محصول سال ۲۰۱۷ است. کارگردان این انیمه سینمایی هیروماسا یونه‌بایاشی است که مدت‌ها پیش از تأسیس استودیوی خود «استودیو پونوک» (Studio Ponoc)، سال‌ها در استودیو جیبلی کار می‌کرد. سبک خاص انیمیشن سازی او در آن سال‌ها که در شماری از دیگر آثارش همچون «آریتی» و «وقتی مارنی آن‌جا بود» (When Marnie Was There ) به وضوح قابل مشاهده است، در آثار بعدی او هم به چشم می‌خورد.

سبک خاص انیمیشن سازی کارگردان که برگرفته از تجارب همکاری او با استودیو جیبلی است، در این انیمه هم قابل مشاهده است

داستان این انیمه در مورد دختری جوان ساکن انگلستان است که در منطقه‌ای در حومه شهر زندگی می‌کند. بعد از برخوردی اتفاقی، ماری شانس حضور در دانشگاه جادوگرها برفراز ابرها را پیدا کرده و با فهرستی از افراد بسیار عجیب مواجه می‌شود.

استفاده از فناوری CGI پیشرفته دراین انیمه بسیار محسوس است و همین مسئله باعث ایجاد پرسش‌هایی در مورد چگونگی بقای سبک انیمیشن سنتی در مواجهه با نسل جدید انیمیشن‌ها شد. بااین‌حال به نظر می‌رسد انیمه ماری و گل جادوگر موفق شد این مسئله را اثبات کند که ترکیب تکنیک‌های مدرن و مظاهر سنتی ساخت انیمه، همچنان می‌تواند خالق آثاری جذاب و بی‌نظیر بوده و توجه مخاطب را به خود جلب کند.


انیمه های فانتزی

۲۹. انیمه Children Who Chase Lost Voices (Journey To Agartha)

انیمه بچه‌هایی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند (سفر به آگارتا)

  • ژانر: ماجراجویی، فانتزی
  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • سال اکران و مدت پخش: ۷ می ۲۰۱۱ - یک ساعت و ۵۶ دقیقه
  • استودیو سازنده: CoMix Wave Films

انیمه کودکان در جستجوی صداهای گمشده که در بریتانیا بیشتر با عنوان سفر به آگارتا به شهرت رسیده است، انیمه سینمایی محصول سال ۲۰۱۱ است که پس از اثر قبلی کارگردان «۵ سانتی‌متر در ثانیه» (5 Centimeters per Second) ساخته شد. این فیلم طولانی‌ترین انیمیشن ساخت این کارگردان تا به امروز است و از آن به‌عنوان اثری سرزنده و پویا با محوریت ماجراجویی‌های اکشن را رنگ و لعابی عاشقانه شناخته می‌شود.

داستان با زندگی دختری به نام آسونا آغاز می‌شود که پدرش را از دست داده و به خاطر شغل مادرش، مجبور است ساعت‌های طولانی در خانه تنها بماند. تنها دلخوشی او دراین‌میان گوش دادن به موسیقی پخش شده از رادیویی است که خاطره پدرش را برایش زنده نگه می‌دارد. اما یک روز موجودی خطرناک به او حمله می‌کند و پسری مرموز به نام شون جان او را نجات می‌دهد که طبق گفته خودش از دنیای دیگری به نام آگارتا آمده است. این آشنایی مقدمه شروع سفری طولانی در سرزمینی گمشده است که رفته رفته از تخیلات آسونا پیشی گرفته و زندگی گذشته او را به مرثیه‌ای پیچیده تبدیل می‌کند.


بهترین انیمه فانتزی

۲۸. انیمه Nausicaa Of The Valley Of The Wind

انیمه نائوشیکا از دره باد

  • ژانر: فانتزی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۱ مارس ۱۹۸۴ - یک ساعت و ۵۷ دقیقه
  • استودیو سازنده: Topcraft

انیمه نائوشیکا آخرین فیلم سینمایی است که اسطوره بنام ژاپنی هایائو میازاکی، ساخت آن را پیش از تأسیس استودیو جیبلی به پایان برد. این انیمه با اقتباس از مانگایی به همین نام اثر خود میازاکی ساخته شده است. افسانه‌ای پرمخاطب و پساآخرالزمانی که جهانی خارق‌العاده را به مخاطب معرفی می‌کند.

داستان پساآخرالزمانی این انیمه، جهانی خارق‌العاده و جذاب را به مخاطب معرفی می‌کند

این انیمه بازتاب دهنده نگاه فیلمساز از آینده‌ای فراصنعتی است که با ابرهای مسموم احاطه و با انواع حشرات غول‌پیکر پر شده است. دورنمایی ترسناک اما به‌شدت فریبنده که بیننده را مسحور خود می‌کند و دراین بین ما شاهد حضور قهرمانی به نام نائوشیکا هستیم که این داستان را به مراتب جذاب‌تر هم می‌کند.

نائوشیکا برای اولین‌بار درقالب اثری به نام «جنگجویان باد» راه خود را به کشورهای غربی باز کرد، هرچند نسخه بعدی آن موفق شد طراحی باشکوه این انیمه را بهتر به مخاطب غربی معرفی کند. ضمن آنکه میازاکی در طول دهه‌های بعدی شهرت بیشتری پیدا کرد و همین مسئله عامل دیده شدن بیشتر این انیمه سینمایی شد.


حمله اژدها در انیمه حکایت دریای زمین

۲۷. انیمه Tales from Earthsea

انیمه حکایت دریای زمین (کیمیاگر)

  • ژانر: فانتزی، حماسی
  • کارگردان: گورو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۹ ژوئیه ۲۰۰۶ - یک ساعت و ۵۵ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

انیمه سینمایی حکایت دریای زمین، پویانمایی فانتزی محصول سال ۲۰۰۶ است که تهیه و تولید آن را استودیو جیبلی برعهده داشت. این فیلم براساس ترکیبی از طرح‌ داستانی و شخصیت‌های چهار کتاب اول مجموعه کتاب‌های دریای زمین نوشته «اورسولا لِ گوین» (Ursula Kroeber Le Guin) ساخته شده که شامل کتاب‌های جادوگری از دریای زمین، مقبره‌های آتوان، دورترین ساحل و تِهانو است. البته عنوان فیلم برگرفته از مجموعه داستان‌هایی کوتاه به همین نام است.

در زمانی‌که بلاها سرزمین دریای زمین را دربرگرفته است، اژدهایان برفراز ابرها در حال نبرد با هم هستند. چیزی که پیش از این هرگز اتفاق نیفتاده است. درهمین زمان است که کیمیاگری به نام اسپاروهاوک (Sparrowhawk)، تصمیم می‌گیرد تا از راز و رمز این اتفاقات نگران کننده پرده بردارد. او در طول سفر خود با شاهزاده‌ای به نام آرن آشنا می‌شود که وارث فراری پادشاهی انلاد (Enlad) و پسری به ظاهر آرام اما از درون بسیار مضطرب است. دراین بین جادوگری در مسیر راه قهرمانان ما قرار می‌گیرند و نبرد خیر و شر وارد مرحله‌ای حساس شده و احساسات قلبی آن‌ها را درگیر خود می‌کند.


تانوکی در انیمه پوم پوکو

۲۶. انیمه Pom Poko

انیمه پوم پوکو

  • ژانر: فانتزی، خیال‌انگیز
  • کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۴ - یک ساعت و ۵۹ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

انیمه پوم پوکو، انیمیشنی ژاپنی محصول سال ۱۹۹۴ است. داستان هم درمورد تانوکی (نوعی سگ راکون ژاپنی) است، موجودی که در ادبیات فولکلور ژاپنی به‌عنوان مخلوقی جادویی شناخته می‌شود که می‌تواند خود را به شکل افراد یا اشیا درآورده و اصطلاحا تغییر شکل دهد. آن‌ها موجوداتی بسیار اجتماعی و سرگرم کننده هستند که البته می‌توانند هم بداخلاق و هم شکمو باشند. تانوکی‌ها عاشق خوراکی‌های خوشمزه هستند و برخلاف کیتسونه یا روباه و دیگر تغییر شکل دهنده‌ها، به‌عنوان تهدیدی واقعی درنظر گرفته نمی‌شوند.

داستان این انیمه سینمایی مربوط‌به اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ است، زمانی‌که زندگی گروهی از تانوکی‌ها توسط پروژه توسعه حومه شهر که روی ساخت و ساز در تپه‌های تاما در حومه شهر توکیو متمرکز شده است، مورد تهدید قرار می‌گیرد. با کاهش فضای سبز و محدودیت در تأمین منابع غذایی، تانوکی‌ها ناگزیر درگیر جنگ داخلی می‌شوند تا از این طریق در مصرف منابع موجود صرفه‌جویی شود. هرچند درنهایت آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که به‌جای جنگ با خودی‌ها، باید دربرابر دشمن مشترک متحد شوند.


خلبان جایزه بگیر در انیمه پورکو روسو

۲۵. انیمه Porco Rosso

انیمه پورکو روسو

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی، کمدی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۲ - یک ساعت و ۴۲ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

انیمه پورکو روسو، فیلم ماجراجویی و خیال‌انگیز ژاپنی است که در سال ۱۹۹۲ اکران شد. این فیلم براساس مانگای آبرنگی سه قسمتی به نام « Hikōtei Jidai» (عصر قایق پرنده)، اثر میازاکی ساخته شده و استودیو جیبلی تهیه و تولید آن را برعهده داشت.

داستان انیمه پورکو روسو حول محور یک جنگجوی سابق ایتالیایی در جنگ جهانی اول است که اکنون به‌عنوان شکارچی جایزه بگیر در تعقیب دزدان دریایی هوایی در دریای آدریاتیک است. مارکو پاگون به نفرینی دچار می‌شود که او را به یک خوک تبدیل کرده است. او اکنون پورکو روسو است، شکارچی اسرار آمیز که روزهایش را در جزیره‌ای دورافتاده سپری کرده و به ندرت برای جمع کردن جایزه یا دیدار با صاحب هتل آدریانو، آن‌جا را ترک می‌کند.

شرکت هواپیمایی ژاپن سرمایه‌گذار اصلی تولید این فیلم بود

این فیلم قرار بود به‌عنوان یک فیلم کوتاه در طول پروازهای خطوط هوایی ژاپن پخش شود، اما درنهایت تبدیل به یک فیلم بلند شد. شروع جنگ در یوگسلاوی روی تولید فیلم تأثیر گذاشت، اما درنهایت شرکت هواپیمایی به‌عنوان سرمایه گذار اصلی باقی مانده و این فیلم را قبل از اکران رسمی در طول پرواز به نمایش گذاشت. به همین خاطر است که متن آغازین فیلم به‌صورت همزمان به زبان‌های دیگری همچون ایتالیایی، کره‌ای، انگلیسی، چینی، اسپانیایی، فرانسوی و آلمانی پخش می‌شود.


ادوراد الریک در کیمیاگر تمام فلزی

۲۴. انیمه Fullmetal Alchemist: The Conqueror of Shamballa

انیمه کیمیاگر تمام فلزی: فاتح شامبالا

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی، اکشن
  • کارگردان: سیجی میزوشیما
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۵ - یک ساعت و ۴۵ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو بونز (Bones)

ادوارد الریک، کیمیاگر تمام فلزی یک بار دیگر بازگشته است. او با کسی که شبیه برادرش ال (آلفونسو) است دوست شده و از طرف دیگر با کولی شبیه رز آشنا شده است. درهمین زمان او متوجه می‌شود که آلمان‌ها قصد دارند دروازه را گشوده و به سمت دیگر آن که محل زندگی او و آل است، حمله کنند.

درحالی که آل قادر نیست به‌تنهایی جلوی همه چیز را بگیرد و اد هم نمی‌تواند از کیمیاگری استفاده کند، این دو باید راهی برای غلبه براین مشکل پیدا کنند.

بنابراین اد سعی می‌کند به هرشکل جلوی مهاجمان را بگیرد و ال هم فقط درتلاش است تا بتواند دوباره با برادرش صحبت کند. بدنیست اشاره کنیم این فیلم بهترین اثر از این مجموعه است.


ناروتو در ناروتو شیپودن

۲۳. سریال انیمه Naruto: Shippuuden Movie 6 - Road to Ninja

انیمه ناروتو: راه نینجایی

  • ژانر: فانتزی، اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: هایاتو داته
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۲ - یک ساعت و ۴۹ دقیقه
  • استودیو سازنده: Studio Pierrot

ششمین فیلم از مجموعه فیلم‌های ناروتو که بالاترین امتیاز را در میان آن‌ها به خود اختصاص داده است. این فیلم هم براساس مانگای این مجموعه نوشته ماساشی کیشیموتو و همینطور انیمه آن ساخته شده است.

داستان آن حول محور دو شخصیت ناروتو و ساکورا می‌چرخد که هریک آرزوهای متفاوتی را در سر می‌پرورانند. اما هنگامی که این دو به دنیای دیگری منتقل می‌شوند، موضوعات دیگری توجه‌شان را به خود جلب می‌کند. دراین دنیای تازه، آروزهای آن‌ها برآورده شده است و همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها اوقات خوشی را سپری کرده و از برآورده شدن آن‌ها لذت ببرند. اما زمانی‌که تهدیدی غیرمنتظره ظاهر می‌شود؛ این دو نه‌تنها برای مواجه شدن با آن قدم به میدان مبارزه می‌گذارند، بلکه جست‌وجو برای یافتن راهی به دنیای خود را هم آغاز می‌کنند.


شخصیت لوفی در انیمه وان پیس

۲۲. انیمه One Piece Film: Z

انیمه وان پیس: زد

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: تاتسویا ناگامینه
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۵ دسامبر ۲۰۱۲ - یک ساعت و ۴۸ دقیقه
  • استودیو سازنده: Toei Animation

انیمه سینمایی وان پیس: زد، دوازدهمین فیلم از این مجموعه است که یک بار دیگر به ماجراجویی‌های دزدان دریایی می‌پردازد. این بار آن‌ها در طول سفر خود با مردی ترسناک و قدرتمند مواجه می‌شوند که در گذشته به‌عنوان دریاسالار نیروی دریایی فعالیت می‌کرده است.

زد متهم است که «Dyna Stones» را به سرقت برده است، سلاح‌هایی بسیار قدرتمند که قادر هستند دنیای جدید را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهند. ستاد تفنگداران دریایی معتقد است زد قصد دارد با استفاده از این سلاح پیشرفته، به دوران فعالیت دزدان دریایی پایان دهد و البته که به همراه آن، زندگی بسیاری از انسان‌های بی‌گناه هم درمعرض خطر قرار می‌گیرد.

ترس از این مسئله باعث واکنش تفنگداران دریایی می‌شود و درکنار آن دزدان دریایی هم تصمیم می‌گیرند به جستجوی زد رفته و پیش از به بار آوردن این ویرانی بزرگ، جلوی او را بگیرند. آن‌ها همچنین در طول این سفر پرحادثه با شماری از آشنایان قدیمی خود هم مواجه می‌شوند.


ری در پسر بخار یا انیمه گوی بخار

۲۱. انیمه Steamboy

انیمه پسر بخار (گوی بخار)

  • ژانر: علمی- تخیلی، اکشن
  • کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۴ - ۲ ساعت و ۶ دقیقه
  • استودیو سازنده: Sunrise ، Bandai Visual

پسر بخار، انیمیشنی اکشن و استیم‌پانک و یکی از گران‌ترین انیمیشن‌های ژاپنی است که تا به امروز ساخته شده‌ است. از سوی دیگر فرایند تولید این فیلم ده سال به طول انجامیده و برای ساخت آن پروسه طراحی طولانی طی شد.

ری مخترع جوان انگلیسی است که در عهد ویکتوریا زندگی می‌کند، اما با دریافت بسته‌ای ویژه که از طرف پدربزرگش ارسال شده است، زندگی ری جوان به یکباره تغییر می‌کند. این بسته حاوی دستگاهی به نام گوی بخار است که به اندازه‌ای قدرتمند است که تقریبا می‌تواند انرژی نامحدودی را برای هر ماشینی فراهم کند که با بخار کار می‌کند.

پرواضح است که چنین اختراعی به سرعت توجه افراد قدرتمند را به خود جلب کند که همگی هم نیت خیرخواهانه‌ای برای استفاده از آن ندارند و اینگونه است که افراد بیشماری برای ربودن این دستگاه وارد عمل می‌شوند. به این ترتیب ری ناخواسته در نبرد بین خیر و شر گرفتار می‌شود، نبردی که به‌صورت مستقیم با آینده نوع بشر و رستگاری در ارتباط است.


پاتما در انیمه سینمایی پاتمای وارونه

۲۰. انیمه Patema Inverted

انیمه پاتما: پرنسس وارونه (پاتما دنیای وارونه)

  • ژانر: علمی- تخیلی، ماجراجویی
  • کارگردان: یاسوهیرو یوشیورا
  • سال اکران و مدت پخش: ۹ نوامبر ۲۰۱۳ - یک ساعت و ۳۹ دقیقه
  • استودیو سازنده: Studio Rikka

داستان انیمه پاتمای وارونه در مورد دختری جوان از تمدنی خاص است که در تونل‌های عمیق زیرزمینی زندگی می‌کنند. باتوجه‌به جایگاهش در خانواده سلطنتی، او اغلب اوقات به‌دلیل گشت‌و‌گذار در این تونل‌ها مورد سرزنش قرار می‌گیرد. اما روزی پاتما وارد منطقه‌ای ممنوعه شده و خود را در دنیایی وارونه گرفتار می‌بیند.

سوی دیگر ماجرا ما با Age آشنا می‌شویم که دانش آموزی ناراضی است. براساس آموزش‌هایی که به آن‌ها داده شده است، دانش آموزان باور دارند موجوداتی مثل پاتما گناهکارانی هستند که توسط آسمان بلعیده شده‌اند، هرچند ایج این تبلیغات را باور نداشته و تصمیم می‌گیرد به دوست جدید خود کمک کند تا راهی برای فرار و بازگشت به خانه پیدا کند.


تانجیره، نزوکو در انیمه شیطان کش- کیمتسو نو یائیبا

۱۹. انیمه Demon Slayer The Movie: Mugen Train

انیمه شیطان کش: قطار موگن (کیمتسو نو یائیبا)

  • ژانر: فانتزی، اکشن
  • کارگردان: هارو سوتوزاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ - یک ساعت و ۵۷ دقیقه
  • استودیو سازنده: Ufotable

داستان این فیلم درست از همان جایی شروع می‌شود که فصل اول این انیمه پرطرفدار به پایان رسید. تانجیرو و همراهانش سوار قطار می‌شوند تا در انجام مأموریتی مهم به یکی از قدرتمندترین شمشیربازان ارتش شیطان کش‌ یعنی هاشیرا کیوجورو رنگوکو کمک کنند.

برخلاف بسیاری دیگر از فیلم‌های انیمه‌ای، انیمه قطار موگن روندی معمولی دارد. یعنی مستقیما از مانگا استخراج شده و به همان خط داستان اصلی انیمه متصل است. بااین‌حال و باتوجه‌به موفقیت قابل‌توجه فصل اول انیمه شیطان کش، فروش انیمه سینمایی آن هم بسیار موفق بود.

واقعا چطور می‌شود نسبت به جمع شدن این گروه جذاب درکنار یکدیگر بی‌تفاوت بود؟ به‌ویژه آنکه قرار است در خلال این ماجراجویی، کمی بیشتر با زندگی و شخصیت کیوجورو رنگوکوی قدرتمند هم آشنا شویم. باتوجه به این دورنما است که فروش نزدیک به پانصد میلیون دلاری این انیمه جذاب چندان باعث تعجب نمی‌شود.


شاهزاده خانم کاگویا

۱۸. انیمه The Tale of Princess Kaguya

انیمه داستان شاهزاده خانم کاگویا

  • ژانر: فانتزی- درام
  • کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۳ نوامبر ۲۰۱۳ - ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

فیلم انیمه فانتزی و تاریخی شاهزاده خانم کاگویا، محصول سال ۲۰۱۳ است که براساس افسانه‌ی محبوب «The Tale of the Bamboo Cutter» ساخته شده است، داستانی ادبی که قدمت آن به قرن دهم بازمی‌گردد. استودیو جیبلی ساخت این انیمه را برای شبکه تلویزیونی نیپون برعهده داشته و شرکت توهو آن را توزیع کرد.

این انیمه به‌صورت کامل به شکل سنتی یعنی نقاشی با دست، ساخته شده است

این فیلم همچنین آخرین فیلمی است که ایسائو تاکاهاتا کارگردانی آن را برعهده داشت، وی در آوریل سال ۲۰۱۸ درگذشت. فیلم داستان شاهزاده خانم کاگویا، با بودجه نزدیک پنجاه میلیون دلاری خود، گران‌ترین انیمه‌های ژاپنی تابه‌امروز است که درعین حال تحسین منتقدان را هم برانگیخت. به طوری که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن بلند در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار شده و حتی از دید عده‌ای، یکی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی تمام دوران است.

البته استودیو جیبلی در ساخت انیمه‌هایی با بودجه‌های سنگین تخصص دارد، اما فراموش نکنیم که این روند تولید انیمه به‌صورت نقاشی با دست بوده و در آن خبری از جلوه‌های کامپیوتری که در ساخت دیگر انیمه‌ها استفاده می‌شود، نیست.


کنجی در انیمه جنگ های تابستانی

۱۷. انیمه Summer Wars

انیمه جنگ‌های تابستانی

  • ژانر: فانتزی، علمی تخیلی
  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • سال اکران و مدت پخش: ۱ اوت ۲۰۰۹ - یک ساعت و ۵۴ دقیقه
  • استودیو سازنده: Madhouse

انیمه جنگ‌های تابستانی، فیلم سینمایی علمی تخیلی محصول سال ۲۰۰۹ است. داستان آن در مورد OZ است، یک دنیای مجازی متصل به اینترنت که به‌دلیل قابلیت‌های خود به‌شدت درسراسر جهان محبوب شده است. درواقع این دنیای به‌عنوان محلی برای حضور افراد واقعی در فضایی مجازی و انجام فعالیت‌های مختلفی همچون ورزش یا خرید کردن است و همه چیز ازطریق آوارتارهایی انجام می‌شود که توسط کاربران ایجاد شده‌اند. این دنیا همچنین امنیت خوبی داشته و تقریبا غیرقابل نفوذ بوده و داده‌ها و اطلاعات شخصی افراد را به خوبی محافظت می‌کند.

در سال ۲۰۱۰، این انیمه برنده جایزه انیمه سال ژاپن شد

از طرف دیگر ما با کنجی آشنا می‌شویم، یک دانش آموز نابغه ریاضی که البته تاحدودی ترسو است. به‌علاوه او به‌عنوان ناظر نیمه وقت OZ همکاری می‌کند. برای کنجی فرصتی فراهم می‌شود که همراه دوستش ناتسوکی به یک سفر تابستانی رفته و در تولد نود سالگی مادربزرگ او شرکت کند. اما دریافت پیامی عجیب و رمزگذاری شده از سوی فردی ناشناس کنجی و توانایی‌هایش را به چالش می‌کند. کنجی قادر به شکستن کد است اما خبر ندارد که تخصص او در رشته ریاضی می‌تواند زمین را در معرض خطری بزرگ قرار دهد.


گربه اسرارآمیز در انیمه بازگشت گربه

۱۶. انیمه The Cat Returns

انیمه بازگشت گربه

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: هیرویوکی موریتا
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۲ - یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

انیمه سینمایی بازگشت گربه، پویانمایی فانتزی و جذاب محصول سال ۲۰۰۲ است که براساس مانگایی به همین نام اثر آئوی هیراگی ساخته شده است. این انیمه به‌عنوان اسپین آفی از انیمه زمزمه قلب در نظر گرفته می‌شود و اولین و تنها فیلم هیرویوکی موریتا در زمانی است که او به‌عنوان کارگردان با استودیو جیبلی همکاری می‌کرد.

داستان آن در مورد دانش آموزی دبیرستانی به نام هارو یوشیکا است که از زندگی یکنواخت خود خسته شده است. یک روز او موفق می‌شود شاهزاده لون را از تصادف با کامیون نجات دهد و پادشاه گربه‌ها هم با فرستادن هدایای از این لطف او قدردانی کرده و هارو را به سرزمین خود دعوت می‌کند تا همسر پسرش شود. ازآنجایی که هارو نمی‌تواند ارتباطی صحیح با گربه‌ها برقرار کند، این سوءتفاهم ایجاد می‌شود که او این پیشنهاد را پذیرفته است.

او همان‌طور که به دنبالی راهی برای فرار از مخمصه ایجاد شده است، بیشتر و بیشتر در دنیای گربه‌ها غرق شده و به آن‌ها شباهت پیدا می‌کد و بالاخره با ناراحتی متوجه می‌شود که اگر نتواند خود واقعیش را پیدا کند، ممکن است برای همیشه گربه شود. درواقع ماجراجویی در دنیای گربه‌ها، هارو را به مسیری سوق می‌دهد که برای کشف خودش تلاش کرده و اعتماد به نفس خود را بازمی‌یابد.


آریتی آدم کوچولو در انیمه دنیای مخفی آریتی

۱۵. انیمه Arrietty (The Secret World of Arrietty)

انیمه آریتی (دنیای مخفی آریتی)

  • ژانر: فانتزی، خانوادگی
  • کارگردان: هیروماسا یونه‌بایاشی
  • سال اکران و مدت پخش:۱۷ ژوئیه ۲۰۱۰ - یک ساعت و ۳۴ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

انیمه آریتی که در آمریکای شمالی از آن با عنوان «دنیای مخفی آریتی» نام برده می‌شود، فیلم انیمه متحرک محصول سال ۲۰۱۰ است که نویسندگی آن کار مشترک هایائو میازاکی و کیکو نیوا است.

این انیمه براساس رمان «امانت بگیرها» (The Borrowers) نوشته مری نورتون، نویسنده انگلیسی کتاب‌های کودکان ساخته شده و داستان آن در مورد خانواده‌ای از آدم کوچولوها است که به‌صورت مخفی در میان دیوارها و کف خانه‌ای معمولی زندگی می‌کنند و برای زنده ماندن هرازچندگاهی چیزهایی را از انسان‌ها قرض می‌گیرند! هرچند آشنایی آریتی با شو پسری که ساکن خانه است، اتفاقاتی جالب را رقم می‌زند که روی زندگی هر دوی آن‌ها تأثیرگذار است. آن‌ها به‌لطف این دوستی به ظاهر غیرممکن، به درک و شناخت بهتری از دنیا دست پیدا می‌کنند.


رن و کوماتتسو در انیمه پسر و دیو

۱۴. انیمه The Boy and the Beast

انیمه پسر و دیو (پسربچه و هیولا)

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۵ - یک ساعت و ۵۹ دقیقه
  • استودیو سازنده: Studio Chizu

داستان این انیمه در مورد پسر جوان و یتیمی است که در خیابان‌های شیبویا زندگی می‌کند. اما روزی او به‌صورت اتفاقی با دنیایی شگفت‌انگیز از جانوران افسانه‌ای آشنا می‌شود و خیلی زود توسط جنگجوی خشنی که به‌دنبال شاگرد می‌گردد، جذب می‌شود.

با گذشت زمان متوجه می‌شویم که دو شخصیت اصلی باوجود تمام تفاوت‌هایشان، به خوبی باهم کنار آمده‌اند

این دو به واقع دو روح با زندگی بسیاری متفاوت از یکدیگر هستند که درعین حال به‌تنهایی در جهان خود سرگردان شده‌اند. آخرین کسی که با رن ۹ سال مهربان بود کشته شده و آنچه از خانواده‌اش باقی مانده، حسی از نزدیکی را به او منتقل نمی‌کند. بدون داشتن والدین و بدون حسی از عضو خانواده بودن، او آواره کوچه و خیابان است که به صوورت اتفاقی با کوماتتسوی ترسناک رو‌به‌رو می‌شود. کوماتتسو هم مشکلات خودش را دارد، او در جنگ مبارزی بی‌بدیل است ولی چون شاگردی برای آموزش ندارد، راهی هم برای اثبات شایستگی‌های خود پیدا نمی‌کند و اینگونه است که پسرک برای او همان فرصتی است که به آن نیاز دارد تا نامزدی قابل برای جایگزینی ارباب قلمرو باشد.

درحالی که این دو اهدافی متفاوت دارند، اما می‌پذیرند تا درکنار هم برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند و با گذشت سال‌ها مشخص می‌شود که اتفاقا آن‌ها بی‌آنکه خود بدانند و با روش‌هایی متفاوت‌تر از چیزی که تصور می‌شد، بهم کمک کردند. به طوری که شاید بتوان نتیجه گرفت تفاوت آن‌ها به‌عنوان یک پسر و یک دیو، کمتر از چیزی است که هریک تا به‌حال به آن توجه کردند.


ریسا ناکا در انیمه دختری که در زمان می پرید

۱۳. انیمه The Girl Who Leapt Through Time

انیمه دختری که در زمان پرش می‌کرد

  • ژانر: فانتزی، علمی تخیلی، خانوادگی
  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۶ - یک ساعت و ۳۸ دقیقه
  • استودیو سازنده: Madhouse

انیمه دختری که در زمان پرش می‌کرد، فیلم پویانمایی علمی- تخیلی و رمانتیک محصول سال ۲۰۰۶ است که نویسندگی آن را ساتوکو اوکودرا برعهده داشت.

این فیلم دنباله‌ای آزاد بر رمانی به همین نام نوشته یاسوتاکا تسوتسوی است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شده و داستان آن حول زندگی دختری جوانی می‌گردد که قدرت سفر در زمان را به‌دست می‌آورد. البته انیمه، ایده اصلی را از رمان گرفته اما داستان و شخصیت پردازی آن با رمان اصلی تفاوت‌هایی دارد. ماکوتو، دختر نوجوانی است که به‌صورت کاملا اتفاقی و ناخواسته، این توانایی را به‌دست می‎‌آورد.

این انیمه در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی خوش درخشیده است

همانگونه که گفتیم این انیمه با الهام از رمانی مخصوص نوجوانان ساخته شده که تاکنون چندین مرتبه با الهام از آن درام تلویزیونی، مانگا و فیلم‌هایی ساخته شده است. بااین وجود این اوین انیمه اقتباسی از آن است، همچنین شخصیت ماکوتو در این انیمه، بسیار درخشان و جذاب ظاهر شده است. او با توانایی که به‌صورت اتفاقی به‌دست آورده خیلی خوب مواجه شده و بدون هیچ شک و تردیدی از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند.

به هرحال میزان محبوبیت این فیلم و اقبال عمومی به آن به اندازه‌ای بود که موفق شد جوایزی را از جشنواره‌های مختلف از آن خود کند که از آن جمله می‌توان به بهترین فیلم انیمیشن جشنواره سیتگز (Sitges Film Festival)، جایزه ویژه فیلم بلند سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی فرانسه (Annecy International Animation Film Festival) و همینطور انیمه برتر سال آکادمی ژاپن اشاره کرد.


کی کی در انیمه سرویس تحویل کی کی

۱۲. انیمه Kiki's Delivery Service

انیمه سرویس تحویل کی‌کی

  • ژانر: فانتزی، خانوادگی، ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۹ - یک ساعت و ۴۲ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

داستان انیمه سرویس تحویل کی‌کی در مورد دختری سیزده ساله و گربه سخنگویش جی‌جی است که به شهری ساحلی نقل مکان می‌کنند تا طبق سنت آموزش جادوگران، یک سال را به‌تنهایی سپری کرده و به اصطلاح گلیم خود را از آب بیرون بکشند. دراین مدت کیکی ابتدا یاد می‌گیرد که چطور چوب جاروی پرنده خود را کنترل کند و سپس یک سرویس پیک پرنده را تأسیس می‌کند و خیلی زود به‌عنوان یکی از اعضای جامعه پذیرفته می‌شود.

اما وقتی کیکی نسبت به قدرت و توانایی‌های خودش دچار تردید شده و شروع به زیر سؤال بردن آن‌ها می‌کند، توانایی‌های جادویی خود را از دست می‌دهد. حال او باید بر این شک و تردیدها غلبه کرده و دوباره اعتماد به نفسش را تقویت کند تا قدرت جادویی خود را پس بگیرد.


هداکا موریشیما در انیمه فرزند آب و هوا

۱۱. انیمه Weathering with You

انیمه تغییرات آب‌و‌هوا با تو (فرزند آب‌و‌هوا)

  • ژانر: فانتزی، عاشقانه
  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۹ - یک ساعت و ۵۴ دقیقه
  • استودیو سازنده: CoMix Wave Films

درحالی که شهر توکیو شاهد بارش بارانی به ظاهر ابدی است که ضرباهنگ زندگی معمولی ساکنان این شهر را مختل کرده، دانش آموزی فراری از دبیرستان برای تأمین هزینه‌های زندگی خود در تلاش است. هداکا موریشیما درنهایت موفق می‌شود شغلی در یک انتشاراتی کوچک دست‌وپا کند و درهمان زمان هینا آمانو هم در تلاش است تا کاری پیدا کرده و زندگی خود و برادر کوچکترش را تأمین کند.

دست سرنوشت آن‌ها را در سر راه هم قرار می‌دهد و درحالی که رابطه‌ای میان این دو شکل می‌گیرد هداکا متوجه می‌شود هینا قدرتی عجیب دارد و می‌تواند خورشید را هر زمان که بخواهد، صدا بزند.

پس هینا اکنون معجزه‌ای است که می‌تواند با استفاده از قدرتش به وضعیت آب‌وهوای غیرمعمول توکیو رسیدگی کرده و به مردم کمک کند. هرچند که استفاده از هر قدرت و موهبتی همانقدر که شگفت انگیز است، ممکن است قیمتی گزاف هم به همراه داشته باشد.


شیزوکو در انیمه نجوای درون یا زمزمه قلب

۱۰. انیمه Whisper of the Heart

انیمه زمزمه قلب (نجوای درون)

  • ژانر: فانتزی، عاشقانه، خانوادگی
  • کارگردان: یوشی‌فومی کوندو
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۵ ژوئیه ۱۹۹۵ - یک ساعت و ۵۱ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

انیمه زمزمه قلب، پویانمایی خیال‌انگیز و درعین حال رمانتیک محصول سال ۱۹۹۵ است که بازهم ردی از حضور برجسته هایائو میازاکی در مقام نویسنده را به مخاطب عرضه می‌کند. این انیمه براساس مانگایی به همین نام اثر آئوی هیراگی (محصول سال ۱۹۸۹) ساخته شده است.

شیزوکو دختر چهارده ساله شاد و پرانرژی است که بیشتر اوقات فراغت خود را به مطالعه و نوشت شعر اختصاص داده است. روزی او متوجه می‌شود که پسری به نام سیجی آماساوا هم به همان کتاب‌هایی علاقه دارد که او از کتابخانه به امانت می‌گیرد. این مسئله باعث کنجکاوی شیزوکو شده و او تصمیم می‌گیرد به‌دنبال این پسر بگردد که در عشق او به ادبیات سهیم است.

شیزوکو با گربه‌ای عجیب ملاقات کرده و به مغازه عتیقه فروشی می‌رود و مجسمه گربه‌ای به نام بارون را می‌بیند.شیزوکو بالاخره سیجی را پیدا می‌کند، آن‌ها به سرعت باهم دوست می‌شوند. هرچند شیزوکواز سرعت این دوستی کمی هراسان است، چون هنوز در مورد آینده خود و استعدادهایش تردید دارد. او نجوای قلبش را دنبال کرده و با الهام گرفتن از بارون سعی می‌کند پتانسیل‌های نهفته خود را کشف و برای رسیدن به آرزوهایش تلاش کند.


شخصیت پونیو در انیمه پونیو

۹. انیمه Ponyo

انیمه پونیو

  • ژانر: خانوادگی، فانتزی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۸ - یک ساعت و ۴۳ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

در طول یک سفر ممنوعه برای دیدن دنیای سطح آب، شاهزاده خانم ماهی قرمز شانس ملاقات با انسانی به نام سوسوکه را پیدا می‌کند. پسربچه که از دیدن ماهی قرمز سرحال آمده، اسم پونیو را روی او گذاشته و او را دوست خود می‌اند. پونیو که در آرزوی انسان شدن است، از این رابطه دوستانه استقبال می‌کند و دراین بین هرچه قدر رابطه آن‌ها نزدیک‌تر و دوستی بین‌شان عمیق‌تر می‌شود، پونیو هم بیشتر وجه انسانی پیدا می‌کند.

البته پدر شاهزاده خانم بیکار ننشسته و به‌دنبال راهی برای برگرداندن او به پادشاهی اقیانوسی‌شان است، اما میل و اشتیاق پونیو برای زندگی در سطح آب به اندازه‌ای قوی است که نه‌تنها خود را آزاد می‌کند، بلکه دراین بین با آزاد کردن اکسیرهایی جادویی دهکده سوسوکه را هم به خطر می‌اندازد.

انیمه پونیو (Gake no Ue no Ponyo)؛ هشتمین فیلم انیمیشنی میازاکی در استودیو جیبلی است که در سطح جهانی به فروشی ۲۰۱ میلیون دلاری دست پیدا کرد. برای ساخت این انیمه از بیش از صد و هفتاد هزار فریم جداگانه استفاده شده است. این انیمه جوایز متعددی را از آن خود کرده است که از آن جمله می‌توان به جایزه بهترین انیمیشن سال و همینطور دستاورد برجسته موسیقی در سی و دومین جوایز آکادمی ژاپن اشاره کرد.

میازاکی برای خلق بسیاری از صحنه‌های فیلم از زندگی روزمره و دنیای واقعی الهام گرفت. به‌عنوان مثال برای به تصویر کشیدن دهکده ساحلی از شهر ساحلی تومونورا (Tomonoura, Japan) استفاده کرد، همچنین اسم سوسوکه هم به نام قهرمان کتاب «دروازه» (The Gate by) نوشته «ناتسومه سوسه‌کی» (Natsume Soseki) اشاره دارد.


انیمه پاپریکا- عروسکها

۸. انیمه Paprika

انیمه پاپریکا

  • ژانر: فانتزی، علمی- تخیلی، ماجراجویی
  • کارگردان: ساتوشی کن
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۵ نوامبر ۲۰۰۶ - یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • استودیو سازنده: Madhouse

پاپریکا، انیمه سینمایی ژاپنی است که براساس رمانی به همین نام اثر یاسوتاکا تسوتسوی ساخته شده است. داستان این انمیه در مورد یک روانشناس علاقمند به کارهای تحقیقاتی است که با ساخت وسیله‌ای به درمانگران اجازه می‌دهد وارد رؤیاهای بیماران شده و از این طریق به روند درمان و بهبودی آن‌ها کمک کنند. اما با دزدیده شدن دستگاه اوضاع تغییر کرده و شرایط بدی ایجاد می‌شود.

انیمه سینمایی پاپریکا آخرین فیلم بلند ساتوش کن، قبل از مرگش در سال ۲۰۱۰ بود. این فیلم برنده جوایزه متعدد جهانی شد که از آن جمله می‌توان به جایزه انیمه توکیو برای بهترین موسیقی سال و جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن از جشنواره فیلم نیوپورت بیچ اشاره کرد. آهنگ این انیمه توسط سوسومو هیراساوا ساخته شده است. گفته می‌شود که کریستوفر نولان در ساخت فیلم تلقین، از این انیمه جذاب الهام گرفته است که البته بحث‌های پیرامون این قضیه وجود دارد.


یوکی و آمه در انیمه فرزندان گرگ

۷. انیمه Wolf Children

انیمه فرزندان گرگ (بچه گرگ‌ها)

  • ژانر: فانتزی، درام
  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۲ - یک ساعت و ۵۷ دقیقه
  • استودیو سازنده: Studio Chizu

فرزندان گرگ، انیمه ماورالطبیعه محصول سال ۲۰۱۲ ژاپن است. داستان آن هم به یکی از مخلوقات بسیاری معروف دنیای تخیلی یعنی گرگ انسان یا همان گرگینه می‌پردازد، هرچند این بار ما از زاویه‌ای متفاوت به زندگی این مخلوق فانتزی نگاه می‌کنیم. پس از آنکه یک گرگینه در حین شکار غذا برای سیر کردن خانواده خود کشته می‌شود، همسر جوان او باید راهی پیدا کند تا دختر و پسر گرگینه خود را بزرگ کرده و درهمان حال این خصوصیت آن‌ها را از چشم جامعه دور نگه دارد تا ازاین طریق از فرزندان خود محافظت کند.

این فیلم برنده دو جایزه اصلی آینه نقره‌ای و جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فیلم اسلو شد، همچنین در سال ۲۰۱۳، عنوان برتر جایزه تماشاگران از جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان نیویورک را هم از آن خود کرد.


آشیتاکا در شاهزاده مونونوکه

۶. انیمه Princess Mononoke

انیمه پرنسس مونونوکه

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۲ ژوئیه ۱۹۹۷ - ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

پرنسس یا شاهزاده خانم مونونوکه، یک فیلم انیمیشنی اکشن، حماسی و خیال‌انگیز دیگر از کارگردان مطرح ژاپنی هایائو میازاکی است. این فیلم در سال ۱۹۹۷ توسط استودیو جیبلی تولید شده و تهیه کنندگی آن را توشیو سوزوکی برعهده داشت.

داستان این انیمه در حال و هوای اواخر دوره موروماچی در ژاپن رخ داده و با عناصر فانتزی در ارتباط بوده و به ماجراهای درگیر شدن جنگجویی جوان به نام آشیتاکا در یک مبارزه نفس‌گیر می‌پردازد. با هجوم گرازی شیطانی و خشم به یک روستا، شاهزاده جوان آشیتاکا برای دفاع از قبیله خود به میدان آمده و با حیوان می‌جنگد. دراین بین شاهزاده درگیر نفرینی می‌شود که هم به او قدرت‌های اهریمنی می‌بخشد و هم زندگیش را در معرض خطر قرار می‌دهد. حالا او باید برای درمان خود به غرب سفر کند، جایی که خود آبستن حوادثی خارق‌العاده و نبردی حماسی میان نیروهای متضاد طبیعت و انسان‌های حریص است.

پرنسس مونونوکه ارتباط میان فناوری و طبیعت را نشان داده و درعین‌حال به ما یادآوری می‌کند که با درک متقابل، می‌توان به هماهنگی رسید.


میتسوها و تاکی در انیمه نام تو

۵. انیمه Your Name

انیمه نام تو (اسم تو)

  • ژانر: فانتزی، عاشقانه
  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۶ اوت ۲۰۱۶ - یک ساعت و ۵۲ دقیقه
  • استودیو سازنده: CoMix Wave Films

فیلم انیمه اسم تو محصول سال ۲۰۱۶، داستان دختری دبیرستانی ساکن روستا و همینطور پسری دبیرستانی است که در توکیو زندگی می‌کند. این دو پدیده‌ای عجیب را تجربه می‌کنند که درخلال آن گاهی بدن‌های‌شان باهم عوض می‌شود و آن‌ها نمی‌توانند به خاطر بیاورند که واقعا چه اتفاقی افتاده و برای چه درگیر این وضعیت خاص و منحصربفرد شدند.

این فیلمی جذاب و نفس‌گیر و ترکیبی موفق از ژانرهایی همچون درام، فانتزی و عاشقانه است. داستان دو غریبه که به شیوه‌ای عجیب با هم ارتباط برقرار می‌کنند. انیمه سینمایی اسم تو یک اثر هنری جذاب است که ارزش تماشا کردن را دارد.

انیمه نام تو (Kimi no Na wa)، یکی از آثار موفق سینمایی است که در زمان اکران با تحسین منتقدان و استقبال خوب مخاطبان رو‌به‌رو شد. این انیمه جوایز معتبر متعددی را از آن خود کرد که از میان آن‌ها می‌توان به‌عنوان بهترین فیلم انیمیشن سال ۲۰۱۷ از جایزه فیلم ماینیچی (Mainichi) و همچنین جایزه بزرگ بیستمین جشنواره هنرهای رسانه‌ای ژاپن اشاره کرد.


شیتا و پازو درانیمه لاپوتا قلعه ای در آسمان

۴. انیمه Castle in the Sky

انیمه لاپوتا قلعه‌ای در آسمان

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۲ اوت ۱۹۸۶ - ۲ ساعت و ۴ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

فیلم انیمه قلعه در آسمان، پویانمایی باحال و هوای ماجراجویانه محصول سال ۱۹۸۶ است که باز هم نویسندگی و کارگردانی این اثر را هایائو میازاکی برعهده داشته است. این فیلم همچنین اولین فیلمی است که تهیه و تولید آن در استودیو جیبلی انجام شد. این فیلم برنده جایزه بزرگ انیمیشن انیماگ همان سال شد.

انیمه قلعه‌ای در آسمان، اولین فیلم استودیو جیبلی است

در جهانی مملو از هواپیما و کشتی‌های هوایی، شیتا دختر جوان توسط مأموران دولتی ربوده می‌شود که در جستجوی کریستال مرموز او هستند. درحالی که در کشتی هوایی به دام افتاده و امیدی به نجات دارد، شانس به شیتا رو کرده و درهنگام حمله دزدان دریایی موفق به فرار از آن‌جا می‌شود. پس از فرار او با پازو آشنا می‌شود، پسر جوانی که در آرزوی رسیدن به قلعه‌ی افسانه‌ای لاپوتا است. آن‌ها تصمیم می‌گیرند دراین سفر با هم همسفر شوند، هرچند خیلی زود متوجه می‌شوند که در این راه تنها نیستند و افراد دیگری هم حریصانه به‌دنبال رسیدن به لاپوتا هستند. بااین‌حال و با تجربه تمام سختی‌ها، امیدها و آرزوها همچون شمعی مسیرشان را روشن و قلب‌هایشان را به هم نزدیک می‌کند.


قلعه هاول

۳. انیمه Howl's Moving Castle

انیمه قلعه متحرک هاول

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۰ نوامبر ۲۰۰۴ - یک ساعت و ۵۹ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

انیمه قلعه متحرک هاول، پویانمایی فانتزی و جذاب دیگری از کشور ژاپن است که در سال ۲۰۰۴ اکران شد. این فیلم براساس رمانی به همین نام ساخته شده که اثر نویسنده بریتانیایی به نام دایانا وین جونز است.

ساخت این انیمیشن را استودیو جیبلی برعهده داشته و توزیع آن را توهو انجام داد. درابتدا قرار بود مامورو هوسودا که کارگردانی دو فیلم از مجموعه فیلم‌های دیجیمون را درکارنامه دارد، کارگردانی این انیمه را برعهده بگیرد. اما پس از آنکه این کارگردان خیلی ناگهانی این پروژه را ترک کرد، میازاکی که در آن زمان بازنشسته شده بود، کارگردانی آن را پذیرفت و نتیجه این حضور خلق یکی از دوست داشتنی‌ترین محصولات استودیو جیبلی است.


توتورو، ساتسوکه و می

۲. انیمه My Neighbor Totoro

انیمه همسایه من توتورو

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی، خانوادگی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۱۶ آوریل ۱۹۸۸ - یک ساعت و ۲۶ دقیقه
  • استودیو سازنده: استودیو جیبلی

همسایه من توتورو یکی از انیمیشن‌های بسیار معروف و تحسین شده هایائو میازاکی است که زندگی دختر مدرسه‌ای به نام ساتسوکه و خواهر کوچکترش می را دنبال کرده و به حوادث روزمره زندگی آن‌ها می‌پردازد. این دو به همراه پدرشان ساکن خانه‌ای قدیمی و روستایی هستند و درانتظار بهبودی مادرشان و مرخص شدن او از بیمارستانی محلی ،روزشماری می‌کنند.

همان‌طور که دو خواهر سعی می‌کنند با این زندگی جدید هماهنگ شده و از زندگی در خانه جدید استقبال کنند، با ارواحی بازیگوشی مواجه می‌شوند که هم درخانه و هم در جنگل مجاور زندگی می‌کنند.

به‌ویژه آشنایی آن‌ها با موجودی بانمک و عظیم الجثه به نام توتورو سرآغاز ماجراهایی جالب و نشاط آور است که باعث می‌شود این انیمه برای بسیاری از انیمه دوستان و علاقمندان آثار میازاکی، به اثری ماندگار و خاطره‌انگیز تبدیل شود که تماشای چندباره‌اش همچنان جذاب و دوست داشتنی است.


چیهیرو در سفر چیهیرو (دنیای اشباح)

۱. انیمه Spirited Away

انیمه شهر اشباح

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • سال اکران و مدت پخش: ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۱ - دو ساعت و ۴ دقیقه
  • استودیو سازنده: Studio Ghibli

شهر اشباح، انیمه و پویانمایی فانتزی و جذاب است که نویسندگی و کارگردانی آن برعهده هایائو میازاکی بوده و تولید آن را استودیو جیبلی برعهده داشت.

داستان این انیمه جذاب در مورد دختری ده ساله و عبوس به نام چیهیرو اوگینو است که قرار است به همراه والدینش به خانه‌ای جدید نقل مکان کند، هرچند که سفر آن‌ها ناگهان رنگ و لعاب عوض کرده و چیهیرو خود را درمیان دنیایی جادویی و رنگارنگ می‌بیند که با حضور ارواح و دیگر موجودات سحرانگیز پر شده است.

پس از اینکه والدین چیهیرو توسط جادوگری به نام یوبابا به خوک تبدیل می‌شوند، چیهیرو باید راهی برای نجات آن‌ها پیدا کند و به همین خاطر به خدمت یوبابا درمی‌آید.

با مرور سفر چیهیرو در دنیای اشباح، به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم مرور بهترین انیمه‌های سینمایی فانتزی برای شما عزیزان هم سرگرم کننده بوده باشد. نظر شما در مورد فهرست فوق چیست؟ آیا گزینه‌های مدنظر شما هم جایی را در آن به خود اختصاص داده بودند؟ به نظر شما جای کدام فیلم‌های انیمه فانتزی در این فهرست خالی است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و با دیگر دوستان‌تان در زومجی هم درمیان بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین انیمه های فانتزی کدام‌اند؟

از میان انیمه های برتر جادویی و فانتزی می‌توان به انیمه Spirited Away، انیمه My Neighbor Totoro و انیمه Your Name اشاره کرد. .

۲- بهترین کارگردان‌های ژانر فانتزی در انیمه چه کسانی هستند؟

از میان بهترین کارگردان‌های این ژانر می‌توان به هایائو میازاکی، ماکوتو شینکای و مامورو هوسودا اشاره کرد. فهرست کامل ۳۰ انیمه فانتزی را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده