نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به انیمه Weathering with You - فرزند آب و هوا

انیمه Weathering with You ساخته جدید کارگردان انیمه Your Name اخیرا به‌صورت عمومی اکران شد و توانست امتیازات خوبی را از منتقدان بگیرد.

انیمه Weathering with You یا در زبان فارسی «فرزند آب‌و‌هوا» یکی از جدیدترین آثار درام، فانتزی، رمانتیک و انیمیشنی شرکت جی کیدز (GKIDS) است که به‌دست کارگردان ژاپنی خوبی به نام ماکوتو شینکای، کارگردان و نویسنده انیمه Your Name (نام تو)، انیمه The Garden of Words (باغی از کلمات)، انیمه کوتاه Dareka no Manazashi (نگاه مراقب)، انیمه Children Who Chase Lost Voices (بچه‌هایی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند)، انیمه 5 Centimeters per Second (۵ سانتی‌متر در ثانیه)، انیمه The Place Promised in Our Early Days (محل قرار روزهای اول آشنایی) و انیمه Voices of a Distant Star (صداهایی از یک ستاره‌ی دور) و غیره ساخته شده است. در انیمه فرزند آب‌و‌هوا، صداپیشگان و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کوتارو دیاگو و برندون انگمن در نقش هوداکا موریشیما، نانا موری و اشلی بوتچر در نقش هینا امانو، شون اگوری و لی پیس در نقش کیسوکه سوگا، چیکو بایشو و باربارا گودسان در نقش فومی تاچیبانا، ساکورا کایریو و امکا گویندو در نقش ناگیسا، سی هیرایزومی و مایک پولاک در نقش یاسونی، یوکی کاجی و ریز احمد در نقش تاکای، کانا هانازاوا و اکو پیکونه در نقش کانا، مونه کامیشیرایشی و استفانی شه در نقش میتسوها میامیزو و آیانه ساکورا در نقش آیانه و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

انیمه فرزند آب‌و‌هوا در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۵ دی ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۷۲ را از بین ۲۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای ژاپن، در تاریخ ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۸ تیر ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود ماکتو شینکای بوده است. جنگی کاوامورا هم تهیه‌کنندگی این انیمه رمانتیک را برعهده داشت. این انیمه به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها متوسط و رو به بالا بودند. این انیمه آنقدر زیبا بود و عملکرد بسیار خوبی داشت که به‌عنوان نماینده ژاپن در بخش بهترین فیلم بین‌المللی در نود و دومین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه شد. این انیمه همچنین در چهل و هفتمین مراسم جایزه آنی، در بخش بهترین انیمه بلند و مستقل، نامزد دریافت جایزه شد. همین اتفاق باعث شده که این اثر، بعد از انیمه Spirited Away (شهر اشباح) و انیمه Millennium Actress (بازیگر هزاره)، سومین اثر انیمه‌ای باشد که در این مراسم، چهار بار نامزد دریافت جایزه می‌شود؛ اتفاقی که برای یک اثر انیمه‌ای در مراسم آنی، بالاترین افتخار است. از طرف دیگر هم ۹۴ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش انیمه Weathering with You به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این انیمه منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد انیمه Weathering with You از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این انیمه را که منتشر شده هم بخوانید:

هوکودا که تابستان اولین سال دوران دبیرستان خود را پشت سر می‌گذارد، از جزیره دورافتاده‌ای که خانه‌اش در آن قرار دارد، فرار می‌کند و به سمت توکیو می‌رود. مدت زیادی طول نمی‌کشد که او متوجه می‌شود، از لحاظ شخصی و مالی به خط قرمزهای خود رسیده است. آب‌و‌هوا به طرز غیرعادی‌ای هر روز تیره و بارانی است؛ انگار که قصد دارد با این کار، آینده هوکودا را به او نشان دهد. او روزهای خود را در این شهر در انزوا سپری می‌کرد، اما سرانجام توانست کاری به‌عنوان یک نویسنده، در یک مجله اسرارآمیز و مخفی پیدا کند. سپس یک روز، هوکودا در گوشه‌ای از یک خیابان شلوغ، با هینا ملاقات کرد. این دختر نورانی که دارای اراده قوی‌ای هم بود، یک توانایی عجیب و خارق‌العاده داشت: او قدرت این را داشت که باران را متوقف و آسمان را صاف کند.

انیمه Weathering With You

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از انیمه Weathering with You بیندازیم:

کارلوس آگیلار | The Wrap

۹۰ از ۱۰۰

انیمه Weathering With You فوق‌العاده رمانتیک، جذاب و الهام‌بخش است. پیش از این، انیمه نام تو، احساسات زیادی را در مخاطبان به وجود آورده بود که ما مدام می‌خواستیم داستان بیشتری از این دنیای جذاب را ببینیم. حالا این انیمه‌ی جدید، تا حد زیادی این دسته از مخاطبان را راضی خواهد کرد؛ البته با تاثیر نسبتا کمتری.

ریچارد ویتاکر | آستین کرونیکل

۸۹ از ۱۰۰

لذت و شادی انیمه فرزند آب‌و‌هوا، بیشتر از هر چیزی درون این نهفته است که چگونه هینا و هودوکا، دنیایی را که آن‌ها را رد کرده بود، رد نمی‌کنند و برعکس آن را در آغوش می‌گیرند.

سایمون آبرامز | RogerEbert.com

۷۵ از ۱۰۰

انیمه Weathering With You که آخرین اثر انیمیشنی رمانتیک و فانتزی شینکای محسوب می‌شود و اخیرا هم در آمریکا به نمایش درآمده، دقیقا همان جرقه‌های استحکام و نبوغی را که در کار قبلی‌اش هم وجود داشت، در خودش دارد.

Weathering With You

توسینت ایگن | پیست

۷۰ از ۱۰۰

این انیمه اصلا نمی‌تواند خود را حتی به گرد پای انیمه نام تو هم برساند. اما مطمئنا توانسته جایگاه مخصوص خود را در رزومه‌ی شینکای، آن هم به‌عنوان چالش برانگیزترین اثر او، تا به امروز، به ثبت برساند.

الکس ساولیو | فیلم ترت

۷۰ از ۱۰۰

برخی اوقات به‌نظر می‌رسد که اثر انیمه‌ای بلند شینکای توسط یک دختر نوجوان ۱۵ ساله رویاپردازی شده است. این اثر برخی اوقات سرعتی بسیار کم و ناشیانه دارد که حتی از خسته‌کنندگی، شما را تهدید به مرگ می‌کند. بااین‌حال، زمانی‌که این اثر اوج می‌گیرد، بلافاصله صعود می‌کند و جذابیت خود را به‌دست می‌آورد.

پیتر دبروژ | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

شینکای به اندازه کافی و آنطور که باید و شاید در فانتزی غرق نشده که بتواند حفره‌های خیلی بزرگ فیلمنامه‌اش را پر کند. اما کار جذابی انجام داده است و با وارد کردن جزئیات، حواس ما را از آن‌ها پرت می‌کند.

لازم به ذکر است که این انیمه اکشن و دلهره‌آور توانست رتبه ۸ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۵ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که انیمه Weathering with You نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و بسیار جذاب و سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده