نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه A Night in Camp Heebie Jeebie

در تازه‌ترین ساخته‌ی دایلان چیس، انیماتور و کارگردان آمریکایی، داستان‌های ترسناک اعضای یک کمپ پیشاهنگی به واقعیت بدل می‌شود. با معرفی این انیمیشن کوتاه همراه ما باشید.

اردوی پیشاهنگی جایگاهی آنچنانی در آموزش و پرورش ما ندارد، اما در بسیاری از کشورها دهه‌هاست که به بخشی جدا نشدنی از زندگی دانش آموزان کم سن و سال‌تر تبدیل شده و ضمن آموزش بسیاری از مهارت‌های کاربردی زندگی به ایشان، خاطراتی ماندگار و شیرین را برای ایشان به ارمغان می‌آورد. انیمیشن کوتاه جدید دایلان چیس (Dylan Chase) که A Night in Camp Heebie Jeebie نام دارد، ما را به شبی در یکی از این اردوگاه‌های پیشاهنگی می‌برد، اما در این داستان از گره زدن، چادر برپا کردن، تراش‌کاری یا ماهیگیری خبری نیست و شخیت‌های اصلی ما قرار است در داستانی غیر معمولی، درسی بزرگ از مهارتی دیگر در زندگی را فرابیاموزند.

کارگردان آمریکایی این اثر خود خاطرات فراوانی از اردوهای پیشاهنگی دارد و درست از بچگی شیفته‌ی فلسفه‌ی این دسته از اردوها بوده است؛ در کنار فراآموختن مهارت‌های اساسی زندگی، کودکان می‌آموزند که بیشتر به خود اطمینان داشته باشند و مهم‌تر از همه، بزرگ شدن، مسئولیت پذیری و کار گروهی در جوامع بزرگ‌تر را یاد می‌گیرند. در کنار تمام نکات مذکور اما بعدی دیگر از این اردوهاست که بیش از همه چیس را تحت تاثیر قرار داده و در مرکز داستان A Night in Camp Heebie Jeebie قرار دارد؛ چه راه بهتری برای نشان دادن قدرت و توانایی‌های کودکان از مواجهه‌ی مستقیم با بزرگ‌ترین ترس‌هایشان در کنار و با کمک هم سن و سالانشان وجود دارد؟

شخصیت های انیمیشن کوتاه A Night in Camp Heebie Jeebie

هر چند به طور کلی A Night in Camp Heebie Jeebie را می‌توان اثری هالووینی نامید، اما این انیمیشن کوتاه در باطن اثری شیرین و دلگرم کننده است

هر چند به طور کلی A Night in Camp Heebie Jeebie را می‌توان اثری هالووینی نامید، اما این انیمیشن کوتاه در باطن اثری شیرین و دلگرم کننده است. چیس به همراه دیو جیکوبسن (Dave Jacobsen)، دستیار با سابقه و خوش ذوقش، با استفاده از پالت رنگ براق و گسترده و شخصیت پردازی متفاوت اما جذاب و دوست داشتنی، داستانی که ژانرهایی همچون کمدی، ترسناک و ماجراجویی را در خود جا داده، در قالب انیمیشن CG خیره کننده، خصوصا برای اثری مستقل، در ترکیب با طراحی دو بعدی سنتی، روایت می‌کند.

این اثر در همان ثانیه‌های ابتدایی خود شما را با هرآنچه نیاز دارد درموردش بدانید آشنا می‌کند؛ پنج پیشاهنگ دختر در اردوگاه خود قصد دارند با روایت کردن داستان‌های ترسناک برای هم ضمن سرگرم کردن یکدیگر، نشان «داستان روح» را به دست آورند. این قصه‌های ترسناک کودکانه، از داستان‌هایی درباره‌ی قاتل‌های روانی و تلویزیون گرفته، تا شیرینی و پسران، در ترس‌های شخصی این کودکان ریشه دارد. وقتی که رقابت بر سر تعریف کردن ترسناک‌ترین داستان داغ می‌شود و همه سعی می‌کنند به دیگری معنای واقعی ترس را بفهمانند، صدای در زدن شخصی ناشناس همه چیز را به هم می‌ریزد. اردوگاه هیبی جیبی حالا قرار است صحنه‌ی رخ دادن اتفاقاتی عجیب و غیرقابل پیش بینی باشد.

ترسیدن از تاریکی در انیمیشن کوتاه A Night in Camp Heebie Jeebie

انیمیشن شش دقیقه‌ای A Night in Camp Heebie Jeebie اما تنها در نام اثری ترسناک است؛ با وجود آنکه این اثر از عناصر آثار ترسناک خالی نیست و حتی بعضی صحنه‌ها ممکن است بینندگان کم سن و سال‌تر را بترساند، اما با انداختن نگاهی اجمالی به سبک طراحی محیط و شخصیت‌ها می‌توان دریافت که با اثری به اصطلاح بانمک و کودکانه طرفیم. ظاهر کپسولی شکل شخصیت‌ها، لباس‌های پیشاهنگی ایشان و چشمان درشتشان هر گونه احتمال هراس را خنثی و بعد کمدی اثر را تقویت می‌کنند. روایت در این انیمیشن از ضرب آهنگی نسبتا سریع برخوردار است، که صد البته برای این مدت زمان کوتاه امری کم و بیش ضروری است، اما هیچ گاه احساس نمی‌شود که این روایت عجولانه انجام گرفته شده است. در دست دیگر، داستان‌سرایی در این اثر مسیری هموار و روان را طی می‌کند؛ چیس در نگارش داستان تمام تلاش خود را کرده که همیشه سادگی لحن روایت را حفظ کند و شوخی‌ها و پیچش‌های داستانی را در مناسب‌ترین لحظات قرار دهد.

A Night in Camp Heebie Jeebie بخش اعظمی از فردیت شخصیت‌های خود را مدیون اجرای قدرتمند صداپیشگان خود است

در کنار طراحی ظاهری، از شخصیت‌ پردازی خوب A Night in Camp Heebie Jeebie نیز باید تقدیر به جا آورد که انعکاس بخش قابل توجهی از آن را در صداگذاری سطح بالای این اثر می‌توان دید. هر کدام از پیشاهنگ‌های داستان از صداگذاری و شخصیت‌ پردازی منحصر به فرد، خاص و قابل تشخیص برخوردار است. شاید بتوان هر یک از شخصیت‌ها را در دسته بندی‌هایی کلی قرار داد، با این وجود پردازش ایشان به قدری خوب انجام گرفته که نمی‌توان فردیت هیچ یک از آن‌ها را زیر سوال برد و A Night in Camp Heebie Jeebie این مسئله را مدیون اجرای قدرتمند صداپیشگان خود است. واضحا پیشاهنگ‌ها از اخلاقیات و رفتاری بچه گانه برخوردارند، اما داستان برای نشان دادن این مسئله دست به دامن کلیشه‌هایی همچون خرابکاری‌های شخصیت‌ها یا اشارات مکرر به فرهنگ عامه که در آثار مشابه کم به کار نمی‌روند، نمی‌شود و همین مسئله موجب می‌شود شخصیت‌ها واقعی به نظر بیایند.

نور روی چهره شخصیت در انیمیشن A Night in Camp Heebie Jeebie

این محصول استودیو Soapbox Films حاصل تلاش‌های شبانه روزی تیمی مستقل در اوقات فراغت خود طی پروسه‌ی ساختی سه ساله است. چیس غروب‌ها و جیکوبسن طی روز روی A Night in Camp Heebie Jeebie کار می‌کردند؛ نتیجه‌ی این همکاری، تکمیل شدن و انتشار این انیمیشن کوتاه در پاییز امسال بود. این اثر اولین بار در فستیوال Screamfest به نمایش درآمد و توانست جایگاهی در جشنواره‌های بزرگی همچون Fantastic Fest و Nightstream برای خود کسب کند. چیس تصمیم گرفت قبل از به پایان رسیدن سفر طولانی A Night in Camp Heebie Jeebie در فصل جشنواره‌ها، این ساخته‌ی خود را در اینترنت به اشتراک بگذارد؛ کاربران اینترنتی نیز همچون جشنواره‌ها به استقبال از این فیلم پرداختند و تازه‌ترین ساخته‌ی چیس توانست در زمانی کوتاه بازدیدهای قابل توجهی کسب کند.

دانلود انیمیشن از آپارات

با نگاه انداختن به آثاری همچون A Night in Camp Heebie Jeebie می‌توان به جرئت گفت که تیم‌های کوچک و استودیوهای مستقل در ساخت انیمیشن‌های CG چیزی از بزرگ‌ترین نام‌های صنعت کم ندارند و ممکن است به زودی تهدیدی برای امپراطوری آن‌ها شمرده شوند. در کنار ظاهر قابل ستایش این انیمیشن، نباید از شوخی‌های کوچک اما جذاب و لحظات دلگرم کننده‌ی آن نیز گذشت. چیس قصد دارد دنیای Heebie Jeebie را گسترش دهد و آثاری دیگر با حضور پیشاهنگ‌های دوست داشتنی فیلم حاضر بسازد. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده