نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Attraction

امیلی اسکیف، انیماتور و کارگردان انگلیسی، در انیمیشن کوتاه تجربی Attraction به رابطه‌ی طبیعت و حشرات می‌پردازد. با معرفی این اثر ما را همراهی کنید.

از سری فرانسوی Miniscule گرفته تا انیمیشن معروف A Bug's Life از پیکسار یا Bee Movie، حشرات و دنیای جذاب و خاص ایشان بارها و بارها در انیمیشن‌های کوتاه و بلند به نمایش درآمده‌اند؛ پیش از این نیز در بخش‌ انیمیشن‌های کوتاه زومجی به چندین اثر با محوریت حشرات از جمله Chinti و Sweet Cocoon، از آثار برگزیده‌ی آکادمی اسکار، پرداخته‌ایم. انیمیشن کوتاه این هفته، Attraction (به فارسی؛ جاذبه)، پروژه‌ی فارغ التحصیلی امیلی اسکیف (Emily Scaife) از کالج سلطنتی هنر انگلیس، نیز از جمله آثاری است که هر چند متفاوت و استعاره طور، به دنیای حشرات قدم می‌گذارد.

Attraction بیشتر از دنبال کردن مسیر انیمیشن‌های کوتاه، به مستند‌های لایو اکشن با این تم موضوعی یا آثار تاریک‌تر شباهت دارد

انیمیشن‌هایی با محوریت حشرات اغلب در دسته‌ی آثاری با حال و هوایی روشن، شاد و به اصطلاح با نمک قرار می‌گیرند؛ این آثار بیشتر از سبک طراحی بصری مناسب برای گروه مخاطبین کم سن و سال‌تر برخوردار هستند، شخصیت‌هایی با خصوصیات انسانی متعدد دارند و داستان‌هایی با پیام‌های اخلاقی واضح و بعضا ابتدایی روایت می‌کنند. Attraction اما از هیچ کدام از این خصوصیات برخوردار نیست و بیشتر از انیمیشن‌های کوتاه، به مستند‌های لایو اکشن با این تم موضوعی یا آثاری تاریک‌تر همچون Erään hyönteisen tuho شباهت دارد. اسکایف در این انیمیشن کوتاه پنج دقیقه‌ای خود به مضامینی همچون کشش، لذت، فریب و ماجرای همیشگی شکار و شکارچی در طبیعت نمایش داده می‌شود.

تصویری از یک قارچ به رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی با پشت زمینه‌ی قرمز و سیاه در انیمیشن کوتاه Attraction

اسکیف اغلب پروژه‌های خود را زاده‌ی بازی با رنگ‌ها، الگو‌ها، اشکال و رنگ‌ها می‌داند. او علاقه‌ی زیادی به جمع آوری گونه‌های جانوری مختلف، به خصوص حشرات، دارد؛ پس از جمع آوری او به عکس برداری از آن‌ها و استخراج کردن اشکال مختلف از میان تصاویر ضبط شده می‌پردازد. جلوه‌ی بصری زیبا، اسرار آمیز و چشم نواز این انیمیشن حاصل ترکیبی از عکاسی 35mm، ترسیم تصاویر روی فیلم و طراحی سنتی دو بعدی است. ثمره‌ی این ادغام ظاهری خاص و راز آلود است که ضمن بهره مندی از زیبایی، منحصر به فرد و به یاد ماندنی است. Attraction با جادوی تصویر خود بیننده را مبهوت و خیره به دنیایی کوچک اما استثنایی می‌برد و به تماشای شگفتن گل‌های بهاری، قد علم کردن قارچ‌ها و تکاپوی حشرات می‌نشاند.

تازه‌ترین ساخته‌ی اسکیف مجموعه‌ای درهم، تامل برانگیز اما خیره کننده از واکنش‌هاست

تازه‌ترین ساخته‌ی اسکیف مجموعه‌ای درهم، تامل برانگیز اما خیره کننده از واکنش‌هاست. هدف اصلی او از ساخت این فیلم به آزمون و خطا بپرداختن در طراحی صدا و استفاده از تصاویر انتزاعی در اثر، در کنار تقویت تکنیک‌های پویا نمایی در وی بوده است. درست از همان لحظات آغازین Attraction هر فریم از تصویر توانایی مبهوت کردن شما را دارد. با پیشروی در فیلم، تصاویر بیشتر و بیشتر معنادار شکل گیری می‌کنند و واضح به چشم بیننده می‌آیند؛ درست همینجا که در میان تصاویر چشم گیر مختلف تصویر به دنبال اشکال معنادار و داستان می‌گردیم، نمایش اصلی شروع می‌شود. Attraction به خوبی می‌داند که چطور نگاه بیننده را به دنبال خود بکشاند؛ این اثر یک لحظه تصویری آرامش بخش و زیبا از طبیعت را به نشان می‌دهد و لحظه‌ی بعد تدوینی سریع و موسیقی ترسناک این آرامش حاکم بر انیمیشن را در هم می‌درد و بیننده باید درمیان شلیک اشکال به دنبال ادامه‌ی داستان بگردد.

تصویری انتزاعی از پترن‌هایی شبیه به یک گل و گیاهان که از رنگ‌های بنفش، سبز و زرد تشکیل شده است با بک گراند سیاه در انیمیشن کوتاه Attraction

در جایگاه طراحی صدا در ساخت این انیمیشن بن بل (Ben Bell) حضور دارد، که کم شایانی به اسکیف برای ضبط و ساخت صداهای خاص مدنظر خود می‌کند. با کمی دقت می‌توان دریافت افکت‌های صوتی استفاده شده در Attraction نه از بانک‌های صدای آماده، که به صورت سفارشی تولید و ضبط شده‌اند و این خود یکی از نکات قابل تمجید درمورد این فیلم کوتاه است. این اصوات به صورت دستی ضبط و همزمان با تصویر تدوین شده‌اند تا با حفظ جنبه‌ی طبیعی خود، در هماهنگی کامل با جلوه‌ی بصری باشند و منظره‌ی صدایی پرنواختی را شکل بدهند. 

افکت‌های صوتی استفاده شده در این اثر نه از بانک‌های صدای آماده، که به صورت سفارشی تولید و ضبط شده‌اند

Attraction آرام، درست مثل بارانی که شدت نگرفته، شروع و سپس رفته رفته به یک طوفان تمام عیار ختم می‌شود؛ لکه‌های روشنی که به آرامی و نامتراکم بر تصویر پدیدار می‌شوند، جای خود را به انفجاری از رنگ‌ها و صداها می‌دهند و این روند با نزدیک‌تر شدن به پایان اثر شدت می‌یابد. اسکیف تمام تلاشش را کرده که با استفاده از جوانب مختلف ساخته‌ی خود، تمامی احساسات بیننده را درگیر و آن حس آشفتگی و استرس درون مایه‌ای داستان را در ذهن او میخ کوب کند. تضاد و عمق تنیده شده در حال و هوا، لحن و ضرب آهنگ این انیمیشن کوتاه آن را به اثری جالب توجه و جذاب بدل می‌کنند و با در نظر گرفتن جلوه‌ی بصری چشم نواز و کم‌تر تکرار شده‌ی این اثر، سخت می‌شود به ستایش از این ساخته‌ی اسکیف نپرداخت.

هر چند تاریک و بعضا ترسناک و چه در ظاهر و چه در درون، Attraction فیلمی است درباره‌ی زندگی. روایت متفاوت این انیمیشن از چرخه‌ی زندگی در طبیعت شاید در نگاه اول نتواند نظر جمعی از بینندگان را به خود جلب کند، اما بلاشک درصورت توجه و کنکاش در تصویر، تجربه‌ی ارزشمند و پاداش دهنده را به ایشان عرضه می‌کند. امیلی اسکیف هم‌اکنون در حال کار روی انیمیشن کوتاه بعدی خود و طراحی صدا و تصویر برای اجراهایی زنده با محوریت موجودات ریز دریایی است که برنامه دارد در مقابل جمعیتی بزرگ در لحظه به نمایش بگذارد. Attraction اولین ساخته‌ی رسمی او محسوب می‌شود و توانست ضمن حضور یافتن در سی جشنواره‌ی بین المللی مختلف، جزو آثار برگزیده‌ی فستیوال‌هایی همچون Biennial British Animation Awards قرار بگیرد. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده