نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه AUTONOMOUS

انیمیشن کوتاه AUTONOMOUS اثری چشم نواز و سرگرم کننده است که ماجرای تعقیب و گریزی پرهیجان در فضایی سایبرپانک را روایت می‌کند. با معرفی این انیمیشن همراه زومجی باشید.

AUTONOMOUS ترکیبی از عناصری جذاب و جواب پس داده است؛ تازه‌ترین ساخته‌ی جو سیل (Joe Sill)، انیمیشن ساز و کارگردان آمریکایی، در آینده‌ای نه چندان دور جریان دارد و در حال و هوایی سایبرپانک و با جلوه‌ی بصری تحسین برانگیز و خیره کننده، داستانی از گروه‌های موتور سوار، جرایم سازمان یافته و تکنولوژی را به بیننده عرضه می‌کند. سکانس‌های اکشن پر زرق و برق و زیبای این انیمیشن با هدف به تصویر کشیدن فضا و دنیاسازی خاص این اثر طراحی شده‌اند و همین نکته باعث می‌شود که با وجود مدت زمان کوتاه AUTONOMOUS ضعفی آنچنانی در درگیر کردن بیینده در آن احساس نمی‌شود.

سکانس‌های اکشن پر زرق و برق و زیبای این انیمیشن با هدف به تصویر کشیدن فضا و دنیاسازی خاص این اثر طراحی شده‌اند

در دنیای AUTONOMOUS خودروهای بی راننده نقش اصلی را در حمل‌و‌نقل ایفا می‌کنند و این مسئله موجب شده شرکتی بزرگ اما فاسد با کنترل این خودروها بتواند جامعه را به‌صورت کامل در چنگال خود اسیر کند. این انیمیشن بیننده را در زاویه‌‌ی دید دو موتوسوار قهار قرار می‌دهد که از آخرین سنگر‌ها در مقابل سرکشی این شرکت و نماد آزادی شمرده می‌شوند. آن‌ها باید ضمن به پایان رساندن مأموریت خود، از چنگ خودروهای شرکت بگریزند و از این تعقیب و گریز نفس گیر جان سالم بدر ببرند.

تصویر یک drone (درون) سیاه بر فراز ساختمان‌ها و خیابان در انیمیشن AUTONOMOUS

انیمیشن AUTONOMOUS از ایده‌ای بزرگ‌تر استخراج شده و بیشتر نقش معرف را برای دنیایی بزرگ و با پتانسیل ایفا می‌کند. با وجود دنیاسازی سایبرپانک خوب اثر که پیش‌تر به آن پرداختیم، از نظر داستانی ما بیش از آنکه با روایتی عمقی مواجه باشیم، شاهد مانور روی ایده‌ی اولیه هستیم؛ به جز روایت محیطی و تصویری، بیشتر روایت ازطریق مکالمات کوتاه یوری و نیکس، خواهر و برادر و زوج اصلی اثر، انجام می‌شود. پایان راز آلود این انیمیشن نوید آن را می‌دهد که در آینده قرار است دوباره به دنیای AUTONOMOUS قدم بگذاریم و بیشتر و بیشتر با مهره‌های اصلی این زورآزمایی آشنا شویم.

نقطه‌ی قوت اصلی این اثر اما جلوه‌ی بصری آن است و همین نکته باعث می‌شود داستان نه چندان جدید و با مغز آن تاثیری چندان روی تجربه‌ی بیننده نگذارد و AUTONOMOUS کماکان اثری تماشایی و سرگرم کننده باشد. این انیمیشن حاصل همکاری و آزمون و خطای جو سیل و متیس تولین (Matisse Tolin) در قرنطینه‌ی خانگی در دوران کروناست؛ این دو کارگردان پیش از این نام خود را با ساختن آثار لایو اکشن و تبلیغات تلویزیونی در صنعت فیلم سازی مطرح کرده بودند و قصد داشتند با AUTONOMOUS به دنیای انیمیشن‌ها هم سرکی بکشند.

AUTONOMOUS اولین تجربه‌ی انیمیشن سازی سیل و تولین محسوب می‌شود

جو سیل در رابطه با ساخت AUTONOMOUS به‌عنوان اولین انیمیشن رسمی خود شرح می‌دهد: «ما چارچوب داستانی این اثر را خیلی وقت پیش تعیین کرده و نسخه‌ای کامل‌تر و بلند‌تر فیلم نامه‌ی آن را خیلی وقت پیش به رشته‌ی تحریر درآورده بودیم. همه گیری کرونا و خانه‌ نشینی ما موجب شد که زمان کافی برای کار کردن روی این داستان را پیدا کرده و از این فیلم نامه‌ی قدیمی غبار روبی کنیم. بعد از این مرحله به دنیاسازی اثر پرداختیم و روی چگونگی پردازش جلوه‌ی بصری آن کار کردیم. درنهایت حاصل تلاش‌ها و آزمایش‌های ما فیلم کوتاه حاضر شد.»

محیط شهری متشکل از ساختمان‌های استخوانی بلند با سبک معماری بروتال در انیمیشن کوتاه AUTONOMOUS

سیل و تولین برای ساخت این انیمیشن از انیمه‌ی معروف و کلاسیک Akira و آثاری غربی همچون The Departed و Robocop الهاماتی دریافت کرده‌اند که ردشان را به وضوح می‌توان تماشا کرد؛ زوج کارگردانی AUTONOMOUS به‌صورت گلچین عناصر دلخواه خود را از این آثار وام گرفته و به‌صورت چکیده در ساخته‌ی خود گنجانده‌اند. البته این اثر برخلاف آثار مذکور در قدم گذاشتن به قلمرو ژانر علمی تخیلی محتاطانه عمل می‌کند که این مسئله را می‌توان حاصل محدودیت‌های تولید اثری مستقل، خصوصا در شرایط نه چندان مطلوب کنونی دانست. 

نه کانسپت تعقیب و گریز موضوعی جدید در آثار کوتاه است و نه دنیای سایبرپانک؛ در میان این همه اثر CG با فضاسازی‌ها و عناصر داستانی کم و بیش مشابه، برگ برنده‌ی AUTONOMOUS چیست؟ در پاسخ باید گفت، از درخشش اتیری رنگ بندی تاریک این اثر، تا افکت چشم گیر استفاده شده روی تصویر و نورپردازی بسیار حرفه‌ای، زیباشناسی خاص به کار رفته در به تصویر کشیدن AUTONOMOUS بعدی است که آن را از آثار مشابه تمیز می‌دهد و به این انیمیشن ارزش تماشا می‌دهد. یکی از قابل تشخیص‌ترین وجه تمایز‌ها بین انیمیشن‌های کوتاهی که با نگرش حرفه‌ای تبدیل می‌شوند با آثار آماتور، در انتخاب خود و منحصر‌به‌فرد پالت رنگ و سبک طراحی دیده می‌شود و به جرئت می‌توان گفت که کمتر اثر کوتاهی وجود دارد که در این دو زمینه عملکردی مشابه و به کیفیت AUTONOMOUS داشته باشد.

پالت رنگ منحصر‌به‌فرد و سبک طراحی و نورپردازی خاص این انیمیشن نقطه تمایز آن با بسیاری از آثار هم سبک است

AUTONOMOUS این خصوصیات خوب خود را مدیون هنر و ظرافت عمل سیل است. این فیلم ساز خوش ذوق درست از هفت سال پیش و با انتشار پروژه‌ی فارغ التحصیلی خود، Expo، توانست مهارت‌های خود را به اثبات برساند و پشت به پشت برای ساخت پروژه‌های تبلیغاتی پر هزینه توسط شرکت‌های بزرگی همون NASA ،Apple ،Nike و Tesla به استخدام درآید. در سال ۲۰۱۹ وی با فیلم Stray ساخت آثار بلندتر را آغاز کرد و سبک تصویرسازی خود را در مسیر بلوغ قرار داد. سلیقه و دیدگاه‌های مشترک باعث نزدیکی و همکاری او و تولین شد؛ حاصل همکاری با این نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، ورود سیل به مدیومی کاملا جدید شد، که از قرار معلوم آینده‌ای روشن در این مسیر انتظار وی را می‌کشد.

دانلود انیمیشن از آپارات

اگر انیمه‌ها را فاکتور بگیریم، بازار انیمیشن‌های غیر کمدی با مخاطبان هدف بزرگسال آنقدرها هم گرم نیست. با این وجود موفقیت سریال‌های LOVE DEATH + ROBOTS از سرویس نتفلیکس و Undone از Amazon Prime این نوید را به ما می‌دهند که ممکن شاهد تحولی قابل‌توجه در تولید و پخش انیمیشن‌هایی برای بینندگان بزرگسال باشیم. از آنجایی که AUTONOMOUS تنها بخشی از فیلم نامه‌ی اصلی سیل است، می‌توان به ساخت دنباله‌ها یا فیلم سینمایی بلندی در این دنیا امیدوار بود. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده