نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه The Missing Scarf

انیمیشن کوتاه The Missing Scarf، ساخته‌ی اوین دافی ایرلندی، داستان سنجابی به نام آلبرت را روایت می‌کند که در جستوجوی شال گمشده‌اش با مشکلاتی بسیار بزرگ‌تر مواجه می‌شود.

به‌عنوان کسی که علاقه‌ی فراوانی به مدیوم انیمیشن دارد و سبک طراحی‌های متفاوت زیادی را مشاهده کرده است، باید اقرار کنم اغلب آثار مدرن از نظر دست آوردهای تکنیکی و جلوه‌ی بصری عملکردی انگشت به دهان کننده دارند و به‌راحتی می‌توانند بیننده را مبهوت جزئیات و تصاویر خوش ساخت خود کنند. با وجود تمام این اوصاف اما جمع کثیری از انیمیشن‌های کوتاه و بلند امروزه صرفا در زیبایی بصری خلاصه می‌شوند و در ارائه‌ی داستانی درگیر کننده، به یاد ماندنی و تأمل برانگیز شکست می‌خورند؛ در وصف چنین آثاری می‌توان گفت که به اصطلاح از روح برخوردار نیستند. در سوی دیگر ماجرا، همین ظاهر چشم نوازی که در این دسته از آثار می‌بینیم اغلب اوقات از اصالت برخوردار نیست؛ بسیاری از انیماتورها از آزمون و خطا در طراحی هراس دارند و ترجیح می‌دهند با هدف جذب مخاطبان بیشتر از سبک‌های محبوب و جواب پس داده الگو بگیرند.

the missing scarf

تصویرسازی مینیمالیستی این اثر، در تضادی جالب با مفاهیم پیچیده‌ی گنجانده شده در داستان، به چشم بیننده خاص و نو می‌آید

اوین دافی (Eoin Duffy)، انیماتور و کارگردان ایرلندی مقیم کانادا، درست از همان روزهای اول فعالیت حرفه‌ای سعی دارد ضمن ارائه‌ی داستان و انیمیشنی با کیفیت، استقلال هنری و خلاقیتی خود را حفظ کرده و آثاری را به مخاطب عرضه کند که با یک نگاه قابل تشخیص و دارای اثر انگشت وی باشند. در سال ۲۰۱۳، این فیلم ساز با انیمیشن کوتاه On Departure در عین عرضه‌ی روایتی صریح و تأثیرگذار از اندوه، سبک طراحی بصری متفاوت و منحصر‌به‌فرد خود را به مشتاقان انیمیشن معرفی کرد. اثر بعدی او، The Missing Scarf، با وجود آنکه از نظر بصری به وضوح پیرو On Departure است، از نظر طراحی حرکات و شخصیت‌ها، صداگذاری و صد البته داستان سرایی قدمی رو به جلو برای این انیمیشن ساز خوش ذوق است.

The Missing Scarf همان چیزی است که یک انیمیشن کوتاه باید باشد؛ چشم دوختن به قاب تصویر در این انیمیشن خالی از لطف نیست و در همین حال داستان به خوبی ذهن بیننده را به کار گرفته و وی را به تفکر در مسائلی بزرگ و حائز اهمیت وامی‌دارد. سادگی خاص سبک طراحی تضاد و تقابل جذاب و دلپذیری را با موضوعات سنگینی که در انیمیشن، به‌خصوص بخش پایانی آن، مطرح می‌شود به وجود می‌آورد. دافی، درست مثل آنچه در انیمیشن On Departure انجام داده بود، دنیا و شخصیت‌های The Missing Scarf را با استفاده از اشکال هندسی ساده ساخته و به تصویر می‌کشد. این تصویرسازی مینیمالیستی، در تضادی جالب با مفاهیم پیچیده‌ی گنجانده شده در داستان، به چشم بیننده خاص و نو می‌آید و همزمان رضایت بخشی خاصی در نگریستن به تار و پود آن نهفته شده است. این انیمیشن پر است از جزئیات ریز و لطیف؛ حرکات نامحسوس و خطوط محوی که یافتن آن‌ها ارزش تماشای این اثر را دو چندان می‌کند.

the missing scarf

The Missing Scarf با دیدی تحلیل‌گر به عواقب بعدی فقدان و نحوه‌ی مهار هراس‌های درونی می‌پردازد

شباهات On Departure و The Missing Scarf اما تنها به سبک طراحی خاص دافی محدود نمی‌شود. درحالی‌که فیلم اول درباره‌ی اثرات کوتاه مدت و آنی اندوه و غم فراوان است، The Missing Scarf با دیدی تحلیل‌گر به عواقب بعدی فقدان و نحوه‌ی مهار هراس‌های درونی می‌پردازد. چگونه ما می‌توانیم با ترس از ناشناخته‌ها، شکست و پس زده شدن کنار بیاییم؟ انیمیشن پا را از این صحبتا پیش‌تر می‌گذارد و این سؤال را مطرح می‌کند که اصلا در درون ذهن انسان چه می‌گذرد و احساسات ما چگونه کار می‌کنند. درنهایت ماجرای آلبرت سنجاب به این پرسش ختم می‌شود که اگر ما مجموعه‌ای از مولکول‌ها هستیم که روزی طعم مرگ را خواهیم چشید و دنیا دیر یا زود با تمام شدن عمر خورشید به پایان کار خود می‌رسد، پس هدف از زندگی کردن چیست؟

مفاهیم فلسفی و وجودی مطرح شده در The Missing Scarf جدید نیستند و آثار زیادی وجود دارند که به این موضوعات می‌پردازند، اما نکته‌ای که به این اثر تازگی می‌بخشد، روش خاص روایت اوین دافی است؛ او با استفاده از لحنی که به کتب و آثار کودکانه شباهت دارد، ضمن افزودن عنصر شوک به اثر، فرصتی برای توضیح بیشتر و باز کردن مسائل ایجاد کرده است. وقتی که آلبرت از مشکلات و سوالات کوچک‌تر گذر کرده و به خرس می‌رسد، بحث فلسفی عمیق‌تر آغاز می‌شود و تغییر حال و هوای انیمیشن مثل چکش بر سر بیننده کوبیده می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت با وجود آنکه بخش اعظمی از The Missing Scarf را می‌توان بانمک و دلگرم کننده توصیف کرد، اما این انیمیشن تاریک‌ترین ساخته‌ی دافی است.

the missing scarf

شاید صدای راوی در این انیمیشن به گوشتان آشنا بیاید. دلیل این مسئله آن است که گویندگی این انیمیشن را جرج هوساتو تاکی (George Hosato Takei)، بازیگر و صداگذار آمریکایی-ژاپنی که به خاطر حضور در مجموعه‌ی Star Terk و انیمیشن Mulan مشهور است، برعهده دارد. دافی که قصد داشت صدایی آشنا را برای این اثر فراهم کند، نسخه‌ی نهایی انیمیشن را برای چند صداگذار معروف فرستاد که درنهایت تاکی به داستان و جلوه‌ی بصری انیمیشن علاقه‌مند شد و قبول کرد در این پروژه شرکت کند.

دافی تمام عناصر سه‌بعدی این انیمیشن را در نرم‌افزار متن بازی به نام Blender طراحی کرد. سایر جنبه‌های انیمیشن با استفاده از نرم افزارهای شرکت ادوبی از جمله Illustrator ،After Effect ،Premiere و Flash انجام شدند. به‌طور کلی انجام فرایند ساخت این انیمیشن تقریبا پنج ماه برای دافی زمان برد. او بیشتر کار ساخت این انیمیشن را در لپ‌تاپ شخصی‌اش به انجام رسانید.

دانلود انیمیشن از آپارات

با وجود آنکه The Missing Scarf نتوانست در فهرست نهایی اسکار قرار بگیرد، اما توانست حضوری موفقیت آمیز در فصل جشنواره‌ها داشته باشد و جوایز بین‌المللی متعددی را کسب کرد. ایون دافی حالا این فیلم کوتاه خود را به‌صورت رایگان روی اینترنت منتشر کرده است تا کاربران بتوانند از نیهیلیسم وجودی وی بهره‌مند شوند. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده