نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Second to None

انیمیشن کوتاه Second to None یک کمدی تاریک به سبک استاپ موشن از وینست گالاهر، انیماتور و کارگردان ایرلندی، است که رقابت برادرانی دوقلو بر سر عنوان پیرترین فرد دنیا را به تصویر می‌کشد. با معرفی این انیمیشن ما را همراهی کنید.

هر کسی که برادر یا خواهر دارد، در برهه‌ای از زندگی یک حس رقابت کم و بیش شدید را احساس کرده است؛ از میزان توجه والدین یا اقوام گرفته، تا نتایج آکادمیک و سایر زمینه‌ها، هیچ یک از فرزندان خانواده نمی‌خواهد زیر سایه‌ی برادر یا خواهر خود قرار بگیرد. این رقابت طبیعی اغلب اوقات موجب کوشش، ترقی و شکل گیری رابطه‌ای هدفمند و دوستانه در اعضای خانواده می‌شود، اما شدت گرفتن افسار گسیخته‌ و غیر منطقی این حس رقابت و عدم واکنش صحیح والدین در مقابل آن می‌تواند نتایج نامطلوبی به همراه داشته باشد و در دراز مدت زندگی و روابط افراد را تحت تاثیر قرار دهد. با تمام این اوصاف اما کم‌تر رقابتی بین فرزندان خانواده می‌تواند به شدت رقابت «فردریک» و برادر دو قلویش در انیمیشن کوتاه Second to None از وینسنت گالاهر (Vincent Gallagher) برسد. 

انیمیشن بدون اتلاف هیچ وقتی و با هوشمندی تمام در تیتراژ اولیه بیننده را با این دو برادر و تاریخچه‌ی ایشان آشنا می‌کند

وقتی هرمن عنوان پیرترین فرد دنیا را از آن خود می‌کند، فردریک، برادر جوان تر وی که درست یک دقیقه پس از او به دنیا آمده است، غرق در حسادت و خشم، کسب این عنوان و تبدیل شدن به پیرترین فرد دنیا به هر قیمت را به هدف اصلی خود در زندگی تبدیل می‌کند. بعد از اینکه انیمیشن بدون اتلاف هیچ وقتی و با هوشمندی تمام در تیتراژ اولیه بیننده را با این دو برادر و تاریخچه‌ی ایشان آشنا می‌کند، سریعا داستان وارد فاز اکشن شده و ما شاهد شش دقیقه شوخی تاریک فیزیکی هستیم که یادآور کارتون‌هایی کلاسیک همچون آثار Loony Toons‌، مثل سیلوستر و توییتی، می‌اندازد. البته اشتباه نکنید؛ این انیمیشن به واسطه‌ی درون مایه‌ی تاریک و سطح خشونت بالای خود اصلا برای کودکان مناسب نیست.

second to none

ایده‌ی اولیه‌ی ساخت Second to None زمانی به ذهن وینسنت گالاهر رسید که مشغول مطالعه درمورد مفاهیم انگیزه و هدف بود. او در مطالعاتش به مطلبی در رابطه با جیروئمون کیمورا، پیرترین مرد زمین در برهه‌ای از زمان، برخورد؛ پیرترین فرد قبل از آقای کیمورا تنها سیزده روز توانسته بود این عنوان را برای خود نگه دارد. این مسئله ایده‌ی رقابتی خونین بر سر عنوان پیرترین فرد دنیا را در ذهن گالاهر تداعی کرد و در نهایت ختم به ساخت فیلمی شد که در ابتدا شیرین و دلگرم کننده به نظر می‌آید اما سریعا درگیر پیچشی تاریک می‌شود و به بستری برای بیان شوخی‌های سیاه این انیماتور ایرلندی تبدیل می‌شود.

متن Second to None غیرقابل پیش بینی است و همین تاثیرگذاری تغییر ناگهانی در فضای آن را دوچندان می‌کند

به عنوان کسی که طرفدار کمدی‌های تاریک است اقرار می‌کنم که انتظار این جهت دهی را در Second to None نداشتم. غالبا آثاری با داستان‌، فضاسازی و مضامینی اینچنینی به پایانی خوش و شیرین که حاکی از پشت سر گذاشتن تفاوت‌ها و اختلاف‌ها و لزوم اهمیت دادن به فرصت محدودی که برای بودن در کنار عزیزانمان داریم ختم می‌شود. Second to None اما درست در همان دقایق ابتدایی بر روی گمانه‌ها و انتظارات بیننده خط می‌کشد. همین غیرقابل پیش بینی بودن باعث می‌شود که اثر در هدف خود مشخص باشد و صحنه‌های شوک آور انیمیشن، به خصوص سکانس پایانی، بیش از پیش تاثیرگذار باشند.

second to none

درست از همان ثانیه‌های آغازین فیلم که از نفرت شدید هرمن به برادرش آگاه می‌شویم، تا انتهای تیتراژ پایانی، به وضوح می‌توان دید که این انیمیشن با علاقه و دقت عمل خاصی ساخته شده است. سبک استاپ-موشن بسیار زمان‌بر است؛ همین مسئله باعث می‌شود بخواهیم به ستایش طراحی بسیار خوب شخصیت‌ها و محیط و دقت بالایی که در جزئیات اثر به کار رفته بپردازیم. Second to None از نظر بصری اثری بسیار غنی به حساب می‌آید و تماشای چندین باره‌ی آن با توجه به جزئیات لطیف و چشم نواز به کار رفته در طراحی خالی از لطف نیست. این انیمیشن با بودجه‌ای چهل و پنج هزار یورویی که از سوی صدا و سیمای ایرلند تامین شده بود ساخته شد. با وجود آنکه این بودجه برای انیمیشنی کوتاه آنقدرها هم کم نیست، اما به دلیل استفاده از سبک پویانمایی استاپ-موشن و اهمیت وافر گالاهر به جزئیات، تیم کماکان باید با دقت هر قدم را برنامه ریزی می‌کرد. تیم دو ماه را در مرحله‌ی آماده سازی گذراند. پس از پایان طراحی‌های اولیه، ساخت صحنه‌های مخصوص آغاز شد. درست بعد از اتمام ساخت اولین صحنه فیلم برداری آغاز شد و شش ماه به طول انجامید. به گفته‌ی گالاهر، ایشان به جای ساخت تمامی صحنه‌‌های مورد نیاز و ضبط یکپارچه، صحنه‌ها را یکی یکی و در حینی که ساخت انیمیشن روی صحنه‌ای دیگر در حال انجام بود، می‌ساختند.

تماشای چندین باره‌ی این اثر با توجه به جزئیات لطیف و چشم نواز به کار رفته در طراحی خالی از لطف نیست

موسیقی و صداگذاری این فیلم به اندازه‌ی انیمیشن آن تحسین برانگیز نیست، اما کماکان قابل قبول است. گالاهر با در نظر گرفتن رنج سنی بالای شخصیت‌های این انیمیشن، تصمیم گرفت سبک موسیقی جاز را برای تم اصلی آن برگزیند و ساخت قطعات استفاده شده در این اثر را به گروه موسیقی St Francis Hotel سپرد. این گروه سابقا نیز با گالاهر همکاری کرده‌اند و عهده دار ساخت موسیقی فیلم Love is a String، یکی دیگر از آثار کوتاه وی، بوده‌اند.

دانلود انیمیشن از آپارات

گالاهر نام کوچکی در صنعت سینما و انیمیشن نیست. او سابقه‌ی حضور در پشت صحنه‌ی آثاری همچون سریال Vikings و فیلم Room را در کارنامه‌ی خود دارد. وی پیش از Second to None اقدام به ساخت چندین فیلم کوتاه دیگر نیز کرده بود، اما این اثر، که اولین ساخته‌ی تمام انیمیشنی گالاهر نیز هست، معروف‌ترین و موفق‌ترین ساخته‌ی کوتاه او به شمار می‌رود. گالاهر در حال حاضر مشغول به کار روی انیمیشن کوتاه بعدی خودش، Available Light، است و در تیم تولید فیلمی سینمایی از استودیو Treasure Entertainment نیز حضور دارد. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده