// یکشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰

معرفی انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam

انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam اثری منحصر‌به‌فرد و بی‌مانند نیست، اما در روایت داستانی ابر‌قهرمانی همراه با اکشن‌های هیجان‌انگیز و نفس‌گیر عالی عمل می‌کند.

جهان دی سی میزبان ابر‌قهرمانان و ضد‌قهرمان‌های خاص و متفاوت متعددی است. دنیایی که در کنار بتمن و جوکر، از محبوب‌ترین و مشهور‌ترین شخصیت‌های کمیک تمام دوران، میزبان شخصیت‌های واندر وومن، آکوا‌من، فلش، گرین ارو، گرین لنترن، بت‌گرل، کلی‌فیس و دکتر فیث است. اما شخصیت‌هایی که به‌واسطه شباهت‌هایشان در قدرت‌ها و توانایی‌ها می‌توانند داستانی پر از ضد و خورد‌ها را در کنار فداکاری‌ها و عملیات‌های قهرمانانه به تصویر بکشند، شخصیت‌های سوپر‌من، شزم و بلک آدام هستند. از هر سه این شخصیت‌ها اعمالی سر می‌زند که دیگر قهرمانان یا شروران کمپانی DC آرزوی آن‌ها را دارند. پرواز، سرعت زیاد و قدرت نامحدود تنها تعدادی از توانایی‌های سه شخصیت ذکر شده است. اما علی‌رغم شباهت‌های متعدد، سوپر‌من و شزم از نظر خصوصیات شخصیتی و عملکرد تفاوت‌های بسیاری با بلک آدام دارند. شخصیت Black Adam که اصلی‌ترین دشمن شرم است، به دوران مصر باستان تعلق دارد. او که در واقع جد شزم بوده، قدرت‌هایش را از جادوگر شزم گرفته است، اما بر‌خلاف اعضای خانواده مارول از قدرت‌هایش برای نابودی استفاده می‌کند. اما نقطه مقابل بلک آدام، شخصیت شزم است که با وجود نحوه مشابه به دست آوردن قدرتش، همراه با دیگر ابر‌قهرمانان از جمله لیگ عدالت، به نجات دنیا از دست ضد‌قهرمان‌ها می‌پردازد. در حالی که بلک آدام قدرتش را از خدایان مصری آمون، آنوبیس، مونت و زهوتی دریافت کرده است، شزم قدرتش را مدیون کلمه جادویی SHAZAM (سلیمان، هرکول، اطلس، زئوس، آکیلس و مرکوری) است. نبرد بین بلک آدام و شزم پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به جنگی مهیج را دارد، اما زمانی که شخصیت Superman که کمتر کسی با او و توانایی‌هایش غریبه است، به عنوان نفر سوم به درگیری اضافه می‌شود، سطح خیال‌پردازی‌ها وارد ابعاد جدیدی می‌شود که بدون شک علاقه‌مندان به جهان دی سی و اقتباس‌های انیمیشن این کمپانی از آن لذت خواهند برد. انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam در کنار اشکالات متعددش، در بر آورده کردن اکثر انتظارات موفق است.

انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam

داستان این انیمیشن علاوه بر منشا شخصیت  شزم اتحاد او با سوپرمن بر‌علیه بلک آدام را به نمایش می‌گذارد

داستان این انیمیشن با بازگشت بلک آدام به کره زمین آغاز می‌شود. اما در ادامه با بیلی بتسون همراه می‌شویم؛ جوانی که پدر و مادرش او را ترک کرده و به تنهایی در خانه‌ای خالی از وسایل زندگی در محله‌ای نه چندان مناسب زندگی می‌کند. بیلی از آن دسته جوانانی است که حتی با وجود ضعیف بودن سعی می‌کنند در مقابل زور‌گویی‌ها بایستند. این روحیه او باعث می‌شود که در برابر افرادی که پول‌های یک بی‌خانمان را از او می‌گیرند، ایستادگی کرده و نقش زمین شود. بی‌خانمان که رفتار دوستانه‌ای با بیلی دارد، پس از گرفتن یک سکه و دادن یک وعده از او دور می‌شود. کلارک کنت قصد دارد مقاله‌ای در مورد بیلی نوشته و به افرادی که زندگی مشابه او دارند، کمک کند. اما با ورود بلک آدام و تصمیم او برای کشتن بیلی بتسون پیش از رویا‌رویی‌اش با جادوگر شزم، قرار ملاقات این دو بهم می‌ریزد. فرار بیلی و جنگ بلک آدام با سوپر‌من به شکست کال‌-‌ال و رو‌به‌رو شدن بیلی با بی‌خانمان و دریافت یک سکه از او، به ورود او به مترو منجر می‌شود. در این مکان است که بیلی هیچ شانسی برای زنده ماندن ندارد؛ زیرا از طرفی مترو با سرعت به سمت او می‌آید و از طرف دیگر بلک آدام برای از بین بردنش آماده است. در حالی که بلک آدام تصور می‌کند بیلی توسط مترو زیر گرفته شده است، بیلی خود را در داخل مترو پیدا می‌کند. به‌واسطه سکه‌ای که اکنون نور آبی از خود ساطع می‌کند، وارد مکان عجیب و غریبی می‌شود. در این جا است که بیلی با جادوگر شزم مواجه شده و قدرت جادویی شزم را کسب می‌کند. به دست آوردن قدرت و توانایی‌های مختلف پس از به زبان آوردن کلمه جادویی «شزم» کفه ترازو را به سمت ابرقهرمانان سنگین می‌کند.

انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam

تیم تولید این اثر تجربه نسبتا طولانی در حوزه انیمیشن دارند

انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam جزء سری انیمیشن‌های DC Showcase است. کمپانی دی سی هدف این انیمیشن‌های کوتاه را تمرکز روی شخصیت‌هایی که انیمیشن بلند تکی نداشته‌اند، عنوان کرده است. تا‌کنون انیمیشن‌های DC Showcase: The Spectre ،DC Showcase: Jonah Hex و DC Showcase: Green Arrow در قالب این سری منتشر شده‌اند. انیمیشن کوتاه سوپر‌من/شزم!: بازگشت بلک آدام که لقب «طولانی‌ترین انیمیشن کوتاه دی سی شوکیس» را یدک می‌کشد، محصول سال ۲۰۱۰ است. جواکیم دوس سانتوس به مانند دیگر انیمیشن‌های سری دی سی شوکیس، کارگردانی انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam را بر‌عهده داشته است. این هنرمند که به دلیل تبحرش در طراحی کوریوگرافی سکانس‌های مبارزه و ست‌پیس‌های اکشن به «دکتر فایت» معروف است، تجربه‌ای ۱۵ ساله در حوزه انیمیشن دارد. وی در کنار طراحی استوری‌برد انیمیشن‌های Green Lantern: Emerald Knights ،TRON: Uprising، Batman: Gotham Knight و Avatar: The Last Airbender، به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان در پروژه‌های Voltron و The Legend of Korra حضور داشته است. مایکل یلویک، نویسنده انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam است که نویسندگی و تهیه‌کنندگی بسیاری از آثار کمپانی دی سی را بر‌عهده داشته است. از بین این آثاری که مایکل یلویک به عنوان تهیه‌کننده و نویسنده در تیم تولید آن‌ها حضور داشته می‌توان به Teen Titans Go! To the Movies ،Batman vs. Two-Face ،Teen Titans Go! و Batman: The Brave and the Bold اشاره کرد.

انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam

جلوه‌های بصری که به دلیل کارگردانی عالی، فوق‌العاده چشم‌نواز و لذت‌بخش بوده، از هر حیث بی‌نقص و بدون اشکال هستند

داستان انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam بی‌نهایت سر راست و به دور از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های روایت یک داستان ابر‌قهرمانی است. در واقع بیش از آنکه این اثر به ریزه‌کاری‌های شخصیتی و ویژگی‌های خاص شزم به عنوان شخصیتی که قرار است محور اصلی رخداد‌ها باشد، بپردازد، اکثر دقایق انیمیشن به صحنه‌های نبرد سوپرمن، شزم و بلک آدام اختصاص داده شده است. درست است که کوریوگرافی مبارزه‌ها از نظر کیفی سطح بسیار خوبی دارند و با انیمیشن‌های بلند کمپانی دی سی برابری می‌کنند، اما این انیمیشن در تحقق هدف سری انیمیشن‌های دی سی شوکیش یعنی تمرکز روی یک شخصیت بدون انیمیشن بلند و آشنا کردن مخاطبین با او، عملا شکست خورده است. آنچه که باعث می‌شود نبرد‌های انیمیشن مورد توجه قرار بگیرند، طراحی مثال‌زدنی شخصیت و محیط‌ها و فیزیک عالی آن‌ها است. ساختمان‌هایی که در هم می‌شکنند، ماشین‌هایی که به پرواز در می‌آیند و اسفالت خیابان‌هایی که از بین می‌روند، همه و همه از نظر طراحی و فیزیک بی‌نقص هستند. تیم سازنده به خوبی آگاهی خود نسبت به تاثیر زاویه دوربین و نما‌ها را به نمایش گذاشته‌اند. در اغلب سکانس‌ها شخصیت شزم با زاویه پایین به تصویر کشیده می‌شود که به‌واسطه آن برتری سوپر‌من و بلک آدام نسبت به او مشخص می‌شود. ویژگی که باعث می‌شود  انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam  از یک‌نواختی خارج شود، بهترین استفاده از تکنیک‌های تصویر‌برداری است. لرزش‌های دوربین در سکانس‌های پر هیجان، نزدیک شدن دوربین به سوژه، پن، تیلت و تغییر فوکوس جزء این موارد هستند که به زیبایی بصری اثر کمک شایانی کرده‌اند. 

انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam

جلوه‌های صوتی و موسیقی به خوبی توانسته‌اند اتفاقات در حال نمایش را کامل کنند

نبرد سه فوق‌انسان که جنگ‌هایشان سرشار از اعمال محیر‌الوقوع و هیجان‌انگیز است، به موسیقی حماسی نیاز دارد. خوشبختانه تیم دو نفره آهنگسازی انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam یعنی جرمی زوکرمن و بنجامین وین به زیبایی هر چه تمام‌تر از پس وظیفه خود بر آمده‌اند. این هنر‌مندان که برای آثار مختلفی همچون The Legend of Korra ،Avatar: The Last Airbender ،Kung Fu Panda: Legends of Awesomeness و Scream: The TV Series آهنگ‌سازی کرده‌اند، تمام طول مدت انیمیشن را با موسیقی خود همراه کرده‌اند. آهنگ‌های ارکسترال این اثر با رخداد‌های نمایش وحدت قابل ملاحظه‌ای دارند و از فراز و فرود‌های آن پیروی می‌‌کنند. بخش جلوه‌های صوتی نیز در سطح انتظارات از یک انیمیشن کمپانی دی سی عمل می‌کند و از اصلی‌ترین صدا‌ها تا جزئی‌ترین صدا‌ها در انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam لحاظ شده است. اما بدون شک یکی از برگ‌های برنده این اثر تیم صدا‌پیشگی آن است. این تیم که از هنرمندانی همچون زک کالیسون (صداپیشه شخصیت استیون یونیورس در مجموعه Steven Universe)، جیمز گارنر (از صداپیشگاه انیمیشن Atlantis: The Lost Empire)، جاش کیتون (صداپیشه بازی‌های Prey ،Knack II و Horizon: Zero Dawn)، جرج نیوبرن (صداپیشه بازی‌های Injustice 2 ،Star Wars: The Old Republic و Kingdom Hearts II) و جری اوکانل (بازیگر فیلم‌ Jerry Maguire) تشکیل شده است، عملکرد بی‌نظیری داشته‌اند و کمتر می‌توان در این بخش به انیمیشن مذکور ایراد گرفت.

برای دانلود انیمیشن کوتاه از آپارات اقدام کنید

انیمیشن کوتاه Superman/Shazam!: The Return of Black Adam نه آن تجربه بدیع و تازه‌ای است که در بین آثار دی سی منحصر‌به‌فرد باشد و نه چنان ضعیف و  پر اشکال است که علاقه‌مندان به جهان DC تاب تحمل آن را نداشته باشند. بلکه این انیمیشن به دلیل استفاده از شخصیت‌های کمتر اقتباس شده شزم و بلک آدام و برداشتن اولین قدم در راه معرفی آن‌ها به اقشار مختلف جامعه قابل تقدیر است. اگر از آن دسته مخاطبانی هستید که از حجم بالای اقتباس از چند شخصیت محدود دی سی خسته شده‌اید و قصد دارید با دیگر ابر‌قهرمانان و شروران دنیای دی سی آشنا شوید، انیمیشن کوتاه سوپر‌من/شزم٬: بازگشت بلک آدام مناسب شما خواهد بود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده