// یکشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه La Luna - ماه

انیمیشن کوتاه La Luna به روند استقلال کودکان و احترام به خواسته‌ها، علایق و ویژگی های خاص آن ها می‌پردازد. با معرفی این انیمیشن همراه باشید.

کودکان به عنوان افرادی که قرار است آینده را ساخته و به آن شکل دهند، بیش از اندازه تحت تاثیر محیط زندگی هستند. در چنین شرایطی است که نقش پدر و مادر و دیگر نزدیکان در تشکیل شخصیت اهمیت پیدا می‌کند. هر یک از کودکان خصوصیات خاص خود را دارند، به سمت موضوعات مختلفی گرایش پیدا می‌کنند و از انجام کار‌های مختلف لذت می‌برند، اما این بزرگسالان هستند که می‌توانند تمامی این موارد را سرکوب کرده یا زمینه رشد آن‌ها را فراهم بیاورند. به جای لذت بردن از نقاشی خود را به سمت ریاضی سوق می‌دهد، به دلیل فشار پدر و مادر کم‌ترین تجربه را از المان‌های مختلف زندگی دارد و به اختلال وسواس فکری و عملی مبتلا است، این‌ها نمونه‌هایی از ویژگی‌های شخصیتی هستند که کودک هیچ نقشی در پیدایش آن‌ها ندارد. این موارد نه تنها به از بین رفتن خلاقیت و استعداد و بروز احساساتی همچون سر‌خوردگی و ناامیدی منجر می‌شود، بلکه باعث می‌شود که فرد در سنین بالاتر دچار ضعف در روابط اجتماعی بوده و هویت مستقل و منحصر‌به‌فردش را از دست بدهد. انیمیشن کوتاه La Luna یکی از این کودک‌ها را به نمایش می‌گذارد که در زیر فشار‌های بزرگان قرار دارد.

داستان این انیمیشن در کشور ایتالیا و شهر جنوا به وقوع می‌پیوندد. بامبینو کودک خردسالی است که به همراه پاپا، پدرش و نونو، پدر‌بزرگش راهی یک سفر دریایی و آغاز شغل عجیب و غریب خانوادگی‌اش شده است. پس از رسیدن به میانه دریا و انداختن لنگر، نونو به بامبینو کلاهی هدیه می‌دهد که همانند کلاه پدر و پدربزرگش است. پس از آنکه بامبینو کلاه بر سر می‌گذارد، شخصیت‌های بزرگسال بر سر شیوه استفاده از کلاه بحث می‌کنند. نونو اصرار دارد که او کلاه را به عقب بکشد و پاپا کلاه را تا روی چشم‌هایش پایین می‌کشد. پس از پایان بحث و پیروزی پاپا، ماه کامل ظاهر می‌شود و بامبینو وظیفه پیدا می‌کند که با استفاده از یک نردبان بلند خود را به ماه برساند. از این لحظه است که رخداد‌های جالب انیمیشن آغاز می‌شوند.

انیمیشن کوتاه La Luna - ماه

انریکو کاساروسا، کارگردان و کوین رهر، تهیه‌کننده از افراد با‌سابقه استودیو پیکسار هستند

انیمیشن کوتاه La Luna که در زبان ایتالیایی به معنای ماه بوده، محصول استودیو پیکسار است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ در فستیوال بین‌المللی انیمیشن آنسی به نمایش در آمد. علاوه بر این، انیمیشن مذکور همزمان با انیمیشن Brave در سالن‌های سینما اکران شد و نهایتا به صورت فیزیکی در قالب نسخه‌های DVD و بلوری انیمیشن Brave و Pixar Short Films Collection, Volume 2 در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. انریکو کاساروسا به عنوان نویسنده و کارگردان و کوین رهر در سمت تهیه‌کننده در تیم تولید انیمیشن کوتاه La Luna حضور داشته‌اند. کار‌نامه کاری هر دوی این افراد پر از انیمیشن‌های مشهور و موفق است. انریکو کاساروسا پیش از ملحق شدن به استودیو پیکسار در سال ۲۰۰۲، وظیفه طراحی استوری برد انیمیشن‌های Ice Age و Robots از محصولات استودیو بلو اسکای را بر‌عهده داشته است. پس از اضافه شدن به استودیو Pixar، انریکو کاساروسا در انیمیشن‌های Ratatouille ،Piper و Up در سمتی مشابه به کار گرفته شد. از دیگر فعالیت‌های این هنر‌مند می‌توان طراحی پس‌زمینه انیمیشن‌های The Amazing Feats of Young Hercules ،The Secret of Anastasia و Starla and the Jewel Riders اشاره کرد. کوین رهر نیز  تهیه‌کنندگی انیمیشن‌های کوتاه، سینمایی و سریالی Cars 3 ،Tales from Radiator Springs ،Mater's Tall Tales ،Day & Night و A Bug's Life را بر‌عهده داشته است.

انیمیشن کوتاه La Luna - ماه

انیمیشن کوتاه La Luna با استفاده از نماد و به صورت استعاری در راستای آموزنده بودن حرکت می‌کند

در همین ابتدای امر باید گفت که نقطه قوت انیمیشن کوتاه La Luna، نه جلوه‌های بصری خیره‌کننده بوده و نه المان‌های داستانی منحصر‌به‌فرد است و آنچه که این اثر را به انیمیشنی ارز‌شمند و تماشایی تبدیل می‌کند، معنا و مفهوم همین داستان چند خطی است. ظاهر شدن به عنوان اثری آموزنده که در عین طنز‌آمیز و لذت‌بخش بودن و جذب مخاطبین کم سن و سال، سعی می‌کند اشتباهات خانواده‌ها را به غیر‌مستقیم‌ترین روش ممکن به مخاطبین بزرگ‌سال گوش‌زد کند، ویژگی است که کمتر انیمیشن بلندی به آن دست یافته و در بین انیمیشن‌سازان غربی تنها استودیو پیکسار قادر به انجام آن است. انیمیشن کوتاه La Luna سراسر سمبل و نماد است و المان‌های آن در کنار نمود ظاهری ساده‌شان، معنای پنهان دارند. بامبینو قرار است شغل خانوادگی‌اش را به ارث ببرد، شغلی که خود هیچ نقشی در آن ندارد و تنها از سوی پدر و پدر‌بزرگش به او تحمیل شده است. اما این بدان معنا نیست که او علاقه‌ای به انجام آن ندارد، بلکه او می‌خواهد که به روش خودش آن را به انجام بر‌ساند. درست در جایی که بزرگتر‌ها می‌هراسند و به تجربه‌های جدید دست نمی‌زنند، بامبینو ریسک می‌کند و تمام معادلات گذشته را بر‌هم می‌زند. کافی است که این بخش را در کنار بحث بزرگتر‌ها در مورد کلاه و روش استفاده خاص بامبینو و تقلید رفتار پدر و پدر‌بزرگ قرار دهید تا مجموعه استعاره‌های بصری انیمیشن پر‌رنگ‌تر از قبل شده و معنای آن تکمیل شود.

انیمیشن کوتاه La Luna - ماه

ساخت آهنگ‌های انیمیشن توسط یکی از آهنگ‌سازان بر‌تر و پر‌کار حوزه سینما و بازی‌های ویدیویی، نوید موسیقی گوش‌نواز را می‌دهد

خیره‌کننده نبودن جلوه‌های بصری نباید چنین تعبیر شود که انیمیشن کوتاه La Luna از لحاظ گرافیک ضعیف‌تر از دیگر آثار استودیو پیکسار است. اگر در انیمیشن‌های کوتاه Piper و The Blue Umbrella واقع‌گرایی بیش از هر ویژگی دیگری به چشم می‌آید، در این انیمیشن سادگی است که می‌درخشد. المان‌های محیطی به شدت کم تعداد هستند و سازندگان تمام تمرکز خود را روی مواردی گذاشته‌اند که در رخداد‌های داستانی تاثیر‌گذار هستند. در محیط اول به جز قایق و سه شخصیت انیمیشن، تنها دریای بی‌کران که طراحی ساده‌ای داشته و ستاره‌های آسمان به چشم می‌آیند و محیط دوم که روی ماه است و ستاره‌های بسیاری سطح آن را پر کرده‌اند‌، نیز شرایط مشابهی داشته و تنها ستاره‌های زرد رنگ که فیزیکی جالب توجهی دارند، یکنواختی را بر هم می‌زنند. هر سه شخصیت با حداقل جزئیات چهره و به صورت فانتزی طراحی شده‌اند، اما در بروز درونیات خود بسیار توانا هستند. وجود ویژگی اغراق‌‌آمیز بودن باعث شده شخصیت‌های پاپا و نونو شدیدا طنز‌آمیز ظاهر شوند. اما بخشی که باعث می‌شود جلوه‌های صوتی مختصر و دیالوگ‌های نا‌مفهوم که را فراموش کنیم، حضور مایکل جاکینو، یکی از پر‌کار‌ترین آهنگ‌سازان این روز‌ها، در تیم تولید است. این هنرمند که در کار‌نامه کاری‌اش در کنار جوایز اسکار، گرمی و بفتا، آهنگ‌سازی برخی از بازی‌های سری Medal of Honor و فیلم‌ها و انیمیشن‌های War for the Planet of the Apes ،War for the Planet of the Apes ،Doctor Strange ،Zootopia ، Jurassic World و Up مشاهده می‌شود، برای ساخت موسیقی انیمیشن کوتاه La Luna از تک‌نوازی‌های گیتار و ارکسترال استفاده کرده که هماهنگی بی‌نظیری با فضای آرام ابتدایی انیمیشن و تم حماسی سکانس‌های قرار گرفتن شخصیت‌ها روی ماه دارد.

برای دانلود انیمیشن کوتاه از آپارات اقدام کنید

در جوامع امروزی که کودکان در معرض فناوری‌ها و فرصت‌های جدید و تازه‌ای هستند، بیش از پیش لازم است خانواده‌ها به جای نقش جهت‌دهنده، به عنوان یک دوست و راهنما در کنار فرزندانشان حضور داشته باشند، استعداد‌هایشان را بشناسند و به آن‌ها فرصت رشد دهند. جامعه به همان اندازه به نویسنده، ورزشکار و هنرمند نیاز دارد که وجود مهندس و دکتر در آن الزامی است. چار‌چوب‌بندی و اجبار کودکان با آماده کردن آن‌ها برای آینده تفاوت بسیار دارد و حتی اگر بتوان فرزند را در شغلی که به تشخیص خود مناسب می‌دانید، ابقا کنید، مطمئن باشید که رضایت شغلی را از او سلب کرده و تلاش برای پیشرفت را در وجود او از بین برده‌اید. پس چه بهتر که فرصت تجربه کردن داده شود تا تجربه‌ها منتقل شوند. انیمیشن کوتاه La Luna در هشتاد و چهارمین دوره از جوایز اسکار و سی و نهمین دوره جوایز آنی نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه بوده است.


منبع Official website
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده