// چهار شنبه, ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

فریم ۸۷: سینمای دیوید فینچر

در قسمت ۸۷ برنامه فریم، به بررسی کارنامه دیوید فینچر، فیلمساز سرشناس آمریکایی پرداخته‌ایم. با زومجی همراه باشید.

چگونه ممکن است که فیلمسازی در سیستم هالیوود کار کند اما همچنان امضای خودش را داشته باشد؟ چگونه می‌شود فیلمسازی خودش فیلمنامه ننویسد اما در اکثر فیلم‌هایش شاهد مولفه‌های محتوایی مشترک و به‌طور کلی وحدت عناصر بصری باشیم؟ این‌ها مهم‌ترین سوالاتیست که می‌توان ازطریق آن، مسیر فیلمسازی دیوید فینچر را بررسی کرد. کسی که فیلمسازی را از دل کار‌های تجربی در استودیو‌های مختلف فرا گرفت و بعد‌ها همین تجربیات به کمک ایده‌آل گرایی او برای خلق فیلم‌هایی غنی به‌ویژه از منظر بصری آمدند. طبعا نمی‌توان کارنامه کاری او را بدون درنظرگرفتن تجریباتش در خلق موزیک ویدیو‌ و تیزر‌های تبلیغاتی بررسی کرد.

در این برنامه قبل از اسپویل هر فیلم هشدار داده‌ایم

ما نیز در قسمت ۸۷ برنامه فریم، ابتدا از تجربیات او در شرکت‌های ILM و پروپاگاندا می‌گوییم و سپس کارنامه کاری او را با یک دسته‌بندی مناسب مورد تحلیل قرار می‌دهیم. فینچر سه فیلم شاخص و یک سریال در باب قاتل‌های زنجیره‌ای دارد که آن‌ها را درکنار هم بررسی می‌کنیم. فیلم‌های Seven، Zodiac و The Girl with The Dragon Tat‌too به همراه سریال Mindhunter بخش پر رنگ و مرتبط این کارنامه را پر کرده‌اند. سپس از منظر شباهت‌های محتوایی به تحلیل سه فیلم Fight Club، The Game  و Panic Room  می‌پردازیم.

در ادامه دو فیلم The Curious Case of Benjamin Button و Gone Girl‌ را در نقطه مقابل هم قرار می‌دهیم و به‌طور ویژه نیز از فیلم The Social Network‌ یاد می‌کنیم. اما درباره Alien 3 سخنی نمی‌گوییم. وقتی فیلمساز از این ساخته متنفر است و آن را جزو کارنامه خود نمی‌داند، ما نیز بهتر است برای حفظ وحدت کارنامه دیوید فینچر، فیلم Seven را اولین فیلم او بدانیم. امیدواریم از تماشای این برنامه لذت ببرید.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده