نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰

قابلیت Auto HDR در ایکس باکس سری ایکس و اس برای تمامی بازی‌ها قابل فعالسازی است

گزارش جدید دیجیتال فاندری به یکی از قابلیت‌های نسل جدید کنسول‌های مایکروسافت موسوم به Auto HDR و نحوه‌ی عملکرد آن روی بازی‌های قدیمی‌تر پرداخته است.

امروز و روز گذشته اخبار زیادی در خصوص مشخصات فنی و قابلیت‌های نسل جدید کنسول‌های مایکروسافت منتشر شده که از سرعت راه‌اندازی دستگاه و لودینگ سریع بازی‌ها گرفته تا قابلیت Quick Resume و تمامی بازی‌های تحت پشتیبانی آن را شامل می‌شدند. اما ظاهراً این اخبار تنها محدود به این موارد نبوده و حالا اطلاعات جدیدی در ارتباط با دارندگان تلویزیون‌ها و مانیتورهای HDR به‌دست ما رسیده است.

براساس گزارش Digital Foundry، یکی از قابلیت‌های ایکس ‌باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس که با عنوان «Auto HDR» مشخص شده، اساساً یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی است که محتوای SDR را به HDR تبدیل می‌کند. در صورتی که این گزینه برای یک بازی فعال شده باشد، می‌توان از جلوه‌های نرم‌افزاری HDR روی تمامی بازی‌هایی که به خودیِ خود از آن پشتیبانی نمی‌کنند، بهره‌مند شد.

در ادامه‌ی این گزارش تشریح شده که ممکن است این قابلیت در تمامی بازی‌ها کاملاً بی‌نقص عمل نکرده و در برخی موارد منجر به ایجاد یک سری افکت‌های عجیب و غریب و به‌هم‌ریخته در تصاویر بازی شود. البته این ویژگی یک گزینه‌ی کاملاً اختیاری بوده می‌تواند توسط کاربر غیرفعال شود. ضمن اینکه خود مایکروسافت نیز این گزینه را در بازی‌هایی که نتایج مطلوبی نداشتند به‌صورت پیشفرض غیرفعال کرده است.

تصویری از کنترلر و کنسول ایکس باکس سری ایکس با حالت افقی

در بخشی از متن این مقاله نوشته شده:

«بازی‌ها در سیستم‌های جدید مایکروسافت از قابلیت Auto HDR استفاده می‌کنند. یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی که محتوای SDR را به‌صورت خودکار به HDR تبدیل می‌کند. این قابلیت تقریباً روی تمامی بازی‌های غیر HDR عمل کرده و نتایج مختلفی را به‌دنبال دارد. براساس بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، Grand Theft Auto 4 بهترین نتایج را دراین‌میان از خود نشان داده است. بااین‌حال گاهی اوقات یک سری افکت‌های عجیب در تصاویر بازی ایجاد می‌شود که مثلاً به شفافیت بیش از حد رنگ سفید در لباس کاراکترها یا درخشش غیرطبیعی خطوط روی جاده‌ها و خیابان‌ها منجر می‌شود. مایکروسافت گزینه‌ی Auto HDR را در در بازی‌هایی که نتایج مطلوبی از خود نشان ندادند غیرفعال کرده است.»

درحالی که این تست روی نسخه دموی کنسول Series X صورت گرفته، ظاهراً برای Series S نیز تأیید شده است. باید دید که این قابلیت به‌ویژه روی بازی‌های قدیمی‌تر که به هیچ وجه برای پشتیبانی از این قبیل ویژگی‌ها طراحی نشدند، چطور عمل خواهد کرد. برای آگاهی از این موضوع باید تا ۲۰ آبان و عرضه رسمی کنسول‌های سری ایکس و سری اس صبر کنیم.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده