نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۱

درگیری اپل و مایکروسافت بر سر Project xCloud در iOS

درحالی‌که xCloud به‌زودی به‌طور رسمی برای کاربران اندروید از راه می‌رسد، کاربران iOS امکان استفاده از آن‌را به‌علت محدودیت‌های ایجادشده توسط اپل نخواهند داشت.

شرکت مایکروسافت این روزها حساب ویژه‌ای روی ایکس کلاود (xCloud) باز کرده و قصد دارد با کمک این سرویس استریم مبتنی بر پردازش ابری، آرشیوی عظیم از بازی‌های ویدیویی متنوع را به‌دست کاربران پلتفرم‌های همراه برساند. ولی دراین‌میان به‌نظر می‌رسد شرکت اپل با سخت‌گیری‌های خاص خود باعث شده مایکروسافت از خیر ارائه‌ی این سرویس برای محصولات این شرکت بگذرد، حداقل تا اطلاع ثانوی.

پروژه ایکس‌کلاود که از ماه‌ها قبل مراحل تست و آزمایش خود را پشت‌سر گذاشته، بعد از حدود یک سال از تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) به‌طور رسمی در اختیار کاربران اندروید قرار خواهد گرفت. ولی کاربران آیفون و آیپد از این امکان محروم خواهند بود و نمی‌توانند از فهرست بلندبالای آثار ایکس‌کلاود استفاده کنند که با اشتراک ایکس ‌باکس گیم پس آلتیمیت (Xbox Game Pass Ultimate) در دسترس قرار می‌گیرند.

البته پیش از این هم می‌شد حدس زد که مشکلاتی سر راه ایکس‌کلاود در iOS ایجاد شود، چرا که برخلاف کاربران اندروید که در دوران بتای این پروژه به بیش از ۱۰۰ بازی دسترسی داشتند، کاربران iOS تنها یک بازی را برای تجربه در اختیار داشتند یعنی کلکسیون بازی‌های هیلو یا همان Halo: The Master Chief Collection که حدود ۱۰ هزار نفر عضو بتای ایکس‌کلاود در iOS به‌سراغ آن رفته بودند. علت این قضیه هم به محدودیت‌های خاص اپل برمی‌گردد و این شرکت که از گذشته به سخت‌گیری‌هایی در مورد محصولات خود معروف بوده، این‌بار هم آزادی عمل بالایی را برای ایکس‌کلاود در نظر نگرفته و همین قضیه هم باعث محدودیت و سپس توقف نسخه‌ی آزمایشی ایکس‌کلاود روی iOS شده است.

یکی از مسئولان اپل در این مورد می‌گوید: «اپ استور از روز اول با این هدف راه‌اندازی شده که مکانی امن و مورد اعتماد برای کاربران اپل باشد تا آن‌ها بتوانند به‌سراغ یافتن و دانلود کردن برنامه‌های دلخواه خود بروند و سازندگان این برنامه‌ها هم فرصت تجاری خوبی در این فروشگاه داشته باشند. تمام برنامه‌ها پیش از قرار گرفتن روی این فروشگاه باید مورد بررسی قرار گیرند تا در چارچوب‌های خاص اپل جای داشته باشند و هم سازندگان آن‌ها بتوانند به‌سراغ پروژه‌های دلخواه خود بروند و هم کاربران از هرگونه مشکلی دور بمانند.»

تجربه‌ بازی‌های Xbox Game Pass با پروژه ایکس کلود

این مسئول اپل در ادامه‌ی توجیه سخت‌گیری‌های شرکت می‌گوید: «مشتریان ما از برنامه‌ها و بازی‌های زیادی لذت می‌برند که از طرف میلیون‌ها سازنده به‌دست آن‌ها می‌رسند. سرویس‌های مخصوص بازی هم می‌توانند در اپ‌استور جای بگیرند، اگر ضوابط و قوانین آن‌را رعایت کنند، از جمله بررسی تک‌تک بازی‌ها به‌طور جداگانه و قرارگیری آن‌ها در جداول و بخش‌های جستجوی فروشگاه.»

بعد از این صحبت‌ها بود که یکی از مسئولان مایکروسافت هم به ارائه‌ی توضیحاتی در این زمینه پرداخت و در گفت‌وگو با سایت ویندوز سنترال چنین گفت: «زمان تست و آزمایش ایکس‌کلاود روی iOS به پایان رسیده و متأسفانه ما هیچ راهی را پیدا نکرده‌ایم که بتوانیم بینش خاص خود در زمینه‌ی بازی‌های مبتنی بر پردازش ابری با کمک ایکس‌کلاود و بازی‌های ایکس‌باکس گیم‌پس آلتیمیت را ازطریق اپ‌استور در اختیار کاربران iOS قرار دهیم. اپل تنها شرکتی است که به علت سازوکار مخصوص پلتفرم فروشگاهی خود، کاربرانش را از امکان تجربه‌ی بازی‌ها با کمک سرویسی چون ایکس‌کلاود و گیم‌پس محروم می‌کند.»

این مقام مرتبط با ایکس‌باکس از نحوه‌ی برخورد اپل با ایکس‌کلاود انتقاد دارد و ادامه می‌دهد: «آن‌ها برخورد متفاوتی با سرویس‌های بازی نسبت به سایر سرویس‌های موجود در اپ‌استور دارند و قوانینی که برای سایر سرویس‌ها در نظر گرفته‌اند، به‌مراتب ملایم‌تر و ساده‌تر از سرویس‌های بازی است، حتی با اینکه بعضی از آن سرویس‌ها محتوای تعاملی هم دارند. تمام بازی‌های موجود در گیم‌پس به‌طور جداگانه توسط سازمان‌های رسمی درجه‌بندی سنی مثل ESRB و سایر نهادهای موجود در مناطق مختلف مورد بررسی قرار گرفته و درجه‌بندی شده‌اند، ولی ما در حال حاضر امکان ارائه‌ی این سرویس را روی iOS نداریم. هرچند همچنان در تلاش هستیم ایکس‌باکس گیم‌پس آلتیمیت را به‌شکل ابری در اختیار کاربران این سیستم‌عامل قرار دهیم و عقیده داریم که مشتریان ما که قلب سرویس بازی ما را تشکیل می‌دهند باید بتوانند هرکجا که هستند و با هر وسیله‌ای که در اختیار دارند و هرطور که خود مایل هستند، به تجربه‌ی بازی بپردازند.»

این بار اول نیست که حواشی عجیبی پیرامون محدودیت‌های اپل در مورد کاربران سیستم‌عامل خود شکل می‌گیرد و باید دید این دفعه کار به کجا می‌کشد.


منبع Windows Central
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده