نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

پاسخ سازندگان بازی Gotham Knights به مهم‌ترین سوالات مرتبط با آن

پاسخ به تعدادی از مهم‌ترین سؤالات شکل‌گرفته در مورد بازی Gotham Knights، از جمله Game as a Service بودن یا نبودن آن.

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، چند روز قبل جدیدترین نسخه از سری بازی‌های بتمن (Batman) معرفی شد، البته در قالبی متفاوت و بدون حضور این شخصیت محبوب دی سی کامیکس (DC Comics). بازی شوالیه های گاتهام (Gotham Knights) داستان خود را از جایی آغاز می‌کند که بتمن از دنیا رفته و همکاران او یا همان اعضای خاندان بتمن (Bat Family) باید در غیاب بزرگ‌ترین نگهبان گاتهام به دفاع از این شهر و مبارزه با خلافکاران بپردازند. این چهار نفر عبارت‌اند از:

بت گرل (Batgirl): باربارا دختر کمیسر گوردون که همواره یکی از مهم‌ترین همکاران بتمن محسوب می‌شود؛ چه در قالب بت‌گرل در نبردهای مستقیم و چه اوراکل (Oracle) از راه دور.

نایت وینگ (Nightwing): دیک گریسون، اولین رابین (Robin) که وارد ماجراهای بتمن شد و بعد از سال‌ها کمک به شوالیه تاریکی، به نایت‌وینگ تبدیل شده و خلافکاران گاتهام را به وحشت می‌اندازد.

ردهود (Red Hood): جیسون تاد، دومین رابینی که به کمک بتمن آمد و درنهایت به‌دست جوکر (Joker) کشته شد ولی بعد از احیا و بازگشت به زندگی، تحت‌عنوان ردهود به ایفای نقش پرداخت و بعد از مدتی دوباره به یکی از همکاران بتمن تبدیل شد.

رابین: تیم دریک، کسی که بعد از مرگ جیسون تاد به سومین رابین و دستیار بتمن تبدیل شده و به مبارزه با خلافکاران گاتهام می‌پردازد.

نحوه‌ی معرفی بازی Gotham Knights به شکلی بود که سؤالات مختلفی را برای هواداران بتمن ایجاد کرد، از نحوه‌ی پیشروی در بازی و نوع مأموریت‌ها تا این قضیه که این اثر یک «بازی سرویس‌محور» (Game as a Service) خواهد بود یا خیر؛ عبارتی که برای بازی‌هایی مثل دستینی (Destiny) به‌کار می‌رود و از درآمدزایی بالای آن‌ها پس از انتشار خبر می‌دهد. خبرنگار سایت IGN به‌تازگی با دو تن از اعضای شعبه‌ی مونترال استودیو برادران وارنر یعنی پاتریک ردینگ (کارگردان بازی) و فلور مارتی (تهیه‌کننده‌ی آن) به گفت‌وگو پرداخته و از آن‌ها در مورد بخش‌های مختلف بازی سؤالاتی پرسیده است که در ادامه به‌سراغ آن‌ها می‌رویم. با زومجی همراه باشید.

شوالیه های گاتهام با لوگو بنفش

IGN: آیا سیستم مبارزات بازی مشابه مجموعه Arkham خواهد بود و طرفداران آن بازی‌ها می‌توانند حس و حال مشابهی را در این اثر تجربه کنند؟

ردینگ: ما در این بازی دست به ایجاد تغییراتی در سیستم گیم‌پلی و نحوه‌ی کنترل آن زده‌ایم ولی افرادی که با بازی‌های سوم شخص با المان‌های مبارزه‌ای مشابه Gotham Knights آشنا هستند، به‌راحتی با سیستم مبارزات این بازی کنار می‌آیند و به آن عادت می‌کنند. هرچند بعضی ویژگی‌های بازی مثل حرکات مخصوص شخصیت‌ها تفاوت‌هایی با سایر بازی‌ها دارد، ولی مکانیزم‌های اصلی مبارزه و دفاع درکنار المان‌هایی مثل کمبوها و حملات متنوع از راه دور و نزدیک به شکلی طراحی شده‌اند که علاقمندان این‌گونه بازی‌ها را خیلی زود جذب خود می‌کنند و احساس آشنایی برای آن‌ها خواهند داشت.

IGN: آیا قابلیت‌های ویژه‌ی شخصیت‌ها با نوار استقامت (Stamina) در ارتباط هستند که در گوشه‌ی پایین سمت چپ تصویر وجود دارد؟

ردینگ: واقعاً برایم جالب است که مردم به این سرعت متوجه ویژگی‌های مختلف بازی می‌شوند! بله، شما در طول بازی قابلیت‌های ویژه‌ای را به‌دست خواهید آورد که ازطریق درخت مهارت‌ها آزاد می‌شوند و هر بازیکن می‌تواند به شکل دلخواه خود به‌سراغ آزاد کردن این قابلیت‌ها برود، همان‌طور که هر کسی می‌تواند تجهیزات دلخواه خود را برای هر مأموریت انتخاب کند. بعضی از این المان‌ها هم با همان نواری در ارتباط هستند که به آن اشاره کردید.

مارتی: این ویژگی‌های بازی نیازمند تصمیمات و استراتژی‌های دقیقی هستند.

IGN: آیا بازی کاملاً اپن‌ورلد (جهان‌باز) خواهد بود؟ از همان ابتدا به بخش‌های مختلف آن دسترسی خواهیم داشت یا مناطق بازی نسبت به سطح (Level) شخصیت‌ها باز می‌شوند؟

ردینگ: در این اثر با شهری وسیع و جهان‌باز طرف هستیم که از همان ابتدا امکان دسترسی به تمام بخش‌های آن وجود دارد و خبری از محدودیت و سطح‌بندی بخش‌های مختلف نخواهد بود.

نایت وینگ در بازی Gotham Knights

IGN: پس علت سطح‌بندی دشمنان چیست؟

ردینگ: بازی به شکلی طراحی شده که با قدرتمندتر شدن شخصیت شما و افزایش سطح آن، دشمنان هم به تدریج به سطح بالاتری می‌رسند و حتی دشمنان جدیدتری هم وارد محیط‌های قبلی می‌شوند. ولی این قضیه به این معنا نیست که بازیکن نیاز داشته باشد بارها مأموریت‌های مختلف را تکرار کند تا سطح شخصیت خود را بالاتر ببرد (به این کار در اصطلاح Grind کردن می‌گویند). یعنی در Gotham Knights با وضعیتی مواجه نخواهید شد که بگویید: «خدای من! باید دوباره اون مأموریت رو تکرار کنم تا بتونم سطح خودم را بالاتر ببرم و از مرحله‌ی بعدی رد بشم.»

تمام بخش‌های نقشه از ابتدا در دسترس هستند و سطح‌بندی دشمنان هم به تصمیم‌گیری بهتر بازیکن‌ها کمک خواهد کرد

در مجموع بازی به شکلی طراحی شده که مثلاً اگر در حال گشت‌وگذار آزادانه درون شهر هستید و فعالیت مجرمانه‌ای را می‌بینید و می‌خواهید به سمت خلافکاران بروید، عددی را مشاهده می‌کنید که به شما اطلاع می‌دهد قدرت آن‌ها در چه حدی است. آیا از شما ضعیف‌تر هستند یا کمی قوی‌تر؟ در اینجا هم تصمیم‌گیری با شما است که به‌سراغ دشمنان موردنظر بروید یا فعلاً دست نگه دارید و کاری با آن‌ها نداشته باشید. حتی این قضیه می‌تواند روی نحوه‌ی استفاده‌ی شما از تجهیزات مختلف تأثیر بگذارد و برای مثال در وضعیت خاصی به‌سراغ استفاده از تجهیزات متفاوتی بروید یا گزینه‌ی مخفی‌کاری را انتخاب کنید. همه‌ی این انتخاب‌ها برعهده‌ی خود بازیکن گذاشته می‌شوند و نمایش سطح دشمنان تنها برای کمک به تصمیم‌گیری بهتر خواهد بود.

IGN: شوالیه‌های گاتهام تا چه حد امکان تغییرات و شخصی‌سازی دارند؟ مثلاً ردهود من می‌تواند تفاوت زیادی با ردهود فرد دیگری داشته باشد؟

ردینگ: بله، شخصیت‌ها را می‌توان با تغییرات زیادی همراه کرد. مثلاً ردهود به درخت مهارت‌های منحصربفردی دسترسی دارد که گزینه‌های مختلفی را در اختیار مخاطب می‌گذارد. درکنار آن امکان انتخاب تجهیزات مختلف وجود دارد و می‌توان در سلاح‌های دور و نزدیک و همین‌طور لباس شخصیت‌ها نیز تغییراتی ایجاد کرده و به ارتقای آن‌ها از راه‌های متنوعی پرداخت. در مجموع آزادی عمل واقعاً بالایی برای تغییر و شخصی‌سازی کاراکترها در بازی وجود خواهد داشت.

بت گرل در بازی Gotham Knights

IGN: شکل و شمایل ظاهری شخصیت‌ها به چه صورتی انتخاب می‌شود؟ هر بخش از پوشش و زره آن‌ها جداگانه قابل انتخاب است یا به‌طور یکجا باید آن‌ها را تعویض کرد؟

مارتی: ظاهر شخصیت‌ها از مجموع بخش‌ها و آیتم‌های مختلفی تشکیل می‌دهد که در ترکیب با یکدیگر پوشش کلی شخصیت را تشکیل می‌دهند.

ردینگ: بازیکن می‌تواند تک‌تک موارد از سلاح مبارزات نزدیک تا سلاح مخصوص مبارزه از راه دور و زره شخصیت خود را انتخاب کند. و خود زره و لباس هم بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود. البته ما قصد نداشته‌ایم در این زمینه به سمتی برویم که ظاهر شخصیت‌ها از هویت آن‌ها فاصله بگیرد و ترکیب‌های بی‌مفهومی را به‌عنوان پوشش خود داشته باشند. بلکه هرکدام زره‌ها و پوشش‌های خاص خود را دارند که می‌توان از بین آن‌ها به انتخاب موارد دلخواه پرداخت و ظاهری را برای شخصیت موردنظر ترتیب داد که با بازیکن‌های دیگر متفاوت باشد.

IGN: حالت co-op دونفره چه تفاوت‌هایی نسبت به حالت تک‌نفره دارد؟ آیا دو بازیکن می‌توانند در حالت co-op یک شخصیت واحد را انتخاب کنند؟

ردینگ: شخصیت‌های بازی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و به‌نوعی می‌توان گفت که یکدیگر را کامل می‌کنند. به خاطر همین هم ترکیب شخصیت‌های مختلف درکنار هم با قابلیت‌های متفاوت آن‌ها باعث می‌شود لحظات جذاب و لذت‌بخشی درون بازی شکل بگیرد. ولی بااین‌حال می‌توان شخصیت‌های یکسان هم انتخاب کرد و مثلاً دو بت‌گرل درکنار یکدیگر به انجام مأموریت بپردازند که در این حالت هم ممکن است با دو بت‌گرل مواجه شویم که از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی با هم دارند و قابلیت‌ها و نوع تجهیزات و نحوه‌ی بازی آن‌ها هم متفاوت است و این حالت هم جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت.

IGN: آیا Gotham Knights یک بازی سرویس‌محور خواهد بود؟

مارتی: بازی ما به‌هیچ‌وجه با چنین دیدگاهی طراحی نشده است. در این اثر با درخت مهارت‌هایی همراه هستیم که برای هر شخصیت با دیگران متفاوت است و تجهیزات مختلفی در آن وجود خواهد داشت که باید به‌سراغ ساخت آن‌ها در طول بازی بروید و انتخاب‌های مختلفی پیش روی شما خواهد بود. ولی این‌ها به معنای سرویس‌محور بودن بازی نیستند.

رابین در بازی Gotham Knights

IGN: بنابراین Gotham Knights داستان مشخصی خواهد داشت که بدون نیاز به دریافت محتوای بیشتر می‌توان آن‌را به‌طور کامل تجربه کرد؟

مارتی: بله، دقیقاً همین‌طور است. اگر بخواهید می‌توانید بازی را کاملاً تک‌نفره جلو ببرید و در این حالت هم هیچ چیزی را از دست نخواهید داد. اگر می‌خواهید تک‌نفره بازی کنید هم امکان تجربه‌ی آن‌را به شکل آفلاین خواهید داشت. البته ما فکر می‌کنیم پیش بردن این بازی به‌صورت دونفره و شکل‌گیری همکاری تیمی می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده برای مخاطبان باشد، ولی هرگز شما را مجبور به انجام این کار نخواهیم کرد و می‌توانید بازی را به هر شکلی که می‌خواهید پیش ببرید.

IGN: چرا حالت co-op بازی را به دونفره محدود کرده‌اید؟

بازی Gotham Knights یک اثر سرویس‌محور نخواهد بود و در حالت تک‌نفره هم اثری کامل محسوب می‌شود

ردینگ: امکان چهارنفره کردن بازی هم وجود داشت ولی فکر می‌کنم هرچقدر تعداد بازیکن‌های درون محیط بیشتر شود، مجبور می‌شویم محیط‌های بازی را هم به همان نسبت تغییر دهیم و به شکلی طراحی کنیم که برای تعداد بالا جوابگو باشند و این قضیه در حالت‌های دیگر (تک‌نفره یا دونفره) مشکل‌ساز خواهد شد.

همچنین وقتی به ماجراهای خاندان بتمن و همکاری‌های آن‌ها نگاه می‌کنیم، معمولاً اوضاع به شکلی است که یکی از راه می‌رسد و بعد از مدتی هم دوباره می‌رود و خیلی کم پیش می‌آید که تمام این شخصیت‌ها درکنار یکدیگر قرار بگیرند. یعنی آن‌ها بیشتر اوقات در حال مبارزه‌ی انفرادی با خلافکاران خرده‌پا و یافتن سرنخ هستند و درنهایت مسیر آن‌ها با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کند و مشخص می‌شود همگی به‌دنبال پیدا کردن یک شخصیت خبیث مهم بوده‌اند. بعد از ناکار کردن دشمن خود با کمک یکدیگر نیز دوباره از هم جدا می‌شوند و هر یک به سمتی می‌رود. بنابراین تلاش کردیم بازی را به شکلی طراحی کنیم که هم قابلیت تجربه به‌صورت انفرادی را داشته باشد و هم بتوان در هر لحظه به‌سراغ همکاری با دوست و رفیق خود رفت و آن‌را به شکل دونفره انجام داد.

ردهود در بازی Gotham Knights

IGN: آیا می‌شود تمام بازی را تنها با یکی از شوالیه‌ها پیش برد؟

ردینگ: بله، این امکان وجود دارد. شما می‌توانید بعد از پایان هر مأموریت به بلفری (Belfry، تشکیلاتی مخفی در دل برج قدیمی وین که اعضای خاندان بتمن در آن دور هم جمع می‌شوند) بازگردید و از نحوه‌ی پیشرفت خود در طول بازی و جلو رفتن کار مطلع شوید و سپس با همان شخصیت به‌سراغ مأموریت بعدی بروید. ولی درعین‌حال می‌توانید برای تنوع بیشتر از سایر شخصیت‌ها هم استفاده کنید و هر مأموریت را با شخصیت متفاوتی پیش ببرید. البته این موضوع را می‌دانیم که معمولاً بازیکن‌ها با یک شخصیت خاص که به سلیقه و نوع بازی آن‌ها نزدیک‌تر است ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و بازی را با آن جلو می‌برند، ولی امکان تعویض شخصیت هم وجود خواهد داشت.

IGN: در ویدیوی گیم‌پلی، یکی از مأموریت‌های بازی را در حالی مشاهده کردیم که داستان مربوط‌به مستر فریز (Mr. Freeze) در آن به نیمه‌ی خود رسیده بود. آیا این به معنای آن است که می‌توان مأموریت‌های مربوط‌به چند دشمن مختلف را به شکل موازی و همزمان پیش برد؟

مارتی: فعلاً نمی‌توانیم به‌طور کامل در مورد این ویژگی‌های بازی صحبت کنیم، ولی به‌طور مختصر و مفید باید بگویم که بله، همین‌طور است که می‌گویید.

دانلود ویدیو از آپارات

IGN: بازی از نظر زمانی چه وضعیتی دارد؟ آیا چرخه‌ی شبانه‌روز در آن وجود خواهد داشت؟

قهرمانان بازی روزها در پناهگاه مخفی خود به بحث و بررسی سرنخ‌های موجود می‌پردازند

مارتی: اکثر بخش‌های بازی در طول شب می‌گذرد. البته شاید بتوان گفت که به‌نوعی چرخه‌ی شبانه‌روز هم داریم، ولی بخش‌های روز درون بلفری جریان خواهند داشت؛ مکانی که اهمیت زیادی در Gotham Knights دارد و مرکز اصلی عملیات شما محسوب می‌شود. جایی که باید هر روز به آن برگردید و سرنخ‌هایی که در طول شب گذشته به‌دست آورده‌اید را بررسی کنید. می‌توانید در آن‌جا به کارهای دیگری مثل صحبت با آلفرد هم بپردازید و درعین‌حال تجهیزات جدید خود را بسازید و برای مأموریت‌های بعدی آماده شوید. بنابراین روزهای بازی درون بلفری جریان دارد و شب‌های آن هم به مبارزه با جنایتکاران و پیدا کردن سرنخ‌های آن‌ها اختصاص خواهد داشت.

IGN: آیا شوالیه‌ها درون بلفری بدون پوشش‌های خاص خود رفت‌وآمد دارند؟

مارتی: ما در تریلر بازی به‌نوعی به این قضیه اشاره کرده‌ایم.

ردینگ: بلفری در این بازی مکانی بسیار مهم محسوب می‌شود و نقش بزرگی در مدیریت شخصیت‌ها و نحوه‌ی پیشرفت در بازی خواهد داشت و درعین‌حال مکانی است که بخشی از روایت‌های داستانی این اثر را به خود اختصاص می‌دهد. بلفری جایی است که شخصیت‌ها در آن بیشتر شکل و شمایل معمولی خود را نشان می‌دهند و با یکدیگر به گفت‌وگو می‌پردازند و حالات چهره‌ی آن‌ها و احساساتی که در هر لحظه دارند نیز توسط مخاطب دیده می‌شود. بنابراین چنین مکانی برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد و از آن هم برای بررسی سرنخ‌ها و دنبال کردن مأموریت‌ها استفاده می‌کنیم و هم روایت بخش‌هایی از داستان بازی.

مبارزه با مستر فریز در بازی Gotham Knights

IGN: آیا از همان روز اول قرار بوده این بازی هیچ ارتباطی با سری Arkham نداشته باشد؟

ردینگ: بله، ۱۰۰٪ همین‌طور بوده و از همان روزهای اول تولید چنین تصمیمی گرفته بودیم. ما دوست داریم این بازی سرآغاز ماجراهایی جدید باشد، نه دنبال‌کننده‌ی مجموعه‌ای دیگر که تنها بخواهد راه آن‌را ادامه دهد. Gotham Knights از همان ابتدا به‌عنوان اثری در دست ساخت قرار گرفته که دنیای بتمن و شخصیت‌های دی‌سی کامیکس را به شکلی جدید دنبال می‌کند و به همین دلیل می‌توانیم به‌سراغ موارد تازه و متفاوتی نسبت به بازی‌های Arkham برویم و تصمیمات بزرگی بگیریم، حتی در حد کشتن بتمن.

IGN: داستان Gotham Knights براساس کمیک‌های موجود در بازار نوشته شده است؟

ردینگ: هرچند شاید بتوانیم فهرستی از کمیک‌های مختلف را در سایت خود قرار دهیم تا طرفداران بازی پیش از تجربه‌ی آن به‌سراغ این کمیک‌ها بروند و به شکل عمیق‌تری در دنیای بازی غرق شوند، ولی حقیقت این است که داستان بازی کاملاً جدید و اوریجینال خواهد بود؛ داستانی که به برداشت خاص ما از دنیای بتمن و همکاران او و همین‌طور شهر گاتهام مربوط می‌شود و ایده‌های مختلف خود را به شکلی با یکدیگر ترکیب کرده‌ایم که قصه‌ای واحد و یک‌دست را تشکیل دهند.

IGN: آیا می‌توانیم در آینده منتظر اضافه شدن داستان‌های بیشتری به دنیای Gotham Knights باشیم؟

ردینگ: در حال حاضر تنها می‌توانم بگویم بله، و توضیح بیشتری نمی‌دهم.

مارتی: Gotham Knights اثری است که همواره قابلیت رشد و بزرگ‌تر شدن را خواهد داشت و می‌توان چیزهای بیشتری به آن اضافه کرد.

ردهود و منظره گاتهام در بازی Gotham Knights

بازی Gotham Knights در سال ۲۰۲۱ برای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و پی سی منتشر خواهد شد و طرفداران شخصیت‌های دی‌سی می‌توانند یک سال بعد از آن هم به‌سراغ بازی Suicide Squad: Kill the Justice League بروند که سازنده‌ی بازی‌های قبلی بتمن یعنی استودیو راک استدی (Rocksteady) روی آن کار می‌کند.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده